Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har masse bra å si om Tromsø?


hanne-pia

Recommended Posts

Jupp, da har jeg sagt ja til å dra fra alt som er trygt og godt i Trondheim, og flytte langt mot nord hvor jeg aldri har vært og ikke kjenner noen ... Så altså, hva er bra med Tromsø? Jeg trenger noen skikkelig gode grunner for å flytte, slik at jeg får sove inatt :whistle:

Neida, så ille er det ikke, men er det noen fra Tromsø som kan fortelle litt om hvordan byen er? Hvordan er hundemiljøet? Er det Tromsø hundeklubb som er tingen? Jeg har fått jobb på sykehuset, noen tips om hvor det kan være greit å se etter bolig? Hørte at sykehuset har leiligheter til leie, noen som vet hvor og hvordan disse er? Skal ringe imorgen å prate med dem som styrer med disse, men greit å høre med andre også. Alt skjer litt brått, så jeg får ikke mulighet til å oppover å se byen engang før jeg flytter dit ... Er folk snille og vennlige dersom jeg smiler pent og oppfører meg, eller bør jeg ta med filmsamlingen oppover like godt først som sist? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Jupp, da har jeg sagt ja til å dra fra alt som er trygt og godt i Trondheim, og flytte langt mot nord hvor jeg aldri har vært og ikke kjenner noen ... Så altså, hva er bra med Tromsø? Jeg trenger noen skikkelig gode grunner for å flytte, slik at jeg får sove inatt :whistle:

Neida, så ille er det ikke, men er det noen fra Tromsø som kan fortelle litt om hvordan byen er? Hvordan er hundemiljøet? Er det Tromsø hundeklubb som er tingen? Jeg har fått jobb på sykehuset, noen tips om hvor det kan være greit å se etter bolig? Hørte at sykehuset har leiligheter til leie, noen som vet hvor og hvordan disse er? Skal ringe imorgen å prate med dem som styrer med disse, men greit å høre med andre også. Alt skjer litt brått, så jeg får ikke mulighet til å oppover å se byen engang før jeg flytter dit ... Er folk snille og vennlige dersom jeg smiler pent og oppfører meg, eller bør jeg ta med filmsamlingen oppover like godt først som sist? ;)

Hahaha, genialt ;)

Men, har ikke noe selv å si om Tromsø. Jeg lurer på masse av det samme som deg, siden jeg også skal flytte til Tromsø etter sommeren (sannsynligvis). Så jeg må følge med i denne tråden ;) Trøst deg med at jeg heller ikke kjenner noen i Tromsø når jeg flytter dit... Kanskje det hjelper? ;)

Men, eneste jeg har hørt, er at utelivet er bra... Vet ikke om det betyr noe for deg, men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker faktisk Tromsø jeg, synes det er en trivelig by. Og hvis du smiler og byr på deg selv, så er nordlendinger som oftest lettere å komme i kontakt med enn de sør for moralsirkelen. :whistle:

Jeg kjenner imidlertid ikke til hundemiljøet der eller er såpass kjent at jeg kan anbefale sted å lete etter leilighet. Sykehuset ligger vel nesten i sentrum det, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, eneste jeg har hørt, er at utelivet er bra... Vet ikke om det betyr noe for deg, men :whistle:

Hehe, ja det har jeg også hørt! Så rødvinsdunken MÅ jo bli med ... ;)

Jeg liker faktisk Tromsø jeg, synes det er en trivelig by. Og hvis du smiler og byr på deg selv, så er nordlendinger som oftest lettere å komme i kontakt med enn de sør for moralsirkelen. ;)

Jeg kjenner imidlertid ikke til hundemiljøet der eller er såpass kjent at jeg kan anbefale sted å lete etter leilighet. Sykehuset ligger vel nesten i sentrum det, gjør det ikke?

