Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med wheatenterriere


Recommended Posts

Jeg synes Pippin har så lange klør på forpotene, på bakpotene er de mye kortere. Men det ser ikke ut som at det skal gå an å klippe dem så mye kortere enn de er. Han har veldig mørke klør, så jeg ser ikke nerven. Kunne en av dere ha orket å måle lengden på oversiden av en klo på forpoten? Det er sikkert individuelle forskjeller, men hvis Pippin har dobbelt så lange klør som andre wheatens, så blir det en tur til vet'en! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen har også lange klør på forpotene, synes jeg. Har ikke noe å måle med her, men kan se når vi kommer hjem. Vet ikke om det er jeg som er dårlig til å klippe klør eller om de skal være sånn. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen har også lange klør på forpotene, synes jeg. Har ikke noe å måle med her, men kan se når vi kommer hjem. Vet ikke om det er jeg som er dårlig til å klippe klør eller om de skal være sånn. :icon_redface:

Det er det jeg lurer sånn på om jeg er også ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg wheaten og jeg har generelt null peilig på wheaten (så det er mulig dette er et rasetrekk), men likevel; Orry har mye lengre klør både foran og bak enn Norma (spesielt foran, han sliter de bak mer). Grunnen til dette er nok ikke at han har lengre klør enn henne... Norma har nemlig nesten bare lyse klør, mens Orrys er mørke. Jeg ser derfor ikke nervene like godt på han som på Norma, noe som fører til at jeg ikke klipper nok. Jeg ber alltid veterinæren klippe klørne i tillegg når vi er der, og da får blir de så korte atte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel lite med rase å gjøre? :) Det er jo bare å klippe de sånn at de helst ikke lager lyd når de går på gulvet? Klipp små "skiver". Det kommer pitte litt blod før nerven kommer, så om du klipper små "skiver" så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper bare bittebittelitt i gangen, og jeg klipper ofte. men nå har jeg en følelse av at jeg burde ha klippet et par cm ... (litt overdrevet kanskje). Jeg snakket med en wheatenoppdretter som sa at hennes wheatenterriere har mye lengere klør enn kerryene hennes, det var derfor jeg tenkte at dette var litt raseavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at den beste måten å få skikkelig korte klør på hundene sine er å ta et par glass vin - ha dårlig belysning - og bare klippe i vei!

Selv hater jeg å klippe klør - og tør aldri klippe dem skikkelig kort-korte..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok mer med bevegelsesmønsteret og klokvaliteten enn rase. Kahlo sliper bakkløra selv hun, men fremkløra blir lengre, så de stusser jeg innimellom. Men hun har klør som er kjempemyke. Forrige hunden min hadde granittklør, de var steinharde og håpløse å klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den store erfaringen med mørke klør, men når det gjelder å "skave" dem i hvert fall litt kortere, er det en stor fordel om hunden har våte, kalde klør etter å ha vært på en god tur ute i snø eller slaps, da blir de mykere og mye bedre å "jobbe" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper bare bittebittelitt i gangen, og jeg klipper ofte. men nå har jeg en følelse av at jeg burde ha klippet et par cm ... (litt overdrevet kanskje). Jeg snakket med en wheatenoppdretter som sa at hennes wheatenterriere har mye lengere klør enn kerryene hennes, det var derfor jeg tenkte at dette var litt raseavhengig.

Jeg vil si at lange klør er et resultat av latskap. Nei, det er ikke for å være frekk, men å slippe alle "unnskyldninger" som folk har.

Det er helt sant at noen klør vokser fortere enn andre, og at noen sliper de ned mer enn andre... Folk kan si hva se vil, men det eneste som hjelper er å ta frem klosaksen.

Jeg bruker denne:

litenklo.jpg

Den er skap og fin, så den "knekker" ikke opp kloen, men "skjærer" den. Jeg klipper helt tynne skiver, gjør du det, så kan du klippe til det komme litt blod. Da er du nesten inne på nerven (som du forstår så må du klippe veldig lite om gangen).

