Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalpen liker ikkje å gå tur...

Choovanski

Recommended Posts

Ja, det er ganske morsomt er det ikke? :hyper:

Gi deg da. Det var faktisk morsomt at du SA det i sammenheng med denne diskusjonen, ikke at Emma ER sånn. Ser du forskjellen? :rolleyes:

At du ikke har sørget for at hunden har klær på seg når hun har så lite isolerende pels er jo selvsagt noe helt annet, da er det jo aldeles ikke det at du har dillet.

Og nå svarte du jo ikke på resten av innlegget mitt, så da går jeg ut i fra at du ikke har noe mer fornuftig å si og sier takk for meg i denne diskusjonen. Poenget mitt var egentlig bare å advare om at man faktisk kan forsterke atferden ved å dille for mye (bære valpen). Nå har jo trådstarter fått et lignende svar fra sin oppdretter, så håper vi at det løser seg nokså kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg alltid line på ca 5meter på dem helt yngste valpene og is i magen og venter i enden uten å gå tilbake og valpen får heller ikke snudd. Har man av ulike grunner ikke tid:

Plukk opp under armen, bære noen meter, sette ned og prøve på nytt. Ikke noe prat eller noe, bare gjør det liksom.

:shocked::shocked::shocked: DILLER du med kelpisene, Jeanette ??? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
:rolleyes:

Jeg har ikke noe tro på å dille med hundene, de får værsågod bli med på det jeg bestemmer, sånn er det bare. Hvis noen vil bruke lenger tid på å drive å styre og dille, må de bare det. :)

Moro forresten å se at de samme som alltid forfekter det at man ikke skal styre så mye er de samme som her mener at man skal dille med bæring og godbiter osv. :rolleyes:

Håper iallefall trådstarter finner en måte som er bra til SIN hund, og jeg har efaringer og dele med meg jeg også, selv om dere plutselig nå er uenige i at man skal dille, behøver ikke det å bety at min måte å gjøre det på er noe dårligere enn deres. :) Lykke til, trådstarter. :hyper:

Vet du - jeg diller heller ikke med mine hunder - og jeg er helt på samme planet som deg - man går dit man vil og så får bikkja bare bli med - MEN - det er ett STOOOOOOOOOOOOORT men her - det ER forskjell på å være redd for å gå ett sted og det å ikke ville gå i samme retning som fører.

Denne retrievervalpen er tydeligvis utrygg og vil bare ikke forlate heimen - og da skal det være hyggelig - og da er det å bære noen meter en god løsning. Hadde den bare protestert fordi den ville gå i motsatt retning så hadde jeg sagt bare gå også - men man må faktisk klare å se nyansene.

Jeg synes eieren av denne retrieveren løser greia helt fint, valpen må bare lære at verden utenfor hagen er trygg og fin den også. Personlig så har jeg aldri hatt hunder som har vært redd for å forlate heimen, men jeg har hatt valper som mener at det er noe forbanna tull å gå i bånd og i alle fall å gå i samme retning som meg - de har aldri blitt båret - de har bare mått finne seg i å bli med.

Jeg erindrer en hund jeg hadde på kurs for mange mange år siden, eieren var helt fortvilet fordi valpen nektet å bli med på tur - den ville bare ikke forlate gårdsplassen - det rare var imidlertid at om eieren satte valpen i bilen og kjørte til en turløype så var det ikke noe problem å gå tur - den ville bare ikke forlate gårdsplassen til fots.Eieren syntes jo dette var litt pes - for han ville jo ikke at hunden skulle bruke hagen som do - ergo så gikk de tur om morgenen for luftings, og det ble litt pes å måtte bære valpen 100 meter vekk fra huset før den begynte å gå. Det var mor i huset som fant løsningen - eiendommen hadde gjerde rundt, og det var da ved hovedporten hunden fikk spader og ikke ville gå - så mor tenkte hun skulle prøve hageporten som var ca 30 meter til siden for innkjørselen - den ledet ut på samme veien - og jaggu - hunden tutlet glad og fornøyd med mor ut på tur *ler* Jeg aner ikker om dette vedvarte eller vedvarer fortsatt - men jeg synes det ble litt morsomt - de fant i alle fall en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*humre* Gjør da ingenting å bære en liten valp vel? De fleste hunder liker ikke å bli båret - utrolig nok så er de ikke små barn som synes det er stas å bli båret (!) De fleste hunder liker definitivt å gå selv, så det er ikke så himla stor belønning å bli båret akkurat. Å tro at de uten videre lærer at de "kan slippe å gå" synes jeg er helt sært.

