Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalpen liker ikkje å gå tur...


Choovanski

Recommended Posts

Me har byrja å gå turar med lille Balder, han er ti veker. Det er berre korte, korte turar til postkassen og små sløyfer langs tursti på ca eit kvarters tid, av og til litt lengre om været er bra. Problemet er at han ser ikkje ut til å like det særleg - han vil ikkje gå ut av oppkøyrselen åleine ein gong, så me må bære han mange hundre meter før han vil gå sjølv.

Han går og piper og klynker store delar av turen, men halen står rett opp og han snuser masse og svinser rundt. Eg har sjekka potene og det er ingenting gale med dei, klørne klipper me regelmessig, og han spring rundt som ein gal i hagen, så eg trur ikkje han har vondt nokon stad. Det er ikkje kaldt ute, så han fryser neppe, og regnet ser ikkje ut til å plage han i hagen...så kvifor piper han sånn? Har lese ein stad at piping og klynking ikkje nødvendigvis betyr "å så synd det er på meg", men at det kan vera ein positiv lyd og, stemmer det?

Det virker som han går betre når han ikkje er i bånd, men så er det dette med båndtvang i Bergen kommune då...(no flytter eg snart heim til Hardanger!) han går uten bånd ca halve turen, og resten i bånd, og då går han fint, men han piper uansett om han har bånd eller ikkje! Innimellom sit han seg berre rett ned, piper og nekter å gå ein meter.

Er det fordi han er så liten at han ikkje set pris på tur enno? Vil det bli betre når han er eldre? Som sagt, det er IKKJE lange turar me går, kun korte sidan han er så liten. Han skal til dyrlegen om ei veke for revaksine, så då skal eg be legen om å sjekke om han kan ha vodt i beina e.l. Kan hundar få voksesmerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri båret en valp når den skapte seg sånn, dere må ikke la han 'vinne' på sånn oppførsel for da forsterkes bare den oppførselen. Min hadde det med å sette seg på rompa når han var bitteliten, men jeg dro han bare med meg de første gangene det skjedde og har siden aldri hatt det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri båret en valp når den skapte seg sånn, dere må ikke la han 'vinne' på sånn oppførsel for da forsterkes bare den oppførselen. Min hadde det med å sette seg på rompa når han var bitteliten, men jeg dro han bare med meg de første gangene det skjedde og har siden aldri hatt det problemet.

Eg pleier berre å bæra han heilt i byrjinga, fordi han ikkje ser ut til å ville forlate oppkøyrselen. Dersom han set seg ned i løpet av turen står eg berre i ro i den retninga me skal gå, og venter heilt til han byrjer å gå att - då roser eg han for at han går fint.

Ellers las eg i "Fra valp til voksen hund" at dersom kvalpen ikkje vil gå sjølv, så hjelp det å løfte den nokre meter, og så vil den som regel koma av seg sjølv. Men dengong ei...og så er eg så redd for å slite på han i halsbåndet, me har ikkje fått oss sele enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier berre å bæra han heilt i byrjinga, fordi han ikkje ser ut til å ville forlate oppkøyrselen.

Det har ikke noe å si hvor kort du bærer han. Problemet er at du forsterker oppførselen slik at sannsynligheten er stor for at han gjør det samme neste gang. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si hvor kort du bærer han. Problemet er at du forsterker oppførselen slik at sannsynligheten er stor for at han gjør det samme neste gang. :|

Har prøvd, både med og utan bånd, å gå ned oppkøyrselen utan å bære han. Med bånd rikker han seg ikkje, utan bånd spring han opp til inngangsdøra att, og bryr seg fint lite om at eg er laaangt ute av syne...

Men kva med pipinga og dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å "lokkelure" han ut da? Godis, leke... Gjøre det skikkelig moro å gå på tur. Hadde en hannhund en gang, som holdt på med det noen uker. Han syns verden var skummel frem til han kom 200m fra innkjørselen... Og for å få han dit, så måtte vi frem med kong til han :|

Bæring virker mot sin hensikt.... Bare gjør det moro å gå på tur... Vær litt kreativ, sånn at han glemmer at han syns det er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det med å lokke han. Har brukt godbit på tur eit par gonger, for å sjå om me kan lære han å gå fint ved fot (jepp, veit det er ambisiøst med ein så liten kvalp! :| ).