Ja, jeg satser på at det går greit å bli kjent med folk. Sitter med ett kart med bussruter nå, og det ser ut som om sykehuset er midt i sentrum ja. Iallefall sånn nogenlunde. Men jeg er like vis når det gjelder avstander da ... Må vel inn på kartsiden til gulesider ;)

Jeg har forstått det slik at det er et veldig godt miljø i hundeklubben i Tromsø ;)

Høres veldig bra ut! Tusen takk Anniken, du har herved reddet nattesøvnen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det har jeg også hørt! Så rødvinsdunken MÅ jo bli med ... :whistle:

Neineinei, du kan jo ikke være så fisefin at du drikker deg dritas på rødvin hvis du skal bo i nordnorge, de kommer til å gjennomskue deg med en gang! ;)

Øl eller brennevin, take your pick. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør, så kan du få enspora positiv skryt fra meg :whistle: Alle mine venner har flytta, men jeg har blitt i byen etter fylte 18 år, så noe må den ha truffet i hjertet mitt ;)

Vi er ****** åpne, i allefall! Så no worries med at du ikke kjenner noen. Når man først møtes, da. Jeg har fryktelig vanskelig for å få meg bort til ting med mindre jeg er 100% sikker på at det kommer til å være nødvendig og at jeg ikke er i veien. Dermed er jeg ikke aktiv i hundeklubben på den måten, men masse hundevenner man trener med "utenom" det fant selv jeg på 1-2-3.

Uansett hvor du havner i Tromsø har omtrent alle gater 1 eller flere bikkjer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det kommer stort sett bare uhemmet skryt fra meg også, har bodd her hele livet (25 år) :whistle:

Enig med Wretch, Tromsøfolk (kanskje Nord-Norge spesielt) er ganske mer åpne enn søringan (alt sør for Trondheim e søringa). Hundemiljøet vet jeg lite om enda, men når hund kommer i hus skal jeg nok bryte meg inn i det miljøet også ;)

Ellers er det turområder rett uttafor døra omtrent uansett hvor du bor, i værste fall 10 minutters kjøring ut til Kvaløya eller fastlandet hvis du virkelig skal ut i naturen. Du kan komme å bo i Hamna! Jeg har flytta hit i sommer og ingen av vennene mine bor her <_< Det er bare et stort boligområde med èn butikk og et par skoler, men det er MANGE hundeeiere her og bussene går hele tiden! Bodde tidligere på Sør-Tromsøya og der var det mest katter, seff en og annen hund innimellom der også, men jeg så mest katter. I Hamna er det hunder overalt og jeg har bare sett 2 katter på et halvt år:)

Svigerfar jobber på sykehuset, og han går til jobb hver dag, det tar ca. 30minutter og det er i lysløypa/sti i skogen, så du slipper trafikk:) Eller du kan ta bussen, det tar ca. 15 minutter for den kjører rundt nordspissen.

Utelivet mista jeg oversikten over etter at jeg fikk samboer ;) Jeg hører noen mener det er like bra som alltid, mens andre (vi som har levd en stund, haha! Hele over 20 år!) mener det har dabbet litt av etter et par nedleggelser samt omgjøring av utesteder (men få liker skumle forandringer da).

Det eneste negative må jo være været/klimaet. Det er ikke alle som takler at det skifter så ofte (jeg har opplevd sol, regn, sludd og overskya på èn og samme dag, heldigvis ikke ofte), samt at mørketida er tung. Andre igjen liker ikke de lyse nettene om sommeren, smak og behag... For ikke å glemme at bussene ALLTID er sene, og den ene dagen du kommer akkurat tidsnok til busstoppet så har den gått for tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelivet er helt ræv. Rogers er liksom det store. Og da er det ikke mye stort. Glemmer aldri min første lovlige (hehehe) tur på byen, jeg var akkurat fyllt 18 og med en vennegjeng på Rogers. Var så uheldig å sitte ytterst på soffaen et lite øyeblikk, hvor det plutselig kom en mann på 60+++ og satt seg omtrent oppå meg med armen rundt meg...

Nå er jeg ikke et menneske som får panikk av sånn, ei heller eller er fryktelig frekk, så jeg ble sittende der vettu. Skulle ikke lage scene og skulle ikke være slem mot noen... Alle venna mine holdt på å krepere av latter mens jeg satt der og "mhm"'et og "jaha men neitakk"'et. :o

Point being; rogers er en plass hvor mye kan skje, gjerne i en kjedelig eller negativ retning. Og det sier litt om det er "det store" i tromsøbyen. Det nye "kjøttmarkedet" med 18+, etter at strøket la ned. Ellers er driv plassen jeg er for det meste, men det er fordi alle kjenner alle og man har en felles studentbakgrunn og rabatt på ølla :angel:

Og bussene er da ikke SÅ sene? :hug: Jeg tar buss minst 2 gang hver dag, sjeldent de er sene. Kanskje 1-2 minutter i ny og ne. Spesielt i rushtida. Også kommer man da alltid ca. 10 min før bussen går?! Selvfølge - sa frøken "bedre føre var" :o

