Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test


Kristina

Recommended Posts

Da tror jeg de som sa det har misforstått litt.. :-s Jeg vil si omvendt i såfall jeg, hvis du hadde trodd at noe var gæli med Lunah så hadde jeg tenkt grundig på om hun skulle så en test, men når Lunah er en normal fungerende hund, så er ikke MH test noe tøft nei. Dessuten får man ikke svar på om hva som er "rett og galt" på en MH-test, man får bare en beskrivelse av hvordan hunden reagerer på forskjellige ting. Og det kan jo være nyttig og vite.

Tok MH-test på Likka i høst, de fleste momentene var ikke tøffere enn det er å møte folk som oppfører seg rart i skogen egentlig. Spøkelsene er jo litt voldsomt, jeg har ihvertfall aldri opplevd at Likka har bjeffet så lenge før uten at jeg fikk gjøre noe med det, men hun kom fort over det hun også. Skuddfast var hun helt til slutt også. Dessuten hvis, mot formodning en hund blir veldig satt ut under en MH, så avbryter testleder, eller man kan faktisk gjøre det selv også, hvis man synes det blir for tøft.

Jeg vet ikke om de du snakket med blandet sammen MH med de andre testene K-test og funksjonsanalyse, det er mulig de er tøffere det har jeg ikke så god greie på. Hvis du bestemmer deg for å teste Lunah så anbefaler jeg absolutt MH. Hvor gammel er hun forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH test er vel,slik jeg har forstått det,for å teste unghunder.Den skal være en mild funksjonsanalyse,og inneholde ting som "skumle ku-klux-klan spøkels" i skogen ,testing av kamplyst,jaktlyst etc...

Desverre er det også en skudd del på testen og der ryker Loke :P .

Jeg gidder ikke utsette han for skudd igjenn før han har trent på det og da blir det jo litt "juks" :wink: .

Poenget med å teste de som unghunder er at du får et ærligere svar enn når hunden har fått gjort seg masse erfaringer og lært seg et reaksjonsmønster.

Jeg hadde helt klart tatt MH på Loke hadde det ikke vært for at jeg VET han er skuddredd.Det gir deg en pekepinn på hva du har av hund og kan gi mye nyttig lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at MH er en "mild funksjonsanalyse", i tillegg er det også en beskrivning ikke en bedømmning. dvs at ikke noen står å synes at kamplysten feks er lav/middels/høy men krysser av i en rute for hva som faktisk skjer (griper ikke/griper forsiktig/griper og holder imot) osv.

Mh er for å teste unghunder ja, det er sikkert forskjellige meninger om når det er "best" og teste, men mellom 12 og 18 mnd er det mest vanlige. Da begynner jo Lunah og nærme seg rett alder hun, og iså fall ville hun vel bli den eneste OES'en som er testet vel? :P

Hvis du vil se hva de forkskjellige momentene er så gå inn på sida mi og se under Likkas resultater, der står det både hva Likka fikk og hva beskriverene ellers kan krysse av på.

Anette: Hvor skuddredd er Loke da? Så mye at han ville flyktet fra stedet eller ser du bare at han ikke trives? (nysgjerrig jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Hvor skuddredd er Loke da? Så mye at han ville flyktet fra stedet eller ser du bare at han ikke trives? (nysgjerrig jeg!)

Ingen aning egentlig?!Alt jeg vet er at oppdretter testet han ved 9 mnd alder og at han da hadde en såpass sterk reaksjon at han ble utelukket som brukshund.(Han skulle bli konkuranse hund i Sverige)

Jeg tror nok han har en ganske sterk reaksjon for jeg sleit jo veldig med å venne han til klikkeren.Det virket som han koblet det til klikket før skuddet og han meldte seg helt ut.Heldigvis er han såpass gira på å trene at han tilslutt aksepterte den stygge lyden,de første ukene var han så ille at jeg så for meg at vi aldri kunne konkurrere elller trene i nærheten av folk som klikket.Pratet litt med Thomas og Fanny om det og det virker som de mener at det bør gå greit å trene skuddredsel vekk på en hund som har litt driv...