Men sett at me kjem oss forbi oppkøyrselhinderet. Han går jo fint med halen opp og er interessert, men han pip og klynker store delar av turen. Nokre idear kvifor? Hadde han vore redd hadde han vel hatt halen lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si hvor kort du bærer han. Problemet er at du forsterker oppførselen slik at sannsynligheten er stor for at han gjør det samme neste gang. :)

Jeg ser overhodet ikke noe problem med å bære valpen litt i starten, jeg... hva forsterker man liksom ? Jeg antar valpen ikke direkte ELSKER å bli båret heller, så bæringen blir neppe noen belønning for å ikke ville gå ut av gårdsplassen. Dette er en helt naturlig valpeoppførsel og går over helt av seg selv etterhvert. Bare bær valpen de metrene som er nødvendig, og ros valpen - bruk gjerne godbiter - når den følger etter :P. Dette går så bra, så :|.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ikke noe problem med å bære valpen litt i starten, jeg... hva forsterker man liksom ? Jeg antar valpen ikke direkte ELSKER å bli båret heller, så bæringen blir neppe noen belønning for å ikke ville gå ut av gårdsplassen. Dette er en helt naturlig valpeoppførsel og går over helt av seg selv etterhvert. Bare bær valpen de metrene som er nødvendig, og ros valpen - bruk gjerne godbiter - når den følger etter :). Dette går så bra, så :P.

Ehh? Hva man forsterker? Valpen vil jo sette seg ned neste gang også, fordi den vet at den ikke behøver å gå?

Jaja, dere får bare begynne å lokke å styre, jeg valgte den enkleste måten jeg, det fungerte kjempebra for meg, det var to turer det så var det 'problemet' vekk. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg ser overhodet ikke noe problem med å bære valpen litt i starten, jeg... hva forsterker man liksom ? Jeg antar valpen ikke direkte ELSKER å bli båret heller, så bæringen blir neppe noen belønning for å ikke ville gå ut av gårdsplassen. Dette er en helt naturlig valpeoppførsel og går over helt av seg selv etterhvert. Bare bær valpen de metrene som er nødvendig, og ros valpen - bruk gjerne godbiter - når den følger etter :). Dette går så bra, så :P.

Jeg skulle til å si det - Siri har helt rett - det er helt forsvarlig å bære han til å begynne med. Poenget er jo at du vil vise han verden utenfor hagen, og akkurat nå synes han den er litt stor og skummel. Så bare fortsett å bære han du, og sørg for at dere har det moro når han først begynner å gå - snakk med han, ros han, ta med en leke - lek underveis - ha litt godbitsøk i skogkanten osv. - alt for å gjøre ting positivt for han.

Det er normalt at valper piper også - de er litt sånn "spente" og må få det ut. snakk med den med morsom stemme - ha det gøy på tur så skal du se han snart slapper av og nyter verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh? Hva man forsterker? Valpen vil jo sette seg ned neste gang også, fordi den vet at den ikke behøver å gå?

Jaja, dere får bare begynne å lokke å styre, jeg valgte den enkleste måten jeg, det fungerte kjempebra for meg, det var to turer det så var det 'problemet' vekk. :P

HEHEHE, rart jeg ikke har fått en superlat aussie som hopper opp i armene mine når hun ikke vil gå lengre da :) Jeg bærte My titt og stadig mens hun var valp når vi gikk lengre turer. I begynnelsen kunne hun "streike" fordi selen/halsbåndet var TEIT å ha på seg - og da kunne jeg enten bare gå ifra henne, dra henne etter meg eller gå og plukke henne opp i armene mine og bære henne et stykke.

My begynte alltid å prate og syte når jeg løftet henne opp, og når hun ble lei sprella hun værre enn en fisk på land. :P

Tror nok de fleste normale valper "vil" gå selv jeg, av en eller annen merkelig grunn.. Jeg tror ikke jeg ville "dulla" og bært så mye på en kinesisk nakenhund, de kan sikkert fort finne ut av at det er greit å slippe å gå selv i den kalde snøen f.eks, men andre hunder blir liksom ikke det samme...