EDIT: Ooooogså glemte jeg å nevne at utelivet er jo egentlig ikke så heftig, for man har så mye annet koselig å gjøre i Tromsø at man trenger da ikke drive å gå på byen og ha "dagen derpå" dager hvor du heller kunne gått med bikkja i fjellet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er oppvokst i Tromsø, bestemor har bodd der fra mamma var liten (mamma er vel 44 nå) til for noen år siden, og mammas søskenebarn bor der :hug:

Jeg ble forresten født i Trondheim, og bodde der i 1/2 år :o

Det er kjempefint der! Dyrebutikken på Kvaløya (var det det het?) liker jeg kjempegodt. Det er en Tropehagen, som er gedigen (iallefall for meg, siden vi ikke har noen dyrebutikk i mils omkrets). Det er vell 3 andre dyrebutikker der også! ;)

Håper du flytter dit, så kommer det flere doggiser oppi nord ;)

PS: Nordlys er nydelig! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikken på Kvaløya (var det det het?) liker jeg kjempegodt. Det er en Tropehagen, som er gedigen (iallefall for meg, siden vi ikke har noen dyrebutikk i mils omkrets). Det er vell 3 andre dyrebutikker der også! :hug:

Tropehagen zoo er på Pyramiden (Tromsdalen, altså andre siden, på fastlandet, ikke Kvaløya :o ) og er ... tja. Stor nok. Hvis du derimot drar innom "DYREBUTIKKEN Tromsø" er den 4 ganger større i areal, minst, så da får du nok bakoversveis! Den ligger på stakkevollanveien rett ovenfor betong"pipa".

Nordlys er fint ja :o Akkurat nå synes jeg det er fryyyyyktelig treigt til å vise seg da :rolleyes: *venter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg skrevet fint innlegg som forsvant...

Når flytter du oppover? Og har du bil? Det er kjekt å bo på øya om du ikke har bil...

Sykehuset er ikke midt i sentrum. Det går buss dit som tar rett over 10 min.

Og utelivet;

Rogers, Hawk, Jernbanen og Rorbua er de stedene som skriker "überharry" og er stappet av "den eldre sørpefulle garde". Der er det mye bråk.

Ellers så er det mange koselige plasser. Gründer har vinkveld en dag i uken, Circa er et koselig sted, Blårock spiller bra musikk, og ellers kjenner jeg mest til studentsteder :hug:

Hundeklubben er kjempetrivelig, vi har eget klubbhus man kan tine i mellom øktene, drikke kaffe og slarve i. Det er flere fellestreninger i uken, og man møter ofte folk på klubben ellers også :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tromsøværing på 20. året, så må jeg jo komme med noen goord om byen.

Sykehuset er ikke midt i sentrum, den er mer oppe på øya, nord for sentrum. Fra byen går det buss stort sett hver 10. min(det er ikke min erfaring at bussene er seine). Det er fult mulig å gå fra sentrum til sykehuset, men er litt usikker på hvor lang tid det tar, tre kvarter kanskje? Rundt sykehuset er det mye bebyggelse, så det bør på denne tiden av året være mulig å finne noe greit i gåavstand til sykehuset. Det går en lysløype oppe på øya, med fine turmuligheter. Jeg synes likevel Kvaløya har de beste turmulighetene, men da blir reiseruten til jobb litt lengre, men for min del er det absolutt verdt det. Jeg kan gå ut døra og være på tur på fjellet kun 5 min senere.

Jeg synes nordlendinger er et utrolig hyggelig folkeslag som er lett å komme i kontakt med. Har man litt selvironi og godt humør så kommer man utrolig langt. Slik som jeg har forstått så er Tromsø hundeklubb en aktiv klubb med ulike type treninger. De har ofte kurs. Mer om hundeklubben får noen andre fortelle, jeg har for lang vei til å trene aktivt der.

