Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test

Kristina

Recommended Posts

Da tror jeg de som sa det har misforstått litt.. :-s Jeg vil si omvendt i såfall jeg, hvis du hadde trodd at noe var gæli med Lunah så hadde jeg tenkt grundig på om hun skulle så en test, men når Lunah er en normal fungerende hund, så er ikke MH test noe tøft nei. Dessuten får man ikke svar på om hva som er "rett og galt" på en MH-test, man får bare en beskrivelse av hvordan hunden reagerer på forskjellige ting. Og det kan jo være nyttig og vite.

Tok MH-test på Likka i høst, de fleste momentene var ikke tøffere enn det er å møte folk som oppfører seg rart i skogen egentlig. Spøkelsene er jo litt voldsomt, jeg har ihvertfall aldri opplevd at Likka har bjeffet så lenge før uten at jeg fikk gjøre noe med det, men hun kom fort over det hun også. Skuddfast var hun helt til slutt også. Dessuten hvis, mot formodning en hund blir veldig satt ut under en MH, så avbryter testleder, eller man kan faktisk gjøre det selv også, hvis man synes det blir for tøft.

Jeg vet ikke om de du snakket med blandet sammen MH med de andre testene K-test og funksjonsanalyse, det er mulig de er tøffere det har jeg ikke så god greie på. Hvis du bestemmer deg for å teste Lunah så anbefaler jeg absolutt MH. Hvor gammel er hun forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH test er vel,slik jeg har forstått det,for å teste unghunder.Den skal være en mild funksjonsanalyse,og inneholde ting som "skumle ku-klux-klan spøkels" i skogen ,testing av kamplyst,jaktlyst etc...

Desverre er det også en skudd del på testen og der ryker Loke :P .

Jeg gidder ikke utsette han for skudd igjenn før han har trent på det og da blir det jo litt "juks" :wink: .

Poenget med å teste de som unghunder er at du får et ærligere svar enn når hunden har fått gjort seg masse erfaringer og lært seg et reaksjonsmønster.

Jeg hadde helt klart tatt MH på Loke hadde det ikke vært for at jeg VET han er skuddredd.Det gir deg en pekepinn på hva du har av hund og kan gi mye nyttig lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at MH er en "mild funksjonsanalyse", i tillegg er det også en beskrivning ikke en bedømmning. dvs at ikke noen står å synes at kamplysten feks er lav/middels/høy men krysser av i en rute for hva som faktisk skjer (griper ikke/griper forsiktig/griper og holder imot) osv.

Mh er for å teste unghunder ja, det er sikkert forskjellige meninger om når det er "best" og teste, men mellom 12 og 18 mnd er det mest vanlige. Da begynner jo Lunah og nærme seg rett alder hun, og iså fall ville hun vel bli den eneste OES'en som er testet vel? :P

Hvis du vil se hva de forkskjellige momentene er så gå inn på sida mi og se under Likkas resultater, der står det både hva Likka fikk og hva beskriverene ellers kan krysse av på.

Anette: Hvor skuddredd er Loke da? Så mye at han ville flyktet fra stedet eller ser du bare at han ikke trives? (nysgjerrig jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Hvor skuddredd er Loke da? Så mye at han ville flyktet fra stedet eller ser du bare at han ikke trives? (nysgjerrig jeg!)

Ingen aning egentlig?!Alt jeg vet er at oppdretter testet han ved 9 mnd alder og at han da hadde en såpass sterk reaksjon at han ble utelukket som brukshund.(Han skulle bli konkuranse hund i Sverige)

Jeg tror nok han har en ganske sterk reaksjon for jeg sleit jo veldig med å venne han til klikkeren.Det virket som han koblet det til klikket før skuddet og han meldte seg helt ut.Heldigvis er han såpass gira på å trene at han tilslutt aksepterte den stygge lyden,de første ukene var han så ille at jeg så for meg at vi aldri kunne konkurrere elller trene i nærheten av folk som klikket.Pratet litt med Thomas og Fanny om det og det virker som de mener at det bør gå greit å trene skuddredsel vekk på en hund som har litt driv...

