Gå til innhold
Hundesonen.no

Spise frossen V&H?


Blondiemamma

Recommended Posts

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg er ikke særlig flink til å søke her inne. Jeg har funnet ut at frossen V&H delt opp i små terninger er helt ypperlig for Blondies lange hvite barter. Da blir det intet klin og ingen røde barter. Spørsmålet er bare om det er bra å gi hunden frossen mat hver dag??? Og hun er for tynn nå, så jeg prøver å fete henne opp litt. Hvor mye V&H kan hun få? Kan hun spise det hun orker? Blondie veier ca 5 kg.. Og hvor mye frossen mat kan hun evnt få hver dag uten at det går utover magen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfrosset gir heller ikke noe klin i bartene, type et minutt i micro slik at du ikke har noe problem med å dele opp i småbiter uten å brekke kniven. Bare sånn apropos :whistle:

Blondie er ca samme fasong som Freya her, så pass på å ikke fete henne opp for mye. Det vises fort på dem om de blir for runde. 100 g for mye og hun ser rundt ut. Freya er forøvrig større enn Blondie, 32 cm, og hun bør ikke veie mer enn 5.7 kg. Når jeg skulle få henne opp i vekt ga jeg henne drøyt 100 g V&H pr dag, da halvfrosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun må jo ikke bli FOR rund heller da. Men var hos oppdretteren i dag og fikk siste klipp på henne før utstillingen til helga. Og hun kunne bekrefte at jenta har lagt seg ut og blitt bredere i selve kroppen (du husker jeg bemerket at C var endel bredere over lenden enn B? Nå har hun blitt endel bredere både over lenden og brystkassa har blitt bredere og mere velvet) men hun er TYNN.. Jeg lot V&H pølsa ligge i kaldt vann i kummen, så den tinte jo opp litt.. Gikk ned på høykant ja! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husker hvordan hun var, og ser hun har samme krobbsbygning som Freya. Dvs den litt slankere typen. Hun kommer seg og får mer masse når hun nærmer seg to tipper jeg. Jeg ville ikke "feita" henne opp jeg, det kommer :whistle:

C er jo en annen type, mye mer kraftig og kompakt i kroppen fordi hun er kortere i ryggen enn Blondie og Freya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er nok en annen type.. men nå er jo stort sett de hvite en litt annen type en de sorte også.. Selv om det skal være EN rase så kan man ikke stikke under en stol at de hvite er spinklere, lengre og har dårligere pels en de andre fargevariantene.. Sånn ER det bare.. man har jo enkelte individer som skiller seg ut. Slik som Babe feks. Hun er jo både kraftig og kort, men de er det jaggu ikke mange av blandt de hvite.. :whistle:

Men jeg trøster meg med at denne hunden har vært den hvite tispen som har gjort det best i 2007, og hun ble jo også Norsk vinner på Hamar. og hun er jo ikke så veldig ulik Blondie i kroppen, bare litt mere utviklet :)

Så det er håp! (håper jeg.. hehe )

odabergenbir250307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på det som tilsynelatende er vanlig, å gi våtfôr frossent. Jeg har ikke noen vitenskapelig dokumentasjon, men ut i fra "sund fornuft" høres det jo ikke særlig heldig ut?

Rent fysiologisk risikerer man jo nedkjøling innenifra, men det er vel ikke veldig sannsynlig det blir et problem da de fleste hunder lever i behagelige innetemperaturer, men jeg vil tro det kan sinke næringsopptaket når maten må "tine" i magesekken før den kan behandles? Jeg vet ikke hvilke eventuelle effekter is kan ha i direkte kontakt med slimhinnene i fordøyelsessystemet på vei ned til og i magesekken, men det er vel ikke helt utenkelig at det kan ha en (ugunstig) effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bare gi henne tid til å utvikle seg så blir kroppen kraftigere. Men man vil jo ikke at de skal bli kraftigere som et resulat av mat men av muskelmasse.

