Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett med hodet under armen?


ingar

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Akkurat som ellers i hundeverden, finnes det også idioter blant oppdrettere. Om det er gjennomsnittelig for hele denne gruppen med mennesker, tviler jeg dog på - og hvor morsomt hadde vel dette programmet blitt om de bare prata med seriøse oppdrettere som tar de spørsmålene som ble stilt alvorlig? Og forsøker å gjøre noe med det? Hadde ikke vært noen skandale det, vettu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og oppdr. i Norge har i alle fall tilgang til klart bedre redskaper i sin søken etter sunnhet på hundene. Jeg tenker på DogWeb, og ikke minst det at vi her i Norden er flinke til å lage restriksjoner, anbefalinger og ikke minst "offentlige" registre som folk kan lete i.

Rasemiljøene har mere "makt" - i alle fall til å anbefale undersøkelser som må gjøres før hundene settes i avl.

Men, såklart går det endel drittbikkjer i avl her også - og endel av deres eiere er heller ikke mye å rope hurra for...

Likevel tror jeg det er lettere å finne ekstremtilfellene i GB eller USA enn her hjemme på bjerget, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt i det hele tatt. Så lenge eksteriør har det største fokuset i hundeverden, hvilket det har i dag, så må det jo gå slik som denne dokumentaren viser. Jeg vet ikke om det er penger og prestisje som blender en god del utstillingsmennesker, eller om "sporten" apellerer til en viss gruppe mennesker med videre mindre insikt i etikk, dyrevelferd og ikke minst logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt i det hele tatt. Så lenge eksteriør har det største fokuset i hundeverden, hvilket det har i dag, så må det jo gå slik som denne dokumentaren viser. Jeg vet ikke om det er penger og prestisje som blender en god del utstillingsmennesker, eller om "sporten" apellerer til en viss gruppe mennesker med videre mindre insikt i etikk, dyrevelferd og ikke minst logikk.

Og med den logikken der, så kan du jo forklare hvorfor det blir fler og fler BC med spondylose, epilepsi og HD? Sånn i tillegg til at de ofte er skuddredde, liksom? For de har aldri blitt avlet for show her til lands, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med den logikken der, så kan du jo forklare hvorfor det blir fler og fler BC med spondylose, epilepsi og HD? Sånn i tillegg til at de ofte er skuddredde, liksom? For de har aldri blitt avlet for show her til lands, ihvertfall..

Det sier meg ikke annet enn at det bare er enda flere som ikke tar hundeavl seriøst nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier meg ikke annet enn at det bare er enda flere som ikke tar hundeavl seriøst nok.

Kanskje vi heller skal si at ensidig fokus på avl er et onde da, istedetfor å insinuere at det bare er utstilling som er problemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi heller skal si at ensidig fokus på avl er et onde da, istedetfor å insinuere at det bare er utstilling som er problemet? :)

Ja, det kan man selvfølgelig si, MEN siden tråden handlet om utstillingshunder i all hovedsak, falt det meg naturlig å kommentere nettopp dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man selvfølgelig si, MEN siden tråden handlet om utstillingshunder i all hovedsak, falt det meg naturlig å kommentere nettopp dette :)

Det handler om "Pedigree dogs", det vil vel antageligvis bety raseavl, sånn på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om "Pedigree dogs", det vil vel antageligvis bety raseavl, sånn på norsk?

Jeg regner med du har sett dokumentaren, og der tar man først og fremst for seg såkalte show dogs, og dette med avl for et raseriktig eksteriør. Igjen, derfor min kommentar i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt i det hele tatt. Så lenge eksteriør har det største fokuset i hundeverden, hvilket det har i dag, så må det jo gå slik som denne dokumentaren viser. Jeg vet ikke om det er penger og prestisje som blender en god del utstillingsmennesker, eller om "sporten" apellerer til en viss gruppe mennesker med videre mindre insikt i etikk, dyrevelferd og ikke minst logikk.

Amen.

