JailyTina Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 log (a*b) = log (a) + log (b) log (a/b) = log (a) - log (b) har du prøvd det? Skrevet de ut? Blir vel noe sånn som 0 eller log (5)+ log (5) = log (25)? (evt 2 log (5) eller noe annet spenstig) Kjempelenge siden jeg har hatt dette, så jeg klikka meg inn på en matteside og fant reglene Men jeg husker ikke om minus blir pluss og om det skal være parantes der... Prøvde med de reglene, ja. Da kom jeg frem til log (2*5) - log (2/5) blir (log 2 + log 5) - (log 2 - log 5) siden minus forran parentes gjør at en skal endre fortegn inni blir det vel videre log 2 + log 5 - log 2 + log 5 og nå blir vel det egentlig en etter som log 2 - log 2 = 0 log 5 + log 5 = log 10 = 1 Men svaret i fasiten er 2 log 5 og det skjønner ikke jeg hvordan jeg skal komme frem til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pion Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 log 5 + log 5 = log 10 = 1 lg a + lg b = lg (ab) og så kan du bruke at lg a^x = x lg a. står vel at du skal forenkle uttrykket, ikke regne ut svaret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JailyTina Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 Det er forenkling som er oppgaven, ja. Og tusen tusen takk! Jeg så ikke muligheten for å bruke formelen med flytting av potens... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 Trenger vel forsåvidt ikke å bruke den formelen, er det ikke bare å tenke at x+x = 2x, likt som log (5) + log (5) = 2 log (5)? Men det er mer matematisk rett og utdypende å bruke potensen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pion Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 Trenger vel forsåvidt ikke å bruke den formelen, er det ikke bare å tenke at x+x = 2x, likt som log (5) + log (5) = 2 log (5)? Evt det ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 Noen som har lyst å fortelle meg for hvilke x rekka n=1 , ∞ , Σ (1 + x/n)n^2 konvergerer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. Februar 2009 Rapporter Share Skrevet 23. Februar 2009 Etter litt slit fant jeg løsninga via n-testen og uniform konvergens. Wooop. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papillon Skrevet 1. Mars 2009 Rapporter Share Skrevet 1. Mars 2009 Å, herregud så vanskelig matte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. Mars 2009 Rapporter Share Skrevet 13. Mars 2009 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.J Skrevet 27. April 2009 Rapporter Share Skrevet 27. April 2009 Trekker opp denne igjen, jeg. Jeg står fast ved to stykker her, noen som kan hjelpe? Evt. fortelle meg hvordan jeg skal begynne: Finn den generelle løsningen for disse likningene. Angi de løsningene som ligger i intervallet x ϵ [0, 2π] 1.) sin3x - √(3)∙ cos3x = 0 2.) sinx + cosx = 0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 27. April 2009 Rapporter Share Skrevet 27. April 2009 sin x + cos x = 0 ... tips; hva skjer om du deler på cos x? på den andre, er det kvadratrot over hele andre leddet? Tenker meg det er noe med sin2 x + cos2 x = 1 ? Må tenke litt på den, det enkle er ofte det vanskeligste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.J Skrevet 27. April 2009 Rapporter Share Skrevet 27. April 2009 sin x + cos x = 0 ... tips; hva skjer om du deler på cos x? Takk for tipset! At jeg ikke tenkte på det... på den andre, er det kvadratrot over hele andre leddet? Tenker meg det er noe med sin2 x + cos2 x = 1 ? Må tenke litt på den, det enkle er ofte det vanskeligste. Det er kun kvadratrot over 3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TonjeM Skrevet 28. April 2009 Rapporter Share Skrevet 28. April 2009 Nå husker jeg helt ikke helt åssen dette var men du kunne kanskje følge samme opplegget med å dele på cos: 1. sin3x - √(3)∙ cos3x = 0 Dele på cos3x: 2. tg3x - √(3) = 0 3. tg3x=√(3) Og tg y = √(3) er vel noe sånt som 60 grader (pi/6)? (Husker ikke helt og gidder ikke utlede her og nå). Hvis det er det så får vi: 3x=pi/6 osv eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. April 2009 Rapporter Share Skrevet 28. April 2009 Jopp hvis det kun er over 3 tallet skal det være korrekt slik TonjeM har skrevet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriam Skrevet 28. April 2009 Rapporter Share Skrevet 28. April 2009 Åh, så glad jeg blir når jeg ser denne tråden *ler* Godt å vite at jeg er ferdig med matte og aldri kommer til å få bruk for noe særlig annet enn "vanlig" matte! Men dog, vitebegjærlig som jeg er, så lurer jeg veldig på hva en algoritme er og hvordan de brukes? Gjerne sånn forklaring for "dummies" for jeg 'ække no god i matte, altså Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M.J Skrevet 28. April 2009 Rapporter Share Skrevet 28. April 2009 Nå husker jeg helt ikke helt åssen dette var men du kunne kanskje følge samme opplegget med å dele på cos: 1. sin3x - √(3)∙ cos3x = 0 Dele på cos3x: 2. tg3x - √(3) = 0 3. tg3x=√(3) Og tg y = √(3) er vel noe sånt som 60 grader (pi/6)? (Husker ikke helt og gidder ikke utlede her og nå). Hvis det er det så får vi: 3x=pi/6 osv eller noe sånt? Tusen takk! Uff, nå føler jeg meg dum her. Det var jo ikke så vanskelig som jeg forestilte meg i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. April 2009 Rapporter Share Skrevet 29. April 2009 Åh, så glad jeg blir når jeg ser denne tråden *ler* Godt å vite at jeg er ferdig med matte og aldri kommer til å få bruk for noe særlig annet enn "vanlig" matte! Men dog, vitebegjærlig som jeg er, så lurer jeg veldig på hva en algoritme er og hvordan de brukes? Gjerne sånn forklaring for "dummies" for jeg 'ække no god i matte, altså Kort sagt er det en måte å beskrive hvordan du løser spesifikke problemer. I varierende grad effektive og flere andre parametre. Alt i fra matte til dataprogrammering etc. Du kan liksågodt forklare n + m = x algoritmisk ; 1) sett inn tall for n 2) sett inn tall for m 3) legg sammen tall n og m (evt. en matematisk forklaring HVORDAN du legger noe sammen) Eller sortere en rekke nummer! {2,8,1,6,7,3} Dette en algoritme for hvordan du gjør det: 1) Finn det laveste tallet 2) Flytt det helt til venstre 3) Gjenta for det 2 laveste tallet helt til du har nådd høyre ende. For de som kan matriseregning er gauss-jordan eliminasjon en algoritime som forklarer hvordan du reduserer ei matrise. Cauchy-Schwartz er også en algoritme om hvordan du ortogonaliserer vektorer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiin Skrevet 9. Juni 2009 Rapporter Share Skrevet 9. Juni 2009 hvodan gjør vi om fra km/t til m/s? edit: ah, tror jeg kom på det. Er det slik? Km/t/3,6 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TonjeM Skrevet 9. Juni 2009 Rapporter Share Skrevet 9. Juni 2009 hvodan gjør vi om fra km/t til m/s? edit: ah, tror jeg kom på det. Er det slik? Km/t/3,6 ? Skal vi sjå.. km = 1000 m time= 60*60 s = 3 600 sek; så feks 50 km/t = 50 *1000 m/3600 s hvilket blir vel det du sa.. 50/3.6 m/s så ja det er som du sier! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pion Skrevet 15. September 2009 Rapporter Share Skrevet 15. September 2009 Har noen her hatt Matematikk x (ikke det smame som mx) og vet noe om faget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
La'grange Skrevet 15. September 2009 Rapporter Share Skrevet 15. September 2009 Ja, du har ti ganger bedre forutsetninger for å gjøre det bra i MAT-1001 (kalkulus 1/Matte 1) på universitetet med Matematikk x. En lærer om imaginære tall og en del annet snacks (f.eks polynomdivisjon) som inngår i første mattekurset på univ (og da tenker jeg ikke på "Brukerkurs" i matematikk, men den ordentlige matematikken). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JailyTina Skrevet 21. September 2009 Rapporter Share Skrevet 21. September 2009 Dette er litt flaut å spørre om for jeg tror det er noe jeg egentlig skulle kunnet fra før, men... Vi driver med funksjoner nå (første året dataingeniør matte forøvrig) og jeg støtte på denne oppgaven: Tegn funksjonen f gitt ved y = f(x) = |x^2-1| Det er jo en helg grei oppgave skulle jeg tro, men jeg har aldri vært borti at uttrykket for f(x) blir oppgitt innenfor |......| <- sånne streker! Hva betyr de strekene? At |x^2-1| ikke er det samme som x^2-1? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
La'grange Skrevet 21. September 2009 Rapporter Share Skrevet 21. September 2009 |......| betyr absoluttverdi. For å si det på en fryktelig simpel måte: alle tall du putter inn i en absoluttverdi får svar som positive reelle tall. Les mer her: http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JailyTina Skrevet 21. September 2009 Rapporter Share Skrevet 21. September 2009 |......| betyr absoluttverdi. For å si det på en fryktelig simpel måte: alle tall du putter inn i en absoluttverdi får svar som positive reelle tall. Les mer her: http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=19 Hmmm... Okey! Takk. Vi har hatt om absoluttverdier ifht vektorer, men trodde ikke en hadde det innenfor funksjoner også.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 24. September 2009 Rapporter Share Skrevet 24. September 2009 Ok! Nå har det seg sånn at to skip (A og B) beveger seg på rettlinjede parallelle kurser. Avstanden mellom kursene er 8km. Hvert skip går med en hastighet på 20km/t. Hvor raskt avtar da avstanden mellom skipene når de er 10km fra hverandre? Poenget er vel å lage en formel med den kjente hastigheten (20km/t) og den ukjente (hvor raskt avstanden avtar ved 10km). Og så derivere formelen, putte inn 10km og voilà skal det dukke opp et svar. Dessverre går hjernen min på tomgang og jeg får ikke til noe som helst. For de som lurer er dette 1.års høgskole nivå! (MA1000) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar