Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten gjør fra seg der den vil...

Wilma

Recommended Posts

Det er i stor frustrasjon jeg skriver dette, da jeg ikke aner hva jeg skal gjøre!

Katten vår, som blir åtte år, og har det veldig irriterende uvanen at hun tar seg den friheten til og bæskje akkurat der hun vil. Det er jo veldig unødvendig, og ikke minst veldig irriterende. Kattebæsj lukter ikke spessielt godt, og enda værre blir det da hun faktisk noen ganger TISSER på jakker o.l. som ligger på gulvet! Før bæsjet hun ikke inne, men det har gradvis blitt mer, og mer etter vært. Hva er det som skjer? Hva skal jeg gjøre? Hun bæsjer inne, overalt, flere ganger i uken, om ikke dagelig.. Hadde det ikke vært for at foreldrene mine er veldig snille, så hadde det nok skjedd noe for lenge siden. Men nå er det blitt veldig, veldig, veldig slitsomt! Hun er verdens søteste katt ellers, men akkurat dette gjør henne "litt" minde søt.

Dette er virkelig et skrik om hjelp! Jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lurer på om ikke dette er relativt vanlig når katter begynner å bli eldre?

Har dere kattedo til henne inne? Får hun vært ute nok, så hun kan gjøre fra seg der?

Det er da ikke vanlig at katter begynner og bæskje og tisse overalt? Jeg er redd for at hun kanskje kommer til og tisse eller bæskje i møbler en gang... Hun har en kattedo, ja selfølgelig. Hun vil faktisk ikke ut om vinteren, men vi bærer henne til døren veldig ofte så hun kommer ut. Hun er veldig mye ute.

Prøvd å gjøre rein kattedoen? Katter flest vil ikke gjøre fra seg på møkkete doer (hvem vil vel det?)

Kattedoen er alltid helt rein med masse sand.

Dette er nok mer innviklet enn som så .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd noen spesielle forandringer i det siste? Ommøblering? Flyttet kattedoen? Byttet kattesand? Hvor står maten hennes i forhold til doen?

Det har ikke skjedd noen forandringer nå i det siste, men vi flyttet for ett år siden, men det tok hun veldig fint. Hun bæsjet litt inne der vi bodde før også, men ikke så ofte. Også har vi jo pusset opp to rom, og lakt gulv på tre rom. Kattedoen ble flyttet litt, men bare over til andre siden av "gangen". Hun bæsjet inne når vi flyttet den. Kattesanden er den samme som den alltid har vært tror jeg. Kan spørre mamma, men tviler på at vi har byttet. Det var en svær sekk, og den har vi hatt en stund. Kattedoen står her nede i 2. etasje, og maten er i 1. etasje, på kjøkkenet.

Jeg er rett og slett ikke sikker på hvorfor hun gjør som hun gjør.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt med henne til veterinæren en tur?

Den eneste måten dyret ditt kan komunisere med deg er faktisk gjennom oppførsel.

Så når de forandrer oppførsel drastiskt er det ofte fordi de prøver å fortelle deg noe.

Kanskje hun har urinveisinfeksjon eller no?

Jeg ville anbefale en tur til veterinæren, der du forteller om den nye oppførselen- de kan sikkert hjelpe.

Ellers kan det være at dere er mer borte enn før, hun føler seg ensom etc.

En av mine katter var kjemperenslig, men så en dag bestemte den seg bare plutselig for at den hatet sanden vi brukte, så nå har han fått egen kasse med annen sand- og han ombestemte seg bare fra en dag til en annen.

Her er det bare å prøve seg fram, men igjen, jeg anbefaler VIRKELIG å ta henne til veterinæren en tur til en sjekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt med henne til veterinæren en tur?

Den eneste måten dyret ditt kan komunisere med deg er faktisk gjennom oppførsel.

Så når de forandrer oppførsel drastiskt er det ofte fordi de prøver å fortelle deg noe.

Kanskje hun har urinveisinfeksjon eller no?

Jeg ville anbefale en tur til veterinæren, der du forteller om den nye oppførselen- de kan sikkert hjelpe.

Ellers kan det være at dere er mer borte enn før, hun føler seg ensom etc.

En av mine katter var kjemperenslig, men så en dag bestemte den seg bare plutselig for at den hatet sanden vi brukte, så nå har han fått egen kasse med annen sand- og han ombestemte seg bare fra en dag til en annen.