Jeg løfter opp Emma også hvis hun fryser veldig, da får hun komme inni jakken min. Hun vil også gå SELV - men hun kommer til meg og ber om å få bli løftet opp hvis hun fryser veldig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHEHE

:rolleyes:

Jeg har ikke noe tro på å dille med hundene, de får værsågod bli med på det jeg bestemmer, sånn er det bare. Hvis noen vil bruke lenger tid på å drive å styre og dille, må de bare det. :)

Moro forresten å se at de samme som alltid forfekter det at man ikke skal styre så mye er de samme som her mener at man skal dille med bæring og godbiter osv. :rolleyes:

Håper iallefall trådstarter finner en måte som er bra til SIN hund, og jeg har efaringer og dele med meg jeg også, selv om dere plutselig nå er uenige i at man skal dille, behøver ikke det å bety at min måte å gjøre det på er noe dårligere enn deres. :P Lykke til, trådstarter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Jeg har ikke noe tro på å dille med hundene, de får værsågod bli med på det jeg bestemmer, sånn er det bare. Hvis noen vil bruke lenger tid på å drive å styre og dille, må de bare det. :P

Moro forresten å se at de samme som alltid forfekter det at man ikke skal styre så mye er de samme som her mener at man skal dille med bæring og godbiter osv. :rolleyes:

Håper iallefall trådstarter finner en måte som er bra til SIN hund, og jeg har efaringer og dele med meg jeg også, selv om dere plutselig nå er uenige i at man skal dille, behøver ikke det å bety at min måte å gjøre det på er noe dårligere enn deres. :P Lykke til, trådstarter. :P

Hva er problemet? :) Bare fordi din metode funker fett på din hund, så er det jo ikke dærmed sagt at det andre gjør med SINE hunder er feil - og at det bare er "dilling" og tull. Det virker jo som om det er du som mener at det er DU som har rett, og at vi som kanskje løfter opp valpene våre når de er 10 uker gamle og har bein som er kortere enn 20cm er dillere og bare gjør saken vanskeligere for oss selv - og lærer valpene unoter.. (Det er jo vas!)

Moro forresten å se at de samme som alltid forfekter det at man ikke skal styre så mye er de samme som her mener at man skal dille med bæring og godbiter osv. :rolleyes:

Moro å se at folk tror det bare finnes EN måte å gjøre ting på ? Hvor vil du med setningen ovenfor? :P

Saken er at en valp er en liten valp, og de kan fint bæres uten at det automatisk blir en dum idè. Du ser den? Eller tror du virkelig at Cane og hvem som helst andre hunder hadde vært en sytete mammadalt hvis du hadde bært han rundt da han var valp?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? :) Bare fordi din metode funker fett på din hund, så er det jo ikke dærmed sagt at det andre gjør med SINE hunder er feil - og at det bare er "dilling" og tull.

Moro å se at folk tror det bare finnes EN måte å gjøre ting på :rolleyes: ? Hvor vil du med setningen ovenfor? :P

Saken er at en valp er en liten valp, og de kan fint bæres uten at det automatisk blir en dum idè. Du ser den? Eller tror du virkelig at Cane og hvem som helst andre hunder hadde vært en sytete mammadalt hvis du hadde bært han rundt da han var valp????? :P

WTF? Hva er det du vil, Anniken?? Jeg ga trådstarter noen tips, som feks å ikke BÆRE valpen når den ikke vil gå, det er da læringsprinsipp nummer 1?? Sjangsene er faktisk til stede for at det tar lenger tid for den valpen å lære seg at den skal gå når den faktisk slipper å gjøre det bare den setter seg ned??

Saken er at en hund er en hund, den har egne ben å gå på. Og jeg tror det enkleste ofte kan være det beste, rett og slett.

Jeg var forøvrig ferdig med diskusjonen lenger opp her - man kan være enig om å være uenige, men jeg tåler ikke at folk, spesielt ikke du Anniken, skal sitte og le av meg fordi jeg har andre måter å gjøre ting på. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, eg trudde ikkje at temaet mitt var så kontroversielt at det skulle bli krangel her! Men for å vera ærleg så er dette diverre tendensen her på Doggis, at folk flyr i tottane på kvarandre...

