Gå til innhold
Hundesonen.no

hund i flexi bånd over veien, og eier 3 meter bak..


Ross

Recommended Posts

I dag hade jeg en ekkelt opplevelse som jeg håper jeg slipper igjen. Jeg kjørte bil og nå er det høye brøytekanter overallt så jammen ikke lett å se dyr men folk ser man jo. Da jeg skulle over et gangfelt kom en liten hvit hund ut over gangfeltet og eier 3 meter bak med flexi bånd og hadde ikke kontroll, var bare flaks jeg så denne lille hvite hunden stakk frem og jeg fikk heldigvis stoppet. Eier ble skikkelig forbannet og kjeftet meg huden full. Jeg fikk ikke frem et ord for jeg var så sjokkert over hele hendelsen.

så pass opp nå når det er så høye brøytekanter alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Bah... flexiline altså.. har ikke noe til overs for det.

Har selv tispe med løpetid nå.. og eiere med hannhunder i flexiline.. som ikke har kontroll på hunden sin.. og/eller ikke tar hensyn til at jeg ikke vil de skal hilse.. Bah.

Dessuten er det farlig både som du beskriver her og i andre situasjoner...

Nei, jeg vil aldri ha flexiline til min hund i alle fall.

Men men.. sikkert mange som er uenig med meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexin er grei den, om folk kunne lært seg å bruke den. På veier og i tettbebyggelse så har man lina kort, i skog og på marker kan man ha den ute. Dette om man har hund som stikker eller det er båndtvang.

Nå er det vel sånn at om du hadde truffet denne uheldige lille hvite hunden så hadde vel eieren fått skylden, selv om det var i et fotjengerfelt. Sjekk opp med trafikkloven og sånnn for kan være greit å vite og "slenge" i fleisen til eiere som er like tullinger som denne du traff på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Flexiline på tilsammen fire hunder i løpet av flere år uten et eneste uhell. Det er akkurat som BDD Girl skriver: hvis folk bare kunne lære seg å bruke den på riktig måte, så er den helt utmerket. Vanskelig å bruke er den jo ikke, så jeg kan ikke begripe hvorfor noen tydeligvis har så store problemer at det stadig kan skje slike uhell som det Ross forteller om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Flexiline på tilsammen fire hunder i løpet av flere år uten et eneste uhell. Det er akkurat som BDD Girl skriver: hvis folk bare kunne lære seg å bruke den på riktig måte, så er den helt utmerket. Vanskelig å bruke er den jo ikke, så jeg kan ikke begripe hvorfor noen tydeligvis har så store problemer at det stadig kan skje slike uhell som det Ross forteller om her.

Jeg tror det er fordi folk tenker: Jeg har jo hunden i bånd, da har jeg jo kontroll (tror de ja!) så da kan den gå som den vil. Det er veldig synd, for det ødelegger mye for folk som klarer bruke flexin. Selv har jeg kun brukt den på hunder som ikke kommer på innkalling, da er den veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når føreren ble så sint var det kanskje fordi han ble redd. Mange reagerer jo med sinne da, iallefall til de får summet seg litt.

Vi får håpe han forsto at det slettes ikke var noe lurt å ha hunden så langt fra seg i veikryss - og definitivt ikke når det er høye brøytekanter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd ble oppfunnet for at folk skulle få noe å irritere seg over. Det er absolutt intet nyttig, praktisk, eller smart over den iddiotboksen. Hadde høyreklikkeknappen virket på denne pcn, skulle jeg linket til tidligere tråder om emnet, men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd ble oppfunnet for at folk skulle få noe å irritere seg over. Det er absolutt intet nyttig, praktisk, eller smart over den iddiotboksen. Hadde høyreklikkeknappen virket på denne pcn, skulle jeg linket til tidligere tråder om emnet, men det gikk ikke.

