Gå til innhold
Hundesonen.no

Bogs eller Muckboots? Hva er best?


Lemen

Recommended Posts

Mulig dette er en feilpost, men da kan vel moddis flytte den? :P

Saken er jeg har noen veldig gode Muckboots Tack Fashion, dvs de er gode å ha på foten og veldig varme, men fyttikatta så glatte..! Jeg må bruke brodder hele tiden og det er litt tungvindt synes jeg, spesielt siden støvlene sklir på bar stein og asfalt.. Jeg vil tro det ser litt teit ut når snøen går og jeg fremdels tusler på tur med brodder på bena for å holde fotfeste. :D Planen er å kjøpe nye støvler med god såle, valget står mellom Muckboots Tay Sport Mid og Bogs Blaze Mid.

Bogs er billigere, men er de bedre? Og hvordan er størrelsen på de, er de "normale", dvs ikke små sånn som Muckbootsene. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp titt på bildet av Bogsene ser ihvertfall mine muck boots tay sport mid ut til å ha en mye bedre og tykkere såle med mer hakkete mønster.

Jeg har brukt mine i hele vinter, og ja såklart er de også glatte på "glatthålka" men det er jo alle sko med mindre de har pigger. Men i marka og på "ikke glatthålka" så er de geniale!

Må bare si at jeg ikke eier brodder heller, og alikevel ikke har ramla til nå, så de kan umulig være SÅ glatte. Som sagt må man vel ha piggsko for ikke å skli på is med vann oppå eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel ikke mønsteret på sålene så himla mye, det er gummiens mykhet som har betydning for hvor glatte de er. De "nye" Muckbootsene som har kommet de siste par årene har mye dårligere gummi i sålene enn de litt eldre modellene hadde, og jeg er kjempeskuffet over mine nye sammenlignet med hvordan de gamle var. De gamle satt til og med på våt blankis, mens de jeg har nå (som er de på bildet i linken her, bare litt høyere) glir mye lettere, selv på barmark. Dog er de nok myyye bedre enn Muckboots med slike riller under - DE er jo skummelt glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med selgeren av Muckboots i Bø i går og det første hun kommenterte var støvlene mine og at de sikkert var glatte å gå på.. Så glatte såler er et velkjent problem på Tack Fashion modellen. Selgeren anbefalte Tay Sport Mid med siden prisen er bedre på Bogs ble jeg usikker. Jeg får sjekke det litt mer tror jeg, jeg er uansett utrolig fornøyd med å ha gode varme føtter på tur, dette er vel første vinteren jeg ikke har fryst på bena en eneste gang, jeg har derimot sklidd en del rundt og hatt nesten "på tryneopplevelser"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tay sport mid, har også hatt blade mid. Jeg holder meg til tay sport mid. kallenavnet mitt var ikke Bambi uten grunn... :) Jeg har dem på 3 vinteren nå og eneste stedet jeg sklir er på den verste glattisen.. og som nevnt.. der sklir alt uten pigger :P Jeg må også bruke ortopediske sko pga ankel og fot skader, men disse slipper jeg det på ;) anbefales i høyeste grad for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de høye Tay sport støvlene. Synes de har ganske godt grep men at sålen er litt for tykk.

Man mister liksom litt kontakt med bakken. De er også utrolig varme. Jeg er imponert over godt de isolerer.

Gode å gå i er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte muckboots i høst (en annen type de har her er sånne som selges på obs for 100kr, har ikke erfaring med Bogs eller noe annet). Mener jeg kjøpte Derwent mid eller noe i den duren. Husker ikke helt og får ikke sjekket. Hittil har jeg vært velig fornøyde med de, de er ikke noe særlig glatte synes jeg:)

Minuset med MB (og sikkert andre typer også) er at de ikke puster, så går du mye og du blir varm/svett, for så å stå å vente på at sporet skal bli gammelt nok etterpå så fryser i alle fall jeg. Samt at jeg fryser i de når gradestokken er ned under 10minus så fremt jeg ikke er i veldig mye bevegelse. De er superfine til å bruke på truger også, trugene sitter bedre på de enn på nesnalobbene av en eller annen grunn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til en annen ting, tay sport modellen er veldig gode for folk med svake ankler. De gir veldig god beskyttelse sånn sett føler jeg. Har ikke tråkket over en gang siden jeg fikk de i hus.. Før tråkka jeg titt og stadig over og fikk hevelser i hytt og pine. Har man hunder må man jo bruke beina også så det tok lang tid før foten ble helt god igjen.. Det slipper jeg nå :)