Uansett, eg har no konsultert min oppdrettar, som eg ser på som høgste autoritet i hundeverda for ein fersking som meg - og han meinte også at å løfte hunden var å forsterka uønska atferd. Så no skal eg prøva å trena på å gå ned oppkøyrselen, som ei heilt eiga øving - kanskje leggja ut eit godbitspor han må følgje!

Takk for svar alle saman, no treng eg i alle fall ikkje vera bekymra for at han har vondt e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser å at bæring kan bli en belønning av uønsket adferd. Den minste til eg elsker å bli bært, noe av det beste han vet. Den elste er motsat så der har det blit en straff å bli bært. Alle hunder er forselige og man må se an hvordan hvalpen reagerer på å bli løftet og bært. Lykke til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF? Hva er det du vil, Anniken?? Jeg ga trådstarter noen tips, som feks å ikke BÆRE valpen når den ikke vil gå, det er da læringsprinsipp nummer 1?? Sjangsene er faktisk til stede for at det tar lenger tid for den valpen å lære seg at den skal gå når den faktisk slipper å gjøre det bare den setter seg ned??

Saken er at en hund er en hund, den har egne ben å gå på. Og jeg tror det enkleste ofte kan være det beste, rett og slett.

Jeg var forøvrig ferdig med diskusjonen lenger opp her - man kan være enig om å være uenige, men jeg tåler ikke at folk, spesielt ikke du Anniken, skal sitte og le av meg fordi jeg har andre måter å gjøre ting på. Skjerp deg.

Huff, jeg ler jo ikke av DEG da damen :closedeyes: Men jeg ler av ideen om at en hund automatisk blir dillet med om man løfter den opp, eller gir den en godbit...(!?)

Det er ikke snakk om hunder her, det er snakk om en liten valp. Noen små valper har godt av å bli løftet opp, men det er vel helt umulig det? For alle blir vel ødelagte dillehunder så fort de havner på armen, uansett situasjon?

Jeg syns det er provoserende å lese et sånt svar til Siri's innlegg, som gikk ut på det samme jeg vil frem til: at ikke alle valper syns det er noe kult å bli løftet på, og at det faktisk ikke skader valpen i det hele tatt å bli båret litt - enten den liker det eller ikke.

Ehh? Hva man forsterker? Valpen vil jo sette seg ned neste gang også, fordi den vet at den ikke behøver å gå?

Jaja, dere får bare begynne å lokke å styre, jeg valgte den enkleste måten jeg, det fungerte kjempebra for meg, det var to turer det så var det 'problemet' vekk. smile.gif

Der er det jo du som er "blærete" og forteller hvordan reglene i hundeverdenen er; nemlig: løfter man en valp så forsterker man en eller annen teit atferd. Videre forteller du at du har valgt den enkleste og beste (eneste riktige?) metoden på din valp, så derfor er det sånn..

valpen-My f.eks, ville jo ikke satt seg igjen om jeg hadde plukket henne opp hvis hun hadde streika på tur. Hun hadde antagelig fortet seg neste gang når hun ser at jeg snur og skal til å plukke henne opp, for hun syntes det var noe dritt å bli bært rundt på!

Hadde jeg plukket opp Emma som valp hver gang hun nektet å gå så hadde hun sikkert satt seg oftere for å slippe å gå, men BARE i kjipt "Emma-vær" - for Emma vil helst gå selv hun også, så lenge været tilater det... :)

Poenget mitt er at "din" enkleste løsning kan være den vanskeligste løsningen for andre. Og jeg lo ikke av deg, jeg lo av "forhåndsbestemmelsen" din. Å bli løftet opp var faktisk absolutt IKKE-forsterkende for den siste valpen jeg hadde i hus, og slik er det sikkert for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund var valp ville den heller ikke gå ut av innkjørselen , så jeg bærte henne ut et stykke og satte henne ned.

