Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til litt overvektig hund?


edlitam

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvor du har lært dette Huldra ? Uansett hvor mange ganger dere gjentar at anbefalt mengde er for store hunder er 1 - 2 %, så er faktisk veiledende foringsmengde 2 % : http://www.vomoghundemat.no/tabell.asp. Og de aller fleste hunder jeg kjenner personlig til, må ha betydelig mer enn 2 % V&H for å holde idealvekten.

Du burde kanskje lese alt som står der, du og? Siterer:

Foringsmengde vil variere enormt fra med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullforing er veiledende foringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund.

Stikkordet her er VEILEDENDE foringsmengde, da er det ikke en fasit.. Og siste setningen her er liksom sakens kjerne her, syns du ikke? Prøv deg frem til hva som passer for din hund, ikke sant? Så om en hund blir feit av å gå på 2%, så får den mest sannsynlig for mye mat i forhold til behov, tror du ikke? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg fôret med VH (igjen; hurra for null fryseplass...), men Orry ble rimelig rund når han fikk 2%. Når vi etter hvert får begynt på VH igjen må han få mindre enn det... Tidligere kunne han spise "alt" uten å legge på seg, men nå ser jeg at han legger på seg mye lettere enn tidligere (man får skylde på alderen? *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor du har lært dette Huldra ? Uansett hvor mange ganger dere gjentar at anbefalt mengde er for store hunder er 1 - 2 %, så er faktisk veiledende foringsmengde 2 % : http://www.vomoghundemat.no/tabell.asp. Og de aller fleste hunder jeg kjenner personlig til, må ha betydelig mer enn 2 % V&H for å holde idealvekten.

Det du foreslår er 0,7 % til hunden er slank...men slike metoder er det stort sett bare anorektikere som benytter seg av, og de har det som kjent ikke særlig bra. Poenget er å gå ned i vekt, samtidig som individet har det bra. Da er det å øke mengden mosjon, som de aller fleste hunder setter stoooor pris på, samtidig som en fyller maven med kalorifattig innhold - den enkleste og mest skånsomme måten å gjøre dette på.

En hund som ikke får nok mat er sløv, stresset og irritabel...forbrenning blir dårligere, hunden orker ikke yte noe særlig, og aggresjonsnivået stiger betraktelig. Når en da i tillegg ikke kjenner den aktuelle hunden, og vet hva denne står for ift eventuelle adferdsproblemer o.l...er det direkte uansvarlig å foreslå ekstrem - metoder. I tillegg til de fysiske plagene hunden måtte få pga denne metoden, utløser en i verste tilfeller aggresiv adferd, som igjen kan føre til at hunden blir skadet, eller at den skader andre.

Og hvordan vil du forklare at min hund, som mange andre, blir feit på 2%? Hva har det seg at hun fungerer utmerket på 1-1,5%? Og tror meg; hun får nok mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tråden og det kan jo hende at hunden ville fått for lite mat ved å følge rådet til Huldra. Men vet du at dette ville vært skadelig for hunden? Eller antar du? Kan det ikke likesågodt hende at det ville vært det aller beste for hunden, og at det ville være en risk for helsen til hunden og ikke slanke den såpass?

Jeg VET at det tryggeste vil være kvalifiserte råd fremfor den ville gjettingen folk driver med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Hvordan vil du forklare at min hund, som mange andre, blir feit på 2%? Hva har det seg at hun fungerer utmerket på 1-1,5%? Og tror meg; hun får nok mosjon!

Huldra: Du sliter åpenbart med å forstå det essensielle her.

Essensen i det jeg sier er at man må tilpasse ut fra individet, akkurat som du tydeligvis prøver å poengtere selv..

Jeg har en hund som er ganske mye i aktivitet, i dag får han 500g Vom og Hundemat (han veier 17,5kg), i tillegg til sine 200g tørrfor.

Det er normalinntaket på dager med høy aktivitet, dager vi er noe mindre i aktivitet kutter jeg ned på tørrforet. (da får han 50-100g tørrfor..)

Problemet her er ikke fedme, heller at han rett og slett ikke bygger muskler som følge av at han er såpass slank.

Hvordan forklarer du det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Du sliter åpenbart med å forstå det essensielle her.

Essensen i det jeg sier er at man må tilpasse ut fra individet, akkurat som du tydeligvis prøver å poengtere selv..

Jeg har en hund som er ganske mye i aktivitet, i dag får han 500g Vom og Hundemat (han veier 17,5kg), i tillegg til sine 200g tørrfor.

Det er normalinntaket på dager med høy aktivitet, dager vi er noe mindre i aktivitet kutter jeg ned på tørrforet. (da får han 50-100g tørrfor..)

Problemet her er ikke fedme, heller at han rett og slett ikke bygger muskler som følge av at han er såpass slank.

Hvordan forklarer du det da?

Jeg forklarer både min og din hunds vedlikeholdsmengde mat med forbrenning. Men labradorer er ikke akkurat kjent for å ha noen ekstremforbrenning, og når TS sin hund ei heller fikk enorme mengder mosjon pr dag, så hjelper ikke akkurat det på. Og med bakgrunn i bla det, anbefalte jeg det jeg gjorde.

Hvorfor mener du at det jeg anbefalte ikke var "tilpasset individet"?

Det jeg finner litt "morsomt", er at det er dere med hunder som har stor forbrenning som reagerer mest på 1%-en. De av oss som har hunder med mer normal, eller litt dårlig forbrenning, reagerer ikke på det. Hva gjør at du tror at TS sin hund har ekstrem-forbrenning? Og hvorfor vil du anbefale normal vedlikeholdsmengde (2%) for en hund på slankern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner litt "morsomt", er at det er dere med hunder som har stor forbrenning som reagerer mest på 1%-en. De av oss som har hunder med mer normal, eller litt dårlig forbrenning, reagerer ikke på det. Hva gjør at du tror at TS sin hund har ekstrem-forbrenning? Og hvorfor vil du anbefale normal vedlikeholdsmengde (2%) for en hund på slankern?

Hvor i all verden får du det fra at jeg vil anbefale normal vedlikeholdsmengde (2%) for en hund på slankern?

Jeg har faktisk ikke kommet med et eneste konkret forslag til hva hunden bør ha, annet enn at det vil kunne være positivt å øke aktivitetsnivået.

Jeg har også i mine innlegg vært veldig bestemt på at man må tilpasse næringsinntaket til den aktuelle hunden.

Den eneste av oss som har kommet med konkrete tall er deg, du har foreslått å gi så lite som 0,7% av vekten hunden bør ha pr. dag, dette uten å vite noe særlig om hunden.

Jeg kan også nevne at min hund nok ikke har spesiellt høy forbrenning, han er bare mye i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...