Gå til innhold
Hundesonen.no

Lån av stor hund?

Sissi

Recommended Posts

Vet ikke om det er rett plass for dette innlegget og ligge så da får noen mod. bare flytte det?

Jeg trenger og lufte noen tanker her...

Jeg savner virkelig stor hund, ikke bare slik jeg har så fryktelig lyst på og bare MÅÅ ha.. men jeg savner det! Det er liksom blitt til et savn,behov i hverdagen som mangler.

Jeg er litt sånn pysete av meg og gå tur alene, og når man har med hund slapper man rett og slett bare av og nyter turen..

Etter jeg fikk barn har det skjedd et eller annet med meg, verden er plutselig blitt til et skummelt sted liksom..

For 1.5 år siden flyttet vi til en sted mer usentralt, fortsatt i byggefelt da.. desverre.. men alikavel mer landlig. Med masse skog og turmuligheter. Men jeg får aldri benyttet meg så mye av dette som jeg ønsker.. jeg går jo tur med mine, men ikke så mye som jeg kanskje burde, blir heller til vi kjører og slipper dem en plass.. men over til saken igjen. Der vi bodde før så lånte jeg mine foreldre sin rottweiler tispe eller en nabo som bodde like ved hadde boerboel jeg lånte med meg på tur. Jeg Gikk stort sett da tur her eneste dag etter mannen min kom hjem fra jobb gjerne par timer, enten i skogen eller hvis det var mye snø/bløtt gikk jeg omså langs veien... Og dette var liksom min fritid, bort fra barnemas og plikter, og bare min egen lille hyggestund. Etter vi kom opp hit så får jeg ikke kommet i samme rutiner, jeg går på dagen en tur med mine og barnevogn om det passer seg slik.. og en tur på ettermiddagen når mannen min er kommet hjem så han kan passe barna og jeg tar hundene med meg. Men jeg går aldri langt.... tusler rundt i nabolaget, leker/trener litt med hundene på parkeringsplassen her.. de løper litt på nedsiden av huset og herjer løs. Men jeg har sjelden gode koselige turer jeg slapper av på mer... Jeg liker meg ikke alene verken i skogen eller vandre på de mange opplyste sykkelstiene her på kveldstid mer.. Og hver kveld når mørke kommer ( for liker egentlig og gå tur på kvelden) så har jeg så behov for og komme meg ut.. men jeg klarer det faktisk ikke. Jeg er mørkeredd alene, og blir liksom ikke avslappene selv med mine mine 2 hunder..

Saken er den nå at mannen min vil ikke ha 3 hunder, iallefall ikke når vi bor her vi bor nå, sier det blir for lite ( kanskje en unnskylding for og slippe den diskusjonen nå) og minste jenta er fortsatt for liten mener han, og det kan jeg jo si meg litt enig i da..

Men jeg skulle nå alikavel gjerne hatt meg en en større hund! omså bare lånt den i perioder.. Er i en periode nå da ungemas og hverdag er litt for mye av det gode , så jeg trenger og både komme meg mer ut og ha noe annet og styre med ved siden av rollen som hjemmeværende husmor/mamma.. og ha den friheten og komme meg ut på tur uavhengiv av daglyset..

Det er kanskje ikke alle som forstår dette med stor hund og trygghet.. og er ikke snakk om og ha en stor hund som en beskytter eller no, det bare føles så bedre med en stor kamerat på tur altså! Det hjelper iallefall godt på den pshykiske biten av det, og jeg storkoser meg på tur da. Så fremst det er en grei og normalt trygg hund da.. har lånt med meg hunder som har vært en smule usikkre og brøler på folk/andre hunder og har i grunn gått greit det og merkelig nok.

Men går det det ann og sette ut en annonse feks og finne noen som kan låne meg hunden sin i en periode, som avlastingshjem omså. Problemet er vel at vi har jo ellers både, barn,hund og katt fra før.. så må jo være en som trives i en hektisk hverdag.. skulle gjerne tatt imot en voksen omplasseringshund jeg, men her setter jo mannen seg på bakbeina så kan jeg ikke kjøre over han på dette heller.. men han har sagt det er greit og passe eller låne. Og da får jeg jo sett også hvordan det ville blitt med enda en hund i familen , så blir jo greit og sjekke det ut med det samme med tanke på når jeg får mulighet og kjøpe egen..

