Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bergen

Synnikken

Recommended Posts

• Svar 142
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Dæven, bare 20 springere! :whistle: Der skulle vi vært gitt... Jeg tror vi burde flytte til Vestlandet, Trøndelag eller nordover :)

Skrevet
Dæven, bare 20 springere! :whistle: Der skulle vi vært gitt... Jeg tror vi burde flytte til Vestlandet, Trøndelag eller nordover :)

Med 3 utstillinger i året eller noe?!

Skrevet
Med 3 utstillinger i året eller noe?!

Joda, færre utstillinger er det jo på de kantene av landet dessverre, men samtidig hadde det jo vært fint med litt mindre konkurranse på de utstillingene vi faktisk klarer å komme oss på :whistle:

Skrevet
Lurer på hvem mallene er jeg

Jeg trodde en var Extra ihvertfall (om jeg ikke husker helt feil).

Høres rett ut det :D

Den ene er moren til Extra, Brenda. Hun står for stor cert, så jeg meldte ikke på Extra (ikke at jeg tror at Extra hadde tatt det, men...) :whistle:

Jeg kommer opp på lørdagen og ser på :)

Skrevet
Den ene er moren til Extra, Brenda. Hun står for stor cert, så jeg meldte ikke på Extra (ikke at jeg tror at Extra hadde tatt det, men...) :whistle:

Jeg kommer opp på lørdagen og ser på :D

Knall... Da ser jeg etter mallene så kommer jeg bort og sier hei :P

Lykke til til extramamma :P

Off! 34 Rottweilere <_< Og vi som går for championatet...

Hadde det ikke vært kult da, å ta championatet med konkurranse?

Jeg syns personlig det er gøyere å ha en hund som blir BIR når det er over 20 hunder (mye på belgerne) påmeldt, enn når det er 4-5 stk :)

Skrevet

Jeg skal stille Blondie, papillon, i Åpen klasse på lørdag og junior handling på søndag ^^,

Noen som vet hvor mange papilloner som stiller?

Men på nummer lappen til Junior handling står det ingenting om dommer, oppmøte tid, dag eller ring nr :S? Noen som vet hvorfor?

Skrevet
Jeg har ikke noe fast på han, men har sjekket litt nære slektninger han har dømt på dogweb/hunddata og de har gjort det greit. Har du gjort det? Sjekket nære slektninger som likner på din? :whistle:

edit: han vet i hvertfall hva han liker. På de 2 siste uts i Sverige dømte han samme hunden som henholdsvis 2bhk m/cert, og bir m/ cert. Sjekk hunddata til skk og søk uts. dommer + es :)

Hvor søker man på Dog Web da?

Skrevet
Hvor søker man på Dog Web da?

Har ikke funnet noen annen bra måte på dogweb enn å se på tidligere uts. på hunder som er typelike egen hund å se om dommeren har dømt dem.

Bare 30 påmeldte for vår del, og deilig sent oppmøte :whistle:

Skrevet

Vell han som skal dømme papilloner har dømt lite i Norge tror jeg. Har søkt litt rundt og så 2 resultater med han som dommer nede i England og det lovet bra :) Begge tispene som vant åpen klasse på de utstillingene ble best i rasen! Vi satser på å gjennoppleve dette her med Blondie som den tispen som vinner Åpen klasse med stor Cert og Championatet og best i rasen :D Vi sikter høyt :whistle:

Skrevet

Selvsagt. Jeg sa vel at det var typisk min uflaks om vi skulle inn i ringen samtidig, og jo - jeg hadde rett! Både Tulla og Aynï har oppmøtetid kl 10:00, så da trenger jeg antageligvis handleren min! :P HCC - når er din deilige seine oppmøtetid - kl 11? :) Du stiller flat, sant?

Aynï stiller i ring 9, Tulla i ring 4. 20 springere og 31 cairn. :D Springerne er bare 20, og de er de første som skal møte 10, cairn er 31, og skal møte kl 10, men gå etter 5 andre hunder som også skal møte 10. Jeg tipper Tulla går først i ringen, og at jeg rekker Aynï etterpå, men for sikkerhets skyld trenger jeg noen som kan ta Aynï hvis det trengs. Og HCC, det passer vel ypperlig, for så lenge jeg er i ringen med Tulla, kan jo ikke du komme inn med din flat? :whistle::P

Skrevet
Selvsagt. Jeg sa vel at det var typisk min uflaks om vi skulle inn i ringen samtidig, og jo - jeg hadde rett! Både Tulla og Aynï har oppmøtetid kl 10:00, så da trenger jeg antageligvis handleren min! :P HCC - når er din deilige seine oppmøtetid - kl 11? :) Du stiller flat, sant?

Aynï stiller i ring 9, Tulla i ring 4. 20 springere og 31 cairn. :D Springerne er bare 20, og de er de første som skal møte 10, cairn er 31, og skal møte kl 10, men gå etter 5 andre hunder som også skal møte 10. Jeg tipper Tulla går først i ringen, og at jeg rekker Aynï etterpå, men for sikkerhets skyld trenger jeg noen som kan ta Aynï hvis det trengs. Og HCC, det passer vel ypperlig, for så lenge jeg er i ringen med Tulla, kan jo ikke du komme inn med din flat? :whistle::P

Passer perfekt, jeg står og går med hunden til du kommer jeg :P

Skrevet
Passer perfekt, jeg står og går med hunden til du kommer jeg :)

Flottings! :whistle: Åh, nå ble jeg kjempeglad! Det kunne jo nesten ikke vært mer bankers! *hoppe og sprette*

Skrevet

Angående junior handlinge, noen som har svar på det? Leste programmet til NKK, der stod det at Juniorhandlingen begynte klokken 12. Men hvordan skal jeg vite hvilken dag jeg skal? Jeg meldte meg på dag 2, men det står at det er 7 i junior handling begge dagene.. :S Burde jeg ringe?

Skrevet

Hmm

13 japanere, da er vel det kanskje de samme som på manger da for der var vi like mangen. Er jo lov å håpe på at gammla ikke slipper all pelsen til da og at vi gjør det likebra som på manger. men man vet jo aldri, har ikke stilt for den dommeren før så er spent på hva dommeren foretrekker(håper Tinka faller i smak så hun kan få certet og bli Nuch på sine gammle dager). Vi får vente og se, vet ikke om jeg tør bade henne en gang til hvis hun røyter for da ryker vell all pelsen, får holde henne renest mulig og heller bare vaske ben og buk om nødvendig

Skrevet

28 dvergpinscherer.

Skal bli morro å se hvordan det går. :lol:

Dommern skal vist være veldig streng..

Skrevet

Dag 2 er søndag. Dag 1 er lørdag. Om det er 3 dagers blir jo dag 1 fredag ovs. Dag 1 av arr. skjønner? :lol:

Nå har vi fått ordnet med leiebil (man har gode prosenter hos hertz om man er naf medlem), så da er det bare å hente flykassen vi har fått låne neste helg så er vi klare :lol:

Skrevet
Dag 2 er søndag. Dag 1 er lørdag. Om det er 3 dagers blir jo dag 1 fredag ovs. Dag 1 av arr. skjønner? :)

Nå har vi fått ordnet med leiebil (man har gode prosenter hos hertz om man er naf medlem), så da er det bare å hente flykassen vi har fått låne neste helg så er vi klare :)

Oi, får du ha hund i leiebil altså? Koster det mer, eller må man bare si fra om det på forhånd?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...