Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening på hest


tm100001

Recommended Posts

Jeg rir en liten welsh ponni på 5 år, to ganger uka. Mandager på ridekurs hos autorisert trener for NRF. (Jeg rir også en araber på søndagene, men den tror jeg ikke jeg skal begynne å klikkertrene nå i starten. Den er 7 år, og det er på den jeg lærer hvordan man rir en hest til tøyla osv.)

Jeg har hatt problemer med at han har sjefet over meg, med å bite, sparke, ikke ville gå ut av boks/dører når vi skal ri, ikke står i ro i boksen osv. Det de i stallen har sagt er at hvis han sparker skal jeg sparke tilbake... Det går mye bedre nå, men jeg bruker godtbiter når han er flink og nei/fy/klaps når han gjør feil. Det er jo ikke klikkertrening i det hele tatt :hyper:

Jeg skal begynne med klikkertrenig på hunden min, og holder på å lese klikkertrening for din hund. ;) Pluss at jeg har lest mye om det på nettet, og her på doggis ;)

Jeg skal muligens ha han med på rideleir denne sommeren, og det tror jeg blir kjempegøy! :P

Cherokee (som han heter) ble kjøpt av dem for snart 1 år siden. Det var en liten jente som ikke kunne noe særlig som hadde ridd han, så han er ikke skikkelig innridd enda. Han øver på å gå på tøyla, sideveisbevegelser og på å få bort trippingen hans med bommer. Han har gått LD:2 og fått godkjent :lol:

Han eies av tre damer i stallen, alle har en annen egen hest og ingen av dem kan ri han fordi de er for tunge. Derfor har han mange forryttere.

Her er uka hans:

Mandag: Meg, ridekurs

Tirsdag: Andrea, ridekurs

Onsdag: Ellen Sofie og Karoline, ridekurs

Torsdag: Andrea, sprangtime

Fredag: Meg, på for

Lørdag: fri/ris litt

Søndag: Live, på for med hjelp

Ridekursene varer i 60 min, med flere elever, så det er ikke så intenst.

Han går også noen "Hildetreninger" i helgene, 1 gang i måneden. De treningene er veldig intense, så 30 min føles som 5 timer. :P

Men her er spørsmålene mine:

Må alle som holder på med han holde på med klikkertrening, eller går det bra hvis det bare er jeg som gjør det?

Ridelæreren og de i stallen bruker negativ forsterkning, og det er de som liksom skal hjelpe meg med ting. Jeg vil tro at det blir et problem hvis jeg gjør alt motsatt. Uansett, da kan jeg jo ikke få noe hjelp..? :ahappy:

I klikkertrening med hest, bruker man pisk da?

Skal man ri med klikkeren i hånda da? :P

Takk på forhånd for svar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje uttale meg så veldig bastant om klikkertrening, for har vert lite borti det. Virker som om du har litt problemer med at hesten ikkje respekterer deg? Ville brukt klikkeren under børsting/oppsaling, klikk/godbit for god oppførsel (stå i ro, ikkje bite/sparke), tror nok det bli vanskelig å ri med klikker. Men kanskje du kan smekke med tunga i stedet for, eller rett og slett bruke BRA!

Ville absolutt ikkje sparka tilbake om hesten sparker deg, da får du en hest som blir usikker på deg. Og om du har mulighet, besøk hesten mye i stallen, ikkje bare når du skal ri den. Du bygger ett forhold på den måten, at den ikkje må jobbe hver gang den ser deg.

Ellers kan du kanskje gi en lyd til dama i denne bloggen: teambonzo.blogspot.com, vet ho har klikkertrent ponnien sin til det merkeligste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Men her er spørsmålene mine:

Må alle som holder på med han holde på med klikkertrening, eller går det bra hvis det bare er jeg som gjør det?

Ridelæreren og de i stallen bruker negativ forsterkning, og det er de som liksom skal hjelpe meg med ting. Jeg vil tro at det blir et problem hvis jeg gjør alt motsatt. Uansett, da kan jeg jo ikke få noe hjelp..? :lol:

I klikkertrening med hest, bruker man pisk da?

