Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tenker oppdrettere og dere andre om kravstore kjøpere?


thomas84

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Hvis en intresent kommer å ser på valpene, så er det ikke automatikk i at denne faktisk får kjøpe valp hos mange oppdrettere. Det er en del valpekjøpere som tror at de velger oppdretter, men i virkeligheten så er det oftest oppdretter som velger valpekjøper..

Men hvis noen jeg ønsker som valpekjøper ikke vil ha mine valper, så er jo det helt greit. Jeg kan jo ikke krøsse noen heller. Når det gjelder fast bestemt på kjønn, så er det for min del helt sikkert greit hvis de har (minst) ett argument for valget sitt. Hvis de absolutt ikke vil ha svarte og hvite langhårs border collier som jeg mest sannsynlig får, så får de kjøpe valp ett annet sted. En god oppdretter som kjenner sine linjer/hunder bør ha en ide om hvordan hundene blir med tanke på størrelse/utseende til en viss grad. Akkurat som en god oppdretter vet til en viss grad hva man kan forvente av mentale og bruks egenskaper.

Men slike valpekjøpere du skisserer, tror jeg desverre hører til skjeldenheten. Det er nemlig alt for få ansvarsbevisste og kvalitetsbevisste valpekjøpere. De fleste er nemlig bare ute etter en hund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som driver med griffons så skjer det ofte at det kommer noe annet enn det valpespekulantene helst er ute etter. Griffonrasene kommer i korthåret og strihåret variant, og det er kun i kort+kort-parringer at man kan garantere for hårlaget. Hårlaget vet vi først når valpen er 3-5 uker gammel. Dermed sitter valpespekulantene på gjerdet og venter og venter, og har vi ikke valp av ønsket hårlag så har de to muligheter - å kjøpe en av de andre eller ikke kjøpe i det hele tatt. Sånn er det bare.

Også når det gjelder kjønn, så har jeg full forståelse for at valpespekulanter ønsker seg et bestemt kjønn og vil ikke prakke på de noe de ikke har lyst på bare for å selge heller. Samme med farge; om de ønsker seg en b/t valp og det kommer bare røde så får de gå i tenkeboksen, og om de velger å lete etter sin b/t-valp et annet sted så har jeg full forståelse for det. Jeg har da også vært fast bestemt på hva jeg ville ha når jeg kjøpte mine hunder, hvorfor skulle det være noe andeledes for andre?

Om de skulle falle for en av de andre valpene så er det helt ok (såfremt de ikke er lovt bort allerede, for det er gjerne noen andre som ønsker seg det motsatte), og om de velger å droppe det så er det også helt ok :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke ønsker å kjøpe, vil man da nærmest være svartelistet som kjøper ved fremtidige kull? Gis det beskjed til andre oppdrettere?

Om du som valpekjøper ikke er interessert i noen valper som jeg måtte ha i det aktuelle kullet, nei vel, da er du ikke det. Ser ingen grunn til å svarteliste deg eller spre dette videre til andre på noen måte. Men er du en person som får kjøpe hund hos meg, så ville jeg anbefalt deg og henvist deg til andre oppdrettere osm kanskje hadde valper som du var på utkikk etter.

Man har alle sine preferanser når man skal kjøpe seg en hund, og som valpekjøper synes jeg det er greit at alt stemmer med det man har satt seg fore. Så stememr det ikke med de valper jeg mått eha å tilby, nei, knaskje mitt neste kull har noe av interesse for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke ønsker å kjøpe, vil man da nærmest være svartelistet som kjøper ved fremtidige kull? Gis det beskjed til andre oppdrettere?

Jeg svartelister ingen på grunnlag av at de ikke fant drømmevalpen i kullet mitt. De får heller tips om andre oppdrettere :icon_clapping:

Om det hadde vært slik at oppdrettere flest automatisk hadde svartelistet valpespekulanter pga dette, så hadde ikke jeg hatt en eneste hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har valper på mine hudnder er det jeg som velger kjøper.. ikke kjøper som velger oppdretter. Jeg bestemmer også hvem av hundene som skal hvor med tanke på hva de skal bruke hundene til. Familiehunder foreks da får de gjerne den ene med litt dårlige vinkler eller dårlig farge eller Feil annsatte ører osv.

Er det noen som vil prøve seg på utstilling selger jeg de lovende utstillingsvalpen til de.. Og hvis jeg har hatt kontakt med en kjøper over lengre tid som er fast bestemt på at hun/han vil ha valp av dette spessielle kullet og plutselig ombestemmer seg, ja så versegod.. Bedre å si nei nå, en om 1 år liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har valper på mine hudnder er det jeg som velger kjøper.. ikke kjøper som velger oppdretter. Jeg bestemmer også hvem av hundene som skal hvor med tanke på hva de skal bruke hundene til. Familiehunder foreks da får de gjerne den ene med litt dårlige vinkler eller dårlig farge eller Feil annsatte ører osv.

