Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Harstad 18-19 April

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

WOW!

7 gårdiser jo.

Det har det vel aldri vært nord for Trondheim.

Og dommdren er jo perfekt for Hampussen, da han gav han titteler World winner i konkuranse med 24 hanner i Stockholm i fjor.

Så spennende.

Plutselig var det ikke lenger noen tvil.

Vi reiser til Harstad!

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Nei, hun dømmer Colliespesialen dagen før :P

der jeg hadde det fra ja...

vi hadde ikke hatt noe å komme med uansett ;)

Skrevet

30 labradorer... kommer til å få angstnevrose søndagsmorgenen når jeg kommer til hallen ;)

Skal snike på spansk vannhund (2 stk, kjenner begge) og sikkert noe mer :P

Skrevet

Aarghh. kjeeedelig å ha valp! Kan jo ikke være med på sånnt. :closedeyes: Hadde vært skøy å vært med, når det først var "i nærheten". Får bare ta tiden til hjelp, så får jeg vel mulighet tilslutt :lol:

Skrevet
Aarghh. kjeeedelig å ha valp! Kan jo ikke være med på sånnt. :closedeyes: Hadde vært skøy å vært med, når det først var "i nærheten". Får bare ta tiden til hjelp, så får jeg vel mulighet tilslutt :lol:

Får stille han på valpeshow i juni her i byen, er han ikke gammel nok da? Hvor gammel er han nå? :D

• 2 weeks later...
Skrevet
Får stille han på valpeshow i juni her i byen, er han ikke gammel nok da? Hvor gammel er han nå? :wub:

Ja han skal på valpeshow da. Men hadde vært skøy med storutstilling, og da må han være 9 mnd. Er bare 4 mnd nå. Men det kommer! :D

Ellers: Lykke til allesammen som skal!

Skrevet
Kan noen av dere som skal dit, se i katalogen hvilke to akitaer som skal stille??....

Katalogen får man vel ikke sjekket før på utstillingen? Det er jo bare PM som ligger ute nå...

Skrevet
Så man får ikke vite hvem andre som skal stille i feks. klassen min før på utstillingsdagen?

nope.

litt av grunnen er vel at dommere ikke skal kunne vite hvem de bedømmer på forhånd. :wub:

Skrevet
nope.

litt av grunnen er vel at dommere ikke skal kunne vite hvem de bedømmer på forhånd. :wub:

Okei, takk for svar! :D

Skrevet
Katalogen får man vel ikke sjekket før på utstillingen? Det er jo bare PM som ligger ute nå...

Det vet jeg, men jeg håper at noen som skal dit, og kjøper katalog, kan fortelle meg hvilke hunder det er...

Skrevet
Så man får ikke vite hvem andre som skal stille i feks. klassen min før på utstillingsdagen?

nope.

litt av grunnen er vel at dommere ikke skal kunne vite hvem de bedømmer på forhånd. :icon_confused:

Og utstillere skal ikke kunne gamble på om de vil dra eller ei. "Den konkurrenten kommer, da gidder jeg ikke". "Den er ikke påmeldt, da kommer jeg".

Da jeg tok ringsekretærutdannelsen ble vi faktisk advart mot at de frekkeste utstillerne tar kontakt med ringsekretær dagen før utstillingen for å få vite hvem som er påmeldt (ringsekretærer får ofte papirene dagen før utstillingen, for å forberede seg). For noen er det å vinne så viktig at de holder seg unna om de tror de ikke kan vinne.

Skrevet

Ja da er det meste pakket, skal vaske Hampus og prøve å få han hvit igjen i stede for gul.

Så bærer det av gårde til Harstad.

Jeg ELSKER denne tiden på året, og synes det er digg å være i gang med utstillingssesongen igjen!

Gldeder meg til å møte igjen shibagjengen og hundefolk generelt.

Lykke til dere andre doggiser som skal stille i Harstad, og til dere andre god helg.

Skrevet

Prada befinner seg nå i Harstad, mens jeg er her hjemme. Jeg krysser fingrene for henne så klart, men vet at det kommer MANGE gode CC der oppe. :)

Skrevet

Lykke til til alle som stiller!

Krysser fingrene litt ekstra for søstra til Bella, som står for championatet der oppe. :asmile:

Skrevet
Ola Odelsgutt av Hiselfoss, han som Bella er parret med, ble BIR og vant gruppa i dag! :ahappy:

Så moro! Ola er fin han :lol:

Skrevet
Ola Odelsgutt av Hiselfoss, han som Bella er parret med, ble BIR og vant gruppa i dag! :ahappy:

Og hans sønn - og X'ens halvbror - tok certet! Bentley er vakker... :lol:

Skrevet

Fytte FARSKERN for et vær vi har! Yr.no melder om vanskelige kjøreforhold i Troms og Finnmark - men de burde jaggu disket opp et "ekstremvarsel" også. Sjeldent siden et så kraftig polart lavtrykk har slått inn mot kysten, får håpe alle utstillere fra sør kjører YTTERST forsiktig hjem (spesielt over Saltfjellet) - dog vet jeg ikke hvordan været er lenger sør. Kan jo være sol og sommer der :ahappy:

Storm i vindkastene, nullsikt pga snøføyk og generelt uhyggelig vær. Forsinkelser i flytrafikken og båttrafikken meldes også.

Skal roe seg utover kvelden!

Skrevet

Og da har jeg dagens første resultat, veninna mi med sin Spanske Vannhund ble BIR og skal nå videre til Gruppa og gjøre det godt håper jeg! :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...