Gå til innhold
Hundesonen.no

Egyptisk Mau

Bambi

Recommended Posts

• 1 month later...

Jeg har en Egyptisk Mau, og venter fler til sommeren/høsten. De koster mellom 15000-30000. Det kommer helt ann på hvor "god" den er i forhold til standard osv. Det finnes ingen oppdrettere i Norge nå, men jeg venter på stamnavn. Og så snart Pysj får løpetid, så blir det kattunger her. Får låne en flott hankatt fra Sverige! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på om disse spesielt dyre katterasene (tydeligvis denne og Bengal) er like dyre utenlands? Det er jo ikke noen større problem å importere en pus fra utlandet enn en valp - og på hundene er det jo klart forskjell i pris i de forskjellige land...

Bare mellom Norge og Sverige er det jo en klar prisforskjell på både hund og katt, mener jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mauen er en veldig sjelden rase som det ikke fødes mange av i året, så det har nok noe med at den er dyr. Den koster ca like mye i de landene jeg har hatt kontakt med. England, Belgia, Finland og Sverige. Men det står jo annonser rundt på nettet med Mauer som koster ned i 5000,-, men dette er IKKE gode oppdrettere. Tviler på om det i det hele tatt er noe Mau i disse kattene. Skal man ha fra en seriøs oppdretter, så må man betale en god del :whistle: Men det er verdt det synes jeg i alle fall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sikkert riktig at de som raskest "dumper" prisen er sjelden de mest seriøse, liskom...

Har dog sett ytterst varierende priser rundt om på nettet når man søker på spesifikke raser, så man begynner jo å lure, såklart. Det som er super-populært HER i Norge er ikke alltid og nødvendigvis det som er helt "i skuddet" i England eller USA (eller div. EU-land)...

Men med moms-kostnader i tillegg til innkjøpsprisen (på en import), så lønner det seg kanskje ikke å lete utenlands, uansett da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er spesielt med denne katten ettersom den er så dyr, sett bort ifra at den er skjelden? Den ser jo helt "vanlig" ut. Dersom det er på grunn av den pene pelsen, ville jeg heller sett på bengal-katten. Den er enda vakrere synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mau er en naturlig rase, mens bengalen er basert på en moderne hybrid (basert på den asiatiske leopardkatten og huskattraser, bl.a. mauen). Noen liker det ene, noen det andre, og jeg skjønner godt at noen foretrekker mer klassiske katteraser foran moderne "designer"-raser. Dessuten: Bengaler kan være innmari flotte, men det er til dels veldig krevende katter med mye lyd og et høyt aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Nye innlegg

• Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...