Skal man ri med klikkeren i hånda da? :lol:

Takk på forhånd for svar! ;)

Jeg bare svarer på de spørsmålene her jeg, om du fortsatt lurer :D

Jeg har prøvd å trene klikkertrening med hester jeg har hatt på fôr et per ganger i uka. Jeg syns jeg fikk det til ganske greit, men det erhelt klart en fordel å ha en hest du kan trene tilnærmet 100% på egen hånd, hvertfall i starten. Men langt i fra umulig å trene et par ganger i uken ;) Hesten kommer jo til å forbinne metoden din med deg etterhvert, og skjønne hva du mener.

Om det blir et problem at du bruker en annen metode enn ridelæreren din vet ikke jeg, for det kommer veldig ann på dem. Hvis de er åpne og tolerante for andre metoder er det jo sikkert ikke noe problem. Men for å motsi dem bør du ha en viss anelse om hvorfor og hva du skal gjøre i stedenfor, og gi dem engrunn til det. Det er jo bare å snakke med dem kanskje? ;)

Klikkertrening går jo ut på positiv forsterkning, så det spørs veldig på hvordan du bruker pisken. Hvis du bruker den som en ekstra hjelper og ikke en avstraffelse vil det etter min mening være tillatt.

Det er ganske upraktisk å ri med klikker i hånda vil jeg tro, men du kan lage et ord som betyr det samme? Å gi godbit under ridning er jo litt upraktisk det også, så belønning som ros, kos osv er nok bedre. Finn ut hva hesten responderer på ;) Du kan jo bruke mange av klikkertreningens prinsipper uten å gjøre alt "etter boka" ;)

Håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt er interessert kan jeg skrive litt om klikkertrening av hest.

Men jeg så denne tråden litt sent :lol:

Er fortsatt interessert ja :lol:

Jeg bare svarer på de spørsmålene her jeg, om du fortsatt lurer :D

Jeg har prøvd å trene klikkertrening med hester jeg har hatt på fôr et per ganger i uka. Jeg syns jeg fikk det til ganske greit, men det erhelt klart en fordel å ha en hest du kan trene tilnærmet 100% på egen hånd, hvertfall i starten. Men langt i fra umulig å trene et par ganger i uken ;) Hesten kommer jo til å forbinne metoden din med deg etterhvert, og skjønne hva du mener.

Om det blir et problem at du bruker en annen metode enn ridelæreren din vet ikke jeg, for det kommer veldig ann på dem. Hvis de er åpne og tolerante for andre metoder er det jo sikkert ikke noe problem. Men for å motsi dem bør du ha en viss anelse om hvorfor og hva du skal gjøre i stedenfor, og gi dem engrunn til det. Det er jo bare å snakke med dem kanskje? ;)

Klikkertrening går jo ut på positiv forsterkning, så det spørs veldig på hvordan du bruker pisken. Hvis du bruker den som en ekstra hjelper og ikke en avstraffelse vil det etter min mening være tillatt.

Det er ganske upraktisk å ri med klikker i hånda vil jeg tro, men du kan lage et ord som betyr det samme? Å gi godbit under ridning er jo litt upraktisk det også, så belønning som ros, kos osv er nok bedre. Finn ut hva hesten responderer på ;) Du kan jo bruke mange av klikkertreningens prinsipper uten å gjøre alt "etter boka" ;)

Håper dette var til hjelp ;)

Hmm... Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er ikke mye brukt på hest i forhold til hund.

Sikkert mye pga at man ikke tenker over det / ikke vet o.l men det er og ganske mange som mener at det ikke er noe lurt å bruke klikkertrening på hester.

Den vanligste metoden er trykk og ettergift når hesten gjør rett. Men ettergift er jo negativ forsterkning på den måten at det er et 'ubehag' som opphører - og ikke noe hesten vil ha som blir tilført. (Positiv forsterkning.)

Mange klapper hestene når de er flinke, men det er jo ikke alltid en god forsterker for hesten.

Den viktigste grunnen mot klikkertrening på hest er at de er store dyr som kan bli farlige om de blir tiggete og at de kan begynne å nafse/bite.

Det er derfor ekstra viktig med noen høflighetsregler når man klikkertrener hest :)

Det er også lurt å bruke et klikkerord istedet for en klikkerboks av praktiske årsaker. Det kan være et vilket som helst ord, men det er lurt å unngå ordet bra fordi det er noe man ofte sier, selv når man ikke mener å klikke.

Ordet *klikk* er jo feks et godt valg :)

Tilbake til høflighetsreglene. Du kan introdusere klikkeren på samme måte som hos hund, men du kan og gjøre det samtidig som du trener på høflighet.

