Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til litt overvektig hund?


edlitam

Recommended Posts

Takk for svar, da skal vi prøve den. Han får ikke store mengder med mat, og rimelig med mosjon, men det er ikke alltid dagene strekker til med timeslange turer. han er selv ikke så aktiv og har ingen interesse av å løpe i skogen osv når jeg tar han med på langturer.

Hvor mye gir dere hundene deres som veier en 35-38 kg? han har rett og slett bare utrolig lett for å legge på seg- :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal vi prøve den. Han får ikke store mengder med mat, og rimelig med mosjon, men det er ikke alltid dagene strekker til med timeslange turer. han er selv ikke så aktiv og har ingen interesse av å løpe i skogen osv når jeg tar han med på langturer.

Hvor mye gir dere hundene deres som veier en 35-38 kg? han har rett og slett bare utrolig lett for å legge på seg- :wub:

Jeg kjenner til problemet.. <_< Den tiden Tulla er innbilt må hun bare dras med, og da er det skikkelig tvangs-mosjonering..! :wub: Prøver jo å finne på noe som hun syns er litt gøy, kanskje gå tur med andre hunder osv. Men det viktigste jeg gjør, tror jeg, er å tilpasse matmengden etter mosjonen hun har fått i løpet av dagen (hun får sitt største måltid på kvelden, og da vet jeg jo hvor mye mosjon hun har fått).

Du bør også passe på å gi riktig mengde V&H, dvs, ikke tilpass mengden etter hva hunden veier NÅ, men den ideelle vekten! (Vet ikke om du gjør det eller ikke, men jeg tenkte det var greit å nevne.) I tillegg kan denne mengden reduseres med opp til 30% i en slankeperiode. Hvis hunden nå veier 35 kg, men helst skal veie 32, så regner du ut 1% av 32kg (320gram). I tillegg kan du trekke fra 30% av dette for å få litt fortgang i det hele. Følg opp med litt mer mosjon, tenk "lurt"; gjør ting som får hunden "med" men som likevel er litt mer anstrengende enn å tusle langs veien, så ser du nok raskt resultater. :lol:

Edit: får du problemer med at pelsen/huden blir tørr, gi olje i stedet for mer fettrik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som sulter, har det vell ikke helt greit - og kan ofte finne på å tygge på diverse saker og ting, for å få bukt med sultfølelsen. Dersom en forer med V&H, skal hunden ha ca 2 % av idealvekten for å holde formene på plass. Er denne 35 kilo, blir dette ca 700 gr totalt per dag. Dersom en da, som Huldra foreslår, bruker 1 % per dag i en periode, og i tillegg tar vekk 30 % av dette igjen, sitter hunden igjen med ca 250 gr per dag - noe den ikke blir mett av.

Et alternativ til slanking, er å spise like mye - men sunnere mat. For hunder handler det som oftest, som hos mennesker, om å spise flere måltider, med mindre karbohydrater og fett, og ikke minst: mer fysisk aktivitet !

Forslag: Del opp formengden til hunden på et ekstra måltid, gi et alternativ hundefor med mindre proteiner og fett enn V&H, og øk den fysiske aktiviteten med 30 %. Gi en dæsj med selolje hver dag, til både hund og eier - men ikke del flaske :) ! (For hund får en 5 liter selolje til 499,- på nett, selv om enkelte butikker tar noen hundrelapper for 1 dl...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane fôrer Solo med Eukanuba light (tror jeg det heter). Dette for at hunden blir mett, selvom den slanker seg. Jeg fôrer med Eukanuba maintenance (måtte sjekke stavemåte på sekken). Jeg fôrer to ganger om dagen og syns bikkjene blir mer tilfreds og slett ikke noe feitere av det. Men altså, en retriever er jo kronisk utsultet uansett. Iallfall min. Vi ble anbefalt å slutte med V&H da Scilos begynte å bli rund over baken. Det er ganske feit kost og dermed må du gi så lite at hunden ikke blir mett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som sulter, har det vell ikke helt greit - og kan ofte finne på å tygge på diverse saker og ting, for å få bukt med sultfølelsen. Dersom en forer med V&H, skal hunden ha ca 2 % av idealvekten for å holde formene på plass. Er denne 35 kilo, blir dette ca 700 gr totalt per dag. Dersom en da, som Huldra foreslår, bruker 1 % per dag i en periode, og i tillegg tar vekk 30 % av dette igjen, sitter hunden igjen med ca 250 gr per dag - noe den ikke blir mett av.