Jeg synes forøvrig det er viktig at en hund skal kunne bæres uten å få panikk og/eller sprelle - uansett størrelse. For man kan havne i situasjoner - selv med store hunder - at de må bæres, er man flere på tur feks og hunden blir bitt av hoggorm - godt å kunne bære da. En annen situasjon er feks inn- og utløfting av skadet hund av bil, eller hos dyrlege feks. Jeg har hatt større hunder som jeg ikke kunne bære alene, men det har vært situasjoner hvor bæring/løfting har vært nødvendig (da har jeg hatt hjelp av andre) og da har jeg vært sjeleglad over at hunden har tolerert bæring/løfting selv når de hadde vondt/var redde. Nå kan man argumentere med at "enhver hund man har orden på skal tåle å bli båret uten videre", men det er nå godt å ha det innøvd for pressede situasjoner, spesielt når man kan lære det inn "på veien" mens de er små valper.

Tror neppe det er problematisk å bære en labbe-valp, når den blir eldre og mindre engstelig vil den helt sikkert foretrekke å gå selv! Man bør heller vektlegge - som det er sagt av flere kloke hoder ovenfor her - å gjøre det gøy på tur. Små valper er ofte engstelige ute, ikke så rart det - de er jo totalt forsvarsløse, man får se på det som et sunt overlevelsesinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små valper er ofte engstelige ute, ikke så rart det - de er jo totalt forsvarsløse, man får se på det som et sunt overlevelsesinstinkt.

Og i følgje boka Valpesosialisering er vel Balder midt inne i fryktperioden eller kva den kallast. Han er sånn passe glad i å bli bært, verken eller, eigentleg. Måtte bæra han eit godt stykke i byen her ein dag, og då sprella han fælt til slutt, men eg hadde dårleg tid og han ville i alle fall ikkje gå sjølv...så av og til kan det vera greit å bæra, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har byrja å gå turar med lille Balder, han er ti veker. Det er berre korte, korte turar til postkassen og små sløyfer langs tursti på ca eit kvarters tid, av og til litt lengre om været er bra. Problemet er at han ser ikkje ut til å like det særleg - han vil ikkje gå ut av oppkøyrselen åleine ein gong, så me må bære han mange hundre meter før han vil gå sjølv.

Han går og piper og klynker store delar av turen, men halen står rett opp og han snuser masse og svinser rundt. Eg har sjekka potene og det er ingenting gale med dei, klørne klipper me regelmessig, og han spring rundt som ein gal i hagen, så eg trur ikkje han har vondt nokon stad. Det er ikkje kaldt ute, så han fryser neppe, og regnet ser ikkje ut til å plage han i hagen...så kvifor piper han sånn? Har lese ein stad at piping og klynking ikkje nødvendigvis betyr "å så synd det er på meg", men at det kan vera ein positiv lyd og, stemmer det?

Det virker som han går betre når han ikkje er i bånd, men så er det dette med båndtvang i Bergen kommune då...(no flytter eg snart heim til Hardanger!) han går uten bånd ca halve turen, og resten i bånd, og då går han fint, men han piper uansett om han har bånd eller ikkje! Innimellom sit han seg berre rett ned, piper og nekter å gå ein meter.

Er det fordi han er så liten at han ikkje set pris på tur enno? Vil det bli betre når han er eldre? Som sagt, det er IKKJE lange turar me går, kun korte sidan han er så liten. Han skal til dyrlegen om ei veke for revaksine, så då skal eg be legen om å sjekke om han kan ha vodt i beina e.l. Kan hundar få voksesmerter?

Hei.