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal begynne egentlig... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotbeteende betyr direkte oversatt truende atferd. Likka fikk jo "visar flere hotbeteende under lengre tid" dvs si at hun feks på spøkelsene bjeffet hele tiden, men uten å gå mot dem (hun rygget og rygget langt bakover). Ikke så tøff at hun går på det hun er redd for altså, det er jo en fordel i dagliglivet synes jeg.

Eieren er med hunden sin hele tiden, under skudddelen er det først skudd mens du leker med hunden, så er det passive skudd dvs stå rett opp og ned mens skuddene blir avfyrt. Jeg trodde også at jeg skulle skvette der, men først var jeg så veldig konsentrert på å leke med Likka (hadde blitt drillet fra flere hold om at jeg ikke måtte gi opp å leke hvis hun reagerte) og på de passive var jeg så fornøyd over at Likka ikke reagerte at jeg nesten ikke hørte dem engang. :P

Men på det momentet der en overall spretter opp der skvatt jeg skikkelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet litt med Thomas og Fanny om det og det virker som de mener at det bør gå greit å trene skuddredsel vekk på en hund som har litt driv...

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal begynne egentlig...

Det tror jeg de har rett i. Hvis "drivet" dvs lekelyst og kamplyst overskygger redselen så er det fullt mulig å trene bort skuddredsel tror jeg.

Jeg ville begynt med å fyre av skudd laaangt vekk mens jeg lekte verdens kuleste drakamp med ham. Og så gradvis fyre av skudd nærere. I begynnelsen må de være så langt vekk at han omtrent ikke hører det (mobiltelefon er en smart ting på medhjelperen). At han nå kobler klikkeren med noe positivt er jo et godt tegn på at det kan fungere.. Da bør det jo være mulig å få han til å koble skudd med morsom lek også?

Men altså, jeg er ingen ekspert på dette, det var bare en tanke..

Og har har jo ikke bare litt driv heller han gutten din da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til min hund har gjrnnomført og godkjent MH-test i Sverige. Kan sette inn et skjema som viser hva han er testet i:

1a. KONTAKT hälsning/CONTACT greeting:

1b. KONTAKT samarbete/CONTACT cooperation:

1c. KONTAKT hantering/CONTACT handling:

2a. LEK/PLAY:

2b. LEK gripande/PLAY grasping:

2c. LEK dragkamp/PLAY tug of war:

3a. 1 JAKTförföljning/1 HUNT pursuit:

3a. 2 JAKT förföljning/2 HUNT pursuit:

3b. 1 JAKT gripande/1 HUNT grasping:

3b. 2 JAKT gripande/ 2 HUNT grasping:

4. AKTIVNIVÅ/ACTIVITY LEVEL:

5a. AVSTÅND LEK intresse/DISTANT PLAY interest:

5b. AVSTÅND LEK hot,aggression/DISTANT PLAY threat,aggression:

5c. AVSTÅND LEK nyfiken/DISTANT PLAY curiosity:

5d. AVSTÅND LEK leklust/DISTANT PLAY desire:

5e. AVSTÅND LEK samarbete/DISTANT PLAY cooperation:

6a. ÖVERRASKNING rädsla/ SURPRISE fear:

6b. ÖVERRASKNING hot,aggression/ SURPRISE threat,aggression:

6c. ÖVERRASKNING nyfikenhet/ SURPRISE curiosity:

6d. ÖVERRASKNING kvarstående rädsla/ SURPRISE remaining fear:

6e. ÖVERRASKNING kvarstående intresse/ SURPRISE remaining interest:

7a. LJUD rädsla/SOUND fear:

7b. LJUD nyfikenhet/SOUND curiosity:

7c. LJUD kvarstående rädsla/SOUND remaining fear:

7d. LJUD kvarstående intresse/SOUND remaining interest:

8a. SPÖKEN hot,aggression/GHOSTS threat,aggression:

8a. SPÖKEN kontroll/GHOSTS control:

8a. SPÖKEN rädsla/GHOSTS fear:

8a. SPÖKEN nyfikenhet/GHOSTS curiosity:

8a. SPÖKEN kontakt/GHOSTS contact:

9a. LEK 2 leklust/PLAY 2 desire:

9b. LEK 2 gripande/PLAY 2 grasping:

10. Skott/GUN SHOT:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Det tror jeg de har rett i. Hvis "drivet" dvs lekelyst og kamplyst overskygger redselen så er det fullt mulig å trene bort skuddredsel tror jeg.