Jeg har hundene mine i sofaen når jeg gjør dette. Få hunden til å ligge i ro, slik at du kan konsentrere deg om kloklippen :)

Åja, det verste jeg ser på hunder er lange klør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som tygde neglene på bakbeina, og det var jo ganske lettvindt... Jeg hater å klippe klør, derav får jeg hunder som også hater det... Det med vin var jo et usedvanlig godt tips da! Jeg klipper liiitt og liiiiiiitt åsså blir de nesten like lange som de var før jeg begynte å klippe. Det som er dumt er jo at nervene vokser etter slik at etterhvert må man inn til vet. for å få de klippet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som tygde neglene på bakbeina, og det var jo ganske lettvindt... Jeg hater å klippe klør, derav får jeg hunder som også hater det... Det med vin var jo et usedvanlig godt tips da! Jeg klipper liiitt og liiiiiiitt åsså blir de nesten like lange som de var før jeg begynte å klippe. Det som er dumt er jo at nervene vokser etter slik at etterhvert må man inn til vet. for å få de klippet ned.

Man må jo selvfølgelig klippe inn til nerven hver gang for at den skal trekke seg inn.

Hvorfor har ingen funnet opp en kloklipper som gjennomlyser kloa så man ser nerven?

For man kan se den selv :wub:

Øvelse gjør mester, det er det eneste jeg har å si :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med svarte klør, og nettopp fordi det kan være vanskelig å vite hvor langt man kan klippe, har det skjedd en del ganger at jeg har klippet for mye og bikkjedyret har fått vondt. Nå sliter hun klørne nokså bra av seg selv, men de har til tider vært litt for lange fordi jeg ikke har tatt tak i meg selv og klipt dem - hun har vært redd for å klippe klør, og har blitt helt maniac hver gang jeg har dratt fram klotanga. I det siste har jeg endelig funnet en metode som fungerer, slik at jeg kan få klippet klørne uten så mye styr, pes og stress.

Når jeg da har kunnet klippe klør litt mer i ro og mak, har jeg funnet ut at det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt å klippe sorte klør. Nå har jeg forsåvidt aldri klippet lyse klør, så jeg kan ikke sammenligne, men på mørke klør er det faktisk veldig tydelig å se hvor langt man kan klippe. Så det handler rett og slett om å ta seg ro til å se klørne fra flere vinkler og bli vant til hvor nerva ligger, i tillegg til å ikke være redd for å klippe for langt - samtidig som man klipper veldig lite av gangen slik at man unngår å klippe så langt at det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ikke selve nerven, men man ser på kloa hvor den ligger, på en måte - særlig "nedenfra", altså på undersiden av kloen. Jeg lurer på om jeg ikke burde ta et bilde, jeg, da blir det enklere å forklare...

Det hadde vært kjempefint hvis du hadde giddet det. :drool: Kaizer har svarte klør, og jeg synes det er vanskelig å klippe dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ikke selve nerven, men man ser på kloa hvor den ligger, på en måte - særlig "nedenfra", altså på undersiden av kloen. Jeg lurer på om jeg ikke burde ta et bilde, jeg, da blir det enklere å forklare...

Jeg stemmer også for bilde! Noen av klørne er her i huset sorte ,mens de andre er lyse... Skulle ønske alle var lyse jeg :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min omplasseringshund hadde veldig lange klør da jeg fikk henne, og jeg tror jeg kan berolige folk med at det finnes en grense for hvor lange nervene vokser seg. Ærlig talt stresser jeg langt mindre med klørne på hundene mine nå enn da jeg var yngre. Jeg klipper dem, men jeg tror ikke hundene lider om jeg ikke klarer å holde dem pinkorte (selv om det ser pent ut, skal innrømme det). I ulendt terreng og på vinterføre tror jeg faktisk de kan ha nytte av litt lengre klør (men alt med måte, så klart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en klotang som har et lys som betyr at det er "trygt" å klippe.. Skal se om jeg finner navnet på den evt. så sitter Maria på jobben og har den rett bak seg så kan sende en meld til hu:P

Edit: i det jeg sa det glemte jeg det... Men skal på jobb på mandag så kan finne ut av det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ikke selve nerven, men man ser på kloa hvor den ligger, på en måte - særlig "nedenfra", altså på undersiden av kloen. Jeg lurer på om jeg ikke burde ta et bilde, jeg, da blir det enklere å forklare...

Bilde hadde vært fint! Jeg har prøvd å se på kloen fra alle vinkler jeg, men likevel er jeg usikker. De tar ingen stor skade av at jeg klipper for langt, men om mulig vil jeg jo helst unngå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nerven inni svarte klør?

Jepp, du kan se begynnelsen av den på snittflaten mens du klipper klørne på hunden. Vel, når jeg har kommet så lagt så slutter jeg å klippe, men ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...