Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker fra da du var ung ....


BDD Girl

Recommended Posts

Tenker ikke da på faktabøker men på gode bøker som du lå under dyna og leste eller leste høyt for andre. Bøker som var spennende, triste, morsomme, ja du vet ....

Jeg husker et par bøker og det var Wolf, som handlet om en ulv (tror jeg, eller en blanding av ulv og hund), så var det en bok om en politihund som bet, den het ett eller annet med Må .... dø? Så var det boken om hans om fant to hvite ulvevalper i et tre eller noe sånn, og broren hans hadde en boxer. Den var også fin. Ulvehunden og Når Villdyret Våkner er klassikere, og de må man jo ta med okke som.

Så var det To år med Tessa - tror det var det den het, ei jente osm ville ha hund og mått ebevise at hun kunne ta vare på en hund så hun passet en Golden i to år, og så fikk hun hunden etter hvert da, etter disse to årene.

Var også en om en gutt som tok vare på en utmagret Greyhound. Den var også fin, tror det var en av Disney Junior Bokklubb bøkene.

Det var også en om en gutt som fikk en lundehund som han ikke var så grei med så den beit han og ble omplassert.

Var også en om en Labrador som var stygg som valp men som bl esuper som voksen. Var en av disse Disney bøkene. Den ble sprayet av et stinkdyr og ble dusjet i tomatsaus husker jeg. Moro bok det og, og den tok for seg litt mer enn bare gleden med å ha hund.

Nå er jeg å regne som "gammel" i forhold til mange her inne da, men dette er et par av de hundebøker som jeg savner å vite navnet på. Noen som vet hvilke bøker jeg snakker om=

Eller kanskje du har andre dyrebøker fra "gamle dager" som du vil fortelle om`F.eks Søvhingstenbøkene som var mega poppis på 90-tallet.

Eller en av mine favoritter: Flicka, Flickas sønn og Grænne gressganger av Mary O'Hara.

Hva er dine favoritter, hvilke bøker savner du og hvem vil du aldri kvitte deg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Når det gjelder hundebøker så har jeg ikke så mange som ikke er reine fakta, men en bok som jeg elsker er den "gyldne minner fra en hunds hverdag".

Som hestemenneske var jeg medlem i pennyklubben, og de fleste bøkene ligger på loftet nå, men unntak av faktabøkene om natural horsemanship og selvfølgelig heartland-serien. Sistnevnte har jeg lest flere ganger, og den kommer nok til å være med meg uansett hvor jeg enn ender opp når jeg flytter ut. Hørte forresten av denne serien har blitt filmatisert som en serie, men jeg er egentlig ikke så sikker på om jeg vil se den siden bøkene var så utrolig bra at serien garantert blir en skuffelse. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noen bøker med handling i Australia, om en dingo(?) og forholdet hans med mennesker.

Og Anne B. Ragde sine bøker om boxeren(?) i Oslo, og alle hans opplevelser. Mener det var en 3-4 bøker.

Og James Herriot sine dyrlegebøker, ikkje bare hund da, men mye artig :whistle:

Var selvfølgelig også medlem i pennyklubben, og de som henger igjen derfra er Heia Rubin (travbok), + ei til som eg ikkje husker navnet på i farten. Om en galopphest som dør i slutten av boka, for så at avkommet skal ta over... Og ikkje minst Thunderfoot ;) Om en svær trekkhest som får nytt liv som melkevogntrekkhest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av Når villdyret våkner o.l. bøker husker jeg bare en hundebok som ikke var faktabok fra min "spedeungdom". Den boka het Sjokobovski eller noe sånt! Handlet om en St. Bernards eller noe sånt. Kjempe morsom bok. :whistle: Står vel forstatt i bokhylla tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og James Herriot sine dyrlegebøker, ikkje bare hund da, men mye artig :whistle:

Kongebøker!

Min tante hadde disse, så jeg leste de en gang i året - når vi dro på sommerferie til mine besteforeldre på vestlandet. Vi var der en ukes tid, så jeg rakk alltid å lese de fem bøkene hun hadde på den tiden. Fineste bøkene, savne de...

Jeg hadde en bok om en airedaleterrier og en om en collie, men neimen om jeg husker hva de heter eller handlet om - husker bare coveret... Jeg leste mye, men sjelden barnebøker, de var så barnslige. Begynte tidlig med Frøken Detektiv, for eksempel. Leste lite om hund, vi hadde jo hunder rundt oss hele tiden, jeg fikk dekket behovene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke da på faktabøker men på gode bøker som du lå under dyna og leste eller leste høyt for andre. Bøker som var spennende, triste, morsomme, ja du vet ....

Jeg husker et par bøker og det var Wolf, som handlet om en ulv (tror jeg, eller en blanding av ulv og hund), så var det en bok om en politihund som bet, den het ett eller annet med Må .... dø? Så var det boken om hans om fant to hvite ulvevalper i et tre eller noe sånn, og broren hans hadde en boxer. Den var også fin. Ulvehunden og Når Villdyret Våkner er klassikere, og de må man jo ta med okke som.

Må Cæsar dø?... den hadde jeg i hus her for ikke så lenge siden :whistle: Lest den noen ganger kan man si.

Husker jeg var veldig fan av Phantom bøkene til penny :rolleyes:

Signeres! De er noen av de få Pennybøkene jeg ikke har kvittet meg med, og som jeg har lest faktisk for ikke mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en hundebok i julegave et år, fordi jeg hadde ønsket meg akkurat den boka. Det var en ren faktabok bl. a. om hunderasene, og jeg leste den fra perm til perm mange ganger. Jeg tror den het "Hund som Hobby" men det var naturligvis ikke den samme boka som den som heter det nå, dette var for "noen tiår" siden. Jeg fikk ikke ha hund, så denne boka var liksom det jeg hadde å trøste meg med. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må Cæsar dø?... den hadde jeg i hus her for ikke så lenge siden :hug: Lest den noen ganger kan man si.

Den er det ja. Tusen takk :-)

Jeg tror faktisk jeg kan ha den liggende blandt alle bøkene mine i boden. Har ikke hatt hjerte til å kaste dem. Kanksje jeg en dag kan la barn og familiens barn låne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politihunden Rex" om en engelsk politimann og hans schæfer, var en av de første bøkene om hund jeg leste. Den var skrevet i 1958 og da var nok hunden død og borte for lengst. Det var altså en gammel bok da jeg leste den, men lærte meg det første lure hundetenertrikset som jeg tok med med meg inn i hundelivet mitt mange år etterpå. "Straff aldri hunden din når den kommer til deg, uansett om den har stukket av og vært borte i timesvis, eller bare kommer litt seint på innkalling. Det skal alltid og uten unntak være positivt å komme til deg!" Dette er altså over femti år siden, så positivisme er ikke akkurat nytt, da.

Den andre boken jeg husker som en av de første jeg leste var: "Lille blå Bonnie" om en bedlingtonterrier. Den var årsaken til at vi hundre år etterpåhadde en liten blå bedlington i fjorten deilige år.

Begge bøkene har jeg funnet igjen i antikvariat nå som voksen og har dem nok på hytta, for jeg fant dem ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel Hund er fra Oslo, Stovner området om jeg ikke husker helt feil. Herlig bok om en langhåret Schäfer. Er bilde av Mikkel på forsiden, han sitter og ser ut av vinduet på coveret. Handlingen er fin, en søt historie om hverdagen med hund, og masse fine bilder av Mikkel Hund og vennene hans. Og jeg gråt når de tar med seg Mikkel på siste biltur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...