Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tenker oppdrettere og dere andre om kravstore kjøpere?


thomas84

Recommended Posts

Jeg har no aldri hatt problemer med mine valpekjøpere. å så lenge det står i kontrakten at kjøper skal holder kontakt med oppdretter og jeg har solg en utstillingshund som skal brukes i utstilling så skal den det.. Det er veldig mange oppdrette som gjør akkurat på samme måte som det jeg har gjort som jeg ukentlig har kontakt med.. Og jeg har aldri hørt om an noen av kjøperene har laget problemer.

Så får de valpekjøperene som ikke interiserer seg for utstilling gå ett annet sted å kjøpe valp.. Det er ikke verre en det.

Akkurat det samme som jeg skriver i mine kontrakter står det i de kontraktene til de hundene jeg har kjøpt av andre oppdrettere. Å jeg har 4 hunder fra forskjellige oppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Det er jo en ganske dyr hobby du pålegger dine valpekjøpere..

Jeg ser ikke noe problem i å fordele valpene etter interesse fra kjøperne, ei heller være selektiv på hvem som får kjøpe valp, og få problemer med å legge visse føringer i forhold til helse og mentalitet. Ut over det synes jeg det er urimelig å skulle blande seg inn i hvilke aktiviteter valpekjøperne velger å bruke hundene til.

Du som er oppdretter selv Bente-Bent - synes du det er ok at de du har kjøpt valper av skal legge seg borti dine valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er valpekjøper, og jeg stiller krav til oppdretterene. Jeg vet at jeg er satt opp på to valpelister, og har spurt om jeg kan sette meg opp på to til, men ikke fått svar. Dette gjør jeg for og prøve og finne det kullet som passer meg best :icon_clapping:

- Og når jeg setter meg opp på fire lister er det jo klart at jeg må si nei til tre, da jeg bare skal ha èn valp.

Det må da være 'ok' og si nei til et kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av oppdretteren at hun gjerne ville holdes oppdatert og hun mente at hun kunne komme når som helst å besøke meg (for å se til at hunden har det bra). Nå har jeg valp fra et uregistrert kull så utstilling er uansett ikke aktuelt.

Men for å si det sånn så prøvde jeg å holde kontakt med oppdretter, men har sendt flere mail (også m/bilder) uten svar. Så nå har jeg for min del gitt opp. Og uansett så har hun jo ikke noe RETT til å dukke opp på døra mi. Skal jeg liksom holde henne oppdatert om jeg flytter og sånn da?? Det blir jo litt dumt.

Også har hun også skrevet på kontrakten at hun har forkjøpsrett, men det syntes jeg er helt alright.. og det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med uansett eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av oppdretteren at hun gjerne ville holdes oppdatert og hun mente at hun kunne komme når som helst å besøke meg (for å se til at hunden har det bra). Nå har jeg valp fra et uregistrert kull så utstilling er uansett ikke aktuelt.

Men for å si det sånn så prøvde jeg å holde kontakt med oppdretter, men har sendt flere mail (også m/bilder) uten svar. Så nå har jeg for min del gitt opp. Og uansett så har hun jo ikke noe RETT til å dukke opp på døra mi. Skal jeg liksom holde henne oppdatert om jeg flytter og sånn da?? Det blir jo litt dumt.

Også har hun også skrevet på kontrakten at hun har forkjøpsrett, men det syntes jeg er helt alright.. og det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med uansett eller?

Tror nok ikke at du kan gjøre noe med at hun har forkjøpsrett. Hun kan neppe dukke opp på døra di og kreve å se hvordan dere har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mener at man ikke skal sette seg på flere valpelister...

Enn hvis det kommer en kjøper, som ikke kan få valp fordi valpen er opptatt, også blir den ikke valgt ut uansett? :icon_clapping:

Det kommer ofte valper på finn.no hvor det står "Selges KUN på grunn av avbestilling" o.l. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mener at man ikke skal sette seg på flere valpelister...

Enn hvis det kommer en kjøper, som ikke kan få valp fordi valpen er opptatt, også blir den ikke valgt ut uansett? :icon_clapping:

Huh? En oppdretter tar ikke røntgen og ser - det er fem valper, da kan vi ha bare fem på liste. En valpekjøper kan heller ikke forvente at det blir valp på seg selv om man står på liste. Hvis man da bare skal skrive seg på en liste så kan det jo ta år og dag før det faktisk blir valp på vedkommende.

