Gå til innhold
Hundesonen.no

utdanning i hund?


laikamor

Recommended Posts

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

okey:D

høres veldig spennende ut med hundemassør :D noen idè om hvor det er mest sannsynelig å få jobb innen dette, helst nær Flekkefjord:D

hvis det bare er førerhundskoler i Oslo og Sverige, tror jeg ikke det blir aktuelt da jeg bor i Flekkefjord (vest-agder) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... De fleste flytter for jobb og studiene sine sin del. Du går i 9ende klasse, og det er ikke sikkert du blir boende der du bor nå til du er voksen. Jeg ville vært svært fleksibel på bosteder om jeg var deg. Om du virkelig vil jobbe med noe, så flytter man faktisk for å få det til, eller for å ta de studiene/skolene man vil ha.

Selv har jeg flyttet fra Bergen til Trondheim og fra Trondheim til Oslo bare for å gå på den videregående skolen jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er villig til å flytte langt på videregående, men når jeg skal ha jobb vil jeg helst ikke bo for langt borte fra familien...men jeg er villig til å flytte pga. jobben også, men jeg har ikke lyst til å flytte til f.eks trondheim... det synes jeg blir litt vell langt borte fra familien. :D

men hvis jeg må flytte for å få jobb innen det jeg utdanner meg til, så flytter jeg nok slik at jeg kan få jobb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vet du, hund er en fin hobby som man kan holde på med, så kan man heller utdanne seg og få jobb som akkurat hva man vil. Det er vanskelig å leve av hund (tro meg! Jeg har holdt på i 3 år nå og jeg hadde ikke klart det økonomisk uten en mann i full jobb utenom) og hvertfall om du ikke er villig til å bo i en (eller i tilknytning til) av de største byene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, hund er en fin hobby som man kan holde på med, så kan man heller utdanne seg og få jobb som akkurat hva man vil. Det er vanskelig å leve av hund (tro meg! Jeg har holdt på i 3 år nå og jeg hadde ikke klart det økonomisk uten en mann i full jobb utenom) og hvertfall om du ikke er villig til å bo i en (eller i tilknytning til) av de største byene i landet.

jeg er villig til å flytte hvis det er nødvendig for å få en jobb som det går ann å leve av...

jeg lurer jo litt på om jeg skal utdanne meg til fotograf, og drive på med hund på fritiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå videregående og få generell studiekompetanse (altså; gå hvilken linje du vil, men ta påbygning dersom du tar yrkesfag). Etterpå kan du tenke litt mer, nå er du alt for ung til å bestemme deg. Jeg har ombestemt meg sikkert tusen ganger siden jeg var på din alder.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, hund er en fin hobby som man kan holde på med, så kan man heller utdanne seg og få jobb som akkurat hva man vil. Det er vanskelig å leve av hund (tro meg! Jeg har holdt på i 3 år nå og jeg hadde ikke klart det økonomisk uten en mann i full jobb utenom) og hvertfall om du ikke er villig til å bo i en (eller i tilknytning til) av de største byene i landet.

Jeg ser poenget ditt, men hvordan hadde egentlig hundeverden vært uten folk som vil (og tør) satse på å jobbe med alle disse ulike hunderelaterte yrkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men hvordan hadde egentlig hundeverden vært uten folk som vil (og tør) satse på å jobbe med alle disse ulike hunderelaterte yrkene?

Sant nok, men hun TS går kun i 9. klasse! Det er da ALT for tidlig å legge opp livet sitt. Bare det at hun skriver hun helst vil jobbe nær byen hun bor i, og ikke kan tenke seg å flytte, viser jo hvor lite vedkommende vet om å være "voksen", og om hva det innebærer. Det er veldig få som IKKE flytter på seg under studietiden eller for å få jobb, og det å flytte er faktisk noe som er med å modne folk, mener jeg. :D

Det er fint å ha drømmer som 9.-klassing (jeg hadde mange, og jeg kan le rått av de nå), og man kan gjerne drømme om hvordan ting skal bli. Men sånn "in the end" bør man basere seg på i det minste generell studiekompetanse, sånn at man i alle fall har mulighet til å ta høyere utdanning etter vgs, om man vil (noe som faktisk er tidligst nesten fem -5 - år til, i TS sitt tilfelle). :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg ser poenget ditt, men hvordan hadde egentlig hundeverden vært uten folk som vil (og tør) satse på å jobbe med alle disse ulike hunderelaterte yrkene?

