Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test


Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har sååå lyst å ta en test på min hund. Men desverre sluttet de med dette for 5-6 år siden her. Tjenestehund klubben ble lagt ned for omtrent 10 år siden. nærmeste tester har vært på MO i regi av shæferhund klubben, et sted jeg ikke kommer meg, for man må kjøre langt. :) Veldig dårlig at ikke klubber her arrangerer dette. Syns det er såpass viktig og har etterlyst det mange ganger. Dårlig opplegg jah! :D

Skrevet

Vill bara vara lite petig. Det heter inte MH-test. MH står för Mentalbeskrivning Hund, och är inget test, utan en beskrivning. Du får inga poäng, inget godkänd eller icke godkänd, bara en beskrivning av vad hunden gör i olika situationer.

Skrevet

Terminlister for MH, karaktertest og funksjonsanalyser ligger på NKKsine sider under jakt- og brukshund. Der står også priser.

Jeg synes at flere oppdrettere burde få sine valpekjøpere til å teste sine hunder. På den måten får oppdretterne en god tilbakemelding, og kan vurdere om de synes resultatet er bra nok. På brukshundrasene, i hvertfall på belgeren som jeg kjenner best, er det mye vanligere å teste hundene i Sverige enn det er her.

At foreldredyrene er testet er jo og en fordel for valpekjøperne. Da har de mulighet til å få en ganske objektiv vurdering av foreldrenes mentale egenskaper.

Skrevet

Når er det lurt å ta K-testen?

Har lyst til å ta den på Tella først og så ta MH testen senere, dessverre er det ikke ofte slikt arangeres :)

Skrevet

Hun vi kjøpte Embla av har det som ett krav til alle sine valpekjøpere. Det sier henne ifra på telefon. Det syntes jeg er veldig bra. Hun førerer statestikker på både det og sykdom, som hun har åpent får alle og se på hjemmesiden hennes. Og hun forteller også ærlig over alle kullene hun har hatt på over 20 år, er det 2 stykker som ikke har bestått.

Skrevet
En ting jeg lurer på. Hvordan er det med regler om snakking under en sånn test? Er Det lov å le' date=' snakke og rose hunden sin? Eller må man være helt stille?[/quote']

Så vitt jag vet ska du förhålla dig passiv under de flesta momenten, och bara följa testledarens anvisningar.

Skrevet
Vill bara vara lite petig. Det heter inte MH-test. MH står för Mentalbeskrivning Hund, och är inget test, utan en beskrivning. Du får inga poäng, inget godkänd eller icke godkänd, bara en beskrivning av vad hunden gör i olika situationer.

Bare vær petig du... :wink: De fleste som snakker om en MH test, vet at det er en menatlbeskrivning....*phu* - men jeg hvertfall - som den latsabben jeg er - korter det fint ned til MH ! :):wink:

Skrevet

Så vitt jag vet ska du förhålla dig passiv under de flesta momenten, och bara följa testledarens anvisningar.

Det stemmer! hundefører skal IKKE påvirke hunden sin!!

(men selfølgelig snakker man litt mellom momentene.. :wink: men det går over hodet på hunden.)

Skrevet
hvor er det en kan ta en slik funksjons-test da?

Kunne tenkt meg å gjøre det på Xara. Greit å vite åssen hu reagerer i de forskjellige hendelsene.

Du finner det på NKK sine sider, det er terminfestet.. Så der står alle klubber som arragerer funksjons analyse

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...