Gå til innhold
Hundesonen.no

Kee-Kee!

Nowisclee

Recommended Posts

Har Kee og jeg vært på laaang skogtur i dag, ca 2 og 1/2 time. :)

Vi gikk oss litt bort, men tilslutt fant vi fram til toppen av åsen/fjellet/whatever. :P

DSC00212.JPG

Vi romla rundt der oppe en stund, og leita etter stien vi skulle inn på..

DSC00213.JPG

Og tilslutt, etter langt om lenge, fant vi stien. :P

DSC00214.JPG

På vei ned, fant vi en lysning med en snøflekk, den var litt kald å gå på, sa Kee.

DSC00215.JPG

Så derfor skyndta hun seg videre!

DSC00216.JPG

Når vi var kommet litt lenger ned, begynte det å bli litt sølete, merket vi.

DSC00217.JPG

DSC00218.JPG

Men en kjempefin tur, vi fant hjem igjen, og vi storkosa oss. Jeg oppdaga at jeg hadde mye bedre kondis enn jeg trodde, og Kee er jo helt syk, hun løper og løper og løper og løper og peser ikke et sekund. Hun har tilogmed overskudd til å bite meg i buksebeina når JEG løper så fort jeg klarer. :P:P Søteste lille.

Men nå er hun sliten, ligger i en liten krøll her ved siden av meg og sover som en stein. Jeg får tilogmed ha maten min i fred! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 137
  • Created
  • Siste svar
Fyttirakkeren! Hun er fryktelig søt:)

Tusen takk! :P

Kee fikk gå en del løs i dag, og grunnen til det er enkel og grei. Kee går ikke utenfor synsvidde, hun kommer som en rakett dersom jeg er på vei ut av synsvidden hennes, eller når jeg roper og går min vei. Og i tillegg så bråker jeg mer enn en elg i galopp gjennom skogen når jeg går tur, for jeg er så klumsete, så jeg tror det meste av vilt var langt avgårde før vi i det hele tatt var i nærheten av dem. :):P

Vel og merke hadde jeg henne i bånd der det var veldig åpent og stort, sånn i tilfelle, men inni granskogen og når vi gikk oss vill og sånn, fikk hun gå løs, for da hadde jeg mer enn nok med å komme meg fram mellom trærne uten å skrape opp hele ansiktet eller gå på trynet i en maurtue.. :P Og når vi gikk på skogsveien ned igjen fikk hun gå løs helt til vi møtte en mann med en jakthundsak, da kom hun som skutt ut av en kanon når jeg ropte. Flinkeste lille med bra innkalling, det! :P

(men ikke helt basenji enda, tror jeg!)

Edit: forandra på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige Kee! Ser ut som om dere hadde en herlig tur!

Mhm, den var kjempefin! Vi skal gå den andre veien neste gang, så kanskje vi litt lettere finner stien. :) Dere må gjerne bli med en gang, er fint oppi her, knapt andre folk som bruker den turen der. :P Og Kee er drømmevalpen deluxe. :P Kunne aldri fått noe bedre!

Hun er supersøt da :P

Basenjier er bare kjempe herlige!

Tusen takk! Ja, ikke sant de er? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, den var kjempefin! Vi skal gå den andre veien neste gang, så kanskje vi litt lettere finner stien. :) Dere må gjerne bli med en gang, er fint oppi her, knapt andre folk som bruker den turen der. :P Og Kee er drømmevalpen deluxe. :P Kunne aldri fått noe bedre!

Tusen takk! Ja, ikke sant de er? :P

JO! Hun er råsøt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, fant hun ikke veien hjem for deg? Basenjier er nemlig flinke til det! Før vi fikk GPS gikk vi oss masse bort i skogen her, det er få detaljer slik at kart&kompass er ikke alltid nok. Lille basenji derimot visste alltid korteste vei tilbake til bilen.. litt slitsomt men. Hun brydde seg ikke om lave grener og tett buskas mens vi syntes ikke alltid det var like kult å måtte krabbe på alle 4 for å kunne følge henne når hun viste vei. Til gjengjeld ville hun aldri krysse myrer (kunne jo bli sølete jo..) så da måtte vi gå rundt enda det kunne spart oss masse bare å gå tvers over. Uansett, lille basenji fant alltid veien tilbake - men jeg må innrømme at vi foretrekker GPSen..