Ja, nå er jeg en av de som faktisk har jobbet i flere hundefaglige yrker de siste 11 årene, men jeg trenger nødvendigvis ikke å anbefale en 15-åring å planlegge det.. Netopp fordi det er mange ting som forandrer seg, nettopp fordi det er viktig å få seg en utdannelse til noe man trives med.(og kan leve av) De aller fleste hundeengasjerte og dedikerte menneskene i dette landet driver med hund, nettopp som hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart, delvis derfor jeg skrev at jeg ser poenget ditt. Jeg snakket vel egentlig mer generelt, og vil heller ikke anbefalle TS eller andre unge mennesker å blindt planlegge et liv med fulltidsjobb i hundefaglig yrke, og utelukke andre alternativer. Men vil altså heller ikke utelukke muligheten for TSs nåværende ønske.

Jeg er klar over at ting forandrer seg mer enn man gjerne hadde trodd som skoleelev, og jeg hadde nok ikke gått hundelinja selv, om det ikke var for at jeg får studiekompetanse og med det mulighet til å ombestemme meg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan leve av å drive hundepensjonat om man bor i et område hvor det er marked for det, man gidder å jobbe så å si døgnet rundt for luselønn, og aldri ha ferie når alle andre har ferie (det er jo dumt å holde stengt i høysesongen, liksom).

Men bare for å være gledesdreper - det er ikke så mye HUND-hund å jobbe på pensjonat, det er mer en vaskejobb enn noe annet. Man vasker hunder, bokser, matskåler, plukker møkk, lufter bikkjer, vasker hunder, bokser, matskåler, plukker møkk, lufter bikkjer. Det var flere av disse "småjentene" som jobbet på karantenestasjonen jeg jobba på som var skuffa, for det var mye mindre jobb med selve dyret enn de hadde sett for seg (men der gikk vi ikke turer med hundene da - poenget er jo at de skal være "innestengt" i 4 mnd, liksom). Du må også håndtere en haug med drittbikkjer, for drittfolk, og igjen - det er luselønn.. Man får ikke betalt i forhold til arbeidsinnsatsen, kan man si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sånn generelt sett så handler "hundearbeid" veldig lite om hund. Tar noen raske eksempler :

* Hundepensjonat-ypperlig beskrevet av 2ne.

* Veterinærassistent- Vasking av utstyr, gulv, bord. Holde en hysterisk hund fast mens en krampaktigeier får panikk..

* Hundefører i offentlig tjeneste- Tjenestemann/kvinne i offentlig etat, som etter min 5 års praksis får lov til å søke om å få bruke mesteparten av fritiden sin på å utdanne en hund til samfunnets nytte, med minimal gjenytelse.

* Vekter med hund- Slukke lys, skru av kopimaskiner/kaffetraktere, låse dører med hunden sittende i bilen.

* Hundemassør/fysio/akupunktur- Du får lov til å bruke masse penger og tid på en utdannelse som i norge er ansett som mer eller mindre seriøs (i allfall ref lånekassa) og du får jobb ett par dager i uka på en vet klinikk og resten av tiden må du dekke opp som veterinær assistent.

* Veterinær- Studie for de som ønsker å ta medisin, men som egentlig ikke er "people persons", som tror det blir enklere å forholde seg til de overnevnte hysteriske eiere.. Need i say more?

*hundetrener/instruktør- Jobber til odde tider og ofte helger, trener mennesker ikke hunder, bør ha gode pedagogiske egenskaper og evnen til å snakke til alle mennesker som om de er ti år. Har byens mest ulydige hund, for all tid går med til å hjelpe andre med sine hunder, så egne hunder vokser opp i bilen, på kursplassen.

Det er en ting de alle har felles;

Ønsker du å bli rik, tjene masse penger, ha god og stabil økonomi- sats på noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bra beskrivelse gråtass hehe. men all ære til de som får det til og lykkes og trives med det. det gjelder alle slags jobber det..

Drømmen min må være å kunne ha hatt hunder MED på jobb og latt de være rundt meg, i en jobb jeg trives godt i. :getlost:

Lykke til med utdanningsvalget. Det er bra du starter tidlig på å bestemme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra siden du linket til:

"Skolen har ikke tilbud om internat. Det er gode muligheter for å leie hybel i nærområdet."

jeg er 16 år å ble bitt av den livsfarlige sykdommen hundegalskap for maaaaange år siden så drømmen min har vært å kunne leve av å jobbe med hunder. jeg har tenkt på mange forskjellige yrker men som sagt før det er dårlig lønn. så nå har jeg gått VG1 design og håndtverk å fortsetter på blomsterdekoratør til høsten, de neste to årene blir det lærling, etter det blir det ett år i sverige på rein hundelinje (er videregående men er bare på ett år å man blir ikke noe spess etterpå så kommer til å ta det som et folkehøyskole år.) etter det skal jeg ta påbygg før jeg drar til danmark for å bli dyrepleier.

det er planen min nå men veien blir til mens man går å kanskje ender jeg opp med noe helt annet.