De oppdretterne jeg sto på liste hos sist ville bare vite beskjed raskt om jeg bestemte meg for valp fra annet kull slik at de kunne stryke meg fra lista, og det synes jeg er en grei måte og gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver på mine kontrakter at valpekjøper plikter å patellasjekke og øyelyse hunden ved 2 års alder. Jeg kan jo ikke tvinge dem til å gjøre det, men jeg regner med at de fleste kommer til å gjøre det.

Jeg har solgt hundet til utstillingsinteresserte, men har aldri skrevet på kontrakten at den skal stilles ut. For meg blir det litt rart å skrive på kontrakten. Jeg er veldig kresen på de jeg selger til, og det tror jeg også at jeg tjener på. Om folk sier de vil stille ut hunden, så stoler jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ganske dyr hobby du pålegger dine valpekjøpere..

Jeg ser ikke noe problem i å fordele valpene etter interesse fra kjøperne, ei heller være selektiv på hvem som får kjøpe valp, og få problemer med å legge visse føringer i forhold til helse og mentalitet. Ut over det synes jeg det er urimelig å skulle blande seg inn i hvilke aktiviteter valpekjøperne velger å bruke hundene til.

Du som er oppdretter selv Bente-Bent - synes du det er ok at de du har kjøpt valper av skal legge seg borti dine valg?

Jeg pålegger ikke noen valpekjøpere en dyr hobby. Jeg tvinger ikke valpekjøpere å kjøpe valp av meg.. det er frivelig hvem de skal kjøpe valp av. Alle de jeg har solgt valp til som ikke har drevet med utstilling ringer meg før en eventuell utstilling for å forsikre seg om at jeg er på den utsillingen så jeg kan stille hunden deres eller hjelpe de på vei..

De som alle rede driver med utstilling sender meg enten en mail eller ringer meg å forteller hvordan det har gått hvis jeg ikke var på den utstillingen.. (jeg er ikke en oppdretter som reiser land og strand rundt for å stille hundene mine.. Jeg stiller i næromradet og hvis jeg jakter på noe spesielt så reiser jeg litt.

Og ja. jeg Syntes faktisk det er kjempe kjekt at mine oppdrettere bryr seg om hva vi gjør her hejmme.. Jeg ringer noen ganger til mine oppdrettere og spør om råd og de ringer gjerne meg og spør om råd.. Vi treffes altid på utstilling og vi har alle sammen blitt veldig gode venner. Så ja jeg liker faktisk at de legger seg opp i mine valg. For da vet jeg enten om mine valg er bra eller dårlige.. Og er de dårlige kan eg tenke gjennom de en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister nok sikkert noen kjøpere på det også: Jeg anser meg selv som en seriøs valpekjøper/hundeeier. Jeg driver med utstilling, og trener hundene mine. Jeg vil ha full råderett over min egen eiendom, og ta mine valg hva angår hundene uten å komme på kant med oppdretter av den grunn. Jeg ville aldri kjøpt valp av en oppdretter som forventet at jeg skulle gå med på slike krav.

Men nå som du har fått det presisert for deg at dine kontrakter er lovstridige - kommer du til å endre dem?

Her er det ikke snakk om å miste kjøpere.. Stort sett har mine valper kjøpere gjerne 1,5-2 år før hundene mine er parret.

Det er også ditt valg om du vil kjøpe hunden av den spessielle oppdretteren eller ikke. (tviler på du noen gang er blitt tvunget til å kjøpe en hund). Du velger oppdretter og oppdretter velger kjøper.. Så får du no bare vente og se da om oppdretter mener du er en potensiell kjøper av han/hennes valper..

Å nei kommer ikke til å forandre mine kontrakter. Mine kontrakter er milde i forhold til andre oppdrettere sine kontrakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

De oppdretterne jeg sto på liste hos sist ville bare vite beskjed raskt om jeg bestemte meg for valp fra annet kull slik at de kunne stryke meg fra lista, og det synes jeg er en grei måte og gjøre det på.