Tror ikke det er noe iveien med "boksen"! Det er nok hos den som holder i den at problemet ligger! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd ble oppfunnet for at folk skulle få noe å irritere seg over. Det er absolutt intet nyttig, praktisk, eller smart over den iddiotboksen. Hadde høyreklikkeknappen virket på denne pcn, skulle jeg linket til tidligere tråder om emnet, men det gikk ikke.

hehe bra sagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe iveien med "boksen"! Det er nok hos den som holder i den at problemet ligger! :P

Hvorfor står alle med flexibånd med et fårete smil, fem meter unna lille Fido som ligger paddeflat og ser lengselsfullt etter oss med båndet i full strekk, mens jeg er langt nok unna til å ha Fibi i sitt men nært nok til å ha informert om at: "Hun er ei skikkelig hurpe og har du en unghund, skal de ikke hilse for hundene din risikerer å få en skikkelig dårlig erfaring som den burde få slippe." Jo, etter mange år med nesten daglig repetisjon på dette, vet jeg svaret.

o De forstår ikke at en hund som er såpass langt unna eieren sin, opplever å være "alene" og dermed styrer løpet selv.

o De vet ikke hvordan de skal få med seg bikkja si, for hittil har jo hunden kunnet styre og hilse og komme når den er ferdig med sitt og klar for å gå videre.

o Det som forgår i andre enden av iddiotboksen angår dem ikke, for de er uansett for langt unna til å kunne forhindre eller avbryte ubehagligheter som måtte oppstå.

o De trenger detaljert instruksjon i hvordan flexibåndet skal snøres inn, slik at andre kan passerer uten å bli viklet inn i snill, lille Fido sin glatte, brennbare, flokegaranterte line, fordi det er jo ikke bare den i andre enden som er iddiot, men hele konseptet flexi er jo ekkelt og upraktisk, hvis man er så uheldig å få seg selv eller bikkja si viklet inn i greia. Det er jo ikke bare å slippe kladeisen og ta nytt tak innenfor for å avvikle hundene, slik som med andre bånd. Neida, vikles du inn i flexihelvete er det en egen vitenskap å få orden i sysakene igjen. Gudbedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står alle med flexibånd med et fårete smil, fem meter unna lille Fido som ligger paddeflat og ser lengselsfullt etter oss med båndet i full strekk, mens jeg er langt nok unna til å ha Fibi i sitt men nært nok til å ha informert om at: "Hun er ei skikkelig hurpe og har du en unghund, skal de ikke hilse for hundene din risikerer å få en skikkelig dårlig erfaring som den burde få slippe." Jo, etter mange år med nesten daglig repetisjon på dette, vet jeg svaret.

o De forstår ikke at en hund som er såpass langt unna eieren sin, opplever å være "alene" og dermed styrer løpet selv.

o De vet ikke hvordan de skal få med seg bikkja si, for hittil har jo hunden kunnet styre og hilse og komme når den er ferdig med sitt og klar for å gå videre.

o Det som forgår i andre enden av iddiotboksen angår dem ikke, for de er uansett for langt unna til å kunne forhindre eller avbryte ubehagligheter som måtte oppstå.

o De trenger detaljert instruksjon i hvordan flexibåndet skal snøres inn, slik at andre kan passerer uten å bli viklet inn i snill, lille Fido sin glatte, brennbare, flokegaranterte line, fordi det er jo ikke bare den i andre enden som er iddiot, men hele konseptet flexi er jo ekkelt og upraktisk, hvis man er så uheldig å få seg selv eller bikkja si viklet inn i greia. Det er jo ikke bare å slippe kladeisen og ta nytt tak innenfor for å avvikle hundene, slik som med andre bånd. Neida, vikles du inn i flexihelvete er det en egen vitenskap å få orden i sysakene igjen. Gudbedre.

Hehe fint skrevet Ida, men men er jo hverken hund eller flexilines skyld hvis ejer ikke kan styre den.

Her bliver det ofte flexiline, da håndtagene er bedre i mine hænder og specielt hvis vi går et sted, hvor jeg ikke synes at hundene skal gå løs men har mulighed for at løbe. Selv om hundene går i flexiline, så går det stadig på indkalling, om de går i bånd eller ej.