Ensidig avl er ikke bra for rasene uansett men disse ekstreme eksteriør fanatikerne tar virkelig kaka. Tenk å avle på en hund som har en arvelig sykdom bare fordi den har vært BIS på Crufts (eksempelvis) eller har gitt velig fine tegninger. Hvis bikkja ikke lever lenger enn 3 år fordi den lider av en sykdom så hjelper det ikke så mye at vinklene er korrekte liksom. Og jeg synes virkelig at man drar det for langt når man drasser med seg en hund på utstilling som sliter med å puste ordentlig, sliter med å bevege seg eller har magen slepende i gulvet. Som den basseten de viste i dokumentaren - "hva er formålet med all den løse huden" spurte reporteren. "Rasen bare er sånn" svarer det suppehuet av en et dressført kvinnfolk med skyggelapper. Tror ikke rasen var ment til å ha huden hengende så tungt at det rosa i øynene er åpent, eller at magen skal disse i gulvet så den får gnagsår. Men sånt blir premiert på utstilling da - for det er jo rasestandarden som sikrer oss sunne og korrekt bygde hunder må vite!

Når det er sagt så synes jeg det er like kvalmt med de som f.eks avler jakthunder og ikke tar hensyn til den mentale biten, øyesykdommer o.l. men kun avler på mer og mer ekstreme hunder som ingen kan ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvordan en bruker denne alvorlig syke hunden videre, som blir BIS på en utstilling som Crufts, som skiller en seriøs og useriøs oppdretter. Den seriøse oppdretteren er selvfølgelig fornøyd med å ha vunnet en viktig hundeutstilling, men utelukker hunden fra videre avl. Selv om hunden er syk, betyr ikke det at en skal la være å glede seg over at den ser bra ut ift rasestandarden.

Den useriøse oppdretteren bruker tittelen for alt det den er verdt, og både bruker hunden selv, og låner den bort til alle som vil betale nok for det, og skyter dermed både seg selv og andre i foten, med tanke på videre avl...karma :D

En ting er å være en dårlig oppdretter, og ikke teste ift sykdommer pga uvitenhet o.l... men når en vet at hunden er syk, og direkte påfører avkom alvorlige lidelser, da burde en kunne fratas muligheten til å ha hund... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med den logikken der, så kan du jo forklare hvorfor det blir fler og fler BC med spondylose, epilepsi og HD? Sånn i tillegg til at de ofte er skuddredde, liksom? For de har aldri blitt avlet for show her til lands, ihvertfall..

Enkelt. Når "alle" kjøper fra de mest populære linjene, får folk de samme problemene. Dessuten er det vel dårlig med dokumentasjon på at det er mye spondylose, epilepsi, men jeg vet det er poplulært å prate om det. HD-status pr.idag er på 13,6%, hvorvidt det er høyt eller lavt i forhold til andre raser vet jeg ikke så mye om.

Forøvrig synes jeg avl på eksteriør er flotte saker. Ser frem til den dagen da vi kun avler på eksteriør hos mennesker. Funksjon og helse kommer i andre rekke, bare vi ser flotte ut. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg avl på eksteriør er flotte saker. Ser frem til den dagen da vi kun avler på eksteriør hos mennesker. Funksjon og helse kommer i andre rekke, bare vi ser flotte ut. :icon_redface:

Nå er det ikke sånn at vi mennesker avles fram etter helse og funksjon da, eller "eksteriør" for den saks skyld. Vi avler på alt mulig rart, mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt. Når "alle" kjøper fra de mest populære linjene, får folk de samme problemene. Dessuten er det vel dårlig med dokumentasjon på at det er mye spondylose, epilepsi, men jeg vet det er poplulært å prate om det. HD-status pr.idag er på 13,6%, hvorvidt det er høyt eller lavt i forhold til andre raser vet jeg ikke så mye om.

Jada, det er helt sikkert bare tilfeldig at man ikke kjenner en eneste BC som ikke har hverken epilepsi, spondylose eller HD.

Forøvrig synes jeg avl på eksteriør er flotte saker. Ser frem til den dagen da vi kun avler på eksteriør hos mennesker. Funksjon og helse kommer i andre rekke, bare vi ser flotte ut. :icon_redface:

hehe - Mennesker blir ikke avlet for bruksegenskaper eller god helse/gemytt de, her parres alt vilt og hemningsløst. Eneste man ikke gjør i menneskeavl - sånn stort sett ihvertfall - er linjeavl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Enkelt. Når "alle" kjøper fra de mest populære linjene, får folk de samme problemene. Dessuten er det vel dårlig med dokumentasjon på at det er mye spondylose, epilepsi, men jeg vet det er poplulært å prate om det. HD-status pr.idag er på 13,6%, hvorvidt det er høyt eller lavt i forhold til andre raser vet jeg ikke så mye om.