Et alternativ til slanking, er å spise like mye - men sunnere mat. For hunder handler det som oftest, som hos mennesker, om å spise flere måltider, med mindre karbohydrater og fett, og ikke minst: mer fysisk aktivitet !

Forslag: Del opp formengden til hunden på et ekstra måltid, gi et alternativ hundefor med mindre proteiner og fett enn V&H, og øk den fysiske aktiviteten med 30 %. Gi en dæsj med selolje hver dag, til både hund og eier - men ikke del flaske :) ! (For hund får en 5 liter selolje til 499,- på nett, selv om enkelte butikker tar noen hundrelapper for 1 dl...)

Store hunder skal få 1-2% av kroppsvekten. En hund som har lett for å legge på seg, og som i tillegg er overvektig, bør nok bare få 1% av idealvekten.

Men ellers er jeg enig med deg ang det å slanke en hund. Jeg ville nok heller bare gitt 1% av hundens idealvekt, og så prøvd å øke aktivitetsnivået.. Om den plages med å være veldig sulten, så kan man blande i "vomfyll" i maten, dvs ting som bidrar til større metthetsfølelse, men som i virkeligheten bare kommer rett ut igjen. Forskjellige grønnsaker, osv..

Eventuelt gi et for med lavere opptaksevne enn V&H, slik at hunden kan spise mer i mengde, uten å få i seg mer energi. (Det var vel egentlig det som ble foreslått over her)..

Liker hunden å jage pinner eller baller? Eller bare å apportere generellt? Hva med å få den til å løpe opp eller ned en bakke når den skal hente tingene? Da bruker den mye mer muskler enn om den bare løper en rett strekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg har en sekk hills senior og en med Pro plan laks og ris som jeg skal få brukt opp også, noe ide om hvor mye jeg burde gi av dette evt, i tilegg til v & h ?

Jeg har Retriever blanding og har en evig fight med at hun legger på seg fort, heldigvis er hun ikke den typen som maser etter mat hele tiden, det gjør slankingen litt lettere for meg.

Chicka får 3 måltider i løpet av dagen for å holde oppe forbrenningen, de to første får hun tørrfôr (HILLS j/d Reduced Calorie) og det siste får hun V&H kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som sulter, har det vell ikke helt greit - og kan ofte finne på å tygge på diverse saker og ting, for å få bukt med sultfølelsen. Dersom en forer med V&H, skal hunden ha ca 2 % av idealvekten for å holde formene på plass. Er denne 35 kilo, blir dette ca 700 gr totalt per dag. Dersom en da, som Huldra foreslår, bruker 1 % per dag i en periode, og i tillegg tar vekk 30 % av dette igjen, sitter hunden igjen med ca 250 gr per dag - noe den ikke blir mett av.

Et alternativ til slanking, er å spise like mye - men sunnere mat. For hunder handler det som oftest, som hos mennesker, om å spise flere måltider, med mindre karbohydrater og fett, og ikke minst: mer fysisk aktivitet !

Forslag: Del opp formengden til hunden på et ekstra måltid, gi et alternativ hundefor med mindre proteiner og fett enn V&H, og øk den fysiske aktiviteten med 30 %. Gi en dæsj med selolje hver dag, til både hund og eier - men ikke del flaske :) ! (For hund får en 5 liter selolje til 499,- på nett, selv om enkelte butikker tar noen hundrelapper for 1 dl...)

Stemmer som Helle skriver; en stor hund kan få 1% av kroppsvekten sin. ;)

Dessuten er mange hunder, spesielt labradorer og mange spaniels og dalmatinere ++ sultne konstant. De blir aldri mette, og da hjelper det jo uansett ikke å gi hunden hele 2%.

Store hunder skal få 1-2% av kroppsvekten. En hund som har lett for å legge på seg, og som i tillegg er overvektig, bør nok bare få 1% av idealvekten.

