Gå til innhold
Hundesonen.no

utdanning i hund?


laikamor

Recommended Posts

noen som vet noe man kan jobbe med som handler om hund, men ikke vetrinær??

går i 9. klasse, og lurer på om noen har noen forslag til hvilken skole jeg kan gå på for å bli noe innen hund..

har ikke så lysst til å jobbe med noe annet, og derfor må det være noe som det er mulig å leve av. jobbmuligheter, og lønn er jo derfor viktig :flowers:

hva kan du bli hvis du går på vg2 hund?? og ligger det en slik skole i nærheten eller i vest-agder?

takker for alle svar og forslag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

VG2 hund er bare i Oslo, Trondheim, Bergen (og Sverige) så det nærmete vest-agder blir vel Oslo.

Det er jo mulig å jobbe med kursvirksomhet (drive hundeskole), drive hundepensjonat (spørs om man kan leve av det), jobbe med hund innen politiet, forsvaret eller som toller med hund.

Det er også mulig å arbeide med førerhunder og servicehunder.

Det er nok mye annet også - men bare noen eksempler jeg kom på i farte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle absolutt bli noe innen dyr da jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg forandret fort mening da jeg begynte på vgs. Og til slutt bestemte jeg meg ikke for hva jeg "skulle bli" før 3klasse vgs.

Så kjære deg, du "MÅ" ikke - på noen som helst måte! :flowers: Det kan også være vanskelig å leve av hund (skal ikke drepe noen drømmer her), men tenk deg to ganger om før du gir opp alle andre muligheter. Det finnes mange alternativer til indirekte arbeid med hund/dyr generelt, som er mer givende for samfunn, personlig utvikling og ikke minst gi bedre lønn. Du kan bli politi, du kan jobbe som biolog, økolog, miljøovervåker, jobbe innen forurensingstilsyn eller strålevern. Lista er lang. Du kan jo holde på med hund så mye du vil, ved siden av evt. hundeaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha spesiell studiekompetanse fra vgs. for å bli politi?

Raskt googlesøk:

Søkere som tas opp må oppfylle følgende formelle krav:Norsk statsborger

Plettfri vandel

Generell studiekompetanse fra videregående utdanning

Karakteren 3 i norsk hovedmål

Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp

Gode svømmeferdigheter

God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk :flowers: Jeg har iallefall lyst til å bli politi og bli hundefører der. Er det en fordel å ha vært i militæret før man blir tatt opp?

Tror ikke jeg har noe problemer med de fysiske testene, men så var det den forbanna svømmetesten da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller 20 i år og etter hvert ønsker jeg å joine hundetjenesten i millitæret.

Men det må bli en stund til ettersom jeg har en hund nå, og vil på ingen måte gå glipp av ham for å si det sånn. Først så er man 6 mnd i grunnleggende befalsopplæring, så gjennomgår man 6 uker med grunnkurs for hundeførere, der det er greit, men ikke et must, med tidligere hundeerfaring. Man lærer om kenneltjeneste, læringsteorier, adferd, vet.tjeneste, praktisk hundearbeid og hundetrening. Men det er ganske så krevende, fysisk og mentalt, som alt i millitæret er :flowers: Man må ville å virkelig jobbe, for å si det sånn.

Har lest mye om dette og kan det meste på rams. Du vil antagelig få innkallingsbrev til sesjon det året du fyller 18 år, dersom du ikke vil møte opp da, må du si ifra. Ønsker du å bestille en ny sesjon, må du ringe 03003. Har du noen spørsmål til dem, kan du sikkert skrive SPM + spørsmål til 1980, eller e-post: rekruttering@fms.mil.no

Ellers så er politi et annet eksempel på et yrke som bruker hundepatrulje og så har du de andre alternativene nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at man kan utdanne seg innen hund i militæret også. Man trenger ikke å gå til politiet etterpå. :flowers:

Hundepensjonat går forresten fint an å leve av. Av andre "yrker" fins jo hundemassør, dyresykepleier, dyrlegeassistent, hundelufter, hundebarnehagetante, atferdsterapeut (her kan man også ta master i det i England, utdanning fins også i Sverige), man kan utdanne spesialsøkshunder og søke etter råte, sopp, folk, eller hva som helst annet det er marked for, trene en gruppe hunder og bli med i et sirkus (haha), hundefysioterapeut, hundefrisør (kanskje ikke dumt å gå frisørlinje på vgs da??), useriøs oppdretter som spyr ut valper (ikke å anbefale), man kan bli forsker og studere hund og skrive bøker om hund (etterlengtet av flere siden det er vanvittig lite forskning på hund), og sikkert mange flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at man kan utdanne seg innen hund i militæret også. Man trenger ikke å gå til politiet etterpå. :flowers:

Hundepensjonat går forresten fint an å leve av. Av andre "yrker" fins jo hundemassør, dyresykepleier, dyrlegeassistent, hundelufter, hundebarnehagetante, atferdsterapeut (her kan man også ta master i det i England, utdanning fins også i Sverige), man kan utdanne spesialsøkshunder og søke etter råte, sopp, folk, eller hva som helst annet det er marked for, trene en gruppe hunder og bli med i et sirkus (haha), hundefysioterapeut, hundefrisør (kanskje ikke dumt å gå frisørlinje på vgs da??), useriøs oppdretter som spyr ut valper (ikke å anbefale), man kan bli forsker og studere hund og skrive bøker om hund (etterlengtet av flere siden det er vanvittig lite forskning på hund), og sikkert mange flere ting.

går det fint ann å leve av å jobbe/starte hundepensjonat??

har veldg lysst til dette, men trodde ikke det gikk ann å leve av bare det:D

har også veldig lyst til å bli utdannet hundeinstruktør, men det tror jeg ikke heller jeg kunne levd av, også er jeg veldig sjenert og derfor snakker jeg veldig lavt blant ukjente folk :S:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det fint ann å leve av å jobbe/starte hundepensjonat??

har veldg lysst til dette, men trodde ikke det gikk ann å leve av bare det:D

har også veldig lyst til å bli utdannet hundeinstruktør, men det tror jeg ikke heller jeg kunne levd av, også er jeg veldig sjenert og derfor snakker jeg veldig lavt blant ukjente folk :S:D

Du kan bli mer "usjenert" når du blir eldre, at du er det nå har ingenting å si. :flowers:

Hundepensjonat kan fint leves av - noen må til og med ha ansatte for å få tiden til å gå rundt, og noen har mange ansatte som lever av det alle sammen. Det trenger ikke å være spesielt stort for at man plutselig er nødt å ansette noen (eller kunne du tenke deg å jobbe hver bidige dag, fra 8 til 23, hverdager som helger, helligdager, bursdager, bryllup og begravelser, og ferier uansett formen din - om du er syk eller frisk, fyllesjuk eller sliten, år etter år etter år?). Man trenger ikke ta blodpris for et opphold heller for at det skal lønne seg. :ahappy: Det går altså helt fint an, men det er sinnsyk hard jobbing. Det er IKKE for pingler, det er ikke noe å begynne å bygge opp før du VET det er noe du vil. Helst bør du har prøvd det, for det er utrolig tøft til tider.. Jeg snakker av erfaring. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det fint ann å leve av å jobbe/starte hundepensjonat??

har veldg lysst til dette, men trodde ikke det gikk ann å leve av bare det:D

har også veldig lyst til å bli utdannet hundeinstruktør, men det tror jeg ikke heller jeg kunne levd av, også er jeg veldig sjenert og derfor snakker jeg veldig lavt blant ukjente folk :S:D

Jeg jobber per i dag på hundepensjonat med plass til 34 hunder, + lite kattepensjonat og hester og sau. Jeg klarer fint å leve på det jeg tjener, gratis bolig, og 7000 utbetalt i mnd(selv om mange vil synes det er for lite).

Hvis du tenker 180 kr/døgn per hund, x 10 hunder(f.eks) i en uke, så blir det litt penger. Går jo en del ut igjen på fôr, vaskemidler osv, men det blir levelig, tror jeg. Det eneste er at det er fryktelig mye ansvar, og mye jobb. Du må ut og lufte hundene 3 ganger om dagen, osv. Må reise til dyrlegen hvis en hund blir syk, og betale for dyrlege fram til eieren kan betale tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber per i dag på hundepensjonat med plass til 34 hunder, + lite kattepensjonat og hester og sau. Jeg klarer fint å leve på det jeg tjener, gratis bolig, og 7000 utbetalt i mnd(selv om mange vil synes det er for lite).

