Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvidet "stavekontroll"?

Recommended Posts

Skrevet

Forumet har en flott "stavekontroll" som stopper banneord, endrer kos til kos og klem til klem osv. Er det mulig å utvide denne til å gjelde også en annen stadig oftere brukt "skrivefeil", som forstyrrer språket? Jeg tenker på hauger av punktum etter hverandre. Ville det vært teknisk mulig å legge inn en sperre slik at uansett hvor mange punktum man skrev så viste sonen kun 2-3 f.eks?

• Svar 104
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Forumet har en flott "stavekontroll" som stopper banneord, endrer kos til kos og klem til klem osv. Er det mulig å utvide denne til å gjelde også en annen stadig oftere brukt "skrivefeil", som forstyrrer språket? Jeg tenker på hauger av punktum etter hverandre. Ville det vært teknisk mulig å legge inn en sperre slik at uansett hvor mange punktum man skrev så viste sonen kun 2-3 f.eks?

Denne støtter jeg!

Skrevet

Kan være enig, hvis det går an å endre over 3 til kun 3, men mens 1 eller 2 fortsatt er 1 eller 2. Jeg mener svært forskjellige ting med 1 punktum, 2 punktumer og 3 punktumer. Selv om kanskje ikke alle andre oppfatter det. Det er en form for å uttrykke tonefall, eller tanken bak, for min del. :rolleyes2:

Skrevet
Kan være enig, hvis det går an å endre over 3 til kun 3, men mens 1 eller 2 fortsatt er 1 eller 2. Jeg mener svært forskjellige ting med 1 punktum, 2 punktumer og 3 punktumer. Selv om kanskje ikke alle andre oppfatter det. Det er en form for å uttrykke tonefall, eller tanken bak, for min del. :rolleyes2:

Enig med deg i det om at 1 punktum fortsatt er et punktum, men hva er forskjellen i tonefall eller tanken bak 2 og 3 punktumer?

Skrevet

Det gjelder faktisk med utropstegn. Skriver du to !! kommer det bare ett !, skriver du tre utropstegn, kommer det to, osv.

Skrevet
Det gjelder faktisk med utropstegn. Skriver du to ! kommer det bare ett !, skriver du tre utropstegn, kommer det to, osv.

Da kan det vel ikke være verre enn å la dette gjelde punktum også?

Skrevet
Da kan det vel ikke være verre enn å la dette gjelde punktum også?

Sant nok, men jeg er enig med Nowisclee om at forkortningen ikke bør begynne før ved mer enn tre prikker. Jeg mener også noe forskjellig med prikkene mine, haha! :lol:

Skrevet
Sant nok, men jeg er enig med Nowisclee om at forkortningen ikke bør begynne før ved mer enn tre prikker. Jeg mener også noe forskjellig med prikkene mine, haha! :lol:

Dette er jeg faktisk enig i. Litt meninger er det jo ved disse... *flir* Men stopp der da! *trygler Espen om å lage en slik sperre*

Skrevet
Dette er jeg faktisk enig i. Litt meninger er det jo ved disse... *flir* Men stopp der da! *trygler Espen om å lage en slik sperre*

Er det ikke lettere å bare be Belgerpia skrive mindre prikker? *mobbe* :)

Skrevet
Er det ikke lettere å bare be Belgerpia skrive mindre prikker? *mobbe* :)

LOL! T'is fønny 'cuz it's true. :)

Skrevet

Jeg kan prøve å fikse litt i morgen. Trenger litt hjelp til å komme på ord som ofte skrives feil. Kan dere lage en liten liste til meg?

Eks:

Feil - Rett:

Ike - Ikke

Osv.

Skrevet

Kan dere samle listen? Kopier og lim inn hverandre sine lister, slik at det ikke blir så mye arbeid :)

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

forskjellig - forskjellig

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Skrevet

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Hverken - verken

skjønner/skjønner - skjønner (i alle former)

Skrevet
Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Hverken - verken

Det er lov til å skrive hverken, da - det er bare mer konservativt enn verken. Fortsetter lista:

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Interessangt/intressant/intrissangt/osv - interessant

Skrevet

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Interessangt/intressant/intrissangt/osv - interessant

sjekke - sjekke

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...