Men ellers er jeg enig med deg ang det å slanke en hund. Jeg ville nok heller bare gitt 1% av hundens idealvekt, og så prøvd å øke aktivitetsnivået.. Om den plages med å være veldig sulten, så kan man blande i "vomfyll" i maten, dvs ting som bidrar til større metthetsfølelse, men som i virkeligheten bare kommer rett ut igjen. Forskjellige grønnsaker, osv..

Eventuelt gi et for med lavere opptaksevne enn V&H, slik at hunden kan spise mer i mengde, uten å få i seg mer energi. (Det var vel egentlig det som ble foreslått over her)..

Liker hunden å jage pinner eller baller? Eller bare å apportere generellt? Hva med å få den til å løpe opp eller ned en bakke når den skal hente tingene? Da bruker den mye mer muskler enn om den bare løper en rett strekning.

Mange gode tips her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Helle skriver; en stor hund kan få 1% av kroppsvekten sin. :icon_redface:

Dessuten er mange hunder, spesielt labradorer og mange spaniels og dalmatinere ++ sultne konstant. De blir aldri mette, og da hjelper det jo uansett ikke å gi hunden hele 2%.

Anbefalt foringsmengde fra V&H er ca 2 % for voksne hunder, valper trenger betydelig mer, det står på både på nettsidene deres og jeg mener også det står på embalasjen, uten at jeg vet dette 100 %...da jeg kjøper 20 kilos blokker, og kapper det opp i 4 kilos biter. En valp hos meg begynner på ca 125 gr x 3 per dag ved 8 ukers alder, hvor jeg øker ca 25 gr per måltid per uke, så sant valpen tåler dette greit. Tar en tak i siden på hunden, og kjenner etter hvordan det står til med underhudsfettet, bør dette ikke ligge noe særlig over 5 mm.

Jeg har en tispe på ca 60 kg. Hun skal etter anbefalte 2 % ha ca 1,2 kg V&H per dag. Hun får for tiden ca 1,6 kg per dag, da hun har tatt en del av i den siste tiden. Etter ca 4 uker på 400 gr ekstra per døgn, har hun ikke lagt på seg nevneverdig, men holder vekten, m.a.o trenger hun ca 2, 7 % bare for å holde vekten stabil.

Den andre tispen min fikk også 2 %, men ble noe lubben av dette. Dersom hun fikk 1,5 % ville hun holdt vekten...men i og med at formengden da ble så lav, da hun er en betydelig mindre tispe på ca 45 kg, valgte jeg å prøve Sportsman`s Pride, hvor hun nå får 1,2 liter tørrfor til dagen (22 % proteiner, 12 % fett). Det kommer noe mer ut, men hunden er slank og mett.

Dersom en har lyst til å få hunden fort ned i vekt, kan en også prøve coop extra foret. Opptaket på dette foret er så dårlig, at det nesten kommer mer ut enn det som kommer inn. M.a.o. kan en fylle på så hunden blir mett, i tillegg til at hunden blir slank i løpet av noen uker.

Uansett hvordan en snur og vender på disse tingene, så er det mer mosjon som er det viktige. Så er hunden lubben på 1 time tur hver dag, blir den nok slankere på 1,5 timer tur per dag. Får hunden i tillegg lov til å leke/springe fri sammen med andre hunder, vil en 1/2 times økning gjøre underverker for vekten...og det har de fleste tid til. Kanskje hundeeiere også kan få litt utbytte av det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slankerådet om å gi 1% av kroppsvekt, minus 30% av dette igjen høres ganske sprøtt ut!

Det er noen hunder som klarer seg med 1%, andre må ha 2%, mens noen igjen må ha såpass som 3-4% av kroppsvekten sin daglig, bare for å opprettholde vekten..

Min hund skal i følge dette ha ca 350g om dagen (da regner jeg med 2% av kroppsvekt..), men han får ca 3% på dager med normal aktivitet.

Dager med ekstra aktivitet får han et par hundre gram tørrfor i tillegg..

Matmengden kan man ikke finne ut fra en tabell, man må rett og slett tilpasse individuelt for hver enkelt hund.

Men den beste måten å slanke på er ikke nødvendigvis å redusere næringsinntaket.

Å øke forbruket av energi vil også være en meget effektiv måte å slanke på, energiforbruket økes rett og slett ved å øke aktiviteten.

