Gå til innhold
Hundesonen.no

Desperat kløing uten synlig grunn


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Nå lurer jeg på om jeg ikke må ta en tur til veterinæren med mine firbente - de klør seg nesten til blods i rein skjær desperasjon om dagen - og jeg finner ingenting på de.

* Ingen lus

* Ingen røde nupper

* Ingen røde flekker

* Ingen nakne flekker

Nada tegn til hva som klør så inn i gamperæva, og det klør på siden og opp mot ryggen/skuldrene. Og det er de langhåra, dobørsten liker også å bli klødd på ryggen, men hun klør seg ikke intens selv.

Kløen startet etter Exporama utstillingen.

Jeg har til nå tenkt at det har vært fordi de røyter noe så inni granskauen - de fikk derfor ett grundig grønnsåpebad (medisinsk grønnsåpe) forrige søndag begge to. Og så har jeg gredd av dem noen bæreposer underull - men dette har ikke hjulpet litt engang - snarere tvert imot - de klør mer enn noen gang og det er så ille at det nesten går utover nattesøvnen når de først setter igang.

Og kløen er lokalisert langs sidene mot ryggen fra skuldrene og bak til svangen (det er det det heter på hest).

Som sagt, jeg finner ingenting på dem - så jeg tenkte kanskje noen av dere hadde en ide?

Og før noen kommer på ideen å foreslå allergi, så vil jeg med en gang si det samme som jeg sa til vetten jeg pratet med i stad at den diagnosen er fullstendig utelukket - synkront allergisk etter en utstilling blir litt for dumt. I alle fall når jeg vet at flere hunder begynte å få sånn intens kløe omtrent samtidig som mine - man blir bare ikke sånn bråallergisk.

Noen som har andre ideer - andre som opplever kløe etter Exporama utstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- andre som opplever kløe etter Exporama utstillingen?

Yepp...

Jeg trodde jeg så ett par lus, har derfor behandlet med Exspot.

Bikkja klør like fordømt, vært en snartur hos vet og der kunne de heller ikke finne noen synlig grunn.

Ikke lus, nupper, eksem osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skabb? Det kan ta tid før det syns og før de klør seg hårløse. Jeg hadde skabb for ca 3 år siden, ble påvist etter hudskrap. Bikkjene klødde til blodet sprutet til slutt. Schäfertispa hadde ører som kjøttkaker, ikke morsomt. Behandlet med Ivomec i.v 2 ganger og alt forsvant, siden har vi ikke hatt så mye som en fugleloppe her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Skabb? Det kan ta tid før det syns og før de klør seg hårløse. Jeg hadde skabb for ca 3 år siden, ble påvist etter hudskrap. Bikkjene klødde til blodet sprutet til slutt. Schäfertispa hadde ører som kjøttkaker, ikke morsomt. Behandlet med Ivomec i.v 2 ganger og alt forsvant, siden har vi ikke hatt så mye som en fugleloppe her..

Men da burde de klødd på ørene og de mindre behårede delene først - vanlig ved skabb er jo å klø i ansiktet og på ører, poter og bein - ikke midt på kroppen der pelsen er tykkest liksom...

Og det er da rødhet i huden selv om man ikke ser sår eller skorper, det er ingen ting - ikke så mye som ett flass engang... *sukk* Og seriøst - har jeg fått skabb på hundeutstilling så saksøker jeg arrangør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pelsmidd?

På Roma fant ikke jeg ut hva det var før hun hadde klødd en stund, og jeg begynte å klø selv (enkelte mennesker reagerer på "avføringen" til pelsmidden). Etter en stund begynte hun å flasse og.

Finnes ved å se på hudskrap i mikroskop. Tar det med Stronghold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hva med pelsmidd?

På Roma fant ikke jeg ut hva det var før hun hadde klødd en stund, og jeg begynte å klø selv (enkelte mennesker reagerer på "avføringen" til pelsmidden). Etter en stund begynte hun å flasse og.

Finnes ved å se på hudskrap i mikroskop. Tar det med Stronghold

Smitter det?

Og hvis det gjør det - burde ikke terrieren klø, eller har hun ikke sånn pels som tiltrekker seg sånne ekle kryp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitter det?

Og hvis det gjør det - burde ikke terrieren klø, eller har hun ikke sånn pels som tiltrekker seg sånne ekle kryp?

Ja det smitter, men utifra det jeg har hørt reagerer yngre hunder verre en eldre, og i tillegg så har jo de langhårete tettere pels som ikke kvitter seg med driten like lett. Noen hunder reagerer mer enn andre, men sånn som du beskriver det, høres det ut som pelsmidd på meg... Roma klødde som besatt til hun fikk så tynnslitt hud at hun begynte å blø.

Jeg ville tatt en tur til vet'en og foretatt hudskrap og sett om det kan være noe der. Det tidligere det blir tatt, det kjappere går det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken behandling kreves for å ta pelsmidd? Tenker feks på Toiwo til Landy her som er behandlet med ex-spot men klør allikevel....

