Gå til innhold
Hundesonen.no

Desperat kløing uten synlig grunn


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Nå har jeg vært på samme utstillinger som deg, og mer eller mindre sitti oppå dere også.

Norris og Dina har dem også hatt nærkontakt med + Norris har vært innom og lekt trampoline i alle hundesengene og sofaen.

Har ikke noe kløe e.l. på noen av mine. "Rykte" sier at det er mye lus ute å går, men dem vil jo du på en måte se etter 1 uke eller 2.

Hadde det vært lus så hadde jeg sett det, jeg har sittet med tynntannet kam og saumfart huden fra svangen og frem til ørene og det er ikke så mye som en liten fjott der engang.

Men bikkja klør.

Nei - bestille time hos vetten tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer en god stund da?

Å æsj dette er ekkelt

3-4 uker... Hun klødde og jeg sjekket opp, ned og i mente for å finne ut hva det var. Så leste jeg meg frem til at det kunne være pelsmidd, og det var det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsmidd er vel ikke det samme som hårsekkmidd (demodex)? *en smule forvirret*

Forklarer forskjellen på disse to:

http://shihtzu.no/emner/utoy.htm

EDIT: Symptomforklaringen på denne siden er noget begrenset ser jeg.... Ekstrem, tilnærmet panisk, kløing er vel det symptomet som kom først. Flassen kom ikke før senere på Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på exporama med den yngste min, og jeg kan ikke si at han klør seg noe mer nå enn han gjorde før det.

Om det er smittsomt burde jo minsten her i det minste ha smitta eldstemann.. men ingen av de klør nevneverdig mer enn tidligere.

Jeg grer begge med lusekam daglig. :P Lus og utøy er nemlig min verste skrekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veteriæren. Og begge hundene fikk konstatert pelsmidd. Bajas fikk ivomec sprøyte, mens Jatzy får stronghold dråper i pelsen (aussien kan jo være overfølsom mot ivermektin som finnes i ivomec).

I følge veterinæren var det høy sannsynelighet for at Jatzy ble smittet på Exporama, og at hun da har smittet Bajas. Jeg har selvfølgelig informert de som var på besøk her i helgen om situasjonen.

Vi skal på kontroll time om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det som regel før sånne ting begynner å klø? Vi var jo på Bø og Cane hadde nærkontakt med flere av hundene som nå klør, men jeg har ikke merket noe enda iallefall.

Anyone? :P Kan jeg regne med Cane har sluppet unna det når han ikke viser symptomer til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det som regel før sånne ting begynner å klø? Vi var jo på Bø og Cane hadde nærkontakt med flere av hundene som nå klør, men jeg har ikke merket noe enda iallefall.

Anyone? :P Kan jeg regne med Cane har sluppet unna det når han ikke viser symptomer til nå?

Jeg har ikke peiling, men mine klør heller ikke, heldigvis. Vi var ikke på exporama, men vi var i Bø og hadde kontakt med hunder som nå klør. Jeg skal prøve å finne ut, kjedelig om de smitter videre hvis de har fått det og bare ikke har begynt å klø enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Ace bare klør pga røytingen hvertfall. Hun sluttet brått når jeg gredde ut endel død underull. Tar likevel med meg en pakke stronghold neste gang jeg er i Sverige, må vel snart tenke på å beskytte mot flått også..

Tips til dere som må ha en runde stronghold - de koster veldig mye mindre (og er reseptfrie) over grensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen som har ett lite prisoverslag i forhold til kostnader for behandling med Stronghold?

Jeg har tre hunder liksom - hvor stort innhugg i økonomien vil den driten være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ett lite prisoverslag i forhold til kostnader for behandling med Stronghold?

Jeg har tre hunder liksom - hvor stort innhugg i økonomien vil den driten være?

Litt over Expot og Frontline, men ikke mye. Husker ikke eksakt hva jeg betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ett lite prisoverslag i forhold til kostnader for behandling med Stronghold?

Jeg har tre hunder liksom - hvor stort innhugg i økonomien vil den driten være?

Som Tuppetroll sier: Ta deg en tur over grensa - myyyyye billigere og du har jo ikke så lang vei, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt pelsmidd på begge mine tidligere. Orry hadde MYE flass (ekkelt..) med lite kløe, mens Norma hadde null/lite flass med mye kløe. Vi brukte Stronghold, to behandlinger med et par-tre ukers mellomrom. Stronghold er såvidt jeg husker dyrere enn Frontline og Expot. Om du har mulighet til å ta turen over grensa ville jeg nok gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ett lite prisoverslag i forhold til kostnader for behandling med Stronghold?

Jeg har tre hunder liksom - hvor stort innhugg i økonomien vil den driten være?

