Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening på hest


tm100001

Recommended Posts

Jeg rir en liten welsh ponni på 5 år, to ganger uka. Mandager på ridekurs hos autorisert trener for NRF. (Jeg rir også en araber på søndagene, men den tror jeg ikke jeg skal begynne å klikkertrene nå i starten. Den er 7 år, og det er på den jeg lærer hvordan man rir en hest til tøyla osv.)

Jeg har hatt problemer med at han har sjefet over meg, med å bite, sparke, ikke ville gå ut av boks/dører når vi skal ri, ikke står i ro i boksen osv. Det de i stallen har sagt er at hvis han sparker skal jeg sparke tilbake... Det går mye bedre nå, men jeg bruker godtbiter når han er flink og nei/fy/klaps når han gjør feil. Det er jo ikke klikkertrening i det hele tatt :hyper:

Jeg skal begynne med klikkertrenig på hunden min, og holder på å lese klikkertrening for din hund. ;) Pluss at jeg har lest mye om det på nettet, og her på doggis ;)

Jeg skal muligens ha han med på rideleir denne sommeren, og det tror jeg blir kjempegøy! :P

Cherokee (som han heter) ble kjøpt av dem for snart 1 år siden. Det var en liten jente som ikke kunne noe særlig som hadde ridd han, så han er ikke skikkelig innridd enda. Han øver på å gå på tøyla, sideveisbevegelser og på å få bort trippingen hans med bommer. Han har gått LD:2 og fått godkjent :lol:

Han eies av tre damer i stallen, alle har en annen egen hest og ingen av dem kan ri han fordi de er for tunge. Derfor har han mange forryttere.

Her er uka hans:

Mandag: Meg, ridekurs

Tirsdag: Andrea, ridekurs

Onsdag: Ellen Sofie og Karoline, ridekurs

Torsdag: Andrea, sprangtime

Fredag: Meg, på for

Lørdag: fri/ris litt

Søndag: Live, på for med hjelp

Ridekursene varer i 60 min, med flere elever, så det er ikke så intenst.

Han går også noen "Hildetreninger" i helgene, 1 gang i måneden. De treningene er veldig intense, så 30 min føles som 5 timer. :P

Men her er spørsmålene mine:

Må alle som holder på med han holde på med klikkertrening, eller går det bra hvis det bare er jeg som gjør det?

Ridelæreren og de i stallen bruker negativ forsterkning, og det er de som liksom skal hjelpe meg med ting. Jeg vil tro at det blir et problem hvis jeg gjør alt motsatt. Uansett, da kan jeg jo ikke få noe hjelp..? :ahappy:

I klikkertrening med hest, bruker man pisk da?

Skal man ri med klikkeren i hånda da? :P

Takk på forhånd for svar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje uttale meg så veldig bastant om klikkertrening, for har vert lite borti det. Virker som om du har litt problemer med at hesten ikkje respekterer deg? Ville brukt klikkeren under børsting/oppsaling, klikk/godbit for god oppførsel (stå i ro, ikkje bite/sparke), tror nok det bli vanskelig å ri med klikker. Men kanskje du kan smekke med tunga i stedet for, eller rett og slett bruke BRA!

Ville absolutt ikkje sparka tilbake om hesten sparker deg, da får du en hest som blir usikker på deg. Og om du har mulighet, besøk hesten mye i stallen, ikkje bare når du skal ri den. Du bygger ett forhold på den måten, at den ikkje må jobbe hver gang den ser deg.

Ellers kan du kanskje gi en lyd til dama i denne bloggen: teambonzo.blogspot.com, vet ho har klikkertrent ponnien sin til det merkeligste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Men her er spørsmålene mine:

Må alle som holder på med han holde på med klikkertrening, eller går det bra hvis det bare er jeg som gjør det?

Ridelæreren og de i stallen bruker negativ forsterkning, og det er de som liksom skal hjelpe meg med ting. Jeg vil tro at det blir et problem hvis jeg gjør alt motsatt. Uansett, da kan jeg jo ikke få noe hjelp..? :lol:

I klikkertrening med hest, bruker man pisk da?

Skal man ri med klikkeren i hånda da? :lol:

Takk på forhånd for svar! ;)

Jeg bare svarer på de spørsmålene her jeg, om du fortsatt lurer :D

Jeg har prøvd å trene klikkertrening med hester jeg har hatt på fôr et per ganger i uka. Jeg syns jeg fikk det til ganske greit, men det erhelt klart en fordel å ha en hest du kan trene tilnærmet 100% på egen hånd, hvertfall i starten. Men langt i fra umulig å trene et par ganger i uken ;) Hesten kommer jo til å forbinne metoden din med deg etterhvert, og skjønne hva du mener.

