Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte bader/dusjer du din hund?


ida

Recommended Posts

Bader vel min hund 1 - 2 ganger pr. år, det trenges ikke mer. Bada han faktisk nå på lørdag, da var det lenge siden sist og han begynte faktisk å lukte litt hund.

Men eller så blir han jo "tint opp" i dusjen hvis han har masse snø fast i pelsen, men ellers er det ikke mye til bading her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Så sjeldent som mulig egentlig, men allikevel ender det ofte med å bli 1 gang i uka og skyllings hverdag :closedeyes:

Nå skal det sies at han tisser på seg oppogned på mage og bein (helt frisk!) og detta lukter blomsterpotte så mye! Skal sies at jeg forventa aldri det når jeg kjøpte egen hund. Jeg visste jeg sikkert måtte vaske han litt mer en en gang i året siden han var mest hvit, men gurilan! ikke så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ikke bare er jeg som synes det er ekkelt med fett grått belegg på hendene etter pelskosing.. :)

Noe av det ekleste jeg vet er hunder som stinker og feit skitten pels og hus/biler som lukter "smellydog". Jeg har seriøst angst for å at det skal lukte skitten hund av leiligheten eller bilen min, det er så utrolig uappetittelig.

Sølve blir badet 1 gang i uka evnt hver 10 dag. Han er en tissenisse av rang og har en egen evne til å tisse seg selv på magen så det er en nødvendighet. <_< Min forrige hund ble badet ca hver 3-4 uke og det hadde vært rutinen med Sølve også om han bare slutte med å tisse på seg.. Men på den andre siden er han nybadet og fluffy ca en gang i uken og det finnes ingen bedre lukt en deilig ren og myk hundepels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir hundene spylt på beina/buken om de er skitne (gjelder stortsett bare aussien, rr'n er stortsett ren nok). Har de svømt mye i saltvann spyler jeg over de også (evt får de til å svømme i ferskvann).

De blir badet med shampoo et par ganger i året. Her er vi så greie så her blir de også bare børstet et par ganger i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utstillingssesongen ( fra april til og med desember for mitt vedkommende ) ca 1 gang i mnd i forbindelse med utstilling.

Og vår / sommer ved behov.

Min gårdis er dobbelt så grisete som Shibaen, og må i dusjen oftere...

Nå har faktisk ikke hundene bada siden Tromsø-utstillinga i oktober.

Blir neppe bading før årets første utstilling i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya bader stort sett hver dag i sjøen fra vår til høst og da spyles hun etter hver gang. Ellers blir hun sendt til spyling hvis hun er veldig møkkete. Dusjer henne skikkelig med såpe ca. 2 ganger i året tror jeg.. Det holder i massevis :) Synes ikke pelsen hennes blir fettete i det hele tatt. Men nå er jeg den heldige eier av en selvrensende pels da :P Hun kan se kjempemøkkete ut og så fort det er tørt, så er hun nesten ren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre årstider renner det brunt av henne i dusjen selv om hun var badet til en utstilling helga før, så jeg tror ikke helt på de som sier at hunden ikke trenger å bades overhode. Jeg tror de vil få seg en overraskelse i dusjen...

Vannet har aldri vært brunt når jeg har dusjet Kaizer, uten at han har badet i gjørme. Pelsen hans blir forøvrig aldri fettete heller. :) Kanskje han er unormalt renslig, men det tviler jeg egentlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet har aldri vært brunt når jeg har dusjet Kaizer, uten at han har badet i gjørme. Pelsen hans blir forøvrig aldri fettete heller. :) Kanskje han er unormalt renslig, men det tviler jeg egentlig på.

Vel, det er jo som du indirekte sier - det avhenger av hva slags turer og i hva slags terreng/underlag en går. Når X'en får tur i støvete lysløype når det er sommertørt, eller hopper i høstvåte bekker, eller løper bajas på skogsbunn, eller vi trener lydighet på grusbanen eller på asfalt/betong, så blir hun skitten. Hun har en tykk pels som møkka gjemmer seg i, og hun har vel enda til gode å gå så lang tid mellom to bad at hun rekker å bli feit i pelsen. Men det renner brunt vann i dusjen for det - men så har jeg en stor hund, med plass til mye dritt i pelsen hvis jeg ikke har brukt blåseren så mye.