OBS: Dette kan ha bivirkninger i form av at eieren også blir i bedre form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes IKKE det er drøyt. Det er en tilvenningssak i alle fall - i begynnelsen kan det nok se lite ut, men når man ser at hunden trives på 1%, holder vekten der den skal, så ser jeg ingen grunn til å "måtte" gi det dobbelte. Disse 30% har jeg lært som en generell regel hva angår slanking, og skal kunne brukes uansett hva man fôrer med. Men om trådstarter nå finner ut at hun skal gi 10% mindre enn 1%, så får hun jo likevel resultater. 30% er vel max hva man kan trekke i fra forsvarlig.

Jeg biter ikke på noen historier om hunder som trenger 2% og vel så det - det bare bekrefter at hunder er forskjellige; noen trenger mer eller mindre enn andre. Jeg har fått mange kommentarer på at jeg gir springeren min lite mat, for hun får faktisk bare 1-1,5% hun. Men hun er helt fin i formen, og sulten er hun alltid uansett. Hun kan forspise seg så magen ser drektig ut, men hun er likevel sulten, så det "tullet" om å fôre hunder til de blir mette går jeg heller ikke på.

1% har jeg fått fra V&H, om det har stått på hjemmesidene tidligere, eller om det har stått i en brosjyre eller om jeg har hørt det fra forhandler aner jeg ikke. Men 1-2% av kroppsvekten for voksne hunder er i alle fall det jeg har lært. Små hunder trenger mer enn store, og valper trenger betydelig mer enn voksne, kanskje helt oppe i 5-6%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes IKKE det er drøyt. Det er en tilvenningssak i alle fall - i begynnelsen kan det nok se lite ut, men når man ser at hunden trives på 1%, holder vekten der den skal, så ser jeg ingen grunn til å "måtte" gi det dobbelte. Disse 30% har jeg lært som en generell regel hva angår slanking, og skal kunne brukes uansett hva man fôrer med. Men om trådstarter nå finner ut at hun skal gi 10% mindre enn 1%, så får hun jo likevel resultater. 30% er vel max hva man kan trekke i fra forsvarlig.

Jeg biter ikke på noen historier om hunder som trenger 2% og vel så det - det bare bekrefter at hunder er forskjellige; noen trenger mer eller mindre enn andre. Jeg har fått mange kommentarer på at jeg gir springeren min lite mat, for hun får faktisk bare 1-1,5% hun. Men hun er helt fin i formen, og sulten er hun alltid uansett. Hun kan forspise seg så magen ser drektig ut, men hun er likevel sulten, så det "tullet" om å fôre hunder til de blir mette går jeg heller ikke på.

1% har jeg fått fra V&H, om det har stått på hjemmesidene tidligere, eller om det har stått i en brosjyre eller om jeg har hørt det fra forhandler aner jeg ikke. Men 1-2% av kroppsvekten for voksne hunder er i alle fall det jeg har lært. Små hunder trenger mer enn store, og valper trenger betydelig mer enn voksne, kanskje helt oppe i 5-6%.

Helt enig med deg, Gubben får 1.2 % og er i litt godt hold, kunne gått ned en kilo el halvannen. Det vil rette seg med litt mer mosjon nå når våren kommer, så jeg ser ingen grunn til å gå ned på maten akkurat nå. Men skulle han fått 2 % hadde han blitt tjukk, for å si det pent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Leste du mer enn "drøyt" av mitt forrige innlegg?

Je, det gjorde jeg. Men jeg svarte ikke kun deg, og derfor var du heller ikke quotet. :) Er helt enig i at man bør øke mosjonsmengden, og det skrev jeg vel litt om i innlegget mitt også? Dessverre vet jeg at det ikke alltid er like enkelt, og med det mener jeg at jeg personlig har erfaring i at min hund som innbilt ikke gidder å gjøre annet enn å luffe på turer. Derfor prøver jeg å gjøre de litt mer "spennende" for henne. Hvis hunden generelt er lat, kanskje pga at den er feit, er det heller ikke så bra å starte opp med heftig mosjon. Kroppen tåler det ikke rett og slett. Hvis hunden er veldig feit, eller den er i dårlig kondis, så bør man i mine øyne slanke av den endel av fettet før man begynner med masse mosjon. Man kan i mellomtiden trappe gradvis opp selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je, det gjorde jeg. Men jeg svarte ikke kun deg, og derfor var du heller ikke quotet. :)

Jeg synes det er spesiellt at du ikke kommenterte utover det.