Det kommer jeg ikke til å gjøre med neste hund for sara som hun heter syns det var helt greit å bli bært og det sier seg selv at det går frem til hun var 6mnd men etter det ble hun for tung.

Så da måtte jeg begynne å dra henne i båndet så det jeg gjorde var egentlig bare å utsette problemet til hun ble eldre.

Men det var med min hund da.

Nå er hun 5 år og hvis noen har lyst til å bære henne syns hun det er helt greit å hun veier nå 36 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, eg trudde ikkje at temaet mitt var så kontroversielt at det skulle bli krangel her! Men for å vera ærleg så er dette diverre tendensen her på Doggis, at folk flyr i tottane på kvarandre...

Uansett, eg har no konsultert min oppdrettar, som eg ser på som høgste autoritet i hundeverda for ein fersking som meg - og han meinte også at å løfte hunden var å forsterka uønska atferd. Så no skal eg prøva å trena på å gå ned oppkøyrselen, som ei heilt eiga øving - kanskje leggja ut eit godbitspor han må følgje!

Takk for svar alle saman, no treng eg i alle fall ikkje vera bekymra for at han har vondt e.l.

Det er jeg enig i, og synes det hørtes ut som et knall forslag med godbitspor! :)

Som felles labradoreier vil jeg tipse om å la han ha båndet på seg mens dere er ute, men la det bare ligge langs bakken. Vær skikkelig morsom, ha en leke eller godbiter med deg, legg deg på alle fire i oppkjørselen og surr han med deg :P Etterhvert kan du prøve å kaste en godbit eller leke foran dere, holde i båndet og la han "dra litt" så han får føling med å ha båndet rundt halsen i det dere går nedover. Skriver bare ned en masse tanker jeg kommer på nå.

Han blir nok fort nok for tung til at du klarer å bære han, så det er like greit å bare komme over hele bærefasen. Jeg bar Labben min opp og ned trappa til hun ble 20 kg, da var det NOK, både for rygg og armer.

Eneste min labbe ikke vil gå over, er metalltrapper med store nettinghull i. Disse gjør helt sikkert vondt, men jeg pleier å terpe på å gå opp og ned disse trappene i ny og ne siden man gjerne må forbi en sånn i bysmiljøer. Da bare slipper jeg båndet, løper opp selv, med en leke eller godbiter etter meg. Vekker mat og apportinstinkter, og får henne til å gå. Nå kan jeg holde båndet og kommandere henne i fot, alt går over tid! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg ler jo ikke av DEG da damen :closedeyes: Men jeg ler av ideen om at en hund automatisk blir dillet med om man løfter den opp, eller gir den en godbit...(!?)

Ja, hvor har jeg skrevet et EN hund AUTOMATISK blir dillet med om man gjør sånn og sånn? Jeg skrev et svar spesifikt til DETTE tilfellet, så hvor du har fått det fra aner jeg ikke. Og det ER faktisk å dille dersom man skal drive og bære på en valp dersom den ikke vil gå selv.

Det er ikke snakk om hunder her, det er snakk om en liten valp. Noen små valper har godt av å bli løftet opp, men det er vel helt umulig det? For alle blir vel ødelagte dillehunder så fort de havner på armen, uansett situasjon?

Igjen, hvor har jeg sagt at ALLE blir ØDELAGTE DILLEHUNDER? Ro deg ned tre hakk.

Jeg syns det er provoserende å lese et sånt svar til Siri's innlegg, som gikk ut på det samme jeg vil frem til: at ikke alle valper syns det er noe kult å bli løftet på, og at det faktisk ikke skader valpen i det hele tatt å bli båret litt - enten den liker det eller ikke.

Lese 'et sånt svar'? Hun siterte meg og sa hun ikke så problemet med at valpen ble båret, og jeg svarte igjen henne? Hva har det med deg å gjøre?

Der er det jo du som er "blærete" og forteller hvordan reglene i hundeverdenen er; nemlig: løfter man en valp så forsterker man en eller annen teit atferd. Videre forteller du at du har valgt den enkleste og beste (eneste riktige?) metoden på din valp, så derfor er det sånn..