Men kan jo virkelig tyde på at det er NOE fra Exporama som sitter godt igjen på bikkjene da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken behandling kreves for å ta pelsmidd? Tenker feks på Toiwo til Landy her som er behandlet med ex-spot men klør allikevel....

Men kan jo virkelig tyde på at det er NOE fra Exporama som sitter godt igjen på bikkjene da.. :)

Det er bare stronghold som tar det (tror jeg skrev det i første innlegget :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det smitter, men utifra det jeg har hørt reagerer yngre hunder verre en eldre, og i tillegg så har jo de langhårete tettere pels som ikke kvitter seg med driten like lett. Noen hunder reagerer mer enn andre, men sånn som du beskriver det, høres det ut som pelsmidd på meg... Roma klødde som besatt til hun fikk så tynnslitt hud at hun begynte å blø.

Jeg ville tatt en tur til vet'en og foretatt hudskrap og sett om det kan være noe der. Det tidligere det blir tatt, det kjappere går det bort.

Nja.. Begge mine klør også, Dina mer enn Nora. Jeg har sjekket begge to for lus, flass, irritasjon i huden - det er ingenting. Jeg har ikke prøvd å bade de, i og med at det ikke var noen suksess hos Belgerpia (og jeg har hatt vonde hender - det må gjøres snart uansett). De var inne på Exporama en bitteliten tur bare, så om de har fått skabb blir jeg pottesur!

Og, om det er skabb, bør det jo være haugevis med bikkjer som klør, for det er vel ganske mange av de som var på Exporama som også var på Bø.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Begge mine klør også, Dina mer enn Nora. Jeg har sjekket begge to for lus, flass, irritasjon i huden - det er ingenting. Jeg har ikke prøvd å bade de, i og med at det ikke var noen suksess hos Belgerpia (og jeg har hatt vonde hender - det må gjøres snart uansett). De var inne på Exporama en bitteliten tur bare, så om de har fått skabb blir jeg pottesur!

Og, om det er skabb, bør det jo være haugevis med bikkjer som klør, for det er vel ganske mange av de som var på Exporama som også var på Bø.. :)

Jada, det var bare noe jeg har hørt fra andre. Trenger jo ikke nødvendigvis å være slik at yngre reagerer verre enn eldre. Men pelsmidd smitter iallefall veldig lett. Og på en utstilling er det jo lett å få meg seg noe dritt hjem, vet jo aldri hvilke hunder de har "bumpet" borti på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare stronghold som tar det (tror jeg skrev det i første innlegget ;) )

:) må man huske det man har lest noen innlegg før altså?? :):P

Her har jeg ikke merket kløe på noen. Bridie lekte med Toiwo dagen etter han var i Exporama. Og vi var i Bø med begge hundene her. Men vi satt for det meste på tribuna alene da. Var ikke så mye i kontakt med andre hunder.

For, de burde ha begynt å klø nå om de ble smittet i Bø eller?

Men ja, usj... Her snakker vi mange som er smitttet rundtomkring muligens ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Begge mine klør også, Dina mer enn Nora. Jeg har sjekket begge to for lus, flass, irritasjon i huden - det er ingenting. Jeg har ikke prøvd å bade de, i og med at det ikke var noen suksess hos Belgerpia (og jeg har hatt vonde hender - det må gjøres snart uansett). De var inne på Exporama en bitteliten tur bare, så om de har fått skabb blir jeg pottesur!

Og, om det er skabb, bør det jo være haugevis med bikkjer som klør, for det er vel ganske mange av de som var på Exporama som også var på Bø.. :)

Er det nå jeg skal nevne at Ace klør også? Jeg har foreløpig bare skyldt det på røyting, men kan jo hende hun har fått med seg noe tull. Får hive henne i dusjen og gre ut den verste røytepelsen og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ja!

Da kan det være derfor Jatzy plutselig begynte å klø i forrige uke! Hun klør seg på siden, langs bryskassen, på ryggen, på bena, på ørene og ved baken. Egentlig klør hun litt over alt. Jeg har sett det ann en periode, da jeg tenkte det kunne være hundeshampoen(citronchampo) eller det at hun hadde fått ny mat (V&H). Vi hadde også to hunder her i helga, de klødde ikke, kun den ene, men den er diagnostisert allergisk.

Jeg har lett og lett ett lus, lopper, skorper, røde/irriterte områder, pelstap og det eneste jeg fant var en kvise på magen. Den er borte nå. Har det noe å si at Jatzy røyter? Valpen flasser, men han har vært igjenom et fòr bytte.

I dag skal vi til dyrlegen å sjekke det ut, da valpen til kjæresten også har begynt å klø. Han klør riktignok ikke så mye som Jatzy.

Vi var på exporama, oppdretteren til valpen var på eksporama og den ene hunden som var har i helga (ikke den allergiske) var på exporama... Da kan det være noe som går da? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner jeg klør bare jeg hører ordet midd jeg da...

uuusssjjjj

Men hva er stronghold, hvordan gis det og hvordan virker det?

