Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvidet "stavekontroll"?

Recommended Posts

Skrevet

Forumet har en flott "stavekontroll" som stopper banneord, endrer kos til kos og klem til klem osv. Er det mulig å utvide denne til å gjelde også en annen stadig oftere brukt "skrivefeil", som forstyrrer språket? Jeg tenker på hauger av punktum etter hverandre. Ville det vært teknisk mulig å legge inn en sperre slik at uansett hvor mange punktum man skrev så viste sonen kun 2-3 f.eks?

• Svar 104
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Forumet har en flott "stavekontroll" som stopper banneord, endrer kos til kos og klem til klem osv. Er det mulig å utvide denne til å gjelde også en annen stadig oftere brukt "skrivefeil", som forstyrrer språket? Jeg tenker på hauger av punktum etter hverandre. Ville det vært teknisk mulig å legge inn en sperre slik at uansett hvor mange punktum man skrev så viste sonen kun 2-3 f.eks?

Denne støtter jeg!

Skrevet

Kan være enig, hvis det går an å endre over 3 til kun 3, men mens 1 eller 2 fortsatt er 1 eller 2. Jeg mener svært forskjellige ting med 1 punktum, 2 punktumer og 3 punktumer. Selv om kanskje ikke alle andre oppfatter det. Det er en form for å uttrykke tonefall, eller tanken bak, for min del. :rolleyes2:

Skrevet
Kan være enig, hvis det går an å endre over 3 til kun 3, men mens 1 eller 2 fortsatt er 1 eller 2. Jeg mener svært forskjellige ting med 1 punktum, 2 punktumer og 3 punktumer. Selv om kanskje ikke alle andre oppfatter det. Det er en form for å uttrykke tonefall, eller tanken bak, for min del. :rolleyes2:

Enig med deg i det om at 1 punktum fortsatt er et punktum, men hva er forskjellen i tonefall eller tanken bak 2 og 3 punktumer?

Skrevet

Det gjelder faktisk med utropstegn. Skriver du to !! kommer det bare ett !, skriver du tre utropstegn, kommer det to, osv.

Skrevet
Det gjelder faktisk med utropstegn. Skriver du to ! kommer det bare ett !, skriver du tre utropstegn, kommer det to, osv.

Da kan det vel ikke være verre enn å la dette gjelde punktum også?

Skrevet
Da kan det vel ikke være verre enn å la dette gjelde punktum også?

Sant nok, men jeg er enig med Nowisclee om at forkortningen ikke bør begynne før ved mer enn tre prikker. Jeg mener også noe forskjellig med prikkene mine, haha! :lol:

Skrevet
Sant nok, men jeg er enig med Nowisclee om at forkortningen ikke bør begynne før ved mer enn tre prikker. Jeg mener også noe forskjellig med prikkene mine, haha! :lol:

Dette er jeg faktisk enig i. Litt meninger er det jo ved disse... *flir* Men stopp der da! *trygler Espen om å lage en slik sperre*

Skrevet
Dette er jeg faktisk enig i. Litt meninger er det jo ved disse... *flir* Men stopp der da! *trygler Espen om å lage en slik sperre*

Er det ikke lettere å bare be Belgerpia skrive mindre prikker? *mobbe* :)

Skrevet
Er det ikke lettere å bare be Belgerpia skrive mindre prikker? *mobbe* :)

LOL! T'is fønny 'cuz it's true. :)

Skrevet

Jeg kan prøve å fikse litt i morgen. Trenger litt hjelp til å komme på ord som ofte skrives feil. Kan dere lage en liten liste til meg?

Eks:

Feil - Rett:

Ike - Ikke

Osv.

Skrevet

Kan dere samle listen? Kopier og lim inn hverandre sine lister, slik at det ikke blir så mye arbeid :)

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

forskjellig - forskjellig

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Skrevet

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Hverken - verken

skjønner/skjønner - skjønner (i alle former)

Skrevet
Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Hverken - verken

Det er lov til å skrive hverken, da - det er bare mer konservativt enn verken. Fortsetter lista:

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Interessangt/intressant/intrissangt/osv - interessant

Skrevet

Feil - rett

dusje - dusje

gjelder - gjelder

nysgjerrig - Nysgjerrig

valp - valp

Interessangt/intressant/intrissangt/osv - interessant

sjekke - sjekke

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...