Jeg må bare skrive dette, som en liten utblåsning av tanker.. og kanskje noen kjenner noen som har en grei stor hund som trenger et annet hjem i perioder (gjerne lengre perioder også).. så må dem bare si ifra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor kanskje litt langt unna, ellers skulle du gjerne fått lånt Roya litt nå når jeg får valp. :blink: Og for den del ellers. Men, litt langt å reise, for å gå tur, tenker jeg. Kanskje jeg flytter nærmere en gang, eller om dere flytter lenger opp. Håper du finner deg en god turkompis! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er rett plass for dette innlegget og ligge så da får noen mod. bare flytte det?

Jeg trenger og lufte noen tanker her...

Jeg må bare skrive dette, som en liten utblåsning av tanker.. og kanskje noen kjenner noen som har en grei stor hund som trenger et annet hjem i perioder (gjerne lengre perioder også).. så må dem bare si ifra :blink:

Skjønner deg godt jeg,men jeg bor nok for langt unna til at du kan få låne en av mine. Men lag en annonse du,her over har det vært flere sånne i det siste. Folk som ønsker seg pass/turgåer hjelp til hundene sine over kortere perioder.Prøv da vel,og lykke til :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har trålet hele byggefeltet etter store hunder, så du er 100% sikker på at ingen der har en stor hund du kan gå tur med:) eller kanskje en turkompis i form av et menneske hadde vært tingen, for da hadde dine to fått mere tur og du kan jobbe med mørkeredslen din. Jeg fikk en silva hodelykt og den er dritfin, hel og halvlys har den, nå kan jeg fint gå tur på mørke steder selv om jeg også er mørkeredd. Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har trålet hele byggefeltet etter store hunder, så du er 100% sikker på at ingen der har en stor hund du kan gå tur med:) eller kanskje en turkompis i form av et menneske hadde vært tingen, for da hadde dine to fått mere tur og du kan jobbe med mørkeredslen din. Jeg fikk en silva hodelykt og den er dritfin, hel og halvlys har den, nå kan jeg fint gå tur på mørke steder selv om jeg også er mørkeredd. Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt i alle fall.

Nope har ikke trålet hele nabolaget etter en hund :blink: Er vel ikke bare og ringe på døra og spør om og låne hunden deres heller... og jeg liker kveldsturer jeg, gjerne alene med hund.. bare ikke helt alene liksom.. Saken er vel i grunn at jeg altid har hatt tilgang til hund og ta med meg på tur, vi bodde tidligere rett ved siden av mine foreldre og da tok jeg og hentet deres.. uasnsett tidspunkt på døgnet, bare låste meg inn jeg. Hun ble desverre avlivet samme året vi flyttet hit... hvis ikke kunne hun ha bodd her oppe hos oss på sine eldre dager.

Saken er vel at behov og int i hundeholdet forandrer seg med tiden, og jeg nå har langt mer større lyst på en stor "familehund" som kan gjerne trekke ungene litt på akebrett om vinteren, en jeg kan dra med meg på lange kveldsturer.. gjerne bære kløv hvis den liker det. osv..

Men desverre er det jo ikke altid lett og få ting til og skje som man ønsker seg, ikke med en mann som ikke har helt den samme hundeinterssen som enn selv. Så derfor jeg så etter noen andre muligheter i mellomtiden, til jeg har muligheten og eie en egen med tid og stunder... selv om det ikke blir helt det samme så klart..

BDD Girl: sender deg en pm jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er skikkelig god å ha når man er bittelitt mørkredd. Hun er dessverre ikke barnesikker og dessuten er hun ikke så veldig stor, heller. Men stor nok til å ikke være liten og skummel nok til at du skal være bra dum hvis du prøver deg på noe med henne i nærheten. Hun er jo egentlig ei superpyse, men det vet jo ikke skumle busemannen. :blink: Kunne gjerne ha byttet henne inn i en whippet sånn innimellom, ja. Lykke tiul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan jo være å ta kontakt med oppdrettere av store raser i nærheten og spørre om muligheten for å låne en hund i ny og ne? Det kan jo hende det finnes oppdrettere som trenger litt pass til tider og på den måten kan du sondere terrenget ifht evnt raser som er aktuelle som neste hund?