Så søt hun er lille Kee. Ellers vil jeg gjerne reklamere for Kee i filmene på siden til Yodel.. kingwanas.com. For en liten slikke/logre basenji hun er! (Helt til å spise opp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, fant hun ikke veien hjem for deg? Basenjier er nemlig flinke til det! Før vi fikk GPS gikk vi oss masse bort i skogen her, det er få detaljer slik at kart&kompass er ikke alltid nok. Lille basenji derimot visste alltid korteste vei tilbake til bilen.. litt slitsomt men. Hun brydde seg ikke om lave grener og tett buskas mens vi syntes ikke alltid det var like kult å måtte krabbe på alle 4 for å kunne følge henne når hun viste vei. Til gjengjeld ville hun aldri krysse myrer (kunne jo bli sølete jo..) så da måtte vi gå rundt enda det kunne spart oss masse bare å gå tvers over. Uansett, lille basenji fant alltid veien tilbake - men jeg må innrømme at vi foretrekker GPSen..

Så søt hun er lille Kee. Ellers vil jeg gjerne reklamere for Kee i filmene på siden til Yodel.. kingwanas.com. For en liten slikke/logre basenji hun er! (Helt til å spise opp!)

Hehe, hun hadde helt sikkert funnet hjem igjen, problemet var at vi var på vei vekk! :) Vi skulle opp i åsen, men vi fant ikke helt stien, og jeg gadd ikke å gå tilbake for å finne den, prøvde det bar een gang, men mistet den igjen. Jeg fant ut at det var jo faktisk bare så enkelt som å gå oppover, så kom man jo til toppen, dit vi skulle. :P Bare man fant en vei som ikke var fullstendig overgrodd med grantrær og maurtuer, så gikk det fint! :P

Så, en annen gang får vi dra med oss litt andre hunder og menneskene deres synes jeg, og ta den turen der, for det var utrolig fint oppi der! :P

Mhm, hun er fantastisk! I går var hun aleine hjemme litt for første gang på kvelden, sånn helt aleine(ellers har hun jo hatt Roya før, og pusene), og du skulle sett for en lykkelig basenji som var her når jeg kom hjem! Halen gikk som en propell, og hun hoppa rundt så jeg knapt fikk på henne båndet så hun kunne få komme ut og tisse, nei det hadde hun ikke tid til, for hun måtte vise hvor glad hun var! :P (sjefene var hjemme da, så om hun hadde blitt helt krakilsk her nede hadde de kunnet gått ned og hentet henne opp til seg, men hun hadde nesten ikke laga lyd i går, sa de, bare littegranne piping akkurat når jeg gikk) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Litt bilder fra dagens rottelufting, første gangen Kee får være med og hilse på når de er løse på badet. :wub: Jeg var selvsagt på vakt hele tiden, og hun prøvde seg med noe småglefsing iblant, men ga seg kjapt, og det var kun lek, hittil iallefall. :wub: (hun ble også noe spakere når Cornelia kløyp henne i tåa) :wub:

Kee og Midnight

30752660.jpg

Kee og Midnight :aww:

30752694.jpg

Hørte jeg noen si at basenjien hadde så mye jaktinstinkt? :thumbsup:

30752928.jpg

Kee og Lillpusen er gode venner, de!

