Gå til innhold
Hundesonen.no

valper og søvn


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har hørt at valper sover myyye. Og det gjorde Hera som valp. Det skulle ikke mye til før hun måtte duppe av litt.

Men Nitro er aktiv over lang tid av gangen. Han sover ganske lite om dagen. Han kan stå opp feks i 8-9 tiden og være igang til i 3 tiden, så sover han et par timer og så er han aktiv utover kvelden til 10-11 tiden. Han kan sovne litt innimellom, men han sover så lett at en liten lyd vekker han og han er lys våken. Ellers er han enten og tasser omkring, spiser på bein, leker med leken, herjer med Hera eller så er vi ute. Vi er ute 2 ganger om dagen og drar på nye steder, så det mangler ikke på inntrykk ihvertfall.

Er det vanlig at noen valper ikke sover så mye? trodde valper hadde behov for søvn.

Men han sover hele natten (tror jeg) så han får jo sovet. Syns bare han sover mindre enn jeg hadde trodd (og håpet på :yes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp - det er vanlig for noen individer, jeg vil tro det er litt som med mennesker. Noen sover mer enn andre. Iallefall prøvde jeg å overbevise meg om det når nusket mitt raste rundt hele dagen lang :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som fersk grey eier;) Og ja det der er et veeeeeeeeeeeeeldig kjent fenomen når det kommer til greys. De er utrolig aktive som valper. Det var begge mine inntill de ble 1 år, da roet de seg noe ned. Men venter enda på den dagen de blir skikkelige greys, altså at de blir de late myndene som min whippet ble etter hvert.

Så du må nok finne deg i søvnløse netter noen mnd fremover:P Selv om min ene grey nærmer seg 2 år, sover hun maks 2 timer om natten, da er det full fart. Så lite søvn får man her i hus ja. Lykke til videre med den lille valpen. (Min ene grey er en stolt tante;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kee-Kee sover ganske mye, nå vet jeg riktignok ikke helt hvor mye hun sover når hun er inne og jeg er på jobb, men hun sover stort sett hele natten(8 timer) fram til 07.30, og så er hun stort sett våken fram til ti, sover en times tid, er aktiv en time eller to, sover igjen, osv. fram til vi legger oss i elleve-halv tolv-tiden om kvelden. Men nå er jo dette en helt annen rase, og litt yngre.

Men han får sikkert nok søvn, de fleste valper regulerer sånt veldig fint selv, har jeg hørt. :yes: (og sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja at greys er aktive valper har jeg fått høre, men da trodde jeg ikke det var at de ikke sov :yes: Hera var også en aktiv valp, men det var når hun var våken. hehe. Men til gjengjeld ble ikke hun voksen og rolig før 3 års alderen.

Det gjør meg forsåvidt ingenting at valpen er aktiv om dagen, for det er vi vandt til, så lenge hunden sover eller er iro hele natten. Tror jeg hadde blitt tullete hvis valpen var ifarta både dag og natt. :closedeyes:

Eneste er jo at man må følge med hele tiden pga biting og sniking omkring, så der hadde det vært kjekt med litt mer spredt sovetid utover dagen slik at man kan gjøre litt andre ting. hehe.

*glede seg til valpetiden er over*

Arti å ha tante her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortere enn du tror! Bare ta masse bilder og film litt her og der så du husker åssen han så ut, men ellers er det bare å glede seg til de får mer kunnskap bak øra :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...