Jeg skjønner uansett veldig godt tankene dine om stor hund-mer trygghet. Sophus, min sorte storpuddel var langt mer "trygghetsskapende" enn lille dvergen når jeg går ute sent på kvelden. Men siden stor hund trolig aldri blir et alternativ igjen har jeg heller frisket opp gamle trygghetskapende tiltak som jeg lærte på selvforsvarskur for lenge siden. Og det hjelper det altså, -gå rett i ryggen, tunge steg osv. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er skikkelig god å ha når man er bittelitt mørkredd. Hun er dessverre ikke barnesikker og dessuten er hun ikke så veldig stor, heller. Men stor nok til å ikke være liten og skummel nok til at du skal være bra dum hvis du prøver deg på noe med henne i nærheten. Hun er jo egentlig ei superpyse, men det vet jo ikke skumle busemannen. :yes: Kunne gjerne ha byttet henne inn i en whippet sånn innimellom, ja. Lykke tiul.

Takk for tilbudet iallefall :) hehe blir et must med en barnesikker hund når man har 2 små på 1 og 3 år liksom :D dem er begge hundevante begge 2 og respekterer hundene ( iallefal 3 åringen) vanskligere med en 1 åring til og fatte man ikke altid skal dra i et øre osv.. Gjør alt hva jeg kan for og skåne hundene, så dem har fått egen stol og har eget sted og trekke seg vekk fra ungene litt vekk fra stuen der vi som oftes oppholder oss. Men barn er barn og mener ikke altid noe vondt med og slå rangla i hodet på hunden når dem ligger lagelig til på gulvet liksom... er en reaksjon på en inpulsiv tanke som barn ofte har. Doffen er veldig flink,og bryr seg lite om noe drar i et øre eller han får en leke i hodet, blir det for mye trekker han seg vekk.. Sissi ( whippetmixen ) på 5-6 kg er det andre boller med, hun må passes på mer. Hun blir lettere stresset av alt livet her hjemme og trives nok ikke altid like godt desverre.. men hun oppsøker jo ungene også innimellom, Men hadde nok i grunn trives best om hun hadde vært hos noen der hun kunne sittet på fanget 24 timer i døgnet.. verre kosedyr skal man lete lenge etter, hun er som en klegg som helst vil krype inn i deg når man koser med henne.. både postmannen,naboene og de fleste har fått erfare det, da hun tar sats og hopper rett opp i armene på folk :D har blitt en del merkelig/komiske og flaue situasjoner av...

Ja nå snakker jeg meg jo helt vekk her :blink:

Et alternativ kan jo være å ta kontakt med oppdrettere av store raser i nærheten og spørre om muligheten for å låne en hund i ny og ne? Det kan jo hende det finnes oppdrettere som trenger litt pass til tider og på den måten kan du sondere terrenget ifht evnt raser som er aktuelle som neste hund?

Jeg skjønner uansett veldig godt tankene dine om stor hund-mer trygghet. Sophus, min sorte storpuddel var langt mer "trygghetsskapende" enn lille dvergen når jeg går ute sent på kvelden. Men siden stor hund trolig aldri blir et alternativ igjen har jeg heller frisket opp gamle trygghetskapende tiltak som jeg lærte på selvforsvarskur for lenge siden. Og det hjelper det altså, -gå rett i ryggen, tunge steg osv. ;)

ja jeg har tenkt på det samme, i grunn er veldig god ide! men spørsmålet er jo og finne noen som vil låne vekk ;)

selvforsvar kurs ja.. kanskje det jeg burde tatt! :D Nå skal det sies at jeg er en lita jente, jeg når ikke høyere enn 154 cm over bakken :D Så litt sånn selvforsvars knep hadde kanskje hjulpet på selvtilitten på tur alene :D

Nowisclee og Grok , takk for hyggelige kommentarer :D koselig folk ikke mener det er helt bak mål og evt lete etter en lånehund :rolleyes:

selv om det sikkert er litt vanskelig og finne folk som har hund og låne vekk... men men.. morro og gjøre et forsøk iallefall. kanskje man er heldig :D og kanskje er man ekstra heldig og får låne på en slik avtale at det gjør ikke noe om hunden blir boende om det fungerer og mannen min liker hunden veldig godt og syntes det liksom ikke hadde gjort noe alikavel... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å få en hund på prøve fra FOD, eller noe?

Vil veldig gjerne låne lilletispa, di.... :yes: men det vil ikke Fibi.

sissi skulle jeg gjerne lånt vekk til noen som har et fang til henne, jeg liker selvsagt og ha henne i fanget.. men siden minste snuppa mi på 1 år er veldig fangbarn så blir det mindre på henne...

