Gå til innhold
Hundesonen.no

Welsh Corgi Cardigan

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

Står veldig mye om rasen, bruksområder osv på

www.corgi.no

Hjempefin side, også hvis du tenker på å skaffe en er det en kjempe flink og hyggelig valpeformidler der :whistle:

Jeg skal selv kjøpe meg en Welsh Corgi Pembroke til sommeren :ahappy:

Skrevet

Ingen planer om å kjøpe en selv, men ei vennine henta en valp i går. Så jeg bare lurer på åssen bikkjer dette er. Hva for erfaring folk rundt har med dem. :whistle:

Skrevet

Er ikke det en slik rase som "han Tommy" på Borettslaget er? :whistle:

Edit; Slik?:

post-4314-1234358262_thumb.jpg

Skrevet

Ei venninne av meg har to corgi pembroke :P;)

De er helskjønne!

En gang har jeg sett at den ene gjeta en gjest fra kjøkkenet til stua, men det var bare jeg som så det :huh:

Det at corgier "glefser etter hasene" på folk (fordi corgien er en oksegjeter) tror jeg er litt overdrevet. Han gapte etter hæla på festgjesten, men glefset aldri. Gjesten var på vei til stua av seg selv, men corgien synes nok han gjorde en god jobb for han så fornøyd ut etterpå :P

Flotte hunder! Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg hatt fjorten av dem!!

(OT: Hvis jeg er allergisk da <_< Av og til når jeg er på besøk reagerer jeg og av og til ikke, jeg har gitt opp.)

Noen syns pembroke er finere enn cardigan, men jeg syns nå begge to er fine ;)

Skrevet
Det der er en Welsh Corgi Pembroke ;) De ligner veldig ;)

Nei, det er bilde av en Welsh Corgi Cardigan ja! :P

Her er en Welsh Corgi Pembroke, lett og ta feil, de er veldig like :P

cardigan_welsh_corgi.jpg

Welsh Corgi Cardigan i blue Merle! :huh:

Skrevet
Nei, det er bilde av en Welsh Corgi Cardigan ja! ;)

Her er en Welsh Corgi Pembroke, lett og ta feil, de er veldig like ;)

cardigan_welsh_corgi.jpg

Welsh Corgi Cardigan i blue Merle! :huh:

Hunden som min venninne har fått er Blue merle men overtegnet med hvitt :P Han er nydelig!

Skrevet
Nei, det er bilde av en Welsh Corgi Cardigan ja! ;)

Her er en Welsh Corgi Pembroke, lett og ta feil, de er veldig like ;)

cardigan_welsh_corgi.jpg

Welsh Corgi Cardigan i blue Merle! :P

Men dette er jo en pembroke, og den er prikk lik den som wilma postet. Kan cardigan ha samme farge som pembroke? Hva er forskjellen da?

:huh:

Skrevet

Jeg er oppvokst med en flokk Pembroker :huh:

De kan bjeffe fort hvis man ikke er konsekvente på bjeffingen fra første stund, de kan nappe i leggen siden det er den måten de skal gjete på (også være konsekvente på hvis det skjer mye), de er ganske bestemte og kan bli en håndfull og dominante hvis man ikke passer på.

Det er en "liten" hund med masse energi og morro i, de er med på det meste, men kan også slappe av på sofaen hvis man trenger det (valpe og ungdomsperioden er det ofte mye energi i dem).

Jeg syntes Corgien er en flott hund, men man skal være litt obs på det jeg nevnte ovenfor, de kan fort bli "møkka bikkjer" også :closedeyes:

Skrevet

ei venninne av meg har corgie, tror det er cardigan ho har:9 skott heter han og er bare skikkelig NYDELIG :huh: han driver ikke og biter etter bein og er ikke gneldrete:P

Skrevet

De er kjempesøte begge rasene, synes jeg! ;)

Men dette er jo en pembroke, og den er prikk lik den som wilma postet. Kan cardigan ha samme farge som pembroke? Hva er forskjellen da?

umhh??? ;)

Skrevet
Oj..! :huh: Det var Leena3 eller noe som postet den ;)

Oja, okei! ;) Jeg skjønte liksom ingenting :P "Har jeg postet her før? :P Kan ikke huske og ha sett tråden??" :P

Skrevet
Ja! Bentley og Mozart!

Kjenner du til dem?

Hihi...Dem kjenner jeg ;)

Eller, kjenner og kjenner, vi pleier å møte dem på tur nå og da..

Nydeligste gutta ;)

Åssen er dem mot andre hunder? Tisper? hanner? Unger?

Nå har jo ikke jeg møtt flere enn to hanner(Utenom utstillinger), og de er i slekt, men dem virker veldig ok til andre hanner hvertfall, de klarer tilogmed å omgås min usikkre, rare hanne som kommer busende med høy haleføring osv..

Jeg har jo undersøkt rasen(e) litt da jeg er intressert i dem, og har ikke hørt om at de har noe utpreget problem med andre hunder eller unger..

De jeg har snakket med har derimot sagt at de kan være litt bestemte og at man må være veldig konsekvent med dem. Også har man jo den hasebitingen da, som jeg kan tenke meg kan bli et problem rundt unger som løper rundt osv om man ikke er påpasselig..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...