Om det blir et problem at du bruker en annen metode enn ridelæreren din vet ikke jeg, for det kommer veldig ann på dem. Hvis de er åpne og tolerante for andre metoder er det jo sikkert ikke noe problem. Men for å motsi dem bør du ha en viss anelse om hvorfor og hva du skal gjøre i stedenfor, og gi dem engrunn til det. Det er jo bare å snakke med dem kanskje? ;)

Klikkertrening går jo ut på positiv forsterkning, så det spørs veldig på hvordan du bruker pisken. Hvis du bruker den som en ekstra hjelper og ikke en avstraffelse vil det etter min mening være tillatt.

Det er ganske upraktisk å ri med klikker i hånda vil jeg tro, men du kan lage et ord som betyr det samme? Å gi godbit under ridning er jo litt upraktisk det også, så belønning som ros, kos osv er nok bedre. Finn ut hva hesten responderer på ;) Du kan jo bruke mange av klikkertreningens prinsipper uten å gjøre alt "etter boka" ;)

Håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt er interessert kan jeg skrive litt om klikkertrening av hest.

Men jeg så denne tråden litt sent :lol:

Er fortsatt interessert ja :lol:

Jeg bare svarer på de spørsmålene her jeg, om du fortsatt lurer :D

Jeg har prøvd å trene klikkertrening med hester jeg har hatt på fôr et per ganger i uka. Jeg syns jeg fikk det til ganske greit, men det erhelt klart en fordel å ha en hest du kan trene tilnærmet 100% på egen hånd, hvertfall i starten. Men langt i fra umulig å trene et par ganger i uken ;) Hesten kommer jo til å forbinne metoden din med deg etterhvert, og skjønne hva du mener.

Om det blir et problem at du bruker en annen metode enn ridelæreren din vet ikke jeg, for det kommer veldig ann på dem. Hvis de er åpne og tolerante for andre metoder er det jo sikkert ikke noe problem. Men for å motsi dem bør du ha en viss anelse om hvorfor og hva du skal gjøre i stedenfor, og gi dem engrunn til det. Det er jo bare å snakke med dem kanskje? ;)

Klikkertrening går jo ut på positiv forsterkning, så det spørs veldig på hvordan du bruker pisken. Hvis du bruker den som en ekstra hjelper og ikke en avstraffelse vil det etter min mening være tillatt.

Det er ganske upraktisk å ri med klikker i hånda vil jeg tro, men du kan lage et ord som betyr det samme? Å gi godbit under ridning er jo litt upraktisk det også, så belønning som ros, kos osv er nok bedre. Finn ut hva hesten responderer på ;) Du kan jo bruke mange av klikkertreningens prinsipper uten å gjøre alt "etter boka" ;)

Håper dette var til hjelp ;)

Hmm... Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er ikke mye brukt på hest i forhold til hund.

Sikkert mye pga at man ikke tenker over det / ikke vet o.l men det er og ganske mange som mener at det ikke er noe lurt å bruke klikkertrening på hester.

Den vanligste metoden er trykk og ettergift når hesten gjør rett. Men ettergift er jo negativ forsterkning på den måten at det er et 'ubehag' som opphører - og ikke noe hesten vil ha som blir tilført. (Positiv forsterkning.)

Mange klapper hestene når de er flinke, men det er jo ikke alltid en god forsterker for hesten.

Den viktigste grunnen mot klikkertrening på hest er at de er store dyr som kan bli farlige om de blir tiggete og at de kan begynne å nafse/bite.

Det er derfor ekstra viktig med noen høflighetsregler når man klikkertrener hest :)

Det er også lurt å bruke et klikkerord istedet for en klikkerboks av praktiske årsaker. Det kan være et vilket som helst ord, men det er lurt å unngå ordet bra fordi det er noe man ofte sier, selv når man ikke mener å klikke.

Ordet *klikk* er jo feks et godt valg :)

Tilbake til høflighetsreglene. Du kan introdusere klikkeren på samme måte som hos hund, men du kan og gjøre det samtidig som du trener på høflighet.