Det var nemlig den minst essensielle setningen i hele innlegget.

Essensen lå i at man må tilpasse til den aktuelle hunden.

Å gå ned i foringsmengde bør etter mitt syn gjøres mer skånsomt enn å bare plutselig kutte.

Å foreslå en såpass lav mengde til en hund man egentlig ikke vet noe særlig om blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesiellt at du ikke kommenterte utover det.

Det var nemlig den minst essensielle setningen i hele innlegget.

Essensen lå i at man må tilpasse til den aktuelle hunden.

Å gå ned i foringsmengde bør etter mitt syn gjøres mer skånsomt enn å bare plutselig kutte.

Å foreslå en såpass lav mengde til en hund man egentlig ikke vet noe særlig om blir feil.

Hvorfor? Jeg mener; hvis hunden nå får 4% V&H (fiktivt, jeg aner ikke hva hunden får), så ville jeg kuttet drastisk med en gang. Hunder og ulver kan gå og faste uten at de tar skade av det, og tro meg - den fasten kommer ganske brått på!

Hvorfor blir det feil å anbefale så lav mengde når jeg ikke kjenner hunden? Jeg antar de ikke har gitt en labrador 3 kg V&H om dagen, når den ikke runderer kontinuerlig akkurat. En labrador med standard familiehund-aktivitet trenger virkelig sjelden spesielt mye mat. Jeg skjønner ikke hva galt kunne ha skjedd dersom hunden ble satt på for lite mat for vedlikehold når den jo er i en slanke-prosess? Og hva har det med at jeg ikke kjenner hunden å gjøre? Hvis hunden hadde spesielle behov å ta hensyn til, håper jeg TS ville opplyst om det, evt gjort noe med det selv. Det verste som ville skjedd var antageligvis at hunden ville gått litt for kjapt ned i vekt og kanskje tapt muskler. Men det er da mye enklere å bygge opp muskler enn å slanke bort fett. I tillegg ville man sett resultater raskt, og kanskje reagert på at hunden gikk litt for raskt ned i vekt, og dermed kunne man økt mengden litt og sett på resultatet av det. Man må bare prøve seg frem - hva skal til for at hunden går ned i vekt i et akseptabelt tempo - hva skal hunden ha som vedlikehold - hva trenger den for å legge på seg, for å bygge muskler, osv?

Og som sagt; siden jeg ikke quotet deg, følte jeg meg heller ikke pålagt å svare på alt du hadde skrevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Jeg mener; hvis hunden nå får 4% V&H (fiktivt, jeg aner ikke hva hunden får), så ville jeg kuttet drastisk med en gang. Hunder og ulver kan gå og faste uten at de tar skade av det, og tro meg - den fasten kommer ganske brått på!

Hvor gamle blir hunder og ulver i naturen sa du?

Hvorfor blir det feil å anbefale så lav mengde når jeg ikke kjenner hunden? Jeg antar de ikke har gitt en labrador 3 kg V&H om dagen, når den ikke runderer kontinuerlig akkurat.

At du ANTAR er vel grunn nok til at det blir feil.

Du antar veldig mye her.

En labrador med standard familiehund-aktivitet trenger virkelig sjelden spesielt mye mat. Jeg skjønner ikke hva galt kunne ha skjedd dersom hunden ble satt på for lite mat for vedlikehold når den jo er i en slanke-prosess?

At den får for lite mat for vedlikehold er naturlig, det er jo faktisk nødvendig.

Men det er en vesensforskjell på litt for lite og alt for lite.

Og som sagt; siden jeg ikke quotet deg, følte jeg meg heller ikke pålagt å svare på alt du hadde skrevet. :icon_redface:

Med tanke på at du kom med den ene setningen burde du absolutt fulgt opp bedre.

Uansett, rådet ditt er virkelig galematias med tanke på hundens helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle blir hunder og ulver i naturen sa du?

