Gå til innhold
Hundesonen.no

utdanning i hund?


laikamor

Recommended Posts

I går fikk jeg denne mailen:

"Hei Monica

Vi ser at du har søkt skoleplass i Vestfold på naturbrukslinjen. For å kunne få plass her må du søke hjemfylket ditt om at de gir gjesteelevsrefusjon. Hvis de gir en slik garanti, vil du kunne konkurrere på lik linje med elever fra Vestfold på tilbudet.

Vi ønsker også å vite om det er hest eller hund du ønsker fordypning i?

Med vennlig hilsen

Trine Gjersøe

Inntaksleder

Vestfold fylkeskommune"

Jeg printet ut mailen slik at mamma kunne ta den med til rådgiveren på skolen, og idag ringte hun til noen(vet ikke helt hvem, men noen som har med skoler ol i vestagder å gjøre). De sa at jeg ikke kunne komme inn på den skolen frodi vi har jo naturbruk her i Vest-Agder. De vil ikke sende ut elever fra Vest-Agder til andre fylker (har hatt problemer med det før også), så nå kan jeg nok ikke gå på Melsom... Der gikk den drømmen i KNAS! ;) Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er problemet. Vi har naturbruk her også, men vi har jo ikke noe hundelinje her, så jeg synes jo det skulle gå. Eneste muligheten var om det ble en ledig plass, men det får jeg ikke vite før i en måned etter svarfristen eller noe slikt. Jeg må jo også svare på om jeg skal gå på den skolen jeg har søkt på her i Vest-Agder. :)

Jeg er skikkelig sur og lei meg nå! :)

Tror mamma skal ringe til Stend imorgen og spørre om det går ann å komme inn der. Håper det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Å, så kjedelig! :)

Jaa... Jeg er ekstremt lei meg og sur nå :)

Noen som vet om Stend er en privatskole? Eneste muligheten min tror jeg er om Stend er privatskole.

Grunnen for at jeg ikke kunne gå på Melsom var at ikke Vest-Agder ville kjøpe plass til meg siden vi har naturbruk her også. Men om det hadde vært privat skole, så kan vi ordne med det selv, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg brev fra Vestfold fylkeskommune. Der var det noen ark jeg måtte fylle ut om hva jeg vil søke(hund, hest osv), og hvorfor jeg vil søke akkuratt det. Mamma skal spørre rådgiveren på skolen imorgen om jeg bare skal fylle ut papirene og sende dem tilbake. Har jo egentlig fått beskjed om at jeg ikke kan gå der...

Jaja.. Får se hva som skjer videre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noen som vet om det pleier å være lov til å ha med gnagere (rotter, marsvin ol) på internat? Mest sannsynlig skal jeg gå på naturbruk i Lyngdal, det er ikke lov med hund der. Men, hvis det er lov til å ha f.eks degus, så hadde det vært veldig fint :banana: Tenker da å ta den med hjem i helgene, eller evt. spør om noen på skolen kan passe på den... Vet ikke hvordan det er å frakte slike dyr, blir de lett stresset av det?

Edit: Har sett i internatreglementet, men kunne ikke finne noe sted hvor det sto noe om dyr. Tror jeg har lest før at man kan ha kaniner, men kanskje de er ute i stallen eller fjøset? Det var lov å ha med hund der før, men ikke nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så morsomt at du skal begynne i Lyngdal (kanskje). Der gikk jeg selv, og lillesøsteren min begynner der til høsten, på naturbruk/hest. Jeg hadde hund da jeg gikk der, men det er jo ikke lov nå lenger. Da jeg gikk jeg der hadde de to store, koselige brakker med plass til gnagere og smådyr. Min kanin stortrivdes der! Hadde rotte på rommet også, men det hverken var eller er lov;) Uansett tror jeg at så mye som du holder på med dyr i hverdagen, blir savnet av egne dyr litt mindre, og det sosiale i lyngdal er helt fantastisk, så jeg tror ikke du skal være redd for å ikke bli kjent med noen iallefall :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har gått der da :banana:

Jeg skal gå på jordbruk, slik at jeg kan være i fjøset med dyrene der.

Mitt søskenbarn går der nå, så jeg kjenner jo hvertfall en person der(hun går første året nå, så hun er der neste år også). Men likevell har jeg veldig lyst på en gnager mens jeg er der... Men, uansett så skal jeg nok gå der litt før jeg eventuelt får meg et dyr, så da finner jeg nok ut om jeg vil ha det eller ikke, og om det er lov :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i Trheim, og da var det tillatt med gnagere, men de måtte bo på smådyrsrommet. Andre dyr på internatet var ikke tillatt.

Er det ikke mulig at du kan betale for å gå på Melsom? Skolen i Trondheim tok meg inn med en feil, siden det er samme linje i Hordaland hvor jeg kommer fra. Men jeg fikk nå gå der som en attpåklatt :banana:

Hvorfor ikke søke i Oslo? På Natur VGS, der kommer du inn selv om du kommer fra et annet fylke (koster litt å gå der i mnd, men veldig lite). De har den desidert beste hundelinjen i Norge - det er det faktisk ikke tvil om. Den er råbra. De har ikke internat, men vi er jo flere som har funnet billig sted å bo i nærheten av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå på noen skole utenfor Vest-Agder, så lenge vi har den skolen her(altså vi har naturbruk, at vi ikke har hundelinje har ingenting å si, visstnok). Det er Vest-Agder som er kjipe, de vil ha elevene selv, og vil ikke sende elever ut av fylket. Har også tenkt på om vi kunne betale selv, men har hørt at det koster VELDIG mye for en skoleplass (over 100 000?). Vet ikke om det stemmer, men er det jeg har hørt.

