Gå til innhold
Hundesonen.no

Bogs eller Muckboots? Hva er best?

Lemen

Recommended Posts

Mulig dette er en feilpost, men da kan vel moddis flytte den? :P

Saken er jeg har noen veldig gode Muckboots Tack Fashion, dvs de er gode å ha på foten og veldig varme, men fyttikatta så glatte..! Jeg må bruke brodder hele tiden og det er litt tungvindt synes jeg, spesielt siden støvlene sklir på bar stein og asfalt.. Jeg vil tro det ser litt teit ut når snøen går og jeg fremdels tusler på tur med brodder på bena for å holde fotfeste. :D Planen er å kjøpe nye støvler med god såle, valget står mellom Muckboots Tay Sport Mid og Bogs Blaze Mid.

Bogs er billigere, men er de bedre? Og hvordan er størrelsen på de, er de "normale", dvs ikke små sånn som Muckbootsene. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp titt på bildet av Bogsene ser ihvertfall mine muck boots tay sport mid ut til å ha en mye bedre og tykkere såle med mer hakkete mønster.

Jeg har brukt mine i hele vinter, og ja såklart er de også glatte på "glatthålka" men det er jo alle sko med mindre de har pigger. Men i marka og på "ikke glatthålka" så er de geniale!

Må bare si at jeg ikke eier brodder heller, og alikevel ikke har ramla til nå, så de kan umulig være SÅ glatte. Som sagt må man vel ha piggsko for ikke å skli på is med vann oppå eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel ikke mønsteret på sålene så himla mye, det er gummiens mykhet som har betydning for hvor glatte de er. De "nye" Muckbootsene som har kommet de siste par årene har mye dårligere gummi i sålene enn de litt eldre modellene hadde, og jeg er kjempeskuffet over mine nye sammenlignet med hvordan de gamle var. De gamle satt til og med på våt blankis, mens de jeg har nå (som er de på bildet i linken her, bare litt høyere) glir mye lettere, selv på barmark. Dog er de nok myyye bedre enn Muckboots med slike riller under - DE er jo skummelt glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med selgeren av Muckboots i Bø i går og det første hun kommenterte var støvlene mine og at de sikkert var glatte å gå på.. Så glatte såler er et velkjent problem på Tack Fashion modellen. Selgeren anbefalte Tay Sport Mid med siden prisen er bedre på Bogs ble jeg usikker. Jeg får sjekke det litt mer tror jeg, jeg er uansett utrolig fornøyd med å ha gode varme føtter på tur, dette er vel første vinteren jeg ikke har fryst på bena en eneste gang, jeg har derimot sklidd en del rundt og hatt nesten "på tryneopplevelser"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tay sport mid, har også hatt blade mid. Jeg holder meg til tay sport mid. kallenavnet mitt var ikke Bambi uten grunn... :) Jeg har dem på 3 vinteren nå og eneste stedet jeg sklir er på den verste glattisen.. og som nevnt.. der sklir alt uten pigger :P Jeg må også bruke ortopediske sko pga ankel og fot skader, men disse slipper jeg det på ;) anbefales i høyeste grad for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de høye Tay sport støvlene. Synes de har ganske godt grep men at sålen er litt for tykk.

Man mister liksom litt kontakt med bakken. De er også utrolig varme. Jeg er imponert over godt de isolerer.

Gode å gå i er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte muckboots i høst (en annen type de har her er sånne som selges på obs for 100kr, har ikke erfaring med Bogs eller noe annet). Mener jeg kjøpte Derwent mid eller noe i den duren. Husker ikke helt og får ikke sjekket. Hittil har jeg vært velig fornøyde med de, de er ikke noe særlig glatte synes jeg:)

Minuset med MB (og sikkert andre typer også) er at de ikke puster, så går du mye og du blir varm/svett, for så å stå å vente på at sporet skal bli gammelt nok etterpå så fryser i alle fall jeg. Samt at jeg fryser i de når gradestokken er ned under 10minus så fremt jeg ikke er i veldig mye bevegelse. De er superfine til å bruke på truger også, trugene sitter bedre på de enn på nesnalobbene av en eller annen grunn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til en annen ting, tay sport modellen er veldig gode for folk med svake ankler. De gir veldig god beskyttelse sånn sett føler jeg. Har ikke tråkket over en gang siden jeg fikk de i hus.. Før tråkka jeg titt og stadig over og fikk hevelser i hytt og pine. Har man hunder må man jo bruke beina også så det tok lang tid før foten ble helt god igjen.. Det slipper jeg nå :)