30752812.jpg

30752914.jpg

Jeg må innrømme, jeg synes Kee plutselig er blitt mer bråvoksen og roligere overfor kattene og rottene. Tidligere hadde jeg aldri hatt henne løs sammen med rottene. Og i dag, når jeg kom inn døra, så lå hun og Thomas-pusen og sov sammen på badet, i en krøll. :ahappy: Søteste småe! Det hadde aldri skjedd tidligere, hun hadde vært fullt opptatt med å bite på ham. Og han hadde heller ikke lagt seg der. :) Så satser på at hun fortsetter sånn, men er fullt forberedt på "tilbakefall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. i helgen var vi på spor-kurs, og nå hadde endelig Nettby fått lastet opp bildene. Tok sin tid, jeg sendte dem inn i går! :lol: Iallefall, det gikk kjempefint, Kee jobbet som en drøm begge dagene, og jeg ble kjempeimponert over henne, over meg, over kursleder Elin som var så tålmodig og forklarende og flink, og som er så utrolig dyktig til å finne den rette motivatoren(heter det det?) til hver enkelt hund. Og ikke minst er jeg imponert over de andre hundene.

Vi var en basenji(Kee, selvsagt), en storpuddel(Diva), en jack russel(Bella), en tibetansk spaniel(Mozart), en riesenschnauzer(Raja) og kurslederes hunder, en rottweiler(Apollo) og en eurasier(Kia).

Bella må vel sies å være stjernen på kurset, hun jobber som en drøm. Apollo og Kia er selvsagt de beste, siden de trener oftest. Diva er veldig flink med den rette motivasjonen og viljen til å jobbe. Mozart er imponerende, tross sine egentlige bruksområder(selskapshund), når han får det rette sporet, jobber han som en liten gud! Raja er kjempeflink, tross litt vimsete hode. Og Kee er imponerende til å være så ung, og aldri gått spor før!

Vi sleit litt på det aller første sporet. Hun gikk sporet uten å nøle, fant fram som bare det(dette var et enkelt rett fram-spor på ca 15-20 skritt). Men når vi kom til sporslutten, bråstoppet hun ca 1 1/2 meter før. Hun syntes det var INNMARI skummelt og merkelig at det lå menn og gjemte seg i skogen! :P:) (og egentlig er det jo veldig forståelig) :D:D Når André satte seg opp og pratet til henne, var det plutselig veldig ok, derimot, spesielt når hun fikk en lever-bit. :D

Så sleit vi litt på det ene sporet jeg la opp til henne selv, der jeg brukte lite godbiter, hun skjønte ikke dette, + det var litt for vanskelig terreng. Hvorfor i alle dager skulle hun følge sporet mitt, når jeg var med henne? :D Etter litt om og men, jobba hun seg gjennom halve sporet, fant den ene godbiten som lå der, og stoppet opp igjen. Vi hakket oss framover til ca 3 meter før sporslutt, der gikk hun på igjen og fant sporslutten, så da var jeg fornøyd med det.

Gikk en vinkel, den gikk rimelig fint, jeg bare rotet den til litt. Den neste vinkelen gikk kjempefint, unntatt at hun surret seg fast rundt et tre, jeg måtte gå fram i vinkelen, men hun fant sporet videre og løp rett på sporslutten(André og kjøttbollen).

Det aller siste sporet, må definitivt sies å være det beste. Det forteller jeg om over det siste bildet.

Nå ble det innmari mye spor-prat, sikkert utrolig kjedelig for de aller fleste, MEN, det viktige er: Hunden min var utrolig flink, jeg er kjempesuperfornøyd med henne og kjempestolt, og hun var kjempeflink. :D Nevnte jeg at hun var utrolig flink? :D

Kee er klar for å gå spor, Mozart sitter bak sekken sin og venter på Torill. :P

30797281.jpg

André og Diva står og venter på at sporet deres skal bli klart. :)

30797280.jpg

Camilla(en av kurslederne) holder Mozart(Kee's private tyggeleke, en tibbe-hann på ca 2 år), mens eiern, Torill, er i skogen og går spor for Raja riesen-tispe og Berit riesen-eier. :D

30797279.jpg

Kee har funnet fert-gropa(starten på sporet).

