Gå til innhold
Hundesonen.no

Tollavgift


Olsenbanden

Recommended Posts

Hei! Jeg har noen spm ang å få i hund fra Sverige.

Hvor mye må man betale for toll?

Er det mye styr å papirer?

Du betaler ikke Toll, men moms på hund. Hvor mye du betaler er alt etter hvor mye du kjøper hunden for. (25% av kjøpesummen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Hvor mye ligger prisene på i Sverige da? Det er vel også fra rase til rase, men om vi sier en dvergschnauzer da som jeg skal gå i anskaffelse av da.

Hvem oppdretter i sverige skal du kjøpe av???

Vi kjøpte dvergschnauzer av en dårlig oppdretter der og fikk en hund som for d første var syk, hadde ørebetennelse og lopper. Den er ikke riktig etter standar hunderasen. hun er høyere bak enn forran, dårlig pels, og oppstående ører (dette kan fårekomme desverre). Vi fikk heller ikke se moren til kullet for hun var på ny parring igjen sa de.

Vi betalte 7 tusen og vet ikke hva mamma gjorde me momsen. Kan høre me hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg så sånne små hvite tilsalgs på Finn.Kanskje noe å sjekke opp?Om du ikke allerede har sett dem da,og bestemt deg for/funnet ut at det ikke er noe greier.

Lykke til med valpekjøpet!

Tenker alltid på Idefix når jeg ser sånne små hvite.Synes de er nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe dvergpuddel tispe til sommeren, og det kommer mest sannsynelig til og bli en oppdretter i Sverige.

Har også tenkt en del på toll og papirer. Jeg har tenkt til og drive med Agillity og Utstilling. Da må jeg vell ha papirene i orden? Hvordan får jeg registrert hunden fra SKK til NKK? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noen oppdtetter enda.

Sier du det :shocked:

Hør med moren din så får jeg høre :D

oppdretter stedet het schnauzer torpet, mamma husket ikke hvor i landet det var men vi kjørte et stykke for å komme dit. Vi betalte bare 7 tusen og da skulle momsen og allt være inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe dvergpuddel tispe til sommeren, og det kommer mest sannsynelig til og bli en oppdretter i Sverige.

Har også tenkt en del på toll og papirer. Jeg har tenkt til og drive med Agillity og Utstilling. Da må jeg vell ha papirene i orden? Hvordan får jeg registrert hunden fra SKK til NKK? :D

Man sender inn stamtavle, kjøpsavtale og skriver en lapp som sier at man vil ha hunden registrert i NKK og sender alt til NKK så ordner de det. Koster alt fra 5-600,- har jeg hørt.

For å telta på offisielle agiltiy og utstillinger må hunden være registrert i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sender inn stamtavle, kjøpsavtale og skriver en lapp som sier at man vil ha hunden registrert i NKK og sender alt til NKK så ordner de det. Koster alt fra 5-600,- har jeg hørt.

For å telta på offisielle agiltiy og utstillinger må hunden være registrert i NKK.

Hva koster det og 'tolle' hunden da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JeanetteH sier tidligere i denne tråden - moms av hund er 25% av hundens verdi (betales til den Norske tollen).

Så hvis hunden koster 10.000,- er det kr. 2.500,- i moms. Dette skal betales til den svenske tollen - og er ikke noe som den svenske oppdretteren kan "inkludere".

Dvs forsåvidt kan den svenske oppdretteren også ta moms på valpeprisen, men denne skal du da kunne få igjen fra det svenske tollvesenet (søknader og sånt som må skrives) - så det enkleste er å få kjøpt valpen uten moms, såklart.

Omregistrering til NKK er noe helt annet - og koster kr. 530,- (medlemspris - hvis du ikke er medlem = dobbel pris).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at tollerene har blitt mer opplyste om hundekjøp i utlandet, så de fleste skjønner nå at en renraset hund ikke koster under 6000kr. De har også lov til å sjekke en del mer om deg, og jeg vet om noen som ble tatt for smugling etter en kontosjekk.. For hva var de 14000 de hadde betalt oppdretter til? :D

Har man råd til en hund til 10000 så har man råd til å betale 2500kr til i moms (man betaler ikke toll). I tillegg kan man jo da handle varer for 6000kr som man ikke trenger å betale moms på:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder reglene for moms ved import av hund fra alle land?

Ja det gjelder alt kjøp fra utlandet som er over 3000/6000,- (3000,- om du har vært under 24 timer ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - og summene JeanetteH her skriver gjelder også kun om du reiser selv og henter valpen.

Blir den tilsendt (f.eks. på fly) er det moms på ALLE varer som koster over 200,-. (Derfor DVD-forretninger tar 199,- inkl frakt, liksom... )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...