Her er det bare å prøve seg fram, men igjen, jeg anbefaler VIRKELIG å ta henne til veterinæren en tur til en sjekk

Vi har vært hos veterinæren, og det var ikke noe galt med henne, men kan jo dra dit på nytt. Når vi sa dette med at hun bæsjet inne, så var tilbakemeldingen sånn "Ooohh.. Da har du et problem". Vi er akkurat like mye hjemme som før, og hun sover i sengen min nesten hver natt. Hun har også en plass oppe på stua, ved siden av peisen som hun sover ganske masse på. Jeg tror nok ikke hun føler seg ensom, for hun er veldig mye sammen med oss.

Men jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke er renslig lenger. Det kan jo ikke fortsette sånn! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være noe slags markerings greier da?

Nei det tviler jeg på. Hun har bæsjet under senger, bak dører, i skittentøyskurven, tisset under juletreet, på jakker og sekkert osv. Jeg synes jo bare det er veldig rart at en katt skal være urenslig. De er da egentlig veldig renslige dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg passer 4 katter og her har en av kattene akkuratt samme problem. Den kan bæskje 4 cm fra kasse, bak dører, under bord osv.. har 3 doer nede i huset og 4 oppe så det er mer enn nok doer å gå på men hun gjør det aldri.. hun ser jo de andre kattene gjør det men selv liker hun å bæskje på teppet og grave teppet over... ganske slitsomt og luketer ikke akkuratt digg av bæsj! Katte doene er rene og vi tar alle sammen morgen og kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt katter med sånne unoter,

det jeg har gjort da er å kjøpe sitron delt den i skiver og lakt den på plassene

der dem gjør i fra seg, det kan hende du får sitronskiver rundt hele huset men men.

Pass på å bytte dem ut med nye når dem begynner å tørke ut.

Kattene hater lukta.

Det har hjulpet her og hos andre som jeg har gitt tipset til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg passer 4 katter og her har en av kattene akkuratt samme problem. Den kan bæskje 4 cm fra kasse, bak dører, under bord osv.. har 3 doer nede i huset og 4 oppe så det er mer enn nok doer å gå på men hun gjør det aldri.. hun ser jo de andre kattene gjør det men selv liker hun å bæskje på teppet og grave teppet over... ganske slitsomt og luketer ikke akkuratt digg av bæsj! Katte doene er rene og vi tar alle sammen morgen og kveld...

Ja .. :icon_confused:

Hva slags kattesand bruker dere da?

Husker ikke, det er ikke mer igjen, så hva synes dere vi burde kjøpe da? Den samme, eller en ny?

Det er i alle fall lurt å få bort lukten best mulig, samme som med valper. :cry:

Det hjelper absolutt ikke og fjærne bæsjen, for det må vi jo gjøre, og gjør hele tiden. Dagen etter er det en ny bæsj der.

Hei!

Jeg har hatt katter med sånne unoter,

det jeg har gjort da er å kjøpe sitron delt den i skiver og lakt den på plassene

der dem gjør i fra seg, det kan hende du får sitronskiver rundt hele huset men men.

Pass på å bytte dem ut med nye når dem begynner å tørke ut.

Kattene hater lukta.

Det har hjulpet her og hos andre som jeg har gitt tipset til. :rolleyes:

Flott, endelig et tips om noe jeg kan gjøre for og forhindre bæsjingen. Burde vell prøve ut dette ja! :happy: Det som er litt dumt, er at da må det ligge sitroner under sengene, i skittentøyskurver, bak dører og i de fleste kriker og kroker.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere klumpesand da? En ordentlig type fra dyrebutikk? Kattesand som man kjøper i matvarebutikker er ofte ikke bra nok for en kresen katt...

Det er sånn at når hun tisser stivner tisset og blir til en klump. Da er det jo dobbelt så lett holde rent. Tror nok ikke det har så mye med kattesanden og gjøre egentlig, fordi jeg faktisk en gang i blant har funnet en bæsj der. ! :icon_confused::icon_redface:

EDIT:

Noen enkle regler som kanskje ikke er så praktiske, men som bør følges om du ikke vil ha en bæsj under senga

1. Lukk igjen døren når du går fra rommet.

2. Slippe eller bære katten ut når hun har tatt seg en lur.

3. IKKE la jakker eller andre ting ligge på gulvet (Da kan du finne det med masse kattetiss)

4. Ha alltid kattedoen ren.

5. Hold et øye med klokken, så du vet hvor lenge hun har vært ute, om hun spurter inn når noen åpner døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...