Hvis du tenker 180 kr/døgn per hund, x 10 hunder(f.eks) i en uke, så blir det litt penger. Går jo en del ut igjen på fôr, vaskemidler osv, men det blir levelig, tror jeg. Det eneste er at det er fryktelig mye ansvar, og mye jobb. Du må ut og lufte hundene 3 ganger om dagen, osv. Må reise til dyrlegen hvis en hund blir syk, og betale for dyrlege fram til eieren kan betale tilbake.

liker du å jobbe der?

jeg bor i flekkefjord, og det er ikke så mange som bruker hundepensjonat her, men det kan jo godt være at jeg flytter en annen plass etter hvert :flowers:

det høres veldig spennende ut, og det hadde nok vært veldig gøy å prøvd det ut en gang:)

skal ha arbeidsuke i mai en gang, med skolen. da skal jeg kanskje spørre på fosseland jakt&hundesenter om jeg kan jobbe der, men der er det ikke mye du er sammen med hundene. der må du vaske hytter, stå i resepsjonen osv.

har litt lyst til å spørre på en dyrebutikk også, men har hørt at det ikke er så godt betalt hvis du jobber der (og på andre butikker) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte dette litt, og jeg lurer på hva de mener med:

"Med en master i husdyrvitenskap er du kvalifisert for jobber innen en rekke felter relatert til forvaltningen av husdyr og sports- og familiedyr i samfunnet.

Stillinger som rådgiver/ konsulent og administrative stillinger venter innen de ulike fagområdene i landbruksorganisasjonene eller private næringsvirksomheter, offentlig forvaltning – nasjonalt eller lokalt.

En god mastergrad kan kvalifisere til videre PhD-studier ved UMB"

Hvor stor etterspørsel er det etter noen med mastergradsoppgave i hund? Ser for meg en evt. problemstilling; "Hvilket fór er mest utnyttbart hos hunder". Synes å ha hørt denne før, og regner med den har blitt skrevet x antall ganger. Hvilken etterspørsel er det etter en slik utdanning?

Jeg spør bare med tanke på dagens økonomiske krise, arbeidsløsheten stiger og næringslivet sier opp folk i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stor etterspørsel etter de med master i hund... Det er det som er "problemet". Så å gå den veien er en "risk" i seg selv. Det du mest sannsynlig får brukt en slik grad til er å starte ditt eget firma, slik andre sports- og familiedyr studenter fra UMB har gjort tidligere. Dessverre er det realiteten. Det finnes svært få arbeidsgivere som roper etter folk med den utdannelsen. Fôrprodusentene, kanskje? Men det er ikke så mange av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mener ikke å være kjip eller noe, men dere som har lyst til å bli hundefører i politiet (e.l.) har dere egentlig lyst til å bli politi? Eller har dere lyst til å bli hundeførere? Grunnen til at jeg spør er at det er greit å huske på at man først og fremst utdanner seg til politi, og vil man ikke trives med det kan det bli som å utdanne seg inn i en blindvei. Man blir først og femst politi, deretter kan man kanskje få mulighet til å videreutdanne seg til hundefører i tillegg etterhvert. Men syns man politiyrket høres spennende ut er det selvfølgelig bare å kjøre på og satse på at man får bli hundefører i tillegg etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundemassør (utdanning gjennom Nordisk hundemassasje skole). Du får 60 studiepoeng hvis du studerer dette (det tilsvarer det du får av å gå ett "vanlig" år på en høgskole eller et universitet), og du blir da autorisert hundemassør. Man kan også gå videre på fysioterapi. Oppdretteren min er akkurat ferdig utdannet hundemassør. Renate A her inne er vel (eller holder på?) hundefysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det høres gøy ut, men går det ann å leve av å være hundemassør?

førerhundtrener høres også gøy ut, men hvor trener de opp slike hunder?? går det ann å jobbe med det på heltid?

vurderer å utdanne meg til fotograf, og bare drive på med hund utenom :D

kan jo fotografere hunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det høres gøy ut, men går det ann å leve av å være hundemassør?

førerhundtrener høres også gøy ut, men hvor trener de opp slike hunder?? går det ann å jobbe med det på heltid?

vurderer å utdanne meg til fotograf, og bare drive på med hund utenom :D

kan jo fotografere hunder:)

Fotograf-yrket er visst veldig populært og ikke alltid like lett å tjene penger på siden det finnes så mange konkurrenter. Det er førerhundskoler i Oslo og Sverige hvertfall. Det er en heltidsjobb, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...