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal begynne egentlig... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotbeteende betyr direkte oversatt truende atferd. Likka fikk jo "visar flere hotbeteende under lengre tid" dvs si at hun feks på spøkelsene bjeffet hele tiden, men uten å gå mot dem (hun rygget og rygget langt bakover). Ikke så tøff at hun går på det hun er redd for altså, det er jo en fordel i dagliglivet synes jeg.

Eieren er med hunden sin hele tiden, under skudddelen er det først skudd mens du leker med hunden, så er det passive skudd dvs stå rett opp og ned mens skuddene blir avfyrt. Jeg trodde også at jeg skulle skvette der, men først var jeg så veldig konsentrert på å leke med Likka (hadde blitt drillet fra flere hold om at jeg ikke måtte gi opp å leke hvis hun reagerte) og på de passive var jeg så fornøyd over at Likka ikke reagerte at jeg nesten ikke hørte dem engang. :P

Men på det momentet der en overall spretter opp der skvatt jeg skikkelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet litt med Thomas og Fanny om det og det virker som de mener at det bør gå greit å trene skuddredsel vekk på en hund som har litt driv...

Men jeg er usikker på hvordan jeg skal begynne egentlig...

Det tror jeg de har rett i. Hvis "drivet" dvs lekelyst og kamplyst overskygger redselen så er det fullt mulig å trene bort skuddredsel tror jeg.

Jeg ville begynt med å fyre av skudd laaangt vekk mens jeg lekte verdens kuleste drakamp med ham. Og så gradvis fyre av skudd nærere. I begynnelsen må de være så langt vekk at han omtrent ikke hører det (mobiltelefon er en smart ting på medhjelperen). At han nå kobler klikkeren med noe positivt er jo et godt tegn på at det kan fungere.. Da bør det jo være mulig å få han til å koble skudd med morsom lek også?

Men altså, jeg er ingen ekspert på dette, det var bare en tanke..

Og har har jo ikke bare litt driv heller han gutten din da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til min hund har gjrnnomført og godkjent MH-test i Sverige. Kan sette inn et skjema som viser hva han er testet i:

1a. KONTAKT hälsning/CONTACT greeting:

1b. KONTAKT samarbete/CONTACT cooperation:

1c. KONTAKT hantering/CONTACT handling:

2a. LEK/PLAY:

2b. LEK gripande/PLAY grasping:

2c. LEK dragkamp/PLAY tug of war:

3a. 1 JAKTförföljning/1 HUNT pursuit:

3a. 2 JAKT förföljning/2 HUNT pursuit:

3b. 1 JAKT gripande/1 HUNT grasping:

3b. 2 JAKT gripande/ 2 HUNT grasping:

4. AKTIVNIVÅ/ACTIVITY LEVEL:

5a. AVSTÅND LEK intresse/DISTANT PLAY interest:

5b. AVSTÅND LEK hot,aggression/DISTANT PLAY threat,aggression:

5c. AVSTÅND LEK nyfiken/DISTANT PLAY curiosity:

5d. AVSTÅND LEK leklust/DISTANT PLAY desire:

5e. AVSTÅND LEK samarbete/DISTANT PLAY cooperation:

6a. ÖVERRASKNING rädsla/ SURPRISE fear:

6b. ÖVERRASKNING hot,aggression/ SURPRISE threat,aggression:

6c. ÖVERRASKNING nyfikenhet/ SURPRISE curiosity:

6d. ÖVERRASKNING kvarstående rädsla/ SURPRISE remaining fear:

6e. ÖVERRASKNING kvarstående intresse/ SURPRISE remaining interest:

7a. LJUD rädsla/SOUND fear:

7b. LJUD nyfikenhet/SOUND curiosity:

7c. LJUD kvarstående rädsla/SOUND remaining fear:

7d. LJUD kvarstående intresse/SOUND remaining interest:

8a. SPÖKEN hot,aggression/GHOSTS threat,aggression:

8a. SPÖKEN kontroll/GHOSTS control:

8a. SPÖKEN rädsla/GHOSTS fear:

8a. SPÖKEN nyfikenhet/GHOSTS curiosity:

8a. SPÖKEN kontakt/GHOSTS contact:

9a. LEK 2 leklust/PLAY 2 desire:

9b. LEK 2 gripande/PLAY 2 grasping:

10. Skott/GUN SHOT:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Det tror jeg de har rett i. Hvis "drivet" dvs lekelyst og kamplyst overskygger redselen så er det fullt mulig å trene bort skuddredsel tror jeg.