Ha på hesten grime og tau, og stå ved hestens hals. Vi hesten at du har en godbit. Hesten vil i de fleste tilfeller forsøke å få deg til å gi den godbiten ved å snu hodet og snuse / nafse på hendene eller lommen din. For å rekke frem til deg må den snu på hodet. Det du gjør da er å sakte ta noen skritt bakover langs siden på hesten. Hesten må nå strekke halsen lenger og lenger bakover for å nå deg. I lengden vil det bli slitsomt for hesten å strekke nakken på denne måten (den får samtidig strecthet hals og nakke godt :) ) og hesten vil ta hodet frem igjen. DA klikker du / altså sier klikkerordet og gir belønningen. Gjenta på begge sider.

Hvis hesten istedet for å strekke halsen etter deg - begynner å gå / snurre rundt for å komme til deg er det viktig at du bare følger med i bevegelsene og blir langs hestens skulder. Dette kan du og trene på uten godbit, så skjønner hesten raskt at det ikke hjelper å begynne å gå.

Etterhvert som du trener på dette vil hesten forstå at den ikke får godbit uten at du har klikket - (jeg ville vært streng og ikke gitt godbiter utenom treningen for ikke å ødelegge dette..) og at det ikke hjelper å strekke på halsen eller nafse på deg for å få belønningen. Da skal du tilslutt kunne holde på med hodet til hesten med en godbit i hånda uten at hesten forsøker å ta godbiten fra deg. Belønn at hesten står fint og har hodet rett frem. Da er du på god vei til å få en høflig hest med et godt utgangspunkt til å bli en ufarlig klikkerhest :)

Legger ved et bilde av hestetrener Ellen Ofstad som viser denne øvelsen:

Du kan selvfølgelig bruke andre ting enn godbiter som forsterker om hesten liker å bli klødd e.l :P Fri eller lek kan også brukes i noen tilfeller :P

Man kan lære hester veldig mye nyttig og morsomt ved klikkertrening og man kan fortelle dem akkurat hva de gjorde bra under ridning feks. Men man må være klar over at en godt inklikket hest stopper ved klikk, selv om du er midt i en galopp :P

En ting jeg ville vært forsiktig med å klikke er å få på utstyr o.l Dette kan frata hesten muligheten til å fortelle at salen ikke passer og er vond - dersom den vet at den får belønning for å få på salen.

Jeg har klikkertrent hesten min et år nå, og har fått en utrolig blid, lykkelig og motivert hest :P

Anbefaler også sidene til Ellen Ofstad her :LINK

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på, og det er bare å spørre mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er ikke mye brukt på hest i forhold til hund.

Sikkert mye pga at man ikke tenker over det / ikke vet o.l men det er og ganske mange som mener at det ikke er noe lurt å bruke klikkertrening på hester.

Den vanligste metoden er trykk og ettergift når hesten gjør rett. Men ettergift er jo negativ forsterkning på den måten at det er et 'ubehag' som opphører - og ikke noe hesten vil ha som blir tilført. (Positiv forsterkning.)

Mange klapper hestene når de er flinke, men det er jo ikke alltid en god forsterker for hesten.

Den viktigste grunnen mot klikkertrening på hest er at de er store dyr som kan bli farlige om de blir tiggete og at de kan begynne å nafse/bite.

Det er derfor ekstra viktig med noen høflighetsregler når man klikkertrener hest ;)

Det er også lurt å bruke et klikkerord istedet for en klikkerboks av praktiske årsaker. Det kan være et vilket som helst ord, men det er lurt å unngå ordet bra fordi det er noe man ofte sier, selv når man ikke mener å klikke.

Ordet *klikk* er jo feks et godt valg ;)

Tilbake til høflighetsreglene. Du kan introdusere klikkeren på samme måte som hos hund, men du kan og gjøre det samtidig som du trener på høflighet.

Ha på hesten grime og tau, og stå ved hestens hals. Vi hesten at du har en godbit. Hesten vil i de fleste tilfeller forsøke å få deg til å gi den godbiten ved å snu hodet og snuse / nafse på hendene eller lommen din. For å rekke frem til deg må den snu på hodet. Det du gjør da er å sakte ta noen skritt bakover langs siden på hesten. Hesten må nå strekke halsen lenger og lenger bakover for å nå deg. I lengden vil det bli slitsomt for hesten å strekke nakken på denne måten (den får samtidig strecthet hals og nakke godt :D ) og hesten vil ta hodet frem igjen. DA klikker du / altså sier klikkerordet og gir belønningen. Gjenta på begge sider.

