Gå til innhold
Hundesonen.no

Middels HD

Ka

Recommended Posts

Skrevet
Det varierer jo fra hund til hund. Noen hunder lever med sterk HD, men man merker det nesten ikke på dem :?

Hm. Hvordan finner man ut dette, da? Det er helt uvisst?

Ville du kjøpt en hund med middels HD?

Skrevet

samojeden vår har (i følge NKK sterk HD på begge hofter,med forkalkninger) men på henne kan du ikke se det i det hele tatt. :?

Skrevet

Hm. Hvordan finner man ut dette, da? Det er helt uvisst?

Ville du kjøpt en hund med middels HD?

Man rønker de, hvis det var det du tenkte på.

Jeg ville nok ikke kjøpt en hund med middels HD nei.

Skrevet
Man rønker de' date=' hvis det var det du tenkte på.[/quote']

Nei, jeg tenkte på om det er noen mulighet for å finne ut om den bestemte hunden kommer til å plages av det eller ei. Men det er vel vanskelig.

Ok.

Men hva mener dere som sier at det ikke er noe problem? Hva bruker dere hundene til?

Hva betyr forresten at en hund har fått C ved røntging (på hoftene)?

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Sannsynligheten for å måtte avlive pga smerter er jo ganske stor. Man vet aldri når de begynner å få så vondt at de bør få slippe.

Skrevet

At en hund har C på hoftene betyr at den har svak grad av HD. A og B regnes som fri. C er som sagt svak grad, D er middels grad og E er sterk grad.

Mange hunder med HD kan fungere helt som normalt og gå lange turer, holde på med agility og leike med andre hunder helt uten problemer. Ofte må man derimot ta det litt på hundens premisser, og finne aktiviteter som den ikke får vondt av (svømming, spor, lydighetstrening osv).

Om jeg ville ha kjøpt en hund med HD grad D? Vel, det kommer an på hva jeg skulle ha gjort med den. Hadde jeg hatt som mål å konkurrere i agility så hadde jeg nok ikke gjort det, men hadde den hunden skulle levd det livet Tinka lever så kan det godt hende at jeg hadde gjort det.

Skrevet

Den er antakelig ikke røngtet når den bare er 7 mnd :P

Men du kan jo se om det er HD eller AA i stamtavlen? :? Er det det, så er det større sannsynlighet for at hunden din vil få det også.

Skrevet
Den er antakelig ikke røngtet når den bare er 7 mnd :P

Men du kan jo se om det er HD eller AA i stamtavlen? :? Er det det, så er det større sannsynlighet for at hunden din vil få det også.

Men det er ikke den jeg lurer på. Det er som sagt en annen hund jeg tenker på som har grad C på hofter. :P

Skrevet
Aha :P Daså :P Men det er lurt å sjekke stamtavla til foreldrene' date=' så du veit at de har bra hofter og albuer :P[/quote']

Jeg har sjekket det, og det ser bra ut - de kommer jo fra oppdretter, og de er nøye på at ingen hunder som de bruker videre i avlen har feil (godkjenner ikke grad C, blant annet).

:P

Skrevet

En grad C hund kan vel fint brukes til det vanlige bruk folk har. Avl på den er vel uaktuelt for de fleste raser tenker jeg.

Skrevet

Jeg ville aldri ha kjøpt en hund med middels HD.Jeg røntget faktisk han jeg har nå selv før jeg skreiv under på noen kontrakt.Jeg mistet ei tispe på 2 1/2 år pga sterk HD og jeg kjenner til hunder med svak HD som må gå på smertestillende hele livet.selvfølgelig:noen hunder fungerer fint med HD,men aldri i verden om jeg ville ha kjøpt en hund jeg visste sannsynligvis ville få problemer senere.

Mvh Annette :P

Skrevet

Min oppdretter har fortalt meg litt om dette med HD-C, og sier at hunden lever et helt normalt liv med dette. Det eneste er at den kan bli noe stiv når den kommer opp i årene. Du kan sannsyneligvis bruke den i agility osv, men må vel styre unna det som sliter aller mest på hoftene. Som for eks. trekk. Også kommer det i tillegg an på om hunden har forkalkninger eller ikke.

Litt off.t. , men jeg ville brukt en HD-C hund som normalt, fordi alle hunder fortjener et aktivt liv. :P Jeg mener det var Lazita som også hadde denne oppfatningen ? Og det er jeg veldig enig i.

Skrevet
Når røntges hundene egentlig' date=' og hvor mye koster det?[/quote']

Det anbefales å røntge dem rundt ett års alder. Man kan gjøre det senere enn 12 mnd, men ikke før.

Prisen for HD-røntgen med bedøvelse (det må de ha), ligger vel på 1000-1800 kroner avhengig av hvor du er. Her hos oss koster det i overkant av 1200 kroner :P

Skrevet

prisen på hd-rønking går etter vekten på hunden, vi rønket samojeden vår her på askøy og hun veide da under 25 kg og da kostet det 850,- for hele dritten. hadde hun veid over 25kg så måtte vi betalt 1000,-.

grunnen til at dette går på vekt er mengen på dop som må til for å dope ned hunden(dop koster flesk), for når vi rønket Småen for å telle hvor mangen valper hun hadde så kostet det 350,- for å rønke, den dagen ble hun rønket 3 ganger men de tok seg bare betalt for det første bildet.

grunnen til at de rønket flere ganger var at hun hadde 6 valper så de var redd for at det var flere, derfor rønket de flere ganger.

så når du ringer vetrinær for å spørre om pris på hd rønking så er det en fordel å gi beskjed om hvor tung hunden er og ikke minst spørre om det er med moms og slikt(det er mangen som bare sier prisen på rønkingen men "glemmer momsen", så når du skal betale så blir det pluttselig mye dyrere enn forventen).

Skrevet

Chicka har Middels HD.

Jeg viste at hun hadde en "hofte feil" når jeg fikk hun fra FOD-Gården så jeg røntget hun så jeg fikk vite graden på det.

Hun er ikke plaget av det annet enn når det er vær forandringer og når det blir kaldere vær, da blir hun litt stiv.

Man kan gjøre mye for å forebygge HD, man får naturtabletter for det, det finnes et for fra Hills som heter j/d som er spesiellt for hunden med ledd problemer.

Det finnes også magnetmadrasser som man kan legge i sengen til hunden, dette får blodsirkulasjonen igang.

Man kan også gå på svømming og gi hunden massasje, noen har også positiv effekt fra akupungtur og homopati.

Det som er viktig med en HD hund er at den får lik mosjon hver dag, ikke litt mosjon på ukedagene også kjempe turer i helgene, det er ikke heldig for HD hunder, da blir de fort stive.

Jeg tror ikke jeg hadde skaffet meg en hund til med hofte problemer dersom jeg viste om at den hadde det.

Jeg er veldig glad i Chicka og det er ikke godt å vite at jeg kanskje må avlive hun tidligere pga hun har smerter. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...