Ha på hesten grime og tau, og stå ved hestens hals. Vi hesten at du har en godbit. Hesten vil i de fleste tilfeller forsøke å få deg til å gi den godbiten ved å snu hodet og snuse / nafse på hendene eller lommen din. For å rekke frem til deg må den snu på hodet. Det du gjør da er å sakte ta noen skritt bakover langs siden på hesten. Hesten må nå strekke halsen lenger og lenger bakover for å nå deg. I lengden vil det bli slitsomt for hesten å strekke nakken på denne måten (den får samtidig strecthet hals og nakke godt :) ) og hesten vil ta hodet frem igjen. DA klikker du / altså sier klikkerordet og gir belønningen. Gjenta på begge sider.

Hvis hesten istedet for å strekke halsen etter deg - begynner å gå / snurre rundt for å komme til deg er det viktig at du bare følger med i bevegelsene og blir langs hestens skulder. Dette kan du og trene på uten godbit, så skjønner hesten raskt at det ikke hjelper å begynne å gå.

Etterhvert som du trener på dette vil hesten forstå at den ikke får godbit uten at du har klikket - (jeg ville vært streng og ikke gitt godbiter utenom treningen for ikke å ødelegge dette..) og at det ikke hjelper å strekke på halsen eller nafse på deg for å få belønningen. Da skal du tilslutt kunne holde på med hodet til hesten med en godbit i hånda uten at hesten forsøker å ta godbiten fra deg. Belønn at hesten står fint og har hodet rett frem. Da er du på god vei til å få en høflig hest med et godt utgangspunkt til å bli en ufarlig klikkerhest :)

Legger ved et bilde av hestetrener Ellen Ofstad som viser denne øvelsen:

Du kan selvfølgelig bruke andre ting enn godbiter som forsterker om hesten liker å bli klødd e.l :P Fri eller lek kan også brukes i noen tilfeller :P

Man kan lære hester veldig mye nyttig og morsomt ved klikkertrening og man kan fortelle dem akkurat hva de gjorde bra under ridning feks. Men man må være klar over at en godt inklikket hest stopper ved klikk, selv om du er midt i en galopp :P

En ting jeg ville vært forsiktig med å klikke er å få på utstyr o.l Dette kan frata hesten muligheten til å fortelle at salen ikke passer og er vond - dersom den vet at den får belønning for å få på salen.

Jeg har klikkertrent hesten min et år nå, og har fått en utrolig blid, lykkelig og motivert hest :P

Anbefaler også sidene til Ellen Ofstad her :LINK

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på, og det er bare å spørre mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er ikke mye brukt på hest i forhold til hund.

Sikkert mye pga at man ikke tenker over det / ikke vet o.l men det er og ganske mange som mener at det ikke er noe lurt å bruke klikkertrening på hester.

Den vanligste metoden er trykk og ettergift når hesten gjør rett. Men ettergift er jo negativ forsterkning på den måten at det er et 'ubehag' som opphører - og ikke noe hesten vil ha som blir tilført. (Positiv forsterkning.)

Mange klapper hestene når de er flinke, men det er jo ikke alltid en god forsterker for hesten.

Den viktigste grunnen mot klikkertrening på hest er at de er store dyr som kan bli farlige om de blir tiggete og at de kan begynne å nafse/bite.

Det er derfor ekstra viktig med noen høflighetsregler når man klikkertrener hest ;)

Det er også lurt å bruke et klikkerord istedet for en klikkerboks av praktiske årsaker. Det kan være et vilket som helst ord, men det er lurt å unngå ordet bra fordi det er noe man ofte sier, selv når man ikke mener å klikke.

Ordet *klikk* er jo feks et godt valg ;)

Tilbake til høflighetsreglene. Du kan introdusere klikkeren på samme måte som hos hund, men du kan og gjøre det samtidig som du trener på høflighet.

Ha på hesten grime og tau, og stå ved hestens hals. Vi hesten at du har en godbit. Hesten vil i de fleste tilfeller forsøke å få deg til å gi den godbiten ved å snu hodet og snuse / nafse på hendene eller lommen din. For å rekke frem til deg må den snu på hodet. Det du gjør da er å sakte ta noen skritt bakover langs siden på hesten. Hesten må nå strekke halsen lenger og lenger bakover for å nå deg. I lengden vil det bli slitsomt for hesten å strekke nakken på denne måten (den får samtidig strecthet hals og nakke godt :D ) og hesten vil ta hodet frem igjen. DA klikker du / altså sier klikkerordet og gir belønningen. Gjenta på begge sider.

Hvis hesten istedet for å strekke halsen etter deg - begynner å gå / snurre rundt for å komme til deg er det viktig at du bare følger med i bevegelsene og blir langs hestens skulder. Dette kan du og trene på uten godbit, så skjønner hesten raskt at det ikke hjelper å begynne å gå.

Etterhvert som du trener på dette vil hesten forstå at den ikke får godbit uten at du har klikket - (jeg ville vært streng og ikke gitt godbiter utenom treningen for ikke å ødelegge dette..) og at det ikke hjelper å strekke på halsen eller nafse på deg for å få belønningen. Da skal du tilslutt kunne holde på med hodet til hesten med en godbit i hånda uten at hesten forsøker å ta godbiten fra deg. Belønn at hesten står fint og har hodet rett frem. Da er du på god vei til å få en høflig hest med et godt utgangspunkt til å bli en ufarlig klikkerhest :D

Legger ved et bilde av hestetrener Ellen Ofstad som viser denne øvelsen:

Du kan selvfølgelig bruke andre ting enn godbiter som forsterker om hesten liker å bli klødd e.l ;) Fri eller lek kan også brukes i noen tilfeller ;)

Man kan lære hester veldig mye nyttig og morsomt ved klikkertrening og man kan fortelle dem akkurat hva de gjorde bra under ridning feks. Men man må være klar over at en godt inklikket hest stopper ved klikk, selv om du er midt i en galopp :P

En ting jeg ville vært forsiktig med å klikke er å få på utstyr o.l Dette kan frata hesten muligheten til å fortelle at salen ikke passer og er vond - dersom den vet at den får belønning for å få på salen.

Jeg har klikkertrent hesten min et år nå, og har fått en utrolig blid, lykkelig og motivert hest :D

Anbefaler også sidene til Ellen Ofstad her :LINK

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på, og det er bare å spørre mer ;)

Takk for infoen! ;)

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min. :lol:

Blir nok ikke å klikkertrene hester jeg har på for, men hvis jeg får en egen en gang blir jeg å klikkertrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen! ;)

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min. :lol:

Blir nok ikke å klikkertrene hester jeg har på for, men hvis jeg får en egen en gang blir jeg å klikkertrene.

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig angående tiden, tenker du på at hester krever mer mosjon e.l enn den får på 30 min ?

Det jeg beskrev her var en måte man kan starte opp med det på. Og da skal det være veldig korte økter :D

Hvis man gir hesten en pause når den nettopp har skjønt litt, så virker det som om den lærer fortere.

Samt at det er krevende tenkearbeid for hesten..

Det kan feks være fint å holde på i 5 min, så møkke litt, så trene litt igjen, så lage mat e.l :D

Og alltid når hesten skal lære noe nytt holder man på i korte økter.

Men når hesten har skjønt prinsippet - eller ikke skal lære noe nytt, klikker man ikke hele tiden.

Da kan man ri på tur feks og trenger ikke nødvendigvis å klikke noe som helst da.

Kanskje hesten syntes det er kjempegøy på tur og at selve turen er belønning og motivasjon nok i seg selv.

(På hester som ikke syntes det, kan man klikke når man får ekstra fremdrift eller lignende)

Men så rir man kanskje på banen og trener kanskje feks galoppfatning. Da kan man be om galopp og når man får en fin fatning - klikke.

Man skal ikke klikke så ofte / med så mye godbit ;) Man skal klikke når hesten gjør noe du blir imponert av, som den ikke kunne like godt fra før ;)

Man kan jo evt ta mat fra forrasjonen til hesten også.

Lykke til med din klikkertrening av hest, uansett da :D Det er veldig gøy og jobbe slik - og man fokuserer lettere på det positive hesten gjør, istedet for å korrigere det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig angående tiden, tenker du på at hester krever mer mosjon e.l enn den får på 30 min ?

Det jeg beskrev her var en måte man kan starte opp med det på. Og da skal det være veldig korte økter :ahappy:

Hvis man gir hesten en pause når den nettopp har skjønt litt, så virker det som om den lærer fortere.

Samt at det er krevende tenkearbeid for hesten..

Det kan feks være fint å holde på i 5 min, så møkke litt, så trene litt igjen, så lage mat e.l ;)

Og alltid når hesten skal lære noe nytt holder man på i korte økter.

Men når hesten har skjønt prinsippet - eller ikke skal lære noe nytt, klikker man ikke hele tiden.

Da kan man ri på tur feks og trenger ikke nødvendigvis å klikke noe som helst da.