Hva mener du med HD-status? 13,5% av hundene blir røntget, eller 13,5% av de som er røntget har HD?

hehe - Mennesker blir ikke avlet for bruksegenskaper eller god helse/gemytt de, her parres alt vilt og hemningsløst. Eneste man ikke gjør i menneskeavl - sånn stort sett ihvertfall - er linjeavl :icon_redface:

Og om man møter personer som er resultat av slikt, så er følgene faktisk mer fatale enn hva de for hunder. Har sett hva for nært slektskap kan gjøre fysisk og psykisk med sønn/datter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Mennesker blir ikke avlet for bruksegenskaper eller god helse/gemytt de, her parres alt vilt og hemningsløst. Eneste man ikke gjør i menneskeavl - sånn stort sett ihvertfall - er linjeavl :icon_redface:

Jepp, det er vel i grunnen veldig liten "linjeavl" på folk, det avles på "rått og røte" og man skulle jo tro at slik utavl aldri ville generere sykdommer da, om man skal forholde seg til de slutninger som trekkes om rasehundavl - men like fullt florerer det av arvelige sykdommer, dårlig gemytt og lite funksjonelt eksteriør :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD-status på 13,5% betyr at det er en så stor prosent som har HD av de som er røntget (vanligvis). Vi har mellom 5-7% på "søsterrasen" bearded collie her i Norge.

De ble parret om hverandre frem til omkring 2. verdenskrig (som brukshunder på gården). Da ble beardeden godkjent for å kunne stilles ut og man begynte å avle aktivt på disse (mer og mer som en familie/utstillingshund)

Men det er likevel dobbelt så mye HD på borderen - til tross for at de aldri har blitt avlet for eksteriør... (Lurer på om HD-statusen er den samme for show-borderne, jeg...)

Hmmm.. Kanskje man ikke kan skylde ALT på ren eksteriøravel likevel (selv om det jo er godt å ha en syndebukk)?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD-status pr.idag er på 13,6%, hvorvidt det er høyt eller lavt i forhold til andre raser vet jeg ikke så mye om.

Hva mener du med HD-status? 13,5% av hundene blir røntget, eller 13,5% av de som er røntget har HD?

Det samme lurte jeg på. Er 13,6 % fritt? Eller har 13,6 % av de som røntges HD? I så fall lurer jeg på hva røntgenprosenten er, for det hjelper ikke om kun avlsdyr røntges, hvis resten har ukjent status. En røntgenprosent bør være veldig høy før en kan begynne å uttale seg om helsen til rasen som helhet, og ikke bare det utvalget som har blitt lagt på røntgenbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jada, det er helt sikkert bare tilfeldig at man ikke kjenner en eneste BC som ikke har hverken epilepsi, spondylose eller HD.

Nå kjenner jeg endel bordere og de eneste jeg kjenner som har spondylose eller hd er hunder som ikke er avlet for gjeting og det er 2 stk.J eg kjenner forøvrig en valp fra rene gjeterlinjer med OCD. Jeg kjenner ingen bc med epilepsi. Jeg sier ikke at det ikke finnes på rasen men jeg kjenner ingen. Det som kunne vært intresant var jo å fått en statestikk på sykdom på bc, for er det virkelig så mange som det snakkes om? Jeg har inntrykk av at det er "sykere" hunder i LP miljøet enn i gjeter miljøet, hva nå enn det kommer av.

HD-status på 13,5% betyr at det er en så stor prosent som har HD av de som er røntget (vanligvis). Vi har mellom 5-7% på "søsterrasen" bearded collie her i Norge.

De ble parret om hverandre frem til omkring 2. verdenskrig (som brukshunder på gården). Da ble beardeden godkjent for å kunne stilles ut og man begynte å avle aktivt på disse (mer og mer som en familie/utstillingshund)

Men det er likevel dobbelt så mye HD på borderen - til tross for at de aldri har blitt avlet for eksteriør... (Lurer på om HD-statusen er den samme for show-borderne, jeg...)

Hmmm.. Kanskje man ikke kan skylde ALT på ren eksteriøravel likevel (selv om det jo er godt å ha en syndebukk)?

Susanne

Jeg tror ikke noe på at det er eksteriøravl som er skyld i hd-problematikk uansett rase jeg. Den eneste grunnen til at det er så "mye" HD på bc er fordi det er så ufattelig store mørketall, dette gjør at man avler på hunder som selv er fri, men ikke kjent status på resten av slekta.. Stort tema som man sldri får bukt med desverre.

