Gå til innhold
Hundesonen.no

Spesialoppdrett. Hva er det?


BDD Girl

Recommended Posts

Søkte på Schäferhund oppdrettere og på nesten hver eneste en hjemmeside står det at dem har spesialoppdrett av schäferhunder. Og da lurer jeg på hva som skiller et spesialoppdrett fra en "vanlig" oppdretter.

Også lurer jeg på hva det vil si at man er godkjent oppdretter gjennom fci og nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spesialoppdrett" ja.. Det har jeg også lurt på, men har antatt at det betyr at de er oppdretter KUN av den ene rasen (kan det stemme der du har lest det?)

Spesialdommer betyr i alle fall at dommeren også har oppdrett på den ene rasen, så...

Det er ingen godkjenning som sådan for å være oppdretter. Man kan søke kennelnavn (dette gjøres via NKK og FCI), og så følge NKKs registreringsreglement - og vips er man oppdretter. (Forsåvidt er man jo oppdretter om man IKKE får reg. valpene sine også, men disse uttaler sikkert ikke at de er "godkjent" heller, liksom..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ... Tror ikke at det er noen "utdannelse" som gir dette - det burde man jo ha hørt etter noen tiår i "bransjen"...

Men det er nok mer et ønske om å høres mer seriøs og "ordentlig" ut, kanskje?

Jeg har jo sett uttrykket brukt, og tenkt mitt (dvs kun den ene rasen), men egentlig ikke lagt noen større vekt ved det, da..

Kanskje noen annen har en bedre forklaring her?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...