Hvis hesten istedet for å strekke halsen etter deg - begynner å gå / snurre rundt for å komme til deg er det viktig at du bare følger med i bevegelsene og blir langs hestens skulder. Dette kan du og trene på uten godbit, så skjønner hesten raskt at det ikke hjelper å begynne å gå.

Etterhvert som du trener på dette vil hesten forstå at den ikke får godbit uten at du har klikket - (jeg ville vært streng og ikke gitt godbiter utenom treningen for ikke å ødelegge dette..) og at det ikke hjelper å strekke på halsen eller nafse på deg for å få belønningen. Da skal du tilslutt kunne holde på med hodet til hesten med en godbit i hånda uten at hesten forsøker å ta godbiten fra deg. Belønn at hesten står fint og har hodet rett frem. Da er du på god vei til å få en høflig hest med et godt utgangspunkt til å bli en ufarlig klikkerhest :D

Legger ved et bilde av hestetrener Ellen Ofstad som viser denne øvelsen:

Du kan selvfølgelig bruke andre ting enn godbiter som forsterker om hesten liker å bli klødd e.l ;) Fri eller lek kan også brukes i noen tilfeller ;)

Man kan lære hester veldig mye nyttig og morsomt ved klikkertrening og man kan fortelle dem akkurat hva de gjorde bra under ridning feks. Men man må være klar over at en godt inklikket hest stopper ved klikk, selv om du er midt i en galopp :P

En ting jeg ville vært forsiktig med å klikke er å få på utstyr o.l Dette kan frata hesten muligheten til å fortelle at salen ikke passer og er vond - dersom den vet at den får belønning for å få på salen.

Jeg har klikkertrent hesten min et år nå, og har fått en utrolig blid, lykkelig og motivert hest :D

Anbefaler også sidene til Ellen Ofstad her :LINK

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på, og det er bare å spørre mer ;)

Takk for infoen! ;)

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min. :lol:

Blir nok ikke å klikkertrene hester jeg har på for, men hvis jeg får en egen en gang blir jeg å klikkertrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen! ;)

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min. :lol:

Blir nok ikke å klikkertrene hester jeg har på for, men hvis jeg får en egen en gang blir jeg å klikkertrene.

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig angående tiden, tenker du på at hester krever mer mosjon e.l enn den får på 30 min ?

Det jeg beskrev her var en måte man kan starte opp med det på. Og da skal det være veldig korte økter :D

Hvis man gir hesten en pause når den nettopp har skjønt litt, så virker det som om den lærer fortere.

Samt at det er krevende tenkearbeid for hesten..

Det kan feks være fint å holde på i 5 min, så møkke litt, så trene litt igjen, så lage mat e.l :D

Og alltid når hesten skal lære noe nytt holder man på i korte økter.

Men når hesten har skjønt prinsippet - eller ikke skal lære noe nytt, klikker man ikke hele tiden.

Da kan man ri på tur feks og trenger ikke nødvendigvis å klikke noe som helst da.

Kanskje hesten syntes det er kjempegøy på tur og at selve turen er belønning og motivasjon nok i seg selv.

(På hester som ikke syntes det, kan man klikke når man får ekstra fremdrift eller lignende)

Men så rir man kanskje på banen og trener kanskje feks galoppfatning. Da kan man be om galopp og når man får en fin fatning - klikke.

Man skal ikke klikke så ofte / med så mye godbit ;) Man skal klikke når hesten gjør noe du blir imponert av, som den ikke kunne like godt fra før ;)

Man kan jo evt ta mat fra forrasjonen til hesten også.

Lykke til med din klikkertrening av hest, uansett da :D Det er veldig gøy og jobbe slik - og man fokuserer lettere på det positive hesten gjør, istedet for å korrigere det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig angående tiden, tenker du på at hester krever mer mosjon e.l enn den får på 30 min ?

Det jeg beskrev her var en måte man kan starte opp med det på. Og da skal det være veldig korte økter :ahappy:

Hvis man gir hesten en pause når den nettopp har skjønt litt, så virker det som om den lærer fortere.

Samt at det er krevende tenkearbeid for hesten..

Det kan feks være fint å holde på i 5 min, så møkke litt, så trene litt igjen, så lage mat e.l ;)

Og alltid når hesten skal lære noe nytt holder man på i korte økter.

