Gå til innhold
Hundesonen.no

Matematikktråd!


Gjest

Recommended Posts

log (a*b) = log (a) + log (b)

log (a/b) = log (a) - log (b)

har du prøvd det? Skrevet de ut? Blir vel noe sånn som 0 eller log (5)+ log (5) = log (25)? :wub: (evt 2 log (5) eller noe annet spenstig)

Kjempelenge siden jeg har hatt dette, så jeg klikka meg inn på en matteside og fant reglene :lol: Men jeg husker ikke om minus blir pluss og om det skal være parantes der...

Prøvde med de reglene, ja. Da kom jeg frem til

log (2*5) - log (2/5) blir

(log 2 + log 5) - (log 2 - log 5) siden minus forran parentes gjør at en skal endre fortegn inni blir det vel videre

log 2 + log 5 - log 2 + log 5 og nå blir vel det egentlig en etter som

log 2 - log 2 = 0

log 5 + log 5 = log 10 = 1

Men svaret i fasiten er 2 log 5 og det skjønner ikke jeg hvordan jeg skal komme frem til... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Trenger vel forsåvidt ikke å bruke den formelen, er det ikke bare å tenke at

x+x = 2x, likt som log (5) + log (5) = 2 log (5)?

Men det er mer matematisk rett og utdypende å bruke potensen? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Trekker opp denne igjen, jeg. Jeg står fast ved to stykker her, noen som kan hjelpe? Evt. fortelle meg hvordan jeg skal begynne:

Finn den generelle løsningen for disse likningene. Angi de løsningene som ligger i intervallet x ϵ [0, 2π]

1.) sin3x - √(3)∙ cos3x = 0

2.) sinx + cosx = 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sin x + cos x = 0 ... tips; hva skjer om du deler på cos x?

på den andre, er det kvadratrot over hele andre leddet? Tenker meg det er noe med sin2 x + cos2 x = 1 ? Må tenke litt på den, det enkle er ofte det vanskeligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sin x + cos x = 0 ... tips; hva skjer om du deler på cos x?

Takk for tipset! At jeg ikke tenkte på det...

på den andre, er det kvadratrot over hele andre leddet? Tenker meg det er noe med sin2 x + cos2 x = 1 ? Må tenke litt på den, det enkle er ofte det vanskeligste.

Det er kun kvadratrot over 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg helt ikke helt åssen dette var men du kunne kanskje følge samme opplegget med å dele på cos:

1. sin3x - √(3)∙ cos3x = 0

Dele på cos3x:

2. tg3x - √(3) = 0

3. tg3x=√(3)

Og tg y = √(3) er vel noe sånt som 60 grader (pi/6)? (Husker ikke helt og gidder ikke utlede her og nå).

Hvis det er det så får vi:

3x=pi/6

osv eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så glad jeg blir når jeg ser denne tråden *ler* Godt å vite at jeg er ferdig med matte og aldri kommer til å få bruk for noe særlig annet enn "vanlig" matte! Men dog, vitebegjærlig som jeg er, så lurer jeg veldig på hva en algoritme er og hvordan de brukes? Gjerne sånn forklaring for "dummies" for jeg 'ække no god i matte, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg helt ikke helt åssen dette var men du kunne kanskje følge samme opplegget med å dele på cos:

1. sin3x - √(3)∙ cos3x = 0

Dele på cos3x:

2. tg3x - √(3) = 0

3. tg3x=√(3)

Og tg y = √(3) er vel noe sånt som 60 grader (pi/6)? (Husker ikke helt og gidder ikke utlede her og nå).

Hvis det er det så får vi:

3x=pi/6

osv eller noe sånt?

Tusen takk! :) Uff, nå føler jeg meg dum her. Det var jo ikke så vanskelig som jeg forestilte meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så glad jeg blir når jeg ser denne tråden *ler* Godt å vite at jeg er ferdig med matte og aldri kommer til å få bruk for noe særlig annet enn "vanlig" matte! Men dog, vitebegjærlig som jeg er, så lurer jeg veldig på hva en algoritme er og hvordan de brukes? Gjerne sånn forklaring for "dummies" for jeg 'ække no god i matte, altså :ahappy:

Kort sagt er det en måte å beskrive hvordan du løser spesifikke problemer. I varierende grad effektive og flere andre parametre. Alt i fra matte til dataprogrammering etc. Du kan liksågodt forklare n + m = x algoritmisk ;

1) sett inn tall for n

2) sett inn tall for m

3) legg sammen tall n og m (evt. en matematisk forklaring HVORDAN du legger noe sammen)

Eller sortere en rekke nummer! {2,8,1,6,7,3}

Dette en algoritme for hvordan du gjør det:

1) Finn det laveste tallet

2) Flytt det helt til venstre

3) Gjenta for det 2 laveste tallet helt til du har nådd høyre ende.

For de som kan matriseregning er gauss-jordan eliminasjon en algoritime som forklarer hvordan du reduserer ei matrise. Cauchy-Schwartz er også en algoritme om hvordan du ortogonaliserer vektorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hvodan gjør vi om fra km/t til m/s?

edit: ah, tror jeg kom på det. Er det slik?

Km/t/3,6 ?

Skal vi sjå.. km = 1000 m time= 60*60 s = 3 600 sek; så feks 50 km/t = 50 *1000 m/3600 s hvilket blir vel det du sa.. 50/3.6 m/s så ja det er som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ja, du har ti ganger bedre forutsetninger for å gjøre det bra i MAT-1001 (kalkulus 1/Matte 1) på universitetet med Matematikk x. En lærer om imaginære tall og en del annet snacks (f.eks polynomdivisjon) som inngår i første mattekurset på univ (og da tenker jeg ikke på "Brukerkurs" i matematikk, men den ordentlige matematikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt flaut å spørre om for jeg tror det er noe jeg egentlig skulle kunnet fra før, men... :ahappy: Vi driver med funksjoner nå (første året dataingeniør matte forøvrig) og jeg støtte på denne oppgaven:

Tegn funksjonen f gitt ved y = f(x) = |x^2-1|

Det er jo en helg grei oppgave skulle jeg tro, men jeg har aldri vært borti at uttrykket for f(x) blir oppgitt innenfor |......| <- sånne streker! Hva betyr de strekene? At |x^2-1| ikke er det samme som x^2-1? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

|......| betyr absoluttverdi. For å si det på en fryktelig simpel måte: alle tall du putter inn i en absoluttverdi får svar som positive reelle tall. Les mer her: http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=19 :ahappy:

Hmmm... Okey! Takk. :lol: Vi har hatt om absoluttverdier ifht vektorer, men trodde ikke en hadde det innenfor funksjoner også.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Nå har det seg sånn at to skip (A og B) beveger seg på rettlinjede parallelle kurser. Avstanden mellom kursene er 8km. Hvert skip går med en hastighet på 20km/t. Hvor raskt avtar da avstanden mellom skipene når de er 10km fra hverandre?

Poenget er vel å lage en formel med den kjente hastigheten (20km/t) og den ukjente (hvor raskt avstanden avtar ved 10km).

Og så derivere formelen, putte inn 10km og voilà skal det dukke opp et svar.

Dessverre går hjernen min på tomgang og jeg får ikke til noe som helst.

For de som lurer er dette 1.års høgskole nivå! (MA1000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...