Når de er små er det ofte vi som ledere i flokken som skal gå foran med gode eksempler. Jeg merket ofte på Freia at hvis hun satt seg på bakfotan i enkelte situasjoner, så kunne hun merke at jeg vegret meg for å gjenta situasjonen. Så det kan kanskje hjelpe at du fokuserer på at du synes det er gøy å gå tur.

Alt må læres å ikke alt er like artig for hunden. kan være den har fanget opp noe negativt. Kanskje prøve litt mere bånd tilvenning? Ha båndet på gulvet i stua, ha det på inne å gjøre det lystbetont?

Frykt skaper aldri god læring - å dessuten kan det jo være noe i dine antagelser og, om hunden ev. har vondt ved å ta på bånd. Som regel er det lurt å prøve tilvenning først før man oppsøker dyrlegen. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om hunder her, det er snakk om en liten valp. Noen små valper har godt av å bli løftet opp, men det er vel helt umulig det? For alle blir vel ødelagte dillehunder så fort de havner på armen, uansett situasjon?

Ikke at jeg egentlig vil blande meg i diskusjonen, men... Er ikke en valp en hund? Når går den i så fall fra å være valp til å bli en hund? Selvsagt kan en ikke stille samme krav til en liten valp som til en voksen hund, men likevel. Kall nå en spade for en spade.

Forøvrig syns jeg Belgerpia hadde et godt poeng med forskjellen på om valpen er redd eller bare "sta"/motvillig. Men selvom valpen er redd er det vel ikke akkurat nødvendig å bære den? Hva med å bare sette seg ned og vente på at valpen skal finne ut at det er trygt, rose og gå videre med livet?

Angående dilling er det vanskelig å si hvordan det påvirker hunden videre. Jeg gikk på en smell med Jaily der når hun var "nyhentet". Hun datt og slo seg og satte i et kjempe hyl! Jeg skvatt selvsagt og gikk litt for automatisk inn i en "å-stakkars-liten-åssen-går-det-dør-du-fullstendig-å-nei-å-nei"-reaksjon. (Hun slo seg ikke hardt i det hele tatt, men ble skremt) Etter det kom hun med nøyaktig samme reaksjon i 2-3 måneder (hvor jeg konsekvent ventet med å sjekke for skader o.l. til hun hadde roet seg for å få vekk igjen adferden) med halting på samme benet hver gang, gauling og full pakke helt likt som da hun datt som liten. De lærer fort når det er snakk om goder de kan oppnå. Enten goden er trøst eller å slippe å gå selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har eg prøvd eit triks for å gjera turen kjekk for Balder: Me gjekk langs ein golfbane (det er utanom sesong, så ingen fare for golfballer i hovudet...!), og med jamne mellomrom kasta eg ein godbit ca 10 meter foran oss i den retninga me gjekk. Så sa eg "søk", for å etablere det ordet (ikkje at han heilt forstår samanhengen enno), og lot han snuse seg fram til den. Han bomma ganske ofte, men skjønte at det var noko på gang, og jammen gjekk han flott! Nesten ingen piping, og då han satte seg ned, drog eg han forsiktig med meg, så kom han frivillig.

Kan ellers nevna at han, som tidlegare har vore heilt vill etter å leikeslåss med katten, plutseleg mista interessen etter at han fekk herje med ein annan kvalp i går...det var visst ikkje så kjekt lenger, kanskje? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Forøvrig syns jeg Belgerpia hadde et godt poeng med forskjellen på om valpen er redd eller bare "sta"/motvillig. Men selvom valpen er redd er det vel ikke akkurat nødvendig å bære den? Hva med å bare sette seg ned og vente på at valpen skal finne ut at det er trygt, rose og gå videre med livet?

....vel, jeg tror det er en raskere måte å bare bære valpen av gårdsplassen og sørge for at det er morsomt der ute i den store verden jeg - og det varer jo ikke så lenge heller, jeg har aldri hørt om noen som har mått fortsette å bære valpen til den blir dritastor.