Låne fra FOD blir vel litt dumt siden vi er ikke i akkurat dette tidspunkt ute etter egen hund.. Kan jo ikke akkurat late som vi er ute etter hund bare for og få låne den et par uker og levere den tilbake :rolleyes: det blir jo dårlig gjort for alle parter... selv om det sikkert hadde vært fint så lenge den er her :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sissi skulle jeg gjerne lånt vekk til noen som har et fang til henne, jeg liker selvsagt og ha henne i fanget.. men siden minste snuppa mi på 1 år er veldig fangbarn så blir det mindre på henne...

Låne fra FOD blir vel litt dumt siden vi er ikke i akkurat dette tidspunkt ute etter egen hund.. Kan jo ikke akkurat late som vi er ute etter hund bare for og få låne den et par uker og levere den tilbake :rolleyes: det blir jo dårlig gjort for alle parter... selv om det sikkert hadde vært fint så lenge den er her :blink:

Men hva med fosterhjem da?

Skjønner deg godt jeg. Har til tider også hatt lyst til å "låne" meg en hund, ikke fordi jeg er mørkredd. Men fordi hunden jeg har nå har desverre sine begrensninger. :yes:

Håper du finner deg en god turkompis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en super ide jeg, det å låne seg en hund for å få selskap på turene. Men siden gubben ikke er helt klar for et nytt familiemedlem, så ville jeg nok ha trålet nabolaget etter egnet turkompis. Da hadde du slått to fluer i en smekk, en kompis til deg og ingen ny hund hjemme for gubbens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hundekjørere i nærheten du kan låne av? Bra du tar vare på deg selv med å prøve å bevare de kveldsturene!

Ikke så jeg vet om nei..Men takk for tips :D

Hei du kan låne Zebra når du vil..og gjerne en helg også... Bare spør... Det hadde vi begge to hatt godt av.. og jeg kan jo ta enav dine for deg...

ja det vil jeg gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner hund. Samme oppdretter som til Ita. Jeg sendte en mail og hørte om jeg fikk låne Posh fram til valpen ble leveringsklar. Det funka det :D siden vi bor så langt fra hverandre skal Posh være her til valpis blir hentet. Men det går helt sikkert an å låne hunder for kortere stunder også som f.eks komme og hente for å gå tur-lån.

Jeg vet også om flere som har hengt opp en lapp på postkassestativ og lokalbutikken hvor de søker etter turkamerater. Det er veldig mange hunder som er hjemme alene på dagtid. Kanskje en av naboene dine kan være akkurat hva du søker etter?

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dere hverandre, dere som tenker på å byttelåne eller låne ut i det hele tatt? Sånn i forhold til å overlate hunden til et annet menneske.

Så klart man gjør seg litt kjent med folk før man lar dem få låne hunden sin? Er ikke sliik man bare overlater hunden i hendene på en vilt fremmed i første omgang?

Jeg låner hund. Samme oppdretter som til Ita. Jeg sendte en mail og hørte om jeg fikk låne Posh fram til valpen ble leveringsklar. Det funka det :D siden vi bor så langt fra hverandre skal Posh være her til valpis blir hentet. Men det går helt sikkert an å låne hunder for kortere stunder også som f.eks komme og hente for å gå tur-lån.

Jeg vet også om flere som har hengt opp en lapp på postkassestativ og lokalbutikken hvor de søker etter turkamerater. Det er veldig mange hunder som er hjemme alene på dagtid. Kanskje en av naboene dine kan være akkurat hva du søker etter?

Håper det ordner seg for deg!

åå så koselig da med lånehund! :D Kunne gjerne lånt en hund over et par mnd jeg også, tror ikke mannen i huset hadde sagt så mye på det om hunden funnet seg til rette her og fungerte med resten av flokken. Men er det og gå til steg og overta helt eller kjøpe en hund han er skeptisk for..

Jeg lånte en tispe mye før, både over helgene og bare hente på tur..

Har spurt om og låne henne i ettertid, men da eier av denne har en heeelt annen hundehold enn meg. H*n har hundene sine i hundegårder.. så tror jeg ikke det helt ble riktig for vedkommene og la hunden kommer til meg da den får tilgang på hele huset.. OG fikk komme opp i sofan for litt kos. :D:rolleyes:

Men skal alikavel hinte om det hvis vi skulle treffes igjen om at jeg gjerne låner hund... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...