Joda ,jeg er optimistisk...han reagerer jo ikke på skudda fra jegerene rundt i skogen her..

Men jeg har liksom min forrige belger litt i bakhodet.Han var gulvredd og var fast bestemt på at gulvet på kjøkkenet var livsfarlig..Jeg måtte gå i mellom kjøkkenet for å komme ut ,så jeg måtte faktisk bære svære beistet ut døra hver gang han skulle ut :roll:

Alle mente det kunne løses ved hjelp av godbiter,ball etc men det gikk bare ikke.. :P

Jeg ga opp etter at kåte gutten sto og ula i stua når det var løpetispe på kjøkkenet.Tilmed ikke kjønnsdriften klarte å overskygge gulvredselen :P

Men han var en litt spesiell type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått høre at MH testen er så tøff at jeg ikke burde utsette oss for det med mindre jeg tror det er no gæli med Lunah.

Så da er jeg litt intressert i å vite hvordan tøff, og hvorfor jeg ikke burde ta den.

Hvem som sier du ikke bør ta en MH på hunden din med mindre det er noe galt med den?? En MH er tøff ja - men av en grunn - en normal hund skal fint komme seg igjennom en MH..-det som gjør en MH "tøff", er at momentene kommer tett oppå hverandre,og avreageringstiden er liten - det er ikke HVER dag en møter på fremmede som vil hilse, skrammel, spøkelser og flygende kjeledresser i skogen! Hvertfall ikke her i Bergen...

Om man har en hund det er "noe gale med", så er det jo og en god grunn til å ta en MH på den - da får man i kontrollerte omgivelser finne ut av hvordan hunden reagerer og hvordan man sp kan jobbe videre med den! Jeg fatter ikke alle disse oppdretterene som er så redd for en liten MH test...-det at de er det, setter et stort tankekors hos meg hvertfall..

Men kan ikke stryke på en MH - det er ingenting lenger som heter godkjent og ikke godkjent MH. Det er kun en beskrivning av hunden..-og det gavner de fleste - både oppdrettere og eiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om MH-test er noe for LiLi. Har litt lyst til å dra til Sverige å ta den engang mellom 1 og 2 år. Hva mener dere? Er det bare dumt, siden det ikke er vanlig på rasen? Er det direkte skadelig, kan det skremme vettet av hunden? Eller er det en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om MH-test er noe for LiLi. Har litt lyst til å dra til Sverige å ta den engang mellom 1 og 2 år. Hva mener dere? Er det bare dumt' date=' siden det ikke er vanlig på rasen? Er det direkte skadelig, kan det skremme vettet av hunden? Eller er det en god ide?[/quote']

EN MH test er overhodet ikke skadelig for hunden. Du får jo kun vite hvordan DIN hund reagerer i forskjellige situasjoner.Og om hunden blir så vettskremt at den flyr til HE****, så er det erfarne hundefolk som er dommere,testledere og ikke minst publikum! Disse vil fint kunne se på hunden om den ikke klarer å fortsette.Om hunden som blir testet er så elendig at den overhodet ikke takler en tur i skogen, så blir testen avbrutt - dette kan testleder gjøre nårsomhelst,og eier ligeså.

Om atdferd ikke er et "problem" innenfor din rase, så blir det kun for din egen skyld du tar en MH. Og i så fall kan du like gjerne ta en K test her i Norge på din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :)

Hva er forskjellen på en MH-test og en K-test? Har hørt at i alle fall MH-testene er mye bedre i Sverige, fordi det enda er så nytt her.