Hvor er jeg blærete? Igjen, du babler om en masse ting jeg aldri har sagt, vær så snill og hold deg til sannheten og det som faktisk er blitt sagt, og det er at i DETTE tilfellet forsterkes atferden (at hunden setter seg ned og ikke vil gå) dersom man bærer den. Er sjelden jeg har truffet valper som virkelig IKKE liker å bli båret, så jeg vil tro det oftere er en forsterker enn en straff.

Hadde jeg plukket opp Emma som valp hver gang hun nektet å gå så hadde hun sikkert satt seg oftere for å slippe å gå, men BARE i kjipt "Emma-vær" - for Emma vil helst gå selv hun også, så lenge været tilater det... :)

Hehe, morsomt at du skulle si det, hvorfor tror du Emma er som hun er når det gjelder dårlig vær? Kan det være at hun har blitt dillet litt med? Eventuelt sluppet å gå ut når det har vært dårlig vær? :rolleyes:

Poenget mitt er at "din" enkleste løsning kan være den vanskeligste løsningen for andre. Og jeg lo ikke av deg, jeg lo av "forhåndsbestemmelsen" din. Å bli løftet opp var faktisk absolutt IKKE-forsterkende for den siste valpen jeg hadde i hus, og slik er det sikkert for flere.

Jaha? Og du vet at DENNE valpen hater å bli bært? Hvor har du lest det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg alltid line på ca 5meter på dem helt yngste valpene og is i magen og venter i enden uten å gå tilbake og valpen får heller ikke snudd.

Har man av ulike grunner ikke tid:

Plukk opp under armen, bære noen meter, sette ned og prøve på nytt. Ikke noe prat eller noe, bare gjør det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morsomt at du skulle si det, hvorfor tror du Emma er som hun er når det gjelder dårlig vær? Kan det være at hun har blitt dillet litt med? Eventuelt sluppet å gå ut når det har vært dårlig vær? :rolleyes:

Ja, det er ganske morsomt er det ikke? :)

Emma har desverre blitt dratt ut av døra i all slags mulig vær, med og uten klær, og hun har ikke fått bestemme selv om hun skal ut eller ikke før hun ble over 1,5år. Først da begynte jeg å legge merke til at hun har vondt i kroppen sin i kaldt vær, og at det antagelig gjør at hun kvier seg for å gå ut...

Hun har fått kuldesjokk to ganger, og siste gangen hylte hun av smerte mens hele ryggen krummet seg som en banan og hun hinket nesten på 3 av 4 bein...

Hun har antagelig verdens mest idiotiske pels til hund å være, og kunne sikkert likegodt vært naken - så godt isolerer pelsen hennes. Den trekker til seg vann som en svamp, og hun samler snøklumper i rumpa, under magen og i armhulene som blir større enn hennes eget hode.

Ja det er nok jeg som diller med henne :) Det kommer garantert av at jeg har løftet henne opp og tatt henne inn i jakken når hun har ristet som et aspeløv.

Er ikke du egentlig nordlending eller noe sånt?? Vet du ikke hvordan det er her oppe på vinterstid? Emma hører til i syden med det utstyret hun har fra naturens side, det er nok ganske naturlig at hun ikke liker kulden. Misforstå meg rett, hun elsker å få være med ut i snøen selv om den er så dyp at hun må kravle sin vei igjennom snøen for å holde følge eller bruke sporene mine som sti for å komme seg fremover i det hele tatt... Men er vi ute i mer enn 10min. så har en så liten hund med så dårlig isolasjon rukket å blitt iskald, det er ganske logisk siden hun er OPPI snøen - og kroppsvarmen smelter snøen i pelsen, og hun blir våt innerst.. Er det LITT vind ute da så er det ganske dødfødt å ikke gi henne noe slags varme fra meg selv eller klær.

EDIT: trådstarter her skriver om en labradorvalp. Jeg tipper den valpen kommer til å bli en helt velfungerende hund jeg, selv om eieren velger å bære den med seg noen ganger når hun blir lei av streiking :hyper: Ser for meg at labradorer liker å bruke beina sine de også, snuse rundt og spise matrester fra grøftene... Tror de fleste labradorer vil velge det fremfor å bli bært rundt som en annen potetsekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...