Er det noen som vil prøve seg på utstilling selger jeg de lovende utstillingsvalpen til de.. Og hvis jeg har hatt kontakt med en kjøper over lengre tid som er fast bestemt på at hun/han vil ha valp av dette spessielle kullet og plutselig ombestemmer seg, ja så versegod.. Bedre å si nei nå, en om 1 år liksom.

Pleier du å tilby valper og si at det er den eller ingen? Litt dumt også om man må lyve på seg utstillingsplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å tilby valper og si at det er den eller ingen? Litt dumt også om man må lyve på seg utstillingsplaner.

Hvorfor må man lyve på seg utstillingsplaner??

Jeg gir også den valpen med mest lovende ekstreriør til kjøpere som er utstillingsinteresserte. Om noen "bare" er ute etter familiehund, så spiller det vel ingen trille om hunden har små skjønnhetsfeil? :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man lyve på seg utstillingsplaner??

Jeg gir også den valpen med mest lovende ekstreriør til kjøpere som er utstillingsinteresserte. Om noen "bare" er ute etter familiehund, så spiller det vel ingen trille om hunden har små skjønnhetsfeil? :icon_clapping:

Man ikke lyve på seg det, men det er større sjanse for å få en "penere" valp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poent - thomas84.

Og ja - det er ok mange som sier at de nok kunne tenkt seg en utstillingshund, selv om de aldri noensinne engang har vurdert tanken. Nettopp for at de vil ha en "penere" valp.

Så det gjelder jo for oppdr. å se igjennom det skuespillet (høres penere ut enn løgn), og likevel finne riktig valp til riktig valpekjøper.

Men det er synd at folk som ikke er det minste interessert av utstilling mener at det er viktig å ha en "pen" valp for å gå på tur med rundt i nabolaget - når det som er "penest" på den valpen er en knevinkel, eller hellingen på krysset, e.l. (altså noe som ikke er teknisk mulig å se engang for valpekjøperen).

Men når man har solgt endel valper, så blir man nok litt flinkere å høre hva som er "pr" for seg selv - kontra hva som er reelle planer for valpen, da.

Og som regel er selv den dårligste valpen helt "grei nok" for å stilles en gang eller to i sitt liv (såfremt den ikke har noen diskvalifiserende feil, da - men det ser man jo). Alle blir ikke champions likevel, og i de fleste tilfeller skal det langt mere til enn bare å få tak i en "lovende" valp...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres om en normal ikke utstillings interesert valpekjøper ser forskjelld på en valp med "perfekte" vinkler i forholde til en med litt svakere vinkler. Eller en valp med utrolig pen hase stilling i forrhold til en valp med litt trangere hasestilling. For et utrent øye kan disse to hundene se helt like ut.

Eller om man har en valp som har mer pigmenter en den andre..

Da selger jeg den med best pigmenter på til den som skal brukes på utstilling..

I kontraktene skriver jeg og det at hvis jeg selger en valp til utstilling så skal den også brukes til det.. enkelt å greit.

Hvis de bare skal bruke hunden som kosehund og absolutt skal velge hund ut i fra alle valpene så får de gå ett annet sted.. (Det er utstilling jeg driver med og da er jeg interesert i å få bedømmelser på de valpene jeg dretter..) Men jeg har og gått inn på avtaler at jeg låner de og stiller valpene hvis kjøper ikke er interesert.. Eller at de bare stiller når det er utstilling her i nærhetren noen ganger.. (jeg kan jo heller ikke forlange at valpekjøper skal kjøre til alle utstillinger som er her i Norge.. Hele poenget er at jeg selger mine stjerner til folk som virkelig intereserer seg for utstilling.

Hva andre gjør får være opp til de selv.. Jeg eier mine avls hunder fult ut og kan skrive kontrakten på valpen akkurat hvordan jeg vil, og har kjøper noe i mot det så synd for han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre gjør får være opp til de selv.. Jeg eier mine avls hunder fult ut og kan skrive kontrakten på valpen akkurat hvordan jeg vil, og har kjøper noe i mot det så synd for han/henne.

Den er litt morsom. Du kan skrive hva du vil på kontrakten når du selger valpen, og valpekjøper kan gjøre akkurat hva den vil når hunden er kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som regel er selv den dårligste valpen helt "grei nok" for å stilles en gang eller to i sitt liv (såfremt den ikke har noen diskvalifiserende feil, da - men det ser man jo). Alle blir ikke champions likevel, og i de fleste tilfeller skal det langt mere til enn bare å få tak i en "lovende" valp...