Det er vel mest for min egen skyld ja. Pluss at jeg har tenkt å avle på henne, og da tenker jeg at det kan lokke de mer seriøse kjøperne. De som faktisk tenker på mentaliteten til hunden vil vel heller kjøpe fra en som er mentaltestet enn en som ikke er det. Det er jo en mulighet i alle fall. Men uansett så er det vel mest for min egen del. Vet ikke hvorfor jeg vil gjøre det i grunn.. Hmm.. Hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne tenkt meg å få testet Astrixen, men når de hadde K-test her på øyen sist så hadde jeg ikke papirene på gutten og det har jeg fremdeles ikke :) venter spent på om NKK kan klare å sende meg stamtavlen(herregud hvor trege de er) sendte inn papirer for bortkommet stamtavle og omregistrering i sammen for det fikk jeg beskjed av NKK å gjøre for da slapp vi unna med å betale bare for eierskiftet og ikke noe annet. sendte de inn samme dag som vi sendte inn papirene på valpene og har ikke sett snurten av papirene på gutten enda. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: en K test er mye mindre enn en MH test - mindre momenter.

En K test tar ca ti min, og en MH tar ca 40min.

Prisen på en MH i sverige er 350.- -det var den hvertfall når vi tok den for noen mndr siden, her i norge vet jeg om folk som har måttet ut med 1500.- for MH`en..-en K test her koster vel 250.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Lilleariel: en K test er mye mindre enn en MH test - mindre momenter.

En K test tar ca ti min, og en MH tar ca 40min.

Prisen på en MH i sverige er 350.- -det var den hvertfall når vi tok den for noen mndr siden, her i norge vet jeg om folk som har måttet ut med 1500.- for MH`en..-en K test her koster vel 250.-

Ikke glem at vi har funksjonsanalyse i norge da , som er veldig lik en Koring i sverige, og svært lik MH testen.. MH testen kommer til norge! Men figuranter og dommere må etterutdannes..

Grunnen at en raseklubb tok 1500 for mh test, var at de måtte leie, figuranter, testleder og dommere fra sverige så da blir det dyrt.. Men koster også og reise til 100 mil for en test..

Det dummeste er vel når oppdrettere sier at de vet hvor bra hunden er så derfor ikke gidder og teste... [-X

Har man en god bruks hund så vil man vel besvise det, og mental tester er et steg i riktig retning.. MEN er desverre folk som trener på tester og da blir det så feil!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående MH. Man kan ta hele testen og avstå fra skuddet. Div du kan si: Jeg ønsker ikke å ta skudd prøven. Eller du kan starte med 1 skudd å avbryte om hunden reagerer mye(det pleier faktisk testleder å gjøre)

Det du må huske er at dem som står for testen er utdannet til å "lese" hund. Dem klarer å se hva hunden din takler/ikke takler og avbryter der etter.

Jeg må si at det er en av testene jeg har hatt mest utbytte av, anbefaler deg å ta med videokamera pga man husker ikke helt hva som hender under testen når man går med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH test er vel,slik jeg har forstått det,for å teste unghunder.Den skal være en mild funksjonsanalyse,og inneholde ting som "skumle ku-klux-klan spøkels" i skogen ,testing av kamplyst,jaktlyst etc...

Desverre er det også en skudd del på testen og der ryker Loke :) .

Jeg gidder ikke utsette han for skudd igjenn før han har trent på det og da blir det jo litt "juks" :wink: .

Som ägare har man möjlighet att helt enkelt stå över skotten på MH. Då står det bara "ägaren avstår skott" i protokollet. Så kommer jag göra med Missy, eftersom jag redan vet att hon är skotträdd och inte vill göra det värre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ägare har man möjlighet att helt enkelt stå över skotten på MH. Då står det bara "ägaren avstår skott" i protokollet. Så kommer jag göra med Missy, eftersom jag redan vet att hon är skotträdd och inte vill göra det värre.

Ah...smarting du... :wink: Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...