30797273.jpg

Kee på full fart innover i sporet.

30797271.jpg

Kee er sliten etter siste sporet, som var på 50 meter 15 min gammelt spor + 20-30 meter ferskspor. Superflink, gikk som ei kule, uten noenting i sporet(vi gikk litt godbitspor med henne tidligere på dagen for å få opp motivasjon og nøyaktighet), nå var det kun 1 mann, 1 bamse og 1/2 kjøttbolle i enden av sporet, og det var superkult, syntes Kee!

30797270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg flirt meg gjennom rottebilder og sporbilder her!

For det første vedr rottebildene - det ansiktruttrykket på Kee kjenner jeg igjen fra den gangen vi hadde rotter.. det uttrykket betyr "jeg venter på at du skal snu ryggen til og ikke følge med så innmari slik at jeg kan finne ut hva slags fyll det er i det morsomme dyret". Husker spesielt en gang - og da kunne jeg ønsket meg kamera altså - holdt på å gjøre rent rottebur og rotta (Blue heaven het den, oppkalt etter en grell blå alkoholfri drink som kunne kjøpes på danskebåten) løp rundt under ivrig overvåkning av en liten basenji. Lille basenji hadde vokst opp med rotter og pleide ikke å røre dem, fulgte bare litt godt med på dem.. Jeg var litt opptatt med buret en kort stund, men så snur jeg meg og der borte på gulvet står lille basenji med en sprellende Blue heaven i munnen, da hun så at jeg så henne så hadde hun et kort øyeblikk et fantastisk fårete uttrykk før hun forsiktig satte ned rotta og lot deretter som ingenting - hun var akkurat som disse ===> :) og :lol:

Spennende med spor da! Men du burde faktisk forsøke blodspor synes jeg. Eller når dere går i skogen, finn noen dyrespor - sleng på Kee sporlina og følg etter! Det er veldig spennende - se om hun naturlig går forover i sporet eller tilbakesporer. Lille basenji her, bryr seg ikke om spor etter rev, grevling... eh.. mår (? ilder? snømus? røyskatt? Ikke helt oppegående i den delen av zoologien) men alt "spiselig" følges etter. Gaupespor (selv om den ikke er spiselig) følges med stor interesse og med litt skråleutbrudd på veien av irritasjon over å ha sporsele og ikke kunne løpe i vill fart etter den, sannsynligvis, veldig spennende pusen! Finner vi bjørnespor vil hun bare vekk fra området - hun er redd bjørn. Det samme gjelder ulv, da vil hun også helst vekk, men kan gå bakover i ulvespor. Dog nekter hun plent å følge etter ulven. Det er veldig veldig morsomt å følge med på en basenji i skog hvor det er litt vilt, man får sett litt av "urhunden" da.

Og etter en dag som urhund så er det selvfølgelig veldig godt å kose seg på et fang - hun er jo skrekkelig søt lille Kee!

*og det er veldig lov å sette inn flere bilder her*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt hun er! :lol:

Tusen takk, jeg er helt enig! :)

Oi hun har blitt stor og fin :D

Takk! :P

Så vakker, og FLINK liten pike! :P

Bono sier hei! :)

Hun var så herlig på spesialen at jeg er blitt ordentlig valpesyk, igjen.. :D Det blir nok en liten til, snart.. :D

Gi henne en kos, og litt godbit, fra meg!

*gir Kee en STOOR kosemos og en nuss midt på snuten* Skal hilse til Bono, sier hun! Han er så søt. :D

Nå har jeg flirt meg gjennom rottebilder og sporbilder her!