Det samme lurte jeg på. Er 13,6 % fritt? Eller har 13,6 % av de som røntges HD? I så fall lurer jeg på hva røntgenprosenten er, for det hjelper ikke om kun avlsdyr røntges, hvis resten har ukjent status. En røntgenprosent bør være veldig høy før en kan begynne å uttale seg om helsen til rasen som helhet, og ikke bare det utvalget som har blitt lagt på røntgenbordet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD-status på 13,5% betyr at det er en så stor prosent som har HD av de som er røntget (vanligvis). Vi har mellom 5-7% på "søsterrasen" bearded collie her i Norge.

De ble parret om hverandre frem til omkring 2. verdenskrig (som brukshunder på gården). Da ble beardeden godkjent for å kunne stilles ut og man begynte å avle aktivt på disse (mer og mer som en familie/utstillingshund)

Men det er likevel dobbelt så mye HD på borderen - til tross for at de aldri har blitt avlet for eksteriør... (Lurer på om HD-statusen er den samme for show-borderne, jeg...)

Hmmm.. Kanskje man ikke kan skylde ALT på ren eksteriøravel likevel (selv om det jo er godt å ha en syndebukk)?

Susanne

Det er pr. idag 13.5% som har HD av de som er røntget. Dvs. at av de røntgede så er det 86.5% som er HD-fri. Det er rundt 20% av de registrerte som er røntget. Svak HD står for 8% av regnestykket. Vi ser dessverre at mange av de mest populære linjene selges i bøtter og spann, for folk skal jo selvfølgelig ha avkom etter de hundene som vinner eller er i slekt med dem som vinner konkurranser. Genpoolen er dessverre også ganske begrenset her i Norge, og derfor har vi nok antagelig en litt større hd-forekomst enn noen andre land, uten at jeg skal gå innpå hvilke linjer det er snakk om.

Hd er forsåvidt bare ett stort problem i landene man røntger hundene. Go figure! :)

Ellers er min mening at det kommer fint lite ut av eksteriøravl. Om det ikke har skylden for alle problemer på rasehunder, så er det jaggu ikke langt unna...

Jada, det er helt sikkert bare tilfeldig at man ikke kjenner en eneste BC som ikke har hverken epilepsi, spondylose eller HD.

Alle kjenner vel en eier med hund som har HD. Har selv hatt en med svak. Spondylose har jeg hørt om et par tilfeller, men dette kom fra den samme avlslinjen, som forsåvidt er den linjen de fleste assosierer med denne lidelsen hos BC. Epilepsi har jeg hørt om for noen år siden, som kom fra den andre mest populære linjen som er blitt brukt her til lands de siste 15 årene.

Men hvor ille er dette i det store og det hele.

hehe - Mennesker blir ikke avlet for bruksegenskaper eller god helse/gemytt de, her parres alt vilt og hemningsløst. Eneste man ikke gjør i menneskeavl - sånn stort sett ihvertfall - er linjeavl :)

Hehe. I noen kulturer er det veldig populært med linjeavl. Er vel noe med at man vet hva man har, men ikke hva man får osv osv. :)

Dessuten sitter jeg å klør meg i huet og lurer på hvordan dette ble til en diskusjon om BC, som er en av de friskeste rasene vi har. *knock on wood*

Filmen omhandlet vel mest avl på eksteriør og hva dette har ført til. Filmen var vel ganske beskrivende i seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pr. idag 13.5% som har HD av de som er røntget. Dvs. at av de røntgede så er det 86.5% som er HD-fri. Det er rundt 20% av de registrerte som er røntget. Svak HD står for 8% av regnestykket.

Dessuten sitter jeg å klør meg i huet og lurer på hvordan dette ble til en diskusjon om BC, som er en av de friskeste rasene vi har. *knock on wood*

Filmen omhandlet vel mest avl på eksteriør og hva dette har ført til. Filmen var vel ganske beskrivende i seg selv??

Nei, dette skal ikke være en bc-diskusjon, men det er likevel interessant når det påstås at eksteriørrettet oppdrett fører til sykdommer å få sammenligne med en rase som definitivt ikke er avlet for utstilling.

Jeg har en rase som vel må sies i stor grad å avles for utstilling. Med det mener jeg at det ikke er brukskrav eller mentalitetskrav (altså krav om beståtte/gjennomgåtte mentaltester/-beskrivelser, det er selvfølgelig krav om godt gemytt, som er opp til eier å vurdere), det er derimot utstillingskrav i avlsreglene, og de store og seriøse oppdretterne har utstilling som en viktig målefaktor i sitt arbeid - ved siden av sunne og langtlevende familiehunder. Det er en selskapshund vi liker at er pen i utstillingsringen også. Jeg er der selv, jeg er meget opptatt av eksteriøret (men ikke bare det).

