Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå lydighet og C-arbeid av en dobermann

wizard

Recommended Posts

Nei, det er ikke det. Det er bare det folk dekker seg bak og sier at de har en "driftsterk hund" sannheten er at svært mange RIK hunder går på ballforsterker og ikke lydighet, mot hundefører. Derfor blir det unøyaktig, klengete og ofte med lydeffekt..

Jeg personlig syns c-arbeidet var langt bedre en lydigheten. (og nei jeg syns ikke at det var ett program til 98 poeng)

Men hvorfor er det så mange som går slik? Jeg har sett en del rik lydighet og der synes jeg bikkjene går med knekk i nakken, limt fast i kneet til fører og steppende. Ja jeg ser at det der er ikke lydighet i ordets rett forstand, det der er stress mot forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg dette var kjekt å se. At hun ble belønnet med 98 poeng i et nasjonalt mesterskap for dette - tja.. Jeg er ikke dommer, men jeg hadde ikke gitt henne det.

Hopp over hinder og vendinger var dritbra! Apportene var fine og kjappe uten gnafsing.

Og jeg skulle ØNSKE mine to gikk noe ala`dette... :rolleyes: men så ekke vi på mesterskapsnivå heller...*fnis*) :icon_redface::)

Uof. LP1 prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det der var ok jeg, Calina. I hvertfall mer naturlig enn robothunden på IPOfilmen! Jeg er ikke dommer, men går litt LP, og kan ikke fordra disse klengete, krypete, lavrompehøyeforbein hundene! Etter min ringe mening skal en god lineføring /fvf vise en hund som går på alle 4, løftet hode, toppede ører, glad hale - den skal bevege seg naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det. Det er bare det folk dekker seg bak og sier at de har en "driftsterk hund" sannheten er at svært mange RIK hunder går på ballforsterker og ikke lydighet, mot hundefører. Derfor blir det unøyaktig, klengete og ofte med lydeffekt..

Jeg personlig syns c-arbeidet var langt bedre en lydigheten. (og nei jeg syns ikke at det var ett program til 98 poeng)

Helt enig! Hunden har flere gjennomgående feil igjennom hele programmet. Feks ingen bra innkomster - støting, bjeffing og skeiv. Med en gjennomgående feil skal ikke hunden havne i fremragende. Hunden er i mine øyne en fremragende hund, men som vises til SG...

Men hvorfor er det så mange som går slik? Jeg har sett en del rik lydighet og der synes jeg bikkjene går med knekk i nakken, limt fast i kneet til fører og steppende. Ja jeg ser at det der er ikke lydighet i ordets rett forstand, det der er stress mot forsterker.

Jeg tror mange går sånn fordi det er en lettvindt måte å få hunden til å vare hele programmet i samme intensitet. Et av kritteriene for å få høyeste karrakter i IPO er at hunden skal være like intens når den er ferdig med programmet som når den starter- altså man tester vedvarende arbeidkapasitet, temprament og konsentrasjon. Har man for lav intensitet går den som oftest ned i intensitet og det er noe som koster mye poeng. Men en skal ikke ha høyeste karakter i IPO heller om hunden klenger, går skrått eller om fører animerer hunden. Og dette er vel kanskje også det vanskeligste å få til med IPO lydigheten - høy intensitet og pressisjon. Men det begynner heldigvis å bli noen som begynner å få det både pent og pressist :icon_redface: Og tro det eller ei det er faktisk ganske vanskelig å ballansere hunden til å gå med høyest mulige intensitet uten at det blir stress samt få til pressisjon og nøyaktighet i øvelsene. Og som en ser er det mange som ikke får det til...

Jeg holder på med flere hundesporter og alle har sin utfordring. Og det jeg synes er spennende å utfordrende med IPO lydigheten er nettopp kombinasjonen av intensitet og pressisjon. Og jeg synes ikke det har gjort hunden min til noen dårligere LP hund...tvert i mot. Det er bare noen ekstra utfordringer på veien. Jeg hadde en hund i Elite LP som jeg skulle omskolere til IPO lydighet...det var faktisk mye verre den veien.

Edit: rettet ordfeil og la til litt tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Margrete her, pelsen klenger jo så damen har vanskelig for å gå rett. Og jeg har aldri skjønt greia med å brøle alle kommandoene jeg da men..

Men ja, hoppet var ganske så vakkert :icon_redface:

Enten så var damen liten eller så var bikkja schwæær! Holder vel en knapp på begge deler.

Den tanken slo meg også *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Margrete her, pelsen klenger jo så damen har vanskelig for å gå rett. Og jeg har aldri skjønt greia med å brøle alle kommandoene jeg da men..Men ja, hoppet var ganske så vakkert :)

Enten så var damen liten eller så var bikkja schwæær! Holder vel en knapp på begge deler.