Uansett så er det for sent å søke nå, fristen var 1. Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå på noen skole utenfor Vest-Agder, så lenge vi har den skolen her(altså vi har naturbruk, at vi ikke har hundelinje har ingenting å si, visstnok). Det er Vest-Agder som er kjipe, de vil ha elevene selv, og vil ikke sende elever ut av fylket. Har også tenkt på om vi kunne betale selv, men har hørt at det koster VELDIG mye for en skoleplass (over 100 000?). Vet ikke om det stemmer, men er det jeg har hørt.

Uansett så er det for sent å søke nå, fristen var 1. Mars.

Feil :banana: Det der er ikke noe spesielt for Vest-Agder. Men Natur VGS er halvveis en privatskole, og da spiller det ingen rolle. Koster vel 1000 i mnd å gå der, men gratis om du melder flytting. Hadde du søkt til en offentlig skole hadde det vært andre regler å følge. Det er heller ikke for sent å søke. Jeg søkte i juni, det går an å ettersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det pleier å være lov til å ha med gnagere (rotter, marsvin ol) på internat? Mest sannsynlig skal jeg gå på naturbruk i Lyngdal, det er ikke lov med hund der. Men, hvis det er lov til å ha f.eks degus, så hadde det vært veldig fint :banana: Tenker da å ta den med hjem i helgene, eller evt. spør om noen på skolen kan passe på den... Vet ikke hvordan det er å frakte slike dyr, blir de lett stresset av det?

Edit: Har sett i internatreglementet, men kunne ikke finne noe sted hvor det sto noe om dyr. Tror jeg har lest før at man kan ha kaniner, men kanskje de er ute i stallen eller fjøset? Det var lov å ha med hund der før, men ikke nå :wub:

Der jeg gikk (Melsom VGS) var det ikke tillatt med noen dyr på internatet (ikke en gang fisk i bolle!), men etter å ha sendt inn en del søknader, fikk jeg sette opp hundegård og fikk et rom i smådyravdelingen (et fjøs litt unna internatet) som jeg kunne sette henne om natten.

Nå som det er blitt hundelinje der, tror jeg det bygges et pensjonat hvor hundene kan bo.

Ring/send mail til det aktuelle internatet og spør :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I går ringte mamma til KVS Lyngdal, fordi rådgiveren på skolen syntes det var rart jeg ikke hadde fått noe svar på om jeg kom inn eller ikke enda(privat skole, så får vite det før andre skoler der).

De sa de var ferdig med inntakene, så sannsynlighet hadde det skjedd en feil eller noe. Jeg har ikke fått noe beskjed, og egentlig regner jeg med jeg kommer inn pga. snittet (alle sier jeg er omtrent garantert). Nå håper jeg bare at de finner ut av dette, så ikke jeg ender opp med å gå på en skole jeg ikke vil. Jeg har søkt på fire forskjellige naturbrukskoler( Aust-Agder, Hordaland, Vest-Agder og Vestfold), så jeg synes det er ekstremt dumt om jeg ender opp med å gå på en skole jeg helst ikke vil...

De skulle ringe mamma på onsdag igjen, så jeg håper de får rettet opp i det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst til å gå på Melsom, med fordypning i hund :) Men så begynner jeg i 9. etter sommerferien. Men hva er dette med at de ikke vil la deg gå på Melsom Laikamor? Fordi det er Naturbrukskole i fylket ditt? Gjør alle fylker det sånn? Jeg bor i Telemark, og her er det en Naturbruksskole, men ikke noe med hund. Vil ikke jeg få lov til å gå på Melsom da, fordi det er naturbruksskole i fylket her hvor jeg bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er her,ja. Men vet ikke om det gjelder alle fylker, har hørt at Vest-Agder er ekstra strenge på dette... Jeg synes det er veldig dumt, for det blir jo ikke det samme å f.eks gå hestelinje isteden for hundelinje.

Nå har jeg nettopp fått svar fra Holt vgs (Aust-Agder) om at jeg er tilbudt plass der. Nå skjønner jeg ingenting. Trodde ikke jeg kunne gå i noen andre fylker, men har ikke fått noe beskjed om at jeg ikke kan gå i Aust-Agder enda. Jeg har fått melding fra de andre skolene at jeg ikke kan gå der. Hmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Da skal du gå sammen med lillesøsteren min:)

Så gøy :getlost: Vet hun hvilken linje hun skal gå?

Edit: Jeg står forresten på venteliste for Stend, jeg har ventelistenr. 3. Noen som vet hva sjansene for å komme inn der er da, hvis det går da? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg går nå på hundelinjen på Stend :) Kjempegøy, men er enda usikker på hva jeg skal gjøre videre. Neste år blir det påbygg, så jeg får spesiell studiekompetanse, men etter det vet jeg ikke hva jeg vil. Det jeg har tenkt er å prøve meg på veterinærhøgskolen, enten dyrepleie eller veterinær...

Noen som vil skrive hva de jobber med, så jeg kanskje kan få øynene opp for andre yrker også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå på hundelinjen på Stend :) Kjempegøy, men er enda usikker på hva jeg skal gjøre videre. Neste år blir det påbygg, så jeg får spesiell studiekompetanse, men etter det vet jeg ikke hva jeg vil. Det jeg har tenkt er å prøve meg på veterinærhøgskolen, enten dyrepleie eller veterinær...

Har de kjemi/fysikk og R1-matte osv på Stend? De hadde ikke det når jeg vurderte å gå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...