Men det er totalt uansvarligt at henge efter hunden i linen i en vej overgang, er næsten det samme som at en går 3 meter efter sit barn, tror de færreste ville gøre, eller ikke tenke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd ble oppfunnet for at folk skulle få noe å irritere seg over. Det er absolutt intet nyttig, praktisk, eller smart over den iddiotboksen. Hadde høyreklikkeknappen virket på denne pcn, skulle jeg linket til tidligere tråder om emnet, men det gikk ikke.

Flexilina er ikke dummere enn den som holder i den :P

Jeg må si at jeg foretrekker vanlig bånd, men for tiden er jeg glad for at flexiline er funnet opp. Det er farlig is på elva, og det er risikabelt å ha fjortis-bade-vimse-andegjeter-dyret løst. Han begynner å bli ganske god på innkalling og å gå på plass, men det blir liksom ikke noe tur hvis han skal gå under kommando hele tiden. Går han i to meter langt bånd hele turen får han ikke ut overskuddsenergien sin. Jeg syns det er mye enklere med flexi'n enn å slepe rundt på langline. Så får folk heller ta meg for å være idiot. Hvis ikke synet av en småhundeier med iddiotboks har gjort dem helt blinde av gremmelse, så vil de kanskje legge merke til at vi faktisk trener på forskjellige ting, f.eks kontakttrening med diverse forstyrrelser (ender, hunder, joggere osv.) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står alle med flexibånd med et fårete smil, fem meter unna lille Fido som ligger paddeflat og ser lengselsfullt etter oss med båndet i full strekk, mens jeg er langt nok unna til å ha Fibi i sitt men nært nok til å ha informert om at: "Hun er ei skikkelig hurpe og har du en unghund, skal de ikke hilse for hundene din risikerer å få en skikkelig dårlig erfaring som den burde få slippe." Jo, etter mange år med nesten daglig repetisjon på dette, vet jeg svaret.

o De forstår ikke at en hund som er såpass langt unna eieren sin, opplever å være "alene" og dermed styrer løpet selv.

o De vet ikke hvordan de skal få med seg bikkja si, for hittil har jo hunden kunnet styre og hilse og komme når den er ferdig med sitt og klar for å gå videre.

o Det som forgår i andre enden av iddiotboksen angår dem ikke, for de er uansett for langt unna til å kunne forhindre eller avbryte ubehagligheter som måtte oppstå.

o De trenger detaljert instruksjon i hvordan flexibåndet skal snøres inn, slik at andre kan passerer uten å bli viklet inn i snill, lille Fido sin glatte, brennbare, flokegaranterte line, fordi det er jo ikke bare den i andre enden som er iddiot, men hele konseptet flexi er jo ekkelt og upraktisk, hvis man er så uheldig å få seg selv eller bikkja si viklet inn i greia. Det er jo ikke bare å slippe kladeisen og ta nytt tak innenfor for å avvikle hundene, slik som med andre bånd. Neida, vikles du inn i flexihelvete er det en egen vitenskap å få orden i sysakene igjen. Gudbedre.

Ja, den typen hundeeiere burde jo aldri være i nærheten av et Flexibånd! Heldigvis har jeg ikke truffet så mange av det slaget på mine utallige turer med mine hunder,(ofte med Flexibånd!) der jeg også møter ganske mange andre med samme type bånd. Man trenger da ikke teknisk utdannelse på høyeste nivå for å kunne betjene Flexibånd!

Men det burde kanskje lagt ved en utvidet bruksanvisning når man kjøper båndet! Så kan de som har ekstra tungt for å fatte hvordan man bruker en slik innviklet sak ha mulighet til å sette seg inn i det, før de roter seg inn i alle disse håpløse situasjonene! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er farlig med flexiline og veikryss i det hele tatt hvis man ikke har kontroll.

Jeg har lært opp Bonnie til å dekke på avstand og gjør dette ved vært eneste uoversiktelige veikryss.

Er ikke bare redd for biler men også mennesker o.l som hun plutselig finner på å bjeffe på.

Ellers stortrives jeg med flexilina og benytter enhver andledning til å trene på innkalling når hun er langt unna.