Det er ikke nødvendig å brøle alle komandoene og jeg reagerte selv på hvor høyt hun brølte. Komandoer i IPO programmet skal sies så høyt at dommeren uansett hvor den står på banen og uansett hvor mye bråk det er rundt hører dine komandoer, derfor er det naturlig at man gir litt høyere komandoer enn feks i LP. Om dommeren ikke hører dine komandoer kan du risikere å få poengtrekk. En av de tingene en bedømmer i IPO lydighet er temprament og hvor hurtig hunden reagerer på komandoordet. Om dommeren ikke hører deg komandere kan den ikke bedømme det... På feks dekk under springmarsj og stå under spring marsj kan man risikere at dommeren står 50 meter unna og det er viktig at man komanderer høyt og tydelig. Derfor kan det sikkert skje at man tar i litt hardere enn nødvendig når man er litt nervøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Check out these videos of obedience and protection by a Doberman completing a Schutzhund III routine. Tell me that's not exciting! (Sabine Wiedemeyer handling Lennox von Aurachgrund, taking 2nd place in 2006 Deutschen Meisterschaft [German all-breed nationals] with 100-98-95 [100 points tracking, 98 points obedience, 95 points protection, out of a perfect 300])

Les teksten ,100i spor,98i lydighet og 95 i gruppe c,2plass i nasjonalt mesterskap for alle raser med en dober er særdeles imponerende.

Ja man kan gjerne pirke på armbruk,som noen tolker som dobbeltkomandoer samt at hunden klenger en del,noe som forøvrig var ønsket i rik sporten for noen år tilbake..

Ellers må jeg å si meg dypt imponert over slippen i gruppe c,null konflikt,rett og slett perfekt..

Sånn summa summarum så synes jeg at dette var en fin oppvisning jeg - hunden er gjennomgående lydig i alle settinger, den har så og si 100% fokus hele tiden, rett nok så demper den seg selv litt i begynnelsen, men etterhvert så ser man at hunden skyver brystkassa frem og jobber veldig bra synes jeg.

Den har gjennomgående høy intensitet uten å bli unøyaktig og slarvete og urolig (med det mener jeg svært mye armer og bein og stress som omtrent tyter ut av ørene på hunden).

Rar armføring på dama - jadda - men bikkja er jo diger (eller dama liten) og jeg synes det hele ser svært ryddig og pent ut. Jeg har sett såkalte "imponerende" IPO filmer som har imponert meg langt mindre enn dette for å si det sånn. Har sett filmer hvor bikkjene omtrent har sett ut som om de har fått 10 stekepanner i hodet hver gang kommandoene har kommet blant annet, denne twitcher ikke mye - den har en glad hale som faktisk tidvis beveger seg mykt og lykkelig og DET ser man ikke ofte hos IPO hunder - som regel så henger den dønn ned og logrer frenetisk/dempende - eller den står ende til værs fordi bikkja er så full av adrenalin at den nesten er i ferd med å eksplodere.

Konklusjon: Jeg ble glad av å se dette jeg - de hadde det hyggelig de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser man en dobermann gjennomføre proggrammet så bra ? Link Gjerne til video om det er noen som finner ! Ta feks en titt på videor fra FCI World Championship her www.ipo.nu så kan en se at mange hunder helt i toppsjiktet klenger og "hopper". Det blir feil å sammenligne typiske lp-hunder med et bra ipo emner.. Det er lett å se feil hos andre,det er vel noe enkelte hundefolk er eksperter på.men hvor høyt nivå ligger de som mener at dette er dårlig på i samme sport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser man en dobermann gjennomføre proggrammet så bra ? Link Gjerne til video om det er noen som finner ! Ta feks en titt på videor fra FCI World Championship her www.ipo.nu så kan en se at mange hunder helt i toppsjiktet klenger og "hopper". Det blir feil å sammenligne typiske lp-hunder med et bra ipo emner.. Det er lett å se feil hos andre,det er vel noe enkelte hundefolk er eksperter på.men hvor høyt nivå ligger de som mener at dette er dårlig på i samme sport?

Jeg synes i alle fall ikke det var dårlig! Mulig det kom frem litt feil... Men jeg mener fortsatt at det er en fremragende hund til SG lydighet. Men med små justeringer burde den hunden gå til F. Nå så jeg ikke gruppe c så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg synes mange dobermann kan gå pen lydighet jeg. Og har også sett flere norske dobere som har nydelige annlegg for IPO lydighet. Og jeg er forsåvidt enig med deg, man kan ikke sammenligne LP og IPO lydighet. En går etter det som gir poeng i den sporten man driver med. I IPO kan det føre til hunder med litt for høyt stress og motsattsen som en ser i LP ringen er hunder som går med alt for lav intensitet...mens hunder som er gode uavhengig av hundesport er nydelig å se på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så jeg på utførelsen av programmet, ikke på rasen. Men om jeg skal si noe om rasen, så ja da var det imponerende :) Og du har rett i at det blir helt feil å sammenligne IPO og LP, i og med at vi lp mennesker krever helt andre ting, men likevel så har jeg sett både schæfere og maller ha bedre vendinger og mindre armer og bein. Ja de klenger og hopper de å! Og det er ikke mindre stygt fordi om det er en annen rase.

Jeg ønsker meg selv samme intensitet i valpen jeg venter på og jeg kommer til å søke mot IPO miljøet for å få hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk XO for endel oppklaringer, nyttig selv for meg å lese :P Skjønner ikke helt at folk skal sitte å dømme sånt arbeide opp mot LP, lukter vel misunnelse der driftsløse bikkjer loffer rundt som om de sku gått søndagstur. Kom med video der dere går LP så skal kritikken hagle løst her :P Må ikke glemme at de her også utnytter en hel fotballbane, ikke ei lekegrind på 20x20m e.l. så kan dere jo tenke på å holde intensiteten som XO så fint forklarte..

At poengene vi så her ikke henger på greip sier seg vel selv da hadde jo bikkja vært i toppen i FCI blant maller og schäfere eller? men jeg syns det var mye bra vi så men så er det meg da.. Men er hunden klikkertrent? Det sto jo ikke noe om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...