Mørketiden kan være litt tung inni mellom, men med en god hodelykt så setter det ikke stopper for skiturer og gåturer i skog og mark. Og til gjengjeld har vi nydelig nordlys og midnattsol, så da er det liksom ikke så farlig med mørketid. Rundt Tromsø er det utrolig mange fine toppturer man kan gå på, på ski om vinteren eller på beina om sommeren. Dessuten har Troms turlag mange hytter rundt omkring på fastlandet, så hvis man vil gå helgeturer/ukesturer er det fult mulig. Troms turlag arrangerer også mange turer i løpet av året, så det kan være en plass hvor du kan bli kjent med folk og danne nettverk, hvis du liker å gå på tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå kommer du?? Tromsøfolk er definitivt et trivlig slag. Jeg trives veldig godt her. Hundeklubben er ikke veldig stor, men med veldig hygglige treninger. Og vi trenger helt klart flere søringer her :hug:

*kremt* men når det gjelder uteliv. Hvis man drar på Rogers er det ikke rart man ikke syns utelivet er fantastisk nei *flire* men ellers finnes det en del bra plasser :o så ta med deg vindunken din du :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, da har jeg sagt ja til å dra fra alt som er trygt og godt i Trondheim, og flytte langt mot nord hvor jeg aldri har vært og ikke kjenner noen ... Så altså, hva er bra med Tromsø? Jeg trenger noen skikkelig gode grunner for å flytte, slik at jeg får sove inatt :hug:

Neida, så ille er det ikke, men er det noen fra Tromsø som kan fortelle litt om hvordan byen er? Hvordan er hundemiljøet? Er det Tromsø hundeklubb som er tingen? Jeg har fått jobb på sykehuset, noen tips om hvor det kan være greit å se etter bolig? Hørte at sykehuset har leiligheter til leie, noen som vet hvor og hvordan disse er? Skal ringe imorgen å prate med dem som styrer med disse, men greit å høre med andre også. Alt skjer litt brått, så jeg får ikke mulighet til å oppover å se byen engang før jeg flytter dit ... Er folk snille og vennlige dersom jeg smiler pent og oppfører meg, eller bør jeg ta med filmsamlingen oppover like godt først som sist? :o

Byen er trivelig. Det er en passe stor by som har gode tilbud for det meste, men som samtidig er liten slik at den blir oversiktlig.

Hundemiljøet er generelt godt. Hundeklubben er tingen, men det er også retrieverklubben, Norske Redningshunder og Hundevis. Hva trener du? I agilitygruppa og på Hundevis trener de aller fleste positivt og klikkertrener. Blant lp, bruks og redningsfolket er det noe mer ymse treningsmetoder, men jevnt over trivelige folk!

Angående bolig så er vel zett.no og finn.no en god start, men UNN har boliger, ja, uten at jeg vet kvaliteten, så hør med dem :o

Folk ER hyggelige og bare du tar med deg folkeskikket, så går det så bra så ;) Trøndere og nordlendinger ganske like i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Sykehuset er ikke midt i sentrum, den er mer oppe på øya, nord for sentrum. Fra byen går det buss stort sett hver 10. min(det er ikke min erfaring at bussene er seine). Det er fult mulig å gå fra sentrum til sykehuset, men er litt usikker på hvor lang tid det tar, tre kvarter kanskje?

Jeg bruker såvidt over halvtimen (men så går ikke jeg fryktelig sakte heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropehagen zoo er på Pyramiden (Tromsdalen, altså andre siden, på fastlandet, ikke Kvaløya ;) ) og er ... tja. Stor nok. Hvis du derimot drar innom "DYREBUTIKKEN Tromsø" er den 4 ganger større i areal, minst, så da får du nok bakoversveis! Den ligger på stakkevollanveien rett ovenfor betong"pipa". Nordlys er fint ja :hug: Akkurat nå synes jeg det er fryyyyyktelig treigt til å vise seg da :rolleyes: *venter*

Tromsdalen ja! :o

Wow! Neste gang jeg er i Tromsø, DA! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er det mange koselige plasser. Gründer har vinkveld en dag i uken, Circa er et koselig sted, Blårock spiller bra musikk, og ellers kjenner jeg mest til studentsteder ;)

Ahem, ja jeg glemte Blå helt jeg, utrolig nok :hug: Er jeg unnskyldt om jeg sier at jeg er der like mye på dagen som på kvelden og dermed ser på det som et ikke-reint utested? Er jo bare venner som jobber der også, ""et annet hjem" :P

:o Blåmandag :o

Ang. sykehuset og nærhet, så trenger du slett ikke bo kjempenært. Jeg bor på andre siden av øya, nært flyplassen, og jeg bruker 8 minutter med buss dit. ;) Busstilbudet er fantastisk og det er veier overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busstilbudet er fantastisk og det er veier overalt.