Susanne

Og samtidig går det en masse "champions" rundt om, som aldri har vært på en eneste utstilling - og blir dermed aldri brukt videre i avl. Jeg hadde nok blitt veldig skuffet om jeg hadde solgt den mest lovende hannvalpen til noen som ville ta ham med på utstilling, for så å oppdage at hunden aldri ble stilt ut. Det er vel heller slike handlinger som reduserer mulighetene for kjøp ved en senere anledning, enn om man trekker seg av noen andre grunner.

Edit: Bente-Bent - slike kontrakter er ikke verdt blekket de er skrevet med. Du som selger har ikke lov til tilby kontrakter som gir dårligere vilkår enn kjøpsloven. Skal du ha slik medbestemmelsesrett over valpene du selger, må du være deleier eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har aldri stilt ut noen av sine hunder, men har vært ærlig på det hele veien! Fordi hun vet at det ikke er noe hun syntes er gøy å drive med.. Derfor er jo hunder med litt fargefeil og sånt helt perfekt for henne så slipper hun å ha det presset over seg også :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk, Bente-Bent, så har de andre her rett. Det er faktisk sånn at en valpekjøper er ikke pliktig til å opprettholde kontrakten, dersom det gir dårligere vilkår enn kjøpsloven. :icon_clapping: De må kanskje prøve det for retten/få det godkjent hos en eller annen instans, ikke veit jeg, men sånn er det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hører dere sier det, men jeg har no aldri hatt noen problemer med kjøperene mine.

Men så er jeg streng på hvem som får kjøpe hund av meg og da..

Nei, de fleste valpekjøpere vet vel ikke at de kan, og har heller ikke noe ønske om, å bryte kjøpskontrakten. :icon_clapping: Om de skriver under på noe, så er det nok for at de er innstilt på å gjøre det.

Det er bra at man er streng på hvem man selger til! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hører dere sier det, men jeg har no aldri hatt noen problemer med kjøperene mine.

Men så er jeg streng på hvem som får kjøpe hund av meg og da..

Du mister nok sikkert noen kjøpere på det også: Jeg anser meg selv som en seriøs valpekjøper/hundeeier. Jeg driver med utstilling, og trener hundene mine. Jeg vil ha full råderett over min egen eiendom, og ta mine valg hva angår hundene uten å komme på kant med oppdretter av den grunn. Jeg ville aldri kjøpt valp av en oppdretter som forventet at jeg skulle gå med på slike krav.

Men nå som du har fått det presisert for deg at dine kontrakter er lovstridige - kommer du til å endre dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg fører også på noen "ting" som jeg synes at hundene "skal" være med på. Og jeg begrunner dette overfor valpekjøperne. Bl.a. alder for HD-røntging og at hunden skal delta ved minst 1 mentaltest/MH. I tilfellene med Mentaltest/MH er jeg som oppdretter også innstillt på å hjelpe valpekjøperne slik at de får mulighet til å delta ved slike. Og om de ikke deltar er det fint lite jeg kan gjøre med det.

Jeg krever ikke at hundene skal stilles ut og jeg selger heller ikke hunder med "garanti" for at de kan brukes i avl (valpekjøper: "hei, jeg er interessert i en tispevalp, hadde tenkt å ha kull på henne"), men jeg selger heller ikke hunder med eksteriørefeil til de som er interessert i utstilling.

Det viktige for en oppdretter er å finne riktig valp til riktig kjøper. Man selger ikke en doven og lat valp (uinteressert i lek osv) til en valpekjøper som har intensjon om å gå LP, Agility eller til bruks/redningshund. I vårt første kull hadde vi en hannhund som var "rimelig tøff", var en familie som var interessert i hannhund og ville komme og se. På det tidspunktet var det 2 hanner vi ikke hadde solgt. De ønsket å få velge hvilken av valpene de skulle kjøpe, men fikk til svar at det kun var den ene som var disponibel for de. Dette begrunnet jeg med at de ikke hadde noe spesiell erfaring med hunder og at den tøffeste av de ville bli alt for mye hund for familien. De hadde ingen problemer med å forstå dette.

Har man rase hvor man kan få forskjellige farger i samme kull, kan man jo ikke garantere at det blir en tispe/hannhund i akkurat "den" fargen. Og det er vel egenskapene til hunden som er viktigst (selv om det i min rase er flertall av de som ønsker en "sort med tegninger" og ikke en sort eller blond). Ønsker om fargevalg er helt greit, men kommer ikke akkurat "den" valpen så er det lite oppdretter kan gjøre med det. Jeg kan tilby en annen valp av evt samme kjønn, eller foreslå til valpekjøper å kontakte andre oppdrettere :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har et ganske anstrengt forhold til valpekjøpere, Bente-Bent. "Det er jeg som velger valp for kjøperen, jeg skriver det jeg vil på kontrakten" osv.

Fint at du er nøye på hvem du selger til og prøver å sørge for at de havner i riktig hjem, men synes det begynner å bli litt mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...