Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av sæd.


Lille My

Recommended Posts

Det er greit å ha god tid, ja, for det kan være mye arbeid.

Det jeg først ville fått sjekket, var hvordan sæden tåler nedfrysing og opptining - ikke all sæd tåler det så godt, og får såpass redusert kvalitet av nedfrysingen at det er bortkastet å importere. Så få hannhundeier til å foreta en slik sjekk hjemme.

Det er ikke alle veterinærer som kan tappe og fryse ned, nei - i Norge tror jeg for eksempel det bare er NVH på Østlandet. Hvem som kan i andre land er vel hannhundeier nærmest til å sjekke ut.

Jeg kan dessverre ikke så mye om importprosessen selv, men Yodel har jo vært gjennom det (eller var det ferskvare?) Uansett er det veldig viktig å sjekke at sæden tåler frysing, så du ikke får vann tilsendt. Vi har vært med på å få sæd som var så å si verdiløs etter opptining, og det er sure bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert frossent fra USA og det gikk forholdsvis greit. Litt papir og hodebryarbeid først, men så fort alt jeg måtte ha var klart gikk det på skinner.

Først sjekket jeg om det var noen importrestriksjoner på min rase, det var det ikke.

Deretter oversendte jeg dette skjemaet http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...for__20685a.pdf

til hannhundeier, der står alt hannen må være sjekket og klarert for.

Når dette var gjort, blodprøve og hele pakka og alt var ok, tok hannhundeier kontakt med en sin vet for tapping og frysing "over there" og ordnet avtale. Spermen ble sjekket i "hue & r.." at den var av god kvalitet og tålte frysingen. BTW; vi sjekket kvaliteten på spermen før alle blodprøvene som måtte til også, så vi ikke hadde tatt en haug med blodprøver unødig.

I mellomtiden søkte jeg sædbanken om plass. Det er lurt å ha iorden før spermen blir tappet for å være sikker på at det er plass.

Så ordnet hannhundeier og jeg vår kontrakt: du må ha en kontrakt/disposisjonserklæring som sier at det er du som eier spermen slik at hannhundeier ikke må skrive under papirene når du skal reg kullet.

Og der var Yodel til stor hjelp, tusen takk :)

Når alt dette er på plass er det tid for tapping og frakt. Skjemaet fra mattilsynet samt en proforma-faktura må følge sendingen, de skal ikke sendes separat. Men husk å få avsender til å ta kopi tilfelle noe skulle komme bort underveis.

Jeg brukte FedEx, bestilte henting på et gitt kl.slett på en gitt dato. Den beskjeden gikk også til sædbanken slik at de visste når de ca kunne vente dunken. Få avs til å sende deg send nr så kan du trace den selv på FedEx's nettsider.

Jeg fikk tipset om å sende den med ank Gardermoen senest en onsdag, transporttid ca 2 deg, slik at dunken ikke skulle bli stående over helgen i påvente av grensevet/toll