For det første vedr rottebildene - det ansiktruttrykket på Kee kjenner jeg igjen fra den gangen vi hadde rotter.. det uttrykket betyr "jeg venter på at du skal snu ryggen til og ikke følge med så innmari slik at jeg kan finne ut hva slags fyll det er i det morsomme dyret". Husker spesielt en gang - og da kunne jeg ønsket meg kamera altså - holdt på å gjøre rent rottebur og rotta (Blue heaven het den, oppkalt etter en grell blå alkoholfri drink som kunne kjøpes på danskebåten) løp rundt under ivrig overvåkning av en liten basenji. Lille basenji hadde vokst opp med rotter og pleide ikke å røre dem, fulgte bare litt godt med på dem.. Jeg var litt opptatt med buret en kort stund, men så snur jeg meg og der borte på gulvet står lille basenji med en sprellende Blue heaven i munnen, da hun så at jeg så henne så hadde hun et kort øyeblikk et fantastisk fårete uttrykk før hun forsiktig satte ned rotta og lot deretter som ingenting - hun var akkurat som disse ===> :P og :D

Hehehe, trodde basenjier alltid hadde det ansiktsuttrykket, jeg, det "jeg venter bare på at du skal snu ryggen til så jeg kan finne på ett eller annet innmari morsomt som jeg vet at jeg eeegentlig ikke har lov til i det hele tatt"-uttrykket? :P

Ja, hadde jeg snudd ryggen til, kunne vi nok fort hatt en lignende situasjon her ja. Herlige, herlige Amy, nå fikk jeg jaggu enda en god latter i dag! :D Ser for meg det uttrykket med rotta sprellende i munnen og tatt SÅ på fersken! :P

Spennende med spor da! Men du burde faktisk forsøke blodspor synes jeg. Eller når dere går i skogen, finn noen dyrespor - sleng på Kee sporlina og følg etter! Det er veldig spennende - se om hun naturlig går forover i sporet eller tilbakesporer. Lille basenji her, bryr seg ikke om spor etter rev, grevling... eh.. mår (? ilder? snømus? røyskatt? Ikke helt oppegående i den delen av zoologien) men alt "spiselig" følges etter. Gaupespor (selv om den ikke er spiselig) følges med stor interesse og med litt skråleutbrudd på veien av irritasjon over å ha sporsele og ikke kunne løpe i vill fart etter den, sannsynligvis, veldig spennende pusen! Finner vi bjørnespor vil hun bare vekk fra området - hun er redd bjørn. Det samme gjelder ulv, da vil hun også helst vekk, men kan gå bakover i ulvespor. Dog nekter hun plent å følge etter ulven. Det er veldig veldig morsomt å følge med på en basenji i skog hvor det er litt vilt, man får sett litt av "urhunden" da.

Og etter en dag som urhund så er det selvfølgelig veldig godt å kose seg på et fang - hun er jo skrekkelig søt lille Kee!

*og det er veldig lov å sette inn flere bilder her*

Ja, jeg har veldig lyst til å forsøke blodspor, jeg må bare få instruksjon i hvordan det foregår, først! :P Jeg er ikke heelt inne i dette her, ennå. :D Dyrespor går hun så det suser, iallefall kattespor fra døra og opp til låven. :P

Har tenkt på å finne dyrespor i skogen, men da må jeg jo først finne et dyrespor, og det er da jaggu ikke alltid like lett! (for oss småjenter som er oppvokst i blokk, iallefall) *flir* :P Da må vi nesten gå på vinteren, så jeg finner sporet, tror jeg. :D Nå er det så mye sauer oppi her, at det blir vel helst sauespor vi går, om vi går her i skogen. :P

Ja, ikke sant hun er søt? :D Også så trygg, hun har begynt å skjønne nå, at når teppet hennes kommer fram og hun blir bundet i et tre/hengerfeste/busk/gjerde/lignende eller evt holdt i båndet, så kan hun bare legge seg ned og finne en pinne å tygge på, om ikke hun får noe tygge-snacks. :D Veldig rolig og fin. Har sagt det før, og sier det igjen, jeg kunne absolutt ikke fått en bedre valp!

(det kommer flere bilder etterhvert som jeg får somlet meg til å ta flere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 5 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...