Kanskje hesten syntes det er kjempegøy på tur og at selve turen er belønning og motivasjon nok i seg selv.

(På hester som ikke syntes det, kan man klikke når man får ekstra fremdrift eller lignende)

Men så rir man kanskje på banen og trener kanskje feks galoppfatning. Da kan man be om galopp og når man får en fin fatning - klikke.

Man skal ikke klikke så ofte / med så mye godbit :) Man skal klikke når hesten gjør noe du blir imponert av, som den ikke kunne like godt fra før :)

Man kan jo evt ta mat fra forrasjonen til hesten også.

Lykke til med din klikkertrening av hest, uansett da :) Det er veldig gøy og jobbe slik - og man fokuserer lettere på det positive hesten gjør, istedet for å korrigere det negative.

Jeg tenkte på at hvis man skulle klikke like ofte som på hund, med like korte økter med ridning så blir det jo ikke så mye fysisk mosjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på at hvis man skulle klikke like ofte som på hund, med like korte økter med ridning så blir det jo ikke så mye fysisk mosjon? :icon_confused:

Klikkertreningen kan jo komme i tilegg til hestens vanlige mosjon i begynnelsen, og så kombineres etterhvert :)

Og trener man jo så lenge som man vil, bare med belønning underveis ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

vet ikke om denne tråden fortsatt er aktuell, men hadde bare lyst til å kommentere litt i forhold til at *klikkertrening er ganske nytt på hest i Norge*.

KLikkertrening opplever nå en *ny vår*, men det har vært brukt på hest i landet her i over ti år, var veldig nytt og spennende og mange som hang seg på da, og det skjer på en måte på nytt igjen nå. Så nye nytt på hest er det ikke :rolleyes2:

Å ri med en klikker i hånden er bare en trenings sak. Men det er veldig lurt å lære inn et annet klikk også, en ord eller lyd eller noe slikt.

det jeg kanskje ikke vil anbefale , er å starte opp med klikkertrening på en slik hest som du beskriver, uten å ha noen erfaring med klikkertrening fra før. det er så fort gjort å forsterke den negative adferden ti hesten. Du må også sørge for at du får lov av hestens eiere å trene den på den måten.

Klikkertrening på hest fungerer sjelden mtp ren klikkertrening. Man må gjerne bruke både press og ettergift, leding osv . Ellers kommer man aldri noen vei. Men en slik hestetilpasset klikkertrening fungerer heltstrålende.

Å gi godbit under ridning er ikke noe problem. Hester lærer seg fort å bare snu seg etter det :whistle:

På hund stopper man jo etter max 30 min, og det blir jo veldig kort tid for en hest. Hvor lenge holder man på?

Hvis man bruker godbit, hvordan gjør man det under ridning, det blir jo ett helt måltid i løpet av 5 min.

Når hesten er innklikket, så skal det brukes til nylæring og forsterkning av øvelser, det gjelder forøvrig på hund også. Det er ikke meningen man skal stå og klikke sammenhengende i evigheter. Man klikker for det man vil lære dyret, eller forbedre.

Noe som dessverre blir litt borte i den *nye klikkertreningstrenden for hest * som går nå, er at man må hele tiden øke kravene og gå videre. Jeg synes det er skummelt mange som går på klikkerkurs for hest nå, som står og klikker for den samme superenkle tingen i flere dager, økt på økt. og det gir faktisk ikke en motivert hest, da er vi over på at dyret blri drillet i en øvelse, ikke at den tenker og bruker hodet.

Man må være klar over hvor sterkt middel klikkertrening er, og også hva det kan gjøre med dyret. KLikker man konstant, gjennom hele treningsøkten hver dag man trener ,så får man ikke en arbeidsvillig framåt hest. Da får man fort en maskin, som bare tilbyr mange ting, uten å tenke eller følge med på deg som trener. Jeg har sett veldig veldig mange klikkertrente hester i nyere tid som er grinete og umotiverte og som bare gjør ting fordi de vet godbiten kommer. Og det er ikke god klikkertrening. Dyret skal aldri vite når klikket kommer, det skal jobbe mot klikket, ikke få klikk for ethvert minste forsøk eller tilbud. Man ønsker et dyr som prøver å finne løsninger, ikke bare en som løfter et bein eller gjør sånn og slik, fordi den vet at om den bare gjør NOE, så får den godis. og dette er en veldig viktig ting og være klar over, mange faller i den fella :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...