Jepp, samme her. Jeg stod på liste hos et par-tre oppdrettere i tillegg til den jeg kjøpte fra, men sa i fra til "de andre" da jeg hadde funnet valpen min. Jeg synes det er en riktig måte å gjøre det på, og oppdretterne tok det pent (håper jeg *flir*) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar altid røntgen på mine hunder.. Men så har ikke jeg noen valpekjøper liste heller da. jeg selger kun til de jeg liker..

Jeg mener ikke å være frekk, men hvor mange kull har du hatt?

Det er nemlig ganske mange som erfarer at både ultralyd og røntgen er upresise vitenskaper i denne sammenheng. 2ne kan vel alt om det, for eksempel, hvor ultralyd sier et tall, røntgen sier et annet, og fasiten blir et tredje tall. Så mange av oss har erfart at røntgen er vanskelig å stole på, en kan ikke selge noe som helst før valpene er født og vel så det.

Siste tilfelle jeg hørte, for eksempel, så en oppdretter ti valper på røntgen. Og joda, det kom ti valper - men den ene hadde vannhode. Så da er det jo fornuftig ikke å love bort noe før valpene er født. Mange lover ikke noe før valpene er syv-åtte uker, fordi det er først da en kan se hvordan de blir.

Jeg vil forresten tro de fleste opplever å få en valp eller to eller ti i kullet som overhode ikke vil egne seg til utstilling, og en slik hund er det vel ingen vits i å ha noen utstillingsklausul om?

Til trådstarter:

Oppdrettere er også valpekjøpere, og vil nok ofte ha stor forståelse for at en valpeinteressert henvender seg flere steder og derfor må takke nei de fleste steder, av ulike grunner.

Jeg synes det er fint at valpekjøper er kritisk, jeg, men det kommer helt an på hvordan den er kritisk. Hvis for eksempel Berit ønsker en bernervalp med sånne og slike tegninger, fordi det hadde Lady, da vil ikke jeg selge valp til Berit. Hvorfor? Fordi jeg vil frykte at valpen alltid vil bli sammenlignet med Lady, og alltid vil komme til kort. Den valpeinteressertes krav kolliderer med et av mine krav om at valpen skal få være et selvstendig individ uten å bli sammenlignet med forrige hunden, og da mener jeg at jeg har rett til å si "nei" til denne på et så kanskje tynt grunnlag.

De aller færreste setter segrlig store krav utover kjønn, fordi de skal ha seg en familiehund. Det stiller seg annerledes med de som allerede har bevist seg som oppdrettere eller aktive utstillere; det er klart de er veldig bevisst på hva de ønsker og leter til de finner det de vil ha.

Jeg tror likevel det er vanlig at valpeinteresserte faller fra, nettopp fordi det å stå på flere ventelister er vanlig. Når vi har hatt kull, har det ringt mange lenge før fødsel. De vi får en god tone med, de som ut fra første samtale virker som potensielle valpekjøpere, får beskjed om å ringe igjen på et bestemt tidspunkt, som settes til trygt etter fødsel så en da vet noe om kjønnsfordeling og førsteinntrykk. Og om det ringer 50 før fødsel, er det kanskje bare 15 som ringer tilbake fire uker senere. Hvorfor? Nei, det vet vel ikke vi. Kanskje har de fått valp annet sted, kanskje har de kjøpt en blanding på finn.no, kanskje har de tatt en sydentur i stedet, kanskje vil de ikke ha fra oss likevel, osv. Veldig få ringer tilbake for å si at de ikke er interessert i valp fra oss likevel, og det er helt fair. Vi har alltid hatt som premiss at vi ringer ikke til noen etter første runde. Er de interessert i bernervalp fra oss, får de ha så mye initiativ at de tar kontakt igjen som avtalt. Vi forventer også en viss interesse og kontakt underveis, vi nøder ikke valpene på noen. Men så snart det er klart at de skal få en av våre valper, er det selvfølgelig uproblematisk at kommunikasjonen initieres fra begge kanter.

Poenget mitt er altså at det er mange en aldri hører fra mer enn en gang, og det er normalt for de fleste oppdrettere jeg kjenner. Ting skjer.

