Gå til innhold
Hundesonen.no

valper og søvn


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har hørt at valper sover myyye. Og det gjorde Hera som valp. Det skulle ikke mye til før hun måtte duppe av litt.

Men Nitro er aktiv over lang tid av gangen. Han sover ganske lite om dagen. Han kan stå opp feks i 8-9 tiden og være igang til i 3 tiden, så sover han et par timer og så er han aktiv utover kvelden til 10-11 tiden. Han kan sovne litt innimellom, men han sover så lett at en liten lyd vekker han og han er lys våken. Ellers er han enten og tasser omkring, spiser på bein, leker med leken, herjer med Hera eller så er vi ute. Vi er ute 2 ganger om dagen og drar på nye steder, så det mangler ikke på inntrykk ihvertfall.

Er det vanlig at noen valper ikke sover så mye? trodde valper hadde behov for søvn.

Men han sover hele natten (tror jeg) så han får jo sovet. Syns bare han sover mindre enn jeg hadde trodd (og håpet på :yes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp - det er vanlig for noen individer, jeg vil tro det er litt som med mennesker. Noen sover mer enn andre. Iallefall prøvde jeg å overbevise meg om det når nusket mitt raste rundt hele dagen lang :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som fersk grey eier;) Og ja det der er et veeeeeeeeeeeeeldig kjent fenomen når det kommer til greys. De er utrolig aktive som valper. Det var begge mine inntill de ble 1 år, da roet de seg noe ned. Men venter enda på den dagen de blir skikkelige greys, altså at de blir de late myndene som min whippet ble etter hvert.

Så du må nok finne deg i søvnløse netter noen mnd fremover:P Selv om min ene grey nærmer seg 2 år, sover hun maks 2 timer om natten, da er det full fart. Så lite søvn får man her i hus ja. Lykke til videre med den lille valpen. (Min ene grey er en stolt tante;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kee-Kee sover ganske mye, nå vet jeg riktignok ikke helt hvor mye hun sover når hun er inne og jeg er på jobb, men hun sover stort sett hele natten(8 timer) fram til 07.30, og så er hun stort sett våken fram til ti, sover en times tid, er aktiv en time eller to, sover igjen, osv. fram til vi legger oss i elleve-halv tolv-tiden om kvelden. Men nå er jo dette en helt annen rase, og litt yngre.

Men han får sikkert nok søvn, de fleste valper regulerer sånt veldig fint selv, har jeg hørt. :yes: (og sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja at greys er aktive valper har jeg fått høre, men da trodde jeg ikke det var at de ikke sov :yes: Hera var også en aktiv valp, men det var når hun var våken. hehe. Men til gjengjeld ble ikke hun voksen og rolig før 3 års alderen.

Det gjør meg forsåvidt ingenting at valpen er aktiv om dagen, for det er vi vandt til, så lenge hunden sover eller er iro hele natten. Tror jeg hadde blitt tullete hvis valpen var ifarta både dag og natt. :closedeyes:

Eneste er jo at man må følge med hele tiden pga biting og sniking omkring, så der hadde det vært kjekt med litt mer spredt sovetid utover dagen slik at man kan gjøre litt andre ting. hehe.

*glede seg til valpetiden er over*

Arti å ha tante her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortere enn du tror! Bare ta masse bilder og film litt her og der så du husker åssen han så ut, men ellers er det bare å glede seg til de får mer kunnskap bak øra :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...