Gå til innhold
Hundesonen.no

stresser


monica_n

Recommended Posts

Når jeg prøver å trene med enya så er ho på høygir HELE tiden, selvom ho har fått løpe fritt og herje, selvom ho har fått slite seg ut med andre hunder.. Og selvom ho ikke har fått løpe mye før, tenkte at det kanskje kunne være fordi ho ble gira opp eller noe. Men nei, ho er på høygir uansett :rolleyes: Hvordan skal jeg trene med en sånn hund da? Begynne med klikker kanskje? Jeg er bare vant til hund som har av og på knapp, på enya er den på hele tiden uansett hva jeg gjør virker det som :P Blir så ivrig når jeg gir henne kommandoer at ho begynner å skjelve, ule, hoppe rundt/på meg, rulle osv.. Jeg skal melde oss på kurs straks jeg får pengene inn. Men noen som har småtips jeg kan begynne med? :ermm:

Oog det er en hvit gjeterhund det er snakk om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenker er at hun må "forstå" at hun må roe seg ned for å oppnå noe. Gi henne en kobling mellom ro og belønning på en måte. Nå har jeg ingen erfaring med det selv, men kanskje du skal google Doggie Zen å se om du får noen tips via den metoden? Eller kanskje vil den metoden bygge oppunder stresset? Hm, er usikker her.

Men bakgrunnen for tanken min er at hun ikke helt har koblet mellom lekemodus og arbeidsmodus. Du vil jo gjerne ha denne iveren ift å "arbeide" med deg, men få den mer under kontroll? Det vil jo både du og hun være tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vet ikke om det hjelper for deg, men når min bc er overgiret så hender det han tripper, hopper, piper, småbjeffer når han utfører det jeg har kommandert. Dette resulterer ikke i noenting for hans del, jeg gir bare ny kommando og han får ikke belønning før han utfører øvelsen uten lyd, mas osv... Og nå er det sjeldent han lager lyd eller tuller selv om han er giret og har høy intensitet. Det skal også sies at han er nå 3 og det er vel først nå jeg vil kalle han voksen :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg tar feil - jeg har jo ikke sett hunden, men slik du beskriver henne, så virker hun frustrert på meg. Dette med at når hun får en kommando så begynner hun med helt andre ting, som å lage lyd, rulle, osv. Er du sikker på at hun skjønner hva du vil ha henne til å gjøre?

Klikker er ikke det dummeste med tanke på lyd. Man kan da klikke veldig presist, og være mer sikker på at hunden forbinder atferden med klikket, og ikke lyden - det er, så lenge du er flink å ikke klikke når hun lager lyd altså! :) Har selv det problemet med min hund, og da hjelper det at jeg er rolig og overser henne når hun piper, men hvis jeg klikker når hun er stille og gjør det jeg vil ha henne til å gjøre, så blir hun roligere og holder etterhvert kjeft, men fortsetter å jobbe. Men klikkertrening kan også være veldig frustrerende for en hund - kanskje spesielt ferske hunder? Men du har et godt utgangspunkt i at hun er så giret og villig til å jobbe; det gjør klikkertreningen enklere. Hva med å melde deg på et klikkerkurs, så får både du og hunden mer kunnskap om hvordan dere skal trene? Jeg ser for meg at hvis du vet veldig lite om metoden, kan nok det at du klikker føre til mer lyd hos hunden. Det er jo uansett fint å gå kurs, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...