Ganske sikker på vi betalte 450 - 500 kr for en pakke til Bridie i fjor da vi sku utrede for om Bridie kunne ha udyr eller allergi.... Jeg fikk iallefall sjokk når jeg sku betale.

Så ta deg en tur over grensa! Da slipper du å måtte ha resept også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kostet utredning av 2 hunder 900 kr. Stronghold betalte jeg 450 kr for. Dyrt, men må man så må man.

Hvor lang tid tar det før stronghold virker? Jatzy fikk det i nakken i går, men hun klør like mye i dag. Bajas klør minimalt, men flasser enda. Kan det være slik at stronghold'en bruker litt lang tid på å vrike siden hun er langhåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kostet utredning av 2 hunder 900 kr. Stronghold betalte jeg 450 kr for. Dyrt, men må man så må man.

Hvor lang tid tar det før stronghold virker? Jatzy fikk det i nakken i går, men hun klør like mye i dag. Bajas klør minimalt, men flasser enda. Kan det være slik at stronghold'en bruker litt lang tid på å vrike siden hun er langhåret?

Badet du henne før du tok det på? Om ikke tar det nok noen dager før det roer seg. Jeg badet og tørket Roma godt før jeg puttet på Stronghold, så hun sluttet å klø ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Her kostet utredning av 2 hunder 900 kr. Stronghold betalte jeg 450 kr for. Dyrt, men må man så må man.

Hvor lang tid tar det før stronghold virker? Jatzy fikk det i nakken i går, men hun klør like mye i dag. Bajas klør minimalt, men flasser enda. Kan det være slik at stronghold'en bruker litt lang tid på å vrike siden hun er langhåret?

Badet du henne før du tok det på? Om ikke tar det nok noen dager før det roer seg. Jeg badet og tørket Roma godt før jeg puttet på Stronghold, så hun sluttet å klø ganske kjapt.

De fleste anbefaler bruk av kortison for å dempe kløe de første dagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg badet henne ikke. Fikk beskjed av veterinæren om å bare ta det i nakken. Jeg leste paknings vedlegget, sto ingenting om bading der (hvis ikke jeg har surra og ikke lagt merke til det da). Det eneste som sto var at hvis hunden var våt, så måtte man vente til pelsen var tørr før man kunne ta det på. Og om hunden skulle bli våt under behandlig skulle ikke det ha effekt. Men jeg håper det roer seg snart :P Vi skal uansett tilbake til veterinæren om 2 uker for kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg badet henne ikke. Fikk beskjed av veterinæren om å bare ta det i nakken. Jeg leste paknings vedlegget, sto ingenting om bading der (hvis ikke jeg har surra og ikke lagt merke til det da). Det eneste som sto var at hvis hunden var våt, så måtte man vente til pelsen var tørr før man kunne ta det på. Og om hunden skulle bli våt under behandlig skulle ikke det ha effekt. Men jeg håper det roer seg snart :P Vi skal uansett tilbake til veterinæren om 2 uker for kontroll.

Jeg gjør det konsekvent når jeg vet bikkjene har blitt smittet av noe utøy. Da vasker jeg de godt først, i håp om at mesteparten av det som er levende forsvinner, så tar Strongholden seg av resten når det klekkes egg og slikt.

Vet'en tipset meg om det faktisk og... Men ingen fare. Det går nok bare en liten stund ekstra før du merker effekt. Husk å vaske tepper og sånt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg visste ikke at man burde bade hunden først... Jeg har aldri hatt utøy på hundene mine, men nå vet jeg det til neste gang! Så da er vi beredt! Takk :P

Ja, her er storvasken igang. Har hørt at hele huset må vaskes med klor, er dette riktig? Tenkte jeg skulle gjøre husarbeidet som vanlig.. Og heller vaske senge tøy, tepper og hundetepper ofte samt tørke over madrasser/stoler og sofaer med en fuktig klut (med såpe på) oftere enn normalt.

Jeg har lagt Jatzy sine hundebørster i fryseren, der skal de ligge i noen dager, så jeg håper midden dauer av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg visste ikke at man burde bade hunden først... Jeg har aldri hatt utøy på hundene mine, men nå vet jeg det til neste gang! Så da er vi beredt! Takk :P

Ja, her er storvasken igang. Har hørt at hele huset må vaskes med klor, er dette riktig? Tenkte jeg skulle gjøre husarbeidet som vanlig.. Og heller vaske senge tøy, tepper og hundetepper ofte samt tørke over madrasser/stoler og sofaer med en fuktig klut (med såpe på) oftere enn normalt.

Jeg har lagt Jatzy sine hundebørster i fryseren, der skal de ligge i noen dager, så jeg håper midden dauer av det!

Hehe... Ikke gå helt av skaftet. Bare ta husvasken som du har tenkt du. Det holder det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...