Syns også sålen er litt for høy kanskje, men jeg merker ikke noe til det lengre.. Med en gang man begynner å gå i dem føles det litt sånn "kontaktløst" men jeg føler at det går seg til. Man blir vant til det på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nye Muckboots i Bø i helgen, mitt andre par, veldig fornøyd med dem!

De er gode og varme og fullstendig vanntette. Et lite minus at de ikke puster, men, men...

De sitter godt på glatta, jeg har kjøpt MB Derwent High. Fine når du skal gå i møkkete snø til opp på leggen, vått buskas osv.

Jeg prøvde også Bogsene, men jeg valgte Muckboots fordi innersålen føltes stødigere på min fot. Jeg syns også at Bogsen var litt mer "normale" i størrelsen ift. Muckboots.

Anbefaler Zolos hvis dere skal handle, kjempeservice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vurderer å kjøpe Muckboots og fant denne tråden her. Skjønner det er mange typer å velge i mellom, hvilke er å anbefale hvis man vil ha høye støvler som er lette, varme, men ikke for varm til sommerbruk og som puster? Som flere andre her, skal også mine bære meg rundt på tur og treninger i skog og mark (ikke tursko). Har dere evt. linker å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MB som er halv-lange (litt over ankelen) med "riller" under sålen. De er ikke like glatte som vanlige viking gummiståvler, men de er glatte. Jeg villa ha disse fordi de er ganske lett og superenkle å bare kjippe på (enklere enn de som hakket lavere!).

Har brukt disse skoene nesten hver dag det er litt gjørmere/snø om morgenen i 2 år nå (og på en gård er det nesten hver dag) og de er ikke slitt eller skadet på noen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sendte mld Lone, men jeg får ikke svart deg på tlf så tar det her :)

Jeg har Muck boots tay mid eller noe slikt, det er en kraftig støvel med kraftig såle med mye mønster. De er varme og jeg har bare begynt å fryse i dem til nå èn gang, og det var mens jeg var på trening og var blitt fuktig og kald på beina + at jeg bare hadde tynne sokker på meg. Nå bruker jeg lester på beina hvis jeg vet at jeg blir å stå i ro, for da vet jeg at det er lett å bli kald - for ja, man blir lett klam på beina og da blir man jo kald igjen etterpå hvis man står i ro over litt lengre tid.

Men når det er sagt, så er det de beste støvlene jeg har hatt og jeg bruker dem hver eneste dag. De er veldig greie å bruke, kan stappe alt av bukser nedi dem - til og med boblebukser og slikt, for den øverste delen på støvelen er laget i sånn neopren-stoff eller hva det er. Sånn som dykkerdrakter er laget av tror jeg. Veldig elastisk materiale.

Jeg syns de er veldig gode å gå i, tror de er godt laget og litt sånn "ergonomisk" bygd eller noe. Former seg etter beina og gir god støtte syns jeg.

Jeg brukte de i høst også, og de var ikke for varme da ihvertfall - men de kan sikkert bli litt varme, tunge og klamme i 22 plussgrader og steiksol ser jeg for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine Muckboots i høy modell, mindre fornøyd med de i lav modell (Conway). De er GLATTE.

Generelt liker jeg Muckboots veldig godt, og planlegger å kjøpe noen i ankelhøye snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte faktisk mine i sommer når jeg gikk tur i fjellet, men det er klart man blir varm.

Det som var deilig var at jeg kunne tråkke i myrer og uti bekker uten å bli våt, også liker jeg at jeg bare kunne dra dem opp når jeg kom til områder med høy vegetasjon. (Hater å vasse i dvergbjerk som rasper opp leggene....)

Anbefaler fortsatt Zolos; http://www.zolos.no/shop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...