Joda ,jeg er optimistisk...han reagerer jo ikke på skudda fra jegerene rundt i skogen her..

Men jeg har liksom min forrige belger litt i bakhodet.Han var gulvredd og var fast bestemt på at gulvet på kjøkkenet var livsfarlig..Jeg måtte gå i mellom kjøkkenet for å komme ut ,så jeg måtte faktisk bære svære beistet ut døra hver gang han skulle ut :roll:

Alle mente det kunne løses ved hjelp av godbiter,ball etc men det gikk bare ikke.. :P

Jeg ga opp etter at kåte gutten sto og ula i stua når det var løpetispe på kjøkkenet.Tilmed ikke kjønnsdriften klarte å overskygge gulvredselen :P

Men han var en litt spesiell type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått høre at MH testen er så tøff at jeg ikke burde utsette oss for det med mindre jeg tror det er no gæli med Lunah.

Så da er jeg litt intressert i å vite hvordan tøff, og hvorfor jeg ikke burde ta den.

Hvem som sier du ikke bør ta en MH på hunden din med mindre det er noe galt med den?? En MH er tøff ja - men av en grunn - en normal hund skal fint komme seg igjennom en MH..-det som gjør en MH "tøff", er at momentene kommer tett oppå hverandre,og avreageringstiden er liten - det er ikke HVER dag en møter på fremmede som vil hilse, skrammel, spøkelser og flygende kjeledresser i skogen! Hvertfall ikke her i Bergen...

Om man har en hund det er "noe gale med", så er det jo og en god grunn til å ta en MH på den - da får man i kontrollerte omgivelser finne ut av hvordan hunden reagerer og hvordan man sp kan jobbe videre med den! Jeg fatter ikke alle disse oppdretterene som er så redd for en liten MH test...-det at de er det, setter et stort tankekors hos meg hvertfall..

Men kan ikke stryke på en MH - det er ingenting lenger som heter godkjent og ikke godkjent MH. Det er kun en beskrivning av hunden..-og det gavner de fleste - både oppdrettere og eiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om MH-test er noe for LiLi. Har litt lyst til å dra til Sverige å ta den engang mellom 1 og 2 år. Hva mener dere? Er det bare dumt, siden det ikke er vanlig på rasen? Er det direkte skadelig, kan det skremme vettet av hunden? Eller er det en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om MH-test er noe for LiLi. Har litt lyst til å dra til Sverige å ta den engang mellom 1 og 2 år. Hva mener dere? Er det bare dumt' date=' siden det ikke er vanlig på rasen? Er det direkte skadelig, kan det skremme vettet av hunden? Eller er det en god ide?[/quote']

EN MH test er overhodet ikke skadelig for hunden. Du får jo kun vite hvordan DIN hund reagerer i forskjellige situasjoner.Og om hunden blir så vettskremt at den flyr til HE****, så er det erfarne hundefolk som er dommere,testledere og ikke minst publikum! Disse vil fint kunne se på hunden om den ikke klarer å fortsette.Om hunden som blir testet er så elendig at den overhodet ikke takler en tur i skogen, så blir testen avbrutt - dette kan testleder gjøre nårsomhelst,og eier ligeså.

Om atdferd ikke er et "problem" innenfor din rase, så blir det kun for din egen skyld du tar en MH. Og i så fall kan du like gjerne ta en K test her i Norge på din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :)

Hva er forskjellen på en MH-test og en K-test? Har hørt at i alle fall MH-testene er mye bedre i Sverige, fordi det enda er så nytt her.