Likevel har vi ikke mye mer HD enn bc. Gjennomsnittlig ligger vi på rett over tyve prosent. Og vi har en røntgenprosent på over åtti, så jeg tør påstå at tallene er rimelig representative for rasen.

De som er interessert i å se på tallene, kan for eksempel titte her. Jeg gjør oppmerksom på at tabellen ikke er oppdatert på et år, så røntgentallene for de siste års populasjon vil være ukorrekte.

Det er interessant at en så stor og tung rase ikke er såå langt unna bc i HD, tross alt.

Jeg antar bc ikke røntges framme, så en kan sammenligne der?

Men, HD er jo bare en liten del av hele sykdomsbildet på en hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten sitter jeg å klør meg i huet og lurer på hvordan dette ble til en diskusjon om BC, som er en av de friskeste rasene vi har. *knock on wood*

Filmen omhandlet vel mest avl på eksteriør og hva dette har ført til. Filmen var vel ganske beskrivende i seg selv??

Ikke for å være spydig eller frekk, men hvordan veit du at BC er en av de friskeste rasene vi har? Sett i forhold til hva, liksom? Hva for slags helsekrav setter man til avlshunder i din rase? De skal være fri for HD og eksteriørlyter (hva nå enn det er?), er det ikke?

For tilsvarende tall på min utstillingsavlede groenendael er 41 % røntgede hunder, hvorav 94 % er fri, og 3 % har svak HD. Hos terven er 48 % røntget, 93 % er fri og 4 % har svak grad HD. Hos mallen (som stort sett er bruksavlet) så er 43 % røntget, 94 % er fri og 6 % har svak grad HD. Som du ser, så er det ikke noe mer eller mindre HD på utstillingslinjene i min rase enn det er på brukslinjene (og hos belgeren så er prosentandelen røntgede hunder dobbelt så høy som hos BC, og prosentandelen for hvor mange som har HD er lavere enn hos BC). Så at eksteriøravl nødvendigvis gir sjuke bikkjer i mye større grad enn der de avler kun for bruksegenskaper, er i beste fall naivt å tro - syns jeg.

Hvordan vi kom inn på BC, er ganske enkelt fordi

1) Jeg er drit lei av at all verdens ondskap (i hundeverden, ihvertfall) skal være utstilleres feil

2) Jeg prøver å få frem et poeng at ingen ensidig avl er sunn, samme om det kun er for eksteriør eller for bruksegenskaper.

EDIT: Ang. AA, Emma, så er hele 1.2 % av BC'ene røntget. Det positive er jo at alle de 116 hundene som er røntget for AA de siste 10 årene er jo at alle er fri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vi kom inn på BC, er ganske enkelt fordi

1) Jeg er drit lei av at all verdens ondskap (i hundeverden, ihvertfall) skal være utstilleres feil

2) Jeg prøver å få frem et poeng at ingen ensidig avl er sunn, samme om det kun er for eksteriør eller for bruksegenskaper.

Vel, nå er ikke jeg uenig i at eksteriøravl ikke er roten til alt ondt i hundeverdenen. Men det er påfallende hvor blendet mange blir av at ens hunder skal ha et såkalt raseriktig eksteriør, når man BURDE se at mange raser må lide for denne "skjønnheten". Og da snakker jeg ikke om belgere eller bc'er for den del. Hvordan en rase er befenget med arvelige sykdommer og misdannelser er for mitt vedkommende en annen diskusjon.

Det som eksteriøravl derimot er direkte skyld i, er faktisk enkelte raser dysfunkjonalitet. Jeg snakker fortsatt ikke om verken belgerne eller bc'ene, men om raser med reduserte respirasjonsevner, bevegelseshemninger og vanvittige hudfolder som forårsaker betennelser og andre hudplager, plager som har en direkte sammenheng med hundens fysikk.

Man må gjerne si at mopsen og den engelske bulldogen er generelt sett superhappy raser og at schäferen elegante, jordvinnende trav gjør den til en lykkelig hund. Vel, en slik hund vet ikke hva den går glipp av uansett, men det vet jo faktisk VI. Skal vi først leke Gud så bør vi klare å gjøre det med vettet i behold, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...