Og jeg tror ikke min hund er unormalt urenslig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo som du indirekte sier - det avhenger av hva slags turer og i hva slags terreng/underlag en går. Når X'en får tur i støvete lysløype når det er sommertørt, eller hopper i høstvåte bekker, eller løper bajas på skogsbunn, eller vi trener lydighet på grusbanen eller på asfalt/betong, så blir hun skitten. Hun har en tykk pels som møkka gjemmer seg i, og hun har vel enda til gode å gå så lang tid mellom to bad at hun rekker å bli feit i pelsen. Men det renner brunt vann i dusjen for det - men så har jeg en stor hund, med plass til mye dritt i pelsen hvis jeg ikke har brukt blåseren så mye.

Og jeg tror ikke min hund er unormalt urenslig...

...og jeg har en liten hund som nesten er på bakkehøyde med all dritten. :rolleyes: Kaizer går også på alle de underlagene... Så da må det vel være pelsen det kommer an på da. :)

Forresten, hva er en blåser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-2 ganger i året vil jeg tro. Spyler etter behov.

Skit og søle faller av når den tørker så er ganske så selvrensende. Har enda tilgode å få brunt vann dersom jeg vasker når hunden er tørr før start og ikke akkurat kommer inn fra ett gjørmebad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï har jeg badet tre ganger, og hun er ett år. Den ene gangen som valp, bare for å venne henne på det. De to andre gangene fordi hun luktet hund etter kennelopphold. Alle med shampo. En cairn skal egentlig bades så sjelden som mulig, helst ikke i det hele tatt, og helst med så lite shampo som mulig. Men jeg liker lukten av nybadet hund, og har liten tro på at kun vann vil fjerne hundelukt.

Tulla er en annen historie.. Noen ganger kan det gå flere måneder mellom badene, andre ganger bare kort tid. Litt avhengig av hvordan pelsstellet ligger an før en utstilling, kan det ofte skje jeg bader henne to ganger; en gang før hun klippes, og en gang etterpå, dvs dagen før utstillingen. Disse to badene kan være på under en uke. Ellers bader jeg henne når hun er skitten, eller av og til hvis jeg skal klippe henne og det er en stund siden hun ble badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg har en liten hund som nesten er på bakkehøyde med all dritten. :rolleyes: Kaizer går også på alle de underlagene... Så da må det vel være pelsen det kommer an på da. :icon_redface:

Forresten, hva er en blåser?

En blåser er en hundeføhner, som blåser såpass hardt at den får ut støv og skit fra pelsen. Det er sunt for pels og hud, og det rensker fint opp etter en tur i dårlig vær eller med mye akrobatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvor varmt skal egentlig vannet være?

Det kommer litt an på. For å få mer volum i pelsen anbefales det varmere vann, for å få pelsen til å legge seg anbefales det litt kaldere vann - eller var det motsatt? :rolleyes2: Nei, tror det stemmer.. :icon_redface:

Jeg bader mine hunder i litt varierende vann; Aynï liker varme, så hun får bade i ganske varmt vann. Tulla bryr seg ikke så mye om sånt, så hun varierer jeg litt med; jeg bruker gjerne midt-i-mellom-vann først når jeg shamponerer henne inn. Når jeg skal skylle beheng jeg vil ha volum i, bruker jeg varmt vann, og når jeg skal skylle der jeg vil pelsen skal legge seg bruker jeg kaldt vann. Hunder bader jo i temmelig kaldt vann til tider, men jeg liker å ta litt hensyn til hva de liker og ikke, som med Aynï som liker varme veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger Jaily i dusjen hvis hun har rullet seg i dritt, er full av søle e.l., men aldri ellers. Hun har så sunn og god pels som får seg greit med rens ute i snøen eller i vann når det er varmere ute så behovet for "kontrollert" vasking syns jeg ikke er tilstede... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden, men en gang hadde hun lekt med en finsk lapphund i ridehuset, og når hun kom hjem syntes faren min at hun lukta så stall og var møkkete, så rett i dusjen med hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...