Når valpen setter seg og piper og er redd så hjelper ikke lokking og luring heller - da må man være smartere - bære ut og vekk, sette ned å gå. Og han går jo når han kommer utenfor gårdsplassen så det er jo ikke det at han ikke vil gå som er problemet, problemet er at han vil være hjemme for det er trygt.

Nei - jeg er ikke for dilling og rosing og klikking osv. for å få bikkja til å gå, da er jeg mer for direkte inngripen - greit - vil du ikke gå fordi du er redd så bærer jeg deg vekk fra heimen og så får vi ha det gøy der.

I dag har eg prøvd eit triks for å gjera turen kjekk for Balder: Me gjekk langs ein golfbane (det er utanom sesong, så ingen fare for golfballer i hovudet...!), og med jamne mellomrom kasta eg ein godbit ca 10 meter foran oss i den retninga me gjekk. Så sa eg "søk", for å etablere det ordet (ikkje at han heilt forstår samanhengen enno), og lot han snuse seg fram til den. Han bomma ganske ofte, men skjønte at det var noko på gang, og jammen gjekk han flott! Nesten ingen piping, og då han satte seg ned, drog eg han forsiktig med meg, så kom han frivillig.

Kan ellers nevna at han, som tidlegare har vore heilt vill etter å leikeslåss med katten, plutseleg mista interessen etter at han fekk herje med ein annan kvalp i går...det var visst ikkje så kjekt lenger, kanskje? Hehe

Kjempebra at dere nå får etablert litt moro på turene - jeg synes du er flink jeg :lol:

Og det at han treffer andre valper er jo bare superkult da, DET er forsterkende for en liten valp - det vil garantert gjøre at han ser lyst på det å komme på tur.

Lykke til videre med Balderdyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg alltid line på ca 5meter på dem helt yngste valpene og is i magen og venter i enden uten å gå tilbake og valpen får heller ikke snudd.

Har man av ulike grunner ikke tid:

Plukk opp under armen, bære noen meter, sette ned og prøve på nytt. Ikke noe prat eller noe, bare gjør det liksom.

Sånn omtrent har jeg gjort også og det har fungert helt topp på hele gjengen som har vært innom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, dere er kjempeflinke. :lol: Dette kommer nok til å gå kjempefint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare spørre jeg,den oppkjørselen ..har den grus? eller annet som valpen ikke er trygg på som kan gjøre at den nekter å gå der?

Uansett så høres det flott ut at du får lokket med valpen og den lærer at verden er ikke så farlig og mamma passer på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ble jeg litt lettet når jeg leste denne tråden, fordi Dina var akkurat sånn når vi fikk henne, og hun var 6mnd...

Hun hadde ikke lyst til å gå tur, stoppet bare opp og så ut som hun stod frosset i jorda. Enkelte ganger måtte jeg bære henne, f.eks hvis jeg hadde det travelt og vi skulle rekke en trikk/bane og hun bare stod der. Etterhvert måtte vi prøve å finne en mer permanent løsning på dette problemet. Vi hadde med godbiter på tur, roset henne veldig når hun gikk sammen med oss og ikke stoppet opp. Gikk et stykke for så å slippe henne løs, leke med pinne, søk etter godbiter, leke med andre hunder osv. Når vi hadde gjort det en stund gikk vi hjem igjen. Virket som hun forstod at tur er gøy, og at vi alltid gjorde noe gøy etter å ha gått et stykke. Hun ble på kort tid mye bedre. Bruk masse stemme, skryt av han, gi godbiter og gjør det til stor stas. Det som ofte er værst er at man blir litt stressa og irritert av slike situasjoner, og dette smitter veldig over på hunden.

Det er nok sikkert usikkerhet som gjør at han ikke vil gå da. Han synes det er trygt og godt i hagen, men når han kommer ut av gårdsplassen blir ting litt mer uforutsigbart for han. Jeg synes det er bedre å gjøre det gøy for hunden, og leke og friste den til å bli med, enn å trekke den etter halsbåndet og bare gå... Da kan du bare gjøre han enda mer usikker og mindre lysten på tur. Det beste er jo å få det til på en måte som er gøy både for deg og hunden. Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...