Når det er sagt, vet jeg om et par navn jeg har i bakhodet, fordi de ringer flere oppdrettere, viser interesse, ønsker seg valp, vil veldig gjerne ha valp fra den kombinasjonen, ringer rundt fødsel, for deretter ikke å ta mer kontakt. Så treffer du dem igjen på et valpeshow eller en utstilling, de har åpenbart fått seg valp, men ikke tatt seg bryet med å si fra. Det er forskjell på å være generelt søkende og interessert i en bernervalp, og å framstille det som at de ønsker nettopp akkurat den valpen som du kommer til å få etter de to foreldredyrene.

Jeg har også svartelistet noen jeg anser som "samlere", de har et stort forbruk av hunder, får stadig ny valp fra ulike oppdrettere, virker supertrivelige, men valpene/unghundene holder aldri mål og forsvinner på udde vis.

Dette er folk jeg har hørt om fra andre og erfart selv, med ulike raser, men jeg har navnene i bakhodet fallifall. Det er greit ikke å gi lyd fra seg, innenfor visse grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en goddel kull ja. og ja jeg vet det kan vise feil på røntgen. men det er skjeldent. Jeg jobber på dyreklinikk og driver med røntging av drektige hunder selv. Å hvis du gjør det rett og røntger fra forskjellige vinkler er det ikke noe problem.. Jeg har aldri tatt feil anntall valper av mine hunder da jeg har røntget de..

Og selv om jeg stort sett har kjøpere før valpekullet til og med er laget så sier jo ikke det at jeg har valp til alle. Man kan jo rissikere å få dødfødte valper og da.. Men det vet de alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei kommer ikke til å forandre mine kontrakter. Mine kontrakter er milde i forhold til andre oppdrettere sine kontrakter...

Eller for å si det du her sier på en litt annen måte..

"Noen er enda verre enn meg, så jeg fortsetter å drite i aktuell lovgivning på området.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også litt lettere å røntge små hunder en større hunder da.. Det er faktisk ganske normalt å gjøre på miniatyr raser. Ikke så valig på større raser..

Jeg har ihvertfall inntrykk av at det er stikk motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det på jobben at det er letter siden de får ferre valper..

Og jeg ser jo og det at det ikke er så vanlig på store hunder som på små siden vi røntger flest små. (men nå vet jo ikke jeg hva de gjør andre steder da)..

Jeg har ihvertfall inntrykk av at det er stikk motsatt...

Å? hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? hvordan da?

Bare ut i fra de jeg kjenner til med miniatyrhunder så virker det ikke som at så mange røntger der er det stort set 2-3 eller 4 valper, og at flere med store raser røntger for der kan det variere fra 2-3 til 12-13.

Men at det er lettere å telle valper på røntgen av små hunder når det er færre valper er jo greit å forstå, det er jo mye lettere å telle 2-3 valper enn 7-12 liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner.. Men det er veldig vanlig på miniatyrer å røntge og minder vanlig på større hunder.. Vertfall der jeg jobber. men det kan jo være det er forskjell fra klinikk til klinikk. Jeg røntger det kun fordi det er lett for at valper kan sitte fast i livmoren. og da er det litt greit å vite att det er noen igjen, eller om tispen er tom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner.. Men det er veldig vanlig på miniatyrer å røntge og minder vanlig på større hunder.. Vertfall der jeg jobber. men det kan jo være det er forskjell fra klinikk til klinikk. Jeg røntger det kun fordi det er lett for at valper kan sitte fast i livmoren. og da er det litt greit å vite att det er noen igjen, eller om tispen er tom..

Der du jobber ja, men det er kanskje ikke representativt for resten av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntger det kun fordi det er lett for at valper kan sitte fast i livmoren. og da er det litt greit å vite att det er noen igjen, eller om tispen er tom..

Jeg skjønner veldig godt at drektige tisper blir røntget, jeg hadde absolutt gjort det selv om jeg skulle vært så gal at jeg hadde funnet på å leke oppdretter... (De får de som kan det ta seg av for min del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanlig å rønke små hunder for å se hvor mange valper som ligger i livmor, dette fordi 1 eller 2 valper kan være for få til å trykkes ut. Fødselskanalen er synlig på rønken og man kan måle bredde på skaller og bekken. Og det er greit å vite om antall valper stemmer med det som kom ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...