(ja, jeg veit - google)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg klør bare jeg hører ordet midd jeg da...

uuusssjjjj

Men hva er stronghold, hvordan gis det og hvordan virker det?

(ja, jeg veit - google)

Stonghold er et spot-on produkt som egentlig virker på mye samme måte som expot og frontline. Kuren skal visst gis 3 ganger (syns å huske det var det jeg måtte gjøre da Roma hadde det). Hun fikk ikke noe negative reaksjoner, og sånn som jeg husker det luktet den ikke like ille som hverken expot eller frontline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da har jeg lest meg opp på behandling av pelsmidd - symptomer og behandling.

Stronghold er det beste middelet mot pelsmidd, og bør administreres 3 ganger med 3 ukers mellomrom - samtidig bør hunden faktisk få antihistaminer (kortison) for å hindre kløe de første dagene etter behandling.

Jupp jupp jupp - jeg får tusle til veterinæren når jeg får lønning - nå har jeg ikke råd faktisk, så får vi se om det ikke blir orden på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest meg opp på behandling av pelsmidd - symptomer og behandling.

Stronghold er det beste middelet mot pelsmidd, og bør administreres 3 ganger med 3 ukers mellomrom - samtidig bør hunden faktisk få antihistaminer (kortison) for å hindre kløe de første dagene etter behandling.

Jupp jupp jupp - jeg får tusle til veterinæren når jeg får lønning - nå har jeg ikke råd faktisk, så får vi se om det ikke blir orden på dette.

Ja, men en av symptomene på midd er jo flass - og det har ingen av mine hunder.. På denne siden så står det:

Klinisk ser man mye flass, det kan nesten se ut som siktet mel. Man ser forandringene tydeligst oppå ryggen, innimellom hårene. Det er ikke alltid at dyrene klør. Midden er så store at man kan se dem med et forstørrelsesglass

Det er jo helt omvent av symptomene jeg ser på mine hunder, de klør, men det er ikke noe flass :)

Æsj, jeg klør bare av tanken på midd, jeg <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal ødelegge hele dette håpet med pelsmidd og skabb da?

Jeg har hatt det samme problemet på min siden Exporama selv. Men i mellomtiden så har jeg vært uheldig og hatt skabb selv via smitte. Derfor har hele husbestanden min vært i behandling. Bikkja har også vært behandlet for pelsmidd og han klør like fordømt mye og akkurat samme sted som Belgerpia sier... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men en av symptomene på midd er jo flass - og det har ingen av mine hunder.. På denne siden så står det:

Klinisk ser man mye flass, det kan nesten se ut som siktet mel. Man ser forandringene tydeligst oppå ryggen, innimellom hårene. Det er ikke alltid at dyrene klør. Midden er så store at man kan se dem med et forstørrelsesglass

Det er jo helt omvent av symptomene jeg ser på mine hunder, de klør, men det er ikke noe flass :)

Æsj, jeg klør bare av tanken på midd, jeg <_<

Roma fikk ikke flass før hun hadde klødd en gooooooood stund.... Så det kan nok variere litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja, men en av symptomene på midd er jo flass - og det har ingen av mine hunder.. På denne siden så står det:

Klinisk ser man mye flass, det kan nesten se ut som siktet mel. Man ser forandringene tydeligst oppå ryggen, innimellom hårene. Det er ikke alltid at dyrene klør. Midden er så store at man kan se dem med et forstørrelsesglass

Det er jo helt omvent av symptomene jeg ser på mine hunder, de klør, men det er ikke noe flass :)

Æsj, jeg klør bare av tanken på midd, jeg <_<

Mine har heller ikke flass av noe slag, de er ikke engang røde i huden - og ærlig talt - jeg trengte ikke å vite hvor store djevelskapen er i så fall.... æææææææææææææææææsj

Er det nå jeg skal ødelegge hele dette håpet med pelsmidd og skabb da?

Jeg har hatt det samme problemet på min siden Exporama selv. Men i mellomtiden så har jeg vært uheldig og hatt skabb selv via smitte. Derfor har hele husbestanden min vært i behandling. Bikkja har også vært behandlet for pelsmidd og han klør like fordømt mye og akkurat samme sted som Belgerpia sier... <_<

Men du behandlet ikke hunden for skabb?

Roma fikk ikke flass før hun hadde klødd en gooooooood stund.... Så det kan nok variere litt..

Definer en god stund da?

Å æsj dette er ekkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå har jeg vært på samme utstillinger som deg, og mer eller mindre sitti oppå dere også.

Norris og Dina har dem også hatt nærkontakt med + Norris har vært innom og lekt trampoline i alle hundesengene og sofaen.

Har ikke noe kløe e.l. på noen av mine. "Rykte" sier at det er mye lus ute å går, men dem vil jo du på en måte se etter 1 uke eller 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...