Forstår ikke hva du mener? Alle kiloene mine er da ren musklenmasse! :shocked::whistle: Godteri og god mat= muskler er det ikke? :) :)

Hanna: nei det er det jeg er redd for også. .men om det bare er 100 gr. Eller om jeg deler det opp til 50 gram morgen og 50 gram på kvelden, så kan det da ikke blir SÅ store mengene med kald mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva du mener? Ale kiloene mine er da ren musklenmasse! :shocked::whistle: Godteri og god mat= muskler er det ikke? :) :)

Jepp, bare lagret energien til senere bruk :P

Hannah: bikkjene her spiser i alle fall mer snø om vinteren enn de spiser halvfrossen mat. Ja, de bruker litt energi for å tine maten/få igjen varmen, så lenge hundene velger å spise snø kan jeg ikke forstå at å gi dem halvfrossen mat er skadelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg er ikke særlig flink til å søke her inne. Jeg har funnet ut at frossen V&H delt opp i små terninger er helt ypperlig for Blondies lange hvite barter. Da blir det intet klin og ingen røde barter. Spørsmålet er bare om det er bra å gi hunden frossen mat hver dag??? Og hun er for tynn nå, så jeg prøver å fete henne opp litt. Hvor mye V&H kan hun få? Kan hun spise det hun orker? Blondie veier ca 5 kg.. Og hvor mye frossen mat kan hun evnt få hver dag uten at det går utover magen hennes?

Jeg tror du kan gi henne det frosent med god samvittighet, bare husk at hun må ha en lengre rolig periode etter mat, siden det må smelte ned før det fordøyes. Både Gubben og valpis får halvfrossen V&H og annet rått hver dag, og de har aldri hatt problemer med det. På varme dager om sommeren har Gubben fått det rett fra frysa ute på plenen, og han virkelig koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk så og si alltid v&h'en sin frossen, og de virket ikke til å ta skade av det overhodet. På sommeren får de også ofte rått kjøtt rett ut av fryseboksen og de spiser isbiter, har ikke hatt noen problemer med det..

Jeg har bare passet på å ikke gi de for store mengder om gangen, siden jeg innbiller meg at for mye frossen mat på en gang ikke er helt heldig for indre organer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg tar ut V&H på kvelden (rundt kl 23) og legger den i kjøleskapet. Da tiner den endel til morgenen, men den tiner ikke helt. Vi har delt opp bitene i ca 250gr. På morgenen har den tint endel, men ikke slik at det kommer blodvann ut fra bitene (de ligger ferdig posjonert i poser).

Hundene her kaster seg like mye over V&H om den er helt opptint som når den er delvis frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir frossen mat hver dag jeg. Rett fra fryser og ut i hagen til bikkja. Hver morgen når vi står opp. Være seg ca 300g vogh, 3-5 kyllingvinger (sånne svenske), eller annet kjøtt. Aldri merket noe problem på Bridie av den grunn.

Eneste gangene jeg ikke har satt hu UT for å spise nå er 1. når det har vært kaldere enn 15 minus, da får hun frosset mat inne FØR hu skal luftes istedet, eller 2. når jeg vet vi skal ut å trene eller ut på tur med det samme etter hu har spist. Da får hu heller masse godbiter istedet på trening/tur.

Ellers gir jeg som sagt aldri annet enn frossen mat, så sant vi ikke selv har rester igjen fra dagen før feks eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt å gi frossent til våre. Valpen tiner vi til, da vi så at hun ble skikkelig kald av en frossen klump i magen. Satt og skalv, stakkars. Jeg lurer litt på om det tar litt mer på tennene enn det faktisk trenger, spesielt så vi dette på Coyote som fikk ganske slitte tenner etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo tar opp mer av maten når hun får den tint enn når hun får den frossen. Kommer mindre og hardere avføring når maten er helt tint. Hun foretrekker det også, så da får hun det med mindre det er en grunn til at jeg vil hun skal drive med maten litt lenger. Tar opp et par tre pølser og legger i en boks i kjøleskapet - så har jeg noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...