Mitt råd er; har du ikke bil, finn en leilighet nærme byen eller sykehuset, eller dobbeltsjekk at det er gode bussforbindelser... Der jeg bor er det ikke så bra bussforbindelser, er helt annerledes enn i fjor da jeg bodde midt i sentrum.. *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er, dette høres jo veldig bra ut :hug: Har notert ned masse her nå, og imorgen må jeg vel ivei å kjøpe ett kart. Har ikke behov for å bo vegg-i-vegg med UNN akkurat, da er det viktigere å være i nærheten av fine turområder. Vant til å ta buss, og bussen i Trondheim er iallefall ikke kjent for å være presis ... :rolleyes: Ellers så har jeg bil, og kommer nok til å ta den med oppover, selv om jeg ser litt mørkt på den bilturen. Mulig jeg bare hiver den på hurtigruta.

Utelivet er vel heller ikke det viktigste, selv om det kanskje virket sånn? *hehe* Er nok ganske sjelden ute på byen, men kjekt å vite hvilke plasser man skal holde seg unna da :o

Mørketiden har jeg valgt å ikke tenke på, det går vel mot lysere tider nå. Så den tid den sorg.

Jeg flytter oppover i månedskiftet februar/mars.

Poter: Vi trener hovedsakelig bruks, etter at jeg gikk grundig lei av alt som heter lp i fjor ... Har tenkt litt på NRH (men fant ut her i Trondheim at det var vanskelig å kombinere med turnusarbeid, iallefall den turnusen jeg hadde her), så vi får se nå. Hva er Hundevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Så snille dere er, dette høres jo veldig bra ut :hug: Har notert ned masse her nå, og imorgen må jeg vel ivei å kjøpe ett kart. Har ikke behov for å bo vegg-i-vegg med UNN akkurat, da er det viktigere å være i nærheten av fine turområder. Vant til å ta buss, og bussen i Trondheim er iallefall ikke kjent for å være presis ... :rolleyes: Ellers så har jeg bil, og kommer nok til å ta den med oppover, selv om jeg ser litt mørkt på den bilturen. Mulig jeg bare hiver den på hurtigruta.

Utelivet er vel heller ikke det viktigste, selv om det kanskje virket sånn? *hehe* Er nok ganske sjelden ute på byen, men kjekt å vite hvilke plasser man skal holde seg unna da :o

Mørketiden har jeg valgt å ikke tenke på, det går vel mot lysere tider nå. Så den tid den sorg.

Jeg flytter oppover i månedskiftet februar/mars.

Poter: Vi trener hovedsakelig bruks, etter at jeg gikk grundig lei av alt som heter lp i fjor ... Har tenkt litt på NRH (men fant ut her i Trondheim at det var vanskelig å kombinere med turnusarbeid, iallefall den turnusen jeg hadde her), så vi får se nå. Hva er Hundevis?

Hundevis er ei som driver for seg selv og holder en del klikkerkurs i Tromsø.

Hvis turområder er det viktigste og du har bil vil jeg anbefalle og ikke bo på øya. Selv om det er fine lysløyper der er det ikke så mye annet turterreng. Men, det er selvfølgelig mye mer sentralt. På kvaløya er det mye fint turterreng nært, men der er det litt lenger til sentrum. Tromsdalen er også et alternativ. Og ikke bekymre deg for bilturen opp, det går greit. Det er dyyyrt å sende den med hurtigruta. Så lenge det er greit føre over saltfjellet går det nok veldig greit å kjøre. Det tar noen timer, men er verdt det for å ha bilen her. For bil åpner veldig mange muligheter for flotte turområder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundevis er ei som driver for seg selv og holder en del klikkerkurs i Tromsø.

Hvis turområder er det viktigste og du har bil vil jeg anbefalle og ikke bo på øya. Selv om det er fine lysløyper der er det ikke så mye annet turterreng. Men, det er selvfølgelig mye mer sentralt. På kvaløya er det mye fint turterreng nært, men der er det litt lenger til sentrum. Tromsdalen er også et alternativ. Og ikke bekymre deg for bilturen opp, det går greit. Det er dyyyrt å sende den med hurtigruta. Så lenge det er greit føre over saltfjellet går det nok veldig greit å kjøre. Det tar noen timer, men er verdt det for å ha bilen her. For bil åpner veldig mange muligheter for flotte turområder!

Har man bil er det da ingen hindring hvor man bor? Å komme seg av øya er jo gjort på nullkommaniks uansett. Nei, finn deg noe som er billig og funksjonabelt, med mindre det er i nordlige kroken/kaldfjord/berg så går det helt greit! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...