ønsker også å starte egen kennel eller hundepensjonat etterhvert. men da har jeg hvertfall flere muligheter her:)

jeg liker også å ta bilder så kanskje bytter jeg ut alt etter lærlingtida til folkehøyskole m. hund +++ å heller blir dyregotograf.

hvem vet?^^

jeg flytter den 16 august å gleder meg veldig:) skal bo på internat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra siden du linket til:

"Skolen har ikke tilbud om internat. Det er gode muligheter for å leie hybel i nærområdet."

jeg er 16 år å ble bitt av den livsfarlige sykdommen hundegalskap for maaaaange år siden så drømmen min har vært å kunne leve av å jobbe med hunder. jeg har tenkt på mange forskjellige yrker men som sagt før det er dårlig lønn. så nå har jeg gått VG1 design og håndtverk å fortsetter på blomsterdekoratør til høsten, de neste to årene blir det lærling, etter det blir det ett år i sverige på rein hundelinje (er videregående men er bare på ett år å man blir ikke noe spess etterpå så kommer til å ta det som et folkehøyskole år.) etter det skal jeg ta påbygg før jeg drar til danmark for å bli dyrepleier.

det er planen min nå men veien blir til mens man går å kanskje ender jeg opp med noe helt annet.

ønsker også å starte egen kennel eller hundepensjonat etterhvert. men da har jeg hvertfall flere muligheter her:)

jeg liker også å ta bilder så kanskje bytter jeg ut alt etter lærlingtida til folkehøyskole m. hund +++ å heller blir dyregotograf.

hvem vet?^^

Trodde jeg hadde vært inne på alle sidene på hjemmesiden, men hadde vist ikke det :)

Jeg har litt lyst til å bli dyrepleier, men har hørt at lønna og jobbmulighetene ikke er så gode...

Dyrefotograf hadde jo vært veldig gøy, men hvordan er det med lønna og jobb der?

Jeg prøver å tenke på andre yrker også, men det er liksom ikke noe annet som interesserer meg enn dyr, og da spesielt hund...

Jeg har veldig lyst til å jobbe på hundepensjonat, men kanskje ikke starte det selv, men der er vel ikke lønna veldig god.

Takk for svar, jeg må nok bare tenke videre på hva jeg kan tenke meg å jobbe med :)

Edit: Hva med dyrebeskyttelsen? Går det ann å få jobb der, og hvordan er isåfall lønna? Noen som vet hva man da jobber med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke på andre yrker også, men det er liksom ikke noe annet som interesserer meg enn dyr, og da spesielt hund...

Du er ung. Du vil forandre deg. Ikke baser framtiden din på hva du var opptatt av når du var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har jeg tenkt ganske mye. Tror foreløpig jeg har kommet fram til at jeg vil gå på Stend videregående i Bergen, og etter det, så vil jeg på vetrinærhøyskolen. Der tror jeg jeg vil utdanne meg til dyrepleier.

Dette er det jeg har tenkt for øyeblikket, men kan godt være jeg forandrer mening. Må levere liste om 1.2. og 3. valg i mars tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du er nødt til å jobbe med mange andre dyr som dyrepleier, det skal nok mye til før du kan velge kun hund.

Lønna på dyrebeskyttelsen er dårlig, om du i det hele tatt får lønn der, etter det jeg har forstått er det meste der frivillig arbeid.

Jeg ville anbefalt deg å ta en utdannelse som gir større muligheter, gjerne en jobb hvor det er mulig å ha med bikkja på jobben, men ikke nødvendigvis jobbe med hund. Det er også en fordel med en jobb hvor det finnes en vei videre uten å måtte ta mange flere år på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du er nødt til å jobbe med mange andre dyr som dyrepleier, det skal nok mye til før du kan velge kun hund.

Lønna på dyrebeskyttelsen er dårlig, om du i det hele tatt får lønn der, etter det jeg har forstått er det meste der frivillig arbeid.

Jeg ville anbefalt deg å ta en utdannelse som gir større muligheter, gjerne en jobb hvor det er mulig å ha med bikkja på jobben, men ikke nødvendigvis jobbe med hund. Det er også en fordel med en jobb hvor det finnes en vei videre uten å måtte ta mange flere år på skolen.

Jeg er fullt klar over at du jobber med mange andre dyr enn hunder når du er dyrepleier, og at det handler ganske mye om eierne. Men jeg var i arbeidsuke på dyreklinikken her, og jeg synes det så ut som en fin jobb å være dyrepleier. Etter som jeg har forstått av å lese rundt på internett, så ser det ut som det er ganske mange muligheter om du utdanner deg til dyrepleier.

Før jeg søker, så skal jeg nok ned en tur for å snakke med rådgiveren på skolen, så da kan jeg få spurt om det jeg lurer på:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...