Caroline har riktignok blitt tvunnet inn noen ganger når jeg går tur med gjengen hennes men det får hun tåle :P

Føler jeg har rimelig bra kontroll og tar hensyn til andre jeg møter.

Noe idioten i første innlegg tydeligvis ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, hvis du ikke kan kjøre bil. Derfor man må ta lappen.

Farlig å ha hund også, men det er ingen kvalitetssikring på ansvar.... :P Som med alt annet i livet.

Synes det er synd at folk skal dømme alle med flexi, men det er vel stereotypisk hundeverdenen: "Jeg er bedre enn alle andre i hundeoppdragelse og MINE meninger er de uniformt korrekte uansett. Jeg bruker ikke flexi og alle som gjør det er teit. Hearey hearey!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, hvis du ikke kan kjøre bil. Derfor man må ta lappen.

Farlig å ha hund også, men det er ingen kvalitetssikring på ansvar.... :P Som med alt annet i livet.

Synes det er synd at folk skal dømme alle med flexi, men det er vel stereotypisk hundeverdenen: "Jeg er bedre enn alle andre i hundeoppdragelse og MINE meninger er de uniformt korrekte uansett. Jeg bruker ikke flexi og alle som gjør det er teit. Hearey hearey!"

Tull og tøys! Nå vet ikke jeg hvordan din "stereotypiske hundeverden" er, men vil nå si at du strekker strikken veeeeldig langt om du mener dette.

I min hundeverden kan vi både diskutere (uten å bli enige alltid) og dele erfaringer OG lære av kvarandre uten at noen av oss er bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal klage over flexibåndet, som om det var problemet, problemet er jo fjotten som holder i "idiotboksen" som den så fint kalles..

Jeg har møtt på idioter med langline og også idioter med vanlige, korte lenker.. Det har ikke noe med båndet å gjøre overhodet..

Jeg bruker flexi selv ja, fordi jeg bor et sted hvor det å slippe hundene kun gjøres på noen få steder til passelige tidspunkt, så de får gå i flexi(Jeg har prøvd langline også jeg, men herregud for et styr det er, det fungerer greit langt inni skauen, men i gater rundtom her i befolket område er det bare masse arbeid)

Jeg trekker til meg bikkjene når folk/biler/hunder kommer, jeg lar de ikke flakse over trafikerte veier 10meter forran meg osvosv..

Jeg har aldri hatt problemer med flexien jeg.. Og jeg kan si med ganske så stor sikkerhet at ingen vi har møtt har hatt problemer med at mine er i flexi, rett og slett fordi jeg bruker hode uansett hvilket bånd bikkjene har på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys! Nå vet ikke jeg hvordan din "stereotypiske hundeverden" er, men vil nå si at du strekker strikken veeeeldig langt om du mener dette.

I min hundeverden kan vi både diskutere (uten å bli enige alltid) og dele erfaringer OG lære av kvarandre uten at noen av oss er bedre enn den andre.

Betyr det at du kan si at alle med flexi er idiot? At du uten kritikk kan tilegne dem lite flatterende superlativer? Selvfølgelig er det lov å diskutere uten å være enige, men det verste jeg vet er folk som tydelig blir ekstra stolt av at de IKKE bruker flexi, og dermed er bedre hundeeiere.

Litt som å si at siden én pakistaner ranet en butikk, betyr det at alle pakistanere er idioter. Verden er ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du kan si at alle med flexi er idiot? At du uten kritikk kan tilegne dem lite flatterende superlativer? Selvfølgelig er det lov å diskutere uten å være enige, men det verste jeg vet er folk som tydelig blir ekstra stolt av at de IKKE bruker flexi, og dermed er bedre hundeeiere.

Hehe, det er mye man kan være stolt av her i verden :PEller kanskje de egentlig er litt flaue over at de ikke klarer å bruke den?