Det er vel mest for min egen skyld ja. Pluss at jeg har tenkt å avle på henne, og da tenker jeg at det kan lokke de mer seriøse kjøperne. De som faktisk tenker på mentaliteten til hunden vil vel heller kjøpe fra en som er mentaltestet enn en som ikke er det. Det er jo en mulighet i alle fall. Men uansett så er det vel mest for min egen del. Vet ikke hvorfor jeg vil gjøre det i grunn.. Hmm.. Hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne tenkt meg å få testet Astrixen, men når de hadde K-test her på øyen sist så hadde jeg ikke papirene på gutten og det har jeg fremdeles ikke :) venter spent på om NKK kan klare å sende meg stamtavlen(herregud hvor trege de er) sendte inn papirer for bortkommet stamtavle og omregistrering i sammen for det fikk jeg beskjed av NKK å gjøre for da slapp vi unna med å betale bare for eierskiftet og ikke noe annet. sendte de inn samme dag som vi sendte inn papirene på valpene og har ikke sett snurten av papirene på gutten enda. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleariel: en K test er mye mindre enn en MH test - mindre momenter.

En K test tar ca ti min, og en MH tar ca 40min.

Prisen på en MH i sverige er 350.- -det var den hvertfall når vi tok den for noen mndr siden, her i norge vet jeg om folk som har måttet ut med 1500.- for MH`en..-en K test her koster vel 250.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Lilleariel: en K test er mye mindre enn en MH test - mindre momenter.

En K test tar ca ti min, og en MH tar ca 40min.

Prisen på en MH i sverige er 350.- -det var den hvertfall når vi tok den for noen mndr siden, her i norge vet jeg om folk som har måttet ut med 1500.- for MH`en..-en K test her koster vel 250.-

Ikke glem at vi har funksjonsanalyse i norge da , som er veldig lik en Koring i sverige, og svært lik MH testen.. MH testen kommer til norge! Men figuranter og dommere må etterutdannes..

Grunnen at en raseklubb tok 1500 for mh test, var at de måtte leie, figuranter, testleder og dommere fra sverige så da blir det dyrt.. Men koster også og reise til 100 mil for en test..

Det dummeste er vel når oppdrettere sier at de vet hvor bra hunden er så derfor ikke gidder og teste... [-X

Har man en god bruks hund så vil man vel besvise det, og mental tester er et steg i riktig retning.. MEN er desverre folk som trener på tester og da blir det så feil!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående MH. Man kan ta hele testen og avstå fra skuddet. Div du kan si: Jeg ønsker ikke å ta skudd prøven. Eller du kan starte med 1 skudd å avbryte om hunden reagerer mye(det pleier faktisk testleder å gjøre)

Det du må huske er at dem som står for testen er utdannet til å "lese" hund. Dem klarer å se hva hunden din takler/ikke takler og avbryter der etter.

Jeg må si at det er en av testene jeg har hatt mest utbytte av, anbefaler deg å ta med videokamera pga man husker ikke helt hva som hender under testen når man går med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH test er vel,slik jeg har forstått det,for å teste unghunder.Den skal være en mild funksjonsanalyse,og inneholde ting som "skumle ku-klux-klan spøkels" i skogen ,testing av kamplyst,jaktlyst etc...

Desverre er det også en skudd del på testen og der ryker Loke :) .

Jeg gidder ikke utsette han for skudd igjenn før han har trent på det og da blir det jo litt "juks" :wink: .

Som ägare har man möjlighet att helt enkelt stå över skotten på MH. Då står det bara "ägaren avstår skott" i protokollet. Så kommer jag göra med Missy, eftersom jag redan vet att hon är skotträdd och inte vill göra det värre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ägare har man möjlighet att helt enkelt stå över skotten på MH. Då står det bara "ägaren avstår skott" i protokollet. Så kommer jag göra med Missy, eftersom jag redan vet att hon är skotträdd och inte vill göra det värre.

Ah...smarting du... :wink: Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...