Syns også sålen er litt for høy kanskje, men jeg merker ikke noe til det lengre.. Med en gang man begynner å gå i dem føles det litt sånn "kontaktløst" men jeg føler at det går seg til. Man blir vant til det på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nye Muckboots i Bø i helgen, mitt andre par, veldig fornøyd med dem!

De er gode og varme og fullstendig vanntette. Et lite minus at de ikke puster, men, men...

De sitter godt på glatta, jeg har kjøpt MB Derwent High. Fine når du skal gå i møkkete snø til opp på leggen, vått buskas osv.

Jeg prøvde også Bogsene, men jeg valgte Muckboots fordi innersålen føltes stødigere på min fot. Jeg syns også at Bogsen var litt mer "normale" i størrelsen ift. Muckboots.

Anbefaler Zolos hvis dere skal handle, kjempeservice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vurderer å kjøpe Muckboots og fant denne tråden her. Skjønner det er mange typer å velge i mellom, hvilke er å anbefale hvis man vil ha høye støvler som er lette, varme, men ikke for varm til sommerbruk og som puster? Som flere andre her, skal også mine bære meg rundt på tur og treninger i skog og mark (ikke tursko). Har dere evt. linker å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MB som er halv-lange (litt over ankelen) med "riller" under sålen. De er ikke like glatte som vanlige viking gummiståvler, men de er glatte. Jeg villa ha disse fordi de er ganske lett og superenkle å bare kjippe på (enklere enn de som hakket lavere!).

Har brukt disse skoene nesten hver dag det er litt gjørmere/snø om morgenen i 2 år nå (og på en gård er det nesten hver dag) og de er ikke slitt eller skadet på noen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sendte mld Lone, men jeg får ikke svart deg på tlf så tar det her :)

Jeg har Muck boots tay mid eller noe slikt, det er en kraftig støvel med kraftig såle med mye mønster. De er varme og jeg har bare begynt å fryse i dem til nå èn gang, og det var mens jeg var på trening og var blitt fuktig og kald på beina + at jeg bare hadde tynne sokker på meg. Nå bruker jeg lester på beina hvis jeg vet at jeg blir å stå i ro, for da vet jeg at det er lett å bli kald - for ja, man blir lett klam på beina og da blir man jo kald igjen etterpå hvis man står i ro over litt lengre tid.

Men når det er sagt, så er det de beste støvlene jeg har hatt og jeg bruker dem hver eneste dag. De er veldig greie å bruke, kan stappe alt av bukser nedi dem - til og med boblebukser og slikt, for den øverste delen på støvelen er laget i sånn neopren-stoff eller hva det er. Sånn som dykkerdrakter er laget av tror jeg. Veldig elastisk materiale.

Jeg syns de er veldig gode å gå i, tror de er godt laget og litt sånn "ergonomisk" bygd eller noe. Former seg etter beina og gir god støtte syns jeg.

Jeg brukte de i høst også, og de var ikke for varme da ihvertfall - men de kan sikkert bli litt varme, tunge og klamme i 22 plussgrader og steiksol ser jeg for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine Muckboots i høy modell, mindre fornøyd med de i lav modell (Conway). De er GLATTE.

Generelt liker jeg Muckboots veldig godt, og planlegger å kjøpe noen i ankelhøye snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte faktisk mine i sommer når jeg gikk tur i fjellet, men det er klart man blir varm.

Det som var deilig var at jeg kunne tråkke i myrer og uti bekker uten å bli våt, også liker jeg at jeg bare kunne dra dem opp når jeg kom til områder med høy vegetasjon. (Hater å vasse i dvergbjerk som rasper opp leggene....)

Anbefaler fortsatt Zolos; http://www.zolos.no/shop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...