At noe blir misbrukt betyr jo ikke at det ikke kan være nyttig når det brukes på en ordentlig måte. Ellers blir det ikke mange ting vi kan bruke lenger. Tenk på alle fartsidiotene på sykkel! Det gjør at vi må hate sykler, ikke sant? Og med de lycrakledde fartsfantomene som gjør skiløypene livsfarlige, så blir vi jo nødt til å kaste alle ski på dynga? Og egentlig er det jo like greit at vi kvitter oss med alt som heter flexiline og andre typer bånd for den saks skyld, for vi kan jo ikke ha hunder lenger heller. Tenk på alle de idiotene med hund rundt omkring :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil, hvis du ikke kan kjøre bil. Derfor man må ta lappen.

Farlig å ha hund også, men det er ingen kvalitetssikring på ansvar.... :P Som med alt annet i livet.

Synes det er synd at folk skal dømme alle med flexi, men det er vel stereotypisk hundeverdenen: "Jeg er bedre enn alle andre i hundeoppdragelse og MINE meninger er de uniformt korrekte uansett. Jeg bruker ikke flexi og alle som gjør det er teit. Hearey hearey!"

Hæ? Jeg kan stå for min aversjon mot flexiline og stå støtt. At du legger en slik generell selvopphøyelse i det, får du stå for selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal klage over flexibåndet, som om det var problemet, problemet er jo fjotten som holder i "idiotboksen" som den så fint kalles..

Jeg har møtt på idioter med langline og også idioter med vanlige, korte lenker.. Det har ikke noe med båndet å gjøre overhodet..

Jeg bruker flexi selv ja, fordi jeg bor et sted hvor det å slippe hundene kun gjøres på noen få steder til passelige tidspunkt, så de får gå i flexi(Jeg har prøvd langline også jeg, men herregud for et styr det er, det fungerer greit langt inni skauen, men i gater rundtom her i befolket område er det bare masse arbeid)

Jeg trekker til meg bikkjene når folk/biler/hunder kommer, jeg lar de ikke flakse over trafikerte veier 10meter forran meg osvosv..

Jeg har aldri hatt problemer med flexien jeg.. Og jeg kan si med ganske så stor sikkerhet at ingen vi har møtt har hatt problemer med at mine er i flexi, rett og slett fordi jeg bruker hode uansett hvilket bånd bikkjene har på seg.

Unnskyld, Renate. Du er sikkert en utmerket hundeeier på alle måter, men å trekke til seg bikkja? Jeg vet det er en flexigreie, men altså, hvordan skal jeg få sagt det? Man kaller da til seg bikkja, ikke trekker. :P

Betyr det at du kan si at alle med flexi er idiot? At du uten kritikk kan tilegne dem lite flatterende superlativer? Selvfølgelig er det lov å diskutere uten å være enige, men det verste jeg vet er folk som tydelig blir ekstra stolt av at de IKKE bruker flexi, og dermed er bedre hundeeiere.

Litt som å si at siden én pakistaner ranet en butikk, betyr det at alle pakistanere er idioter. Verden er ikke slik.

Nei, det er bruken av flexi som er idioti. Jeg har også brukt flexi. En gang i tidenes morgen. Etter at åtteåringen (som nå er tjuefire) fikk brannsårstriper bak begge knærne etter at bikkja tok en svingom bak henne for å komme fort til et eller annet attraktivt, gikk boksen rett i søpla. Jeg hadde ikke sjangs til å trykke fort nok på stoppknappen og det var ikke morsomt.

Siden har vi da ikke hatt bruk for flexi, jeg har heller ikke latt meg irritere over andres valg av bånd for sin hund. Det har ikke vært min sak før vi fikk Fibi. I snart fire år har det faktisk vært mitt ansvar å kontrollere hvem min hund har kontakt med og hvordan min hund møter andre. Det er da både frekt, uhøflig og arrogant av andre hundeeiere å ikke passere med sin hund i hvertfall med såpass nærhet til sin hund at vi kan unngå nærkontakt når jeg ber om det. At det stort sett er folk med flexibånd som har et likegyldig forhold til hvor hunden er og hva den foretar seg i andre enden av femmeteren, gjør sitt til at jeg lar meg provosere av slike innlegg som det over. Ta ansvar for hunden din, så driter jeg i hva den har på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar




  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...