Men når hesten har skjønt prinsippet - eller ikke skal lære noe nytt, klikker man ikke hele tiden.

Da kan man ri på tur feks og trenger ikke nødvendigvis å klikke noe som helst da.

Kanskje hesten syntes det er kjempegøy på tur og at selve turen er belønning og motivasjon nok i seg selv.

(På hester som ikke syntes det, kan man klikke når man får ekstra fremdrift eller lignende)

Men så rir man kanskje på banen og trener kanskje feks galoppfatning. Da kan man be om galopp og når man får en fin fatning - klikke.

Man skal ikke klikke så ofte / med så mye godbit :) Man skal klikke når hesten gjør noe du blir imponert av, som den ikke kunne like godt fra før :)

Man kan jo evt ta mat fra forrasjonen til hesten også.

Lykke til med din klikkertrening av hest, uansett da :) Det er veldig gøy og jobbe slik - og man fokuserer lettere på det positive hesten gjør, istedet for å korrigere det negative.

Jeg tenkte på at hvis man skulle klikke like ofte som på hund, med like korte økter med ridning så blir det jo ikke så mye fysisk mosjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på at hvis man skulle klikke like ofte som på hund, med like korte økter med ridning så blir det jo ikke så mye fysisk mosjon? :icon_confused:

Klikkertreningen kan jo komme i tilegg til hestens vanlige mosjon i begynnelsen, og så kombineres etterhvert :)

Og trener man jo så lenge som man vil, bare med belønning underveis ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

vet ikke om denne tråden fortsatt er aktuell, men hadde bare lyst til å kommentere litt i forhold til at *klikkertrening er ganske nytt på hest i Norge*.

KLikkertrening opplever nå en *ny vår*, men det har vært brukt på hest i landet her i over ti år, var veldig nytt og spennende og mange som hang seg på da, og det skjer på en måte på nytt igjen nå. Så nye nytt på hest er det ikke :rolleyes2:

Å ri med en klikker i hånden er bare en trenings sak. Men det er veldig lurt å lære inn et annet klikk også, en ord eller lyd eller noe slikt.

det jeg kanskje ikke vil anbefale , er å starte opp med klikkertrening på en slik hest som du beskriver, uten å ha noen erfaring med klikkertrening fra før. det er så fort gjort å forsterke den negative adferden ti hesten. Du må også sørge for at du får lov av hestens eiere å trene den på den måten.

Klikkertrening på hest fungerer sjelden mtp ren klikkertrening. Man må gjerne bruke både press og ettergift, leding osv . Ellers kommer man aldri noen vei. Men en slik hestetilpasset klikkertrening fungerer heltstrålende.

Å gi godbit under ridning er ikke noe problem. Hester lærer seg fort å bare snu seg etter det :whistle:

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min.

Når hesten er innklikket, så skal det brukes til nylæring og forsterkning av øvelser, det gjelder forøvrig på hund også. Det er ikke meningen man skal stå og klikke sammenhengende i evigheter. Man klikker for det man vil lære dyret, eller forbedre.

Noe som dessverre blir litt borte i den *nye klikkertreningstrenden for hest * som går nå, er at man må hele tiden øke kravene og gå videre. Jeg synes det er skummelt mange som går på klikkerkurs for hest nå, som står og klikker for den samme superenkle tingen i flere dager, økt på økt. og det gir faktisk ikke en motivert hest, da er vi over på at dyret blri drillet i en øvelse, ikke at den tenker og bruker hodet.

Man må være klar over hvor sterkt middel klikkertrening er, og også hva det kan gjøre med dyret. KLikker man konstant, gjennom hele treningsøkten hver dag man trener ,så får man ikke en arbeidsvillig framåt hest. Da får man fort en maskin, som bare tilbyr mange ting, uten å tenke eller følge med på deg som trener. Jeg har sett veldig veldig mange klikkertrente hester i nyere tid som er grinete og umotiverte og som bare gjør ting fordi de vet godbiten kommer. Og det er ikke god klikkertrening. Dyret skal aldri vite når klikket kommer, det skal jobbe mot klikket, ikke få klikk for ethvert minste forsøk eller tilbud. Man ønsker et dyr som prøver å finne løsninger, ikke bare en som løfter et bein eller gjør sånn og slik, fordi den vet at om den bare gjør NOE, så får den godis. og dette er en veldig viktig ting og være klar over, mange faller i den fella :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...