Det sa jewg ingenting om. :icon_redface: Det er forresten faktisk ganske mange som anbefaler at man lar hunden få en fastedag i uka, og jeg kan ikke se at det skal være skadelig, eller ha noe med hvor gammel hunden blir å gjøre.

At du ANTAR er vel grunn nok til at det blir feil.

Du antar veldig mye her.

Og..??

Når TS ikke skriver mer enn hun gjør, kun at hunden er for tykk, så skriver jeg hun kan trappe ned på maten og øke mosjonen. TS kunne gjerne for min del ha skrevet mye mer om hva hunden får pr i dag, både hva angår mat og mosjon, da ville det vært enda enklere å være konkret i råd.

At den får for lite mat for vedlikehold er naturlig, det er jo faktisk nødvendig.

Men det er en vesensforskjell på litt for lite og alt for lite.

Og her mener jeg du kan ta feil. Det kan hende at 1% er for lite for denne hunden, men jeg mener det ikke skader å prøve det ut en periode. Når jeg også har lært at hunder skal ha mellom 1-2% av kroppsvekten sin i V&H, så synes jeg ikke det blir alt for lite i en slankeperiode, nei.

Med tanke på at du kom med den ene setningen burde du absolutt fulgt opp bedre.

Uansett, rådet ditt er virkelig galematias med tanke på hundens helse.

Se mitt (eller tulips) svar over: 1-2% er anbefalt mengde for store, voksne hunder. Det er slett ikke galematias. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en har lyst til å få hunden fort ned i vekt, kan en også prøve coop extra foret. Opptaket på dette foret er så dårlig, at det nesten kommer mer ut enn det som kommer inn. M.a.o. kan en fylle på så hunden blir mett, i tillegg til at hunden blir slank i løpet av noen uker.

Jeg ville heller slanket den uten å pøse på med et dårlig fôr. Det kan jo i verste fall få helsemessige konsekvenser, selv om det bare er for en periode så må kroppen hanskes med å fordøye fôret.

Uansett, rådet ditt er virkelig galematias med tanke på hundens helse.

Har lest tråden og det kan jo hende at hunden ville fått for lite mat ved å følge rådet til Huldra. Men vet du at dette ville vært skadelig for hunden? Eller antar du? Kan det ikke likesågodt hende at det ville vært det aller beste for hunden, og at det ville være en risk for helsen til hunden og ikke slanke den såpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her mener jeg du kan ta feil. Det kan hende at 1% er for lite for denne hunden, men jeg mener det ikke skader å prøve det ut en periode. Når jeg også har lært at hunder skal ha mellom 1-2% av kroppsvekten sin i V&H, så synes jeg ikke det blir alt for lite i en slankeperiode, nei.

Se mitt (eller tulips) svar over: 1-2% er anbefalt mengde for store, voksne hunder. Det er slett ikke galematias. :icon_redface:

Nå vet ikke jeg hvor du har lært dette Huldra ? Uansett hvor mange ganger dere gjentar at anbefalt mengde er for store hunder er 1 - 2 %, så er faktisk veiledende foringsmengde 2 % : http://www.vomoghundemat.no/tabell.asp. Og de aller fleste hunder jeg kjenner personlig til, må ha betydelig mer enn 2 % V&H for å holde idealvekten.

Det du foreslår er 0,7 % til hunden er slank...men slike metoder er det stort sett bare anorektikere som benytter seg av, og de har det som kjent ikke særlig bra. Poenget er å gå ned i vekt, samtidig som individet har det bra. Da er det å øke mengden mosjon, som de aller fleste hunder setter stoooor pris på, samtidig som en fyller maven med kalorifattig innhold - den enkleste og mest skånsomme måten å gjøre dette på.

En hund som ikke får nok mat er sløv, stresset og irritabel...forbrenning blir dårligere, hunden orker ikke yte noe særlig, og aggresjonsnivået stiger betraktelig. Når en da i tillegg ikke kjenner den aktuelle hunden, og vet hva denne står for ift eventuelle adferdsproblemer o.l...er det direkte uansvarlig å foreslå ekstrem - metoder. I tillegg til de fysiske plagene hunden måtte få pga denne metoden, utløser en i verste tilfeller aggresiv adferd, som igjen kan føre til at hunden blir skadet, eller at den skader andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...