Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe blitz eller lyssterk fastlinse?

Aussieglis

Recommended Posts

Er helt splittet!

Hva ville du gjort - kjøpt ekstern blitz eller en fastlinse (Canon EF 50mm f/1.8 II) ?

Vil en slik fastlinse bli såppass lyssterk at den kan brukes i haller f.eks?

Hva med blitzer, er det noe man kan bruke i haller for å få bedre bilder? Den største grunnen til at jeg har lyst på blitz er vel Marits innebilder av kattene sine :lol: Jeg tar jo en del bilder inne, men det blir jo bare mindre og mindre siden jeg irriterer meg så mye over blitzøyne og stygt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for blitzen. Du har kitobjektivet og det nye objektivet, sant? Det dekker de fleste bruksområder. 50mm'ern er kul til portretter og du får fine bilder av den, men blitzen er mer "allround" eller hva jeg skal si.

Mitt valg hvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det var godt å høre, jeg har nemlig mest lyst på blitz kjenner jeg :)

Føler jo at de objektivene jeg har duger fint for mitt bruk så lenge jeg har nok tilgang på lys, og det vil jo blitzen hjelpe meg med. Så lenge jeg bruker forhåndsvis lav ISO på de objektivene så gir de fine bilder til den prisen de ble kjøpt for, så jeg tror nok jeg går for blitz..

Er jeg heldig får jeg en brukt til tusenlappen, men hvis den er solgt, har noen tips til ekstern blitz til canon? Jeg MÅ ha en sånn som kan skrus opp i taket osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitz! Til din bruk (nå regner jeg med du er iallefall *litt* som meg ;) ) med hund, natur og den type actionbilder vil nok ikke 50mm være så nyttig. Da ville jeg heller kjøpt vidvinkel 12-24 :whistle:

Har personlig valgt vekk 50 mm'ern for ... noe annet. I framtiden. Engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prøve Marit sin blitz noen ganger og det er ikke tvil i min sjel om hva jeg ønsker meg i bursdagsgave! Det blir så mange kule effekter med den blitzen og innebilder blir en drøm :) Akvariefisker blir til og med "enkle" å ta bilder av. Så blitz er helt klart mitt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Jeg har hatt samme dilemma. Var en god stund innstilt på blits, men nå endte jeg opp med en brå snu rundt og gikk for lyssterkt objektiv. Jeg kjøpte et dyrere da, Canon 85 mm f/1.8. Jeg er forløpig ganske fornøyd. Har ikke fått testet det så mye da med tanke på at det blir FOR mørkt for lett nå disse dager. Men akkurat nå har jeg foto som prosjekt til fordypning, så da skal den prøves ut :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme dilemma. Var en god stund innstilt på blits, men nå endte jeg opp med en brå snu rundt og gikk for lyssterkt objektiv. Jeg kjøpte et dyrere da, Canon 85 mm f/1.8. Jeg er forløpig ganske fornøyd. Har ikke fått testet det så mye da med tanke på at det blir FOR mørkt for lett nå disse dager. Men akkurat nå har jeg foto som prosjekt til fordypning, så da skal den prøves ut :whistle:

Jeg har lyst på det objektivet du har! *misunnelig* Merker at jeg skulle ønske jeg hadde lengre brennvidde når jeg bruker 50mm'ern ute. Det blir litt for lite føler jeg. Hva betalte du for det objektivet ditt?? Vurderer å selge 50mm'ern og kjøpe 85mm faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt gå for begge deler - jeg fikk 50mm f1,8 på ebay for snaue 500 kroner :whistle:

What?! Jeg ga ca 3500 for en f1,4

Men jeg er også veldig fornøyd med dette. På en annen side er det uanvant å ikke ha zoom. Ofte føler jeg at jeg er endten for nærme, eller for langt unna. Men selv inne i mørke haller får jeg sylskarpe klare bilde (merker en del forskjell av mellom 1,8 og 1,4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?! Jeg ga ca 3500 for en f1,4

Men jeg er også veldig fornøyd med dette. På en annen side er det uanvant å ikke ha zoom. Ofte føler jeg at jeg er endten for nærme, eller for langt unna. Men selv inne i mørke haller får jeg sylskarpe klare bilde (merker en del forskjell av mellom 1,8 og 1,4)

50 mm f/1,4 til canon er dyrere og bedre enn 50 mm f/1,8 til canon. f/1.8 til Canon er helt plastikk aktig, mens den f/1.4 er en bedre linse. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men se på bildet.

BILDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 mm f/1,4 til canon er dyrere og bedre enn 50 mm f/1,8 til canon. f/1.8 til Canon er helt plastikk aktig, mens den f/1.4 er en bedre linse. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men se på bildet.

BILDE

Japp :yawn: Kvaliteten kan ikke sammenlignes mtp på hvordan de objektivene er konstruert. Optisk er f1.4 mye bedre laget enn 50mm f1.8 rett og slett. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg canon 50mm f1.4 USM nå, og er superfornøyd! Blitz skal jeg også ha, men det blir ikke før om en god stund. Prioriterer å kjøpe en god zoomlinse neste gang. :yawn:

haha, og det tok deg nesten et år fra du spurte til det skjedde noe :yes:

Ja, jeg sliter også veldig med at det ikke er en eneste mm i zoom på dette... Og derfor ligger min 50mm (eller er det 30?? NÅ ble jeg usikker nå.. er vel 50 vel.. kanskje) som regel i fotosekken.. Ubrukt. Må ta meg sammen tror jeg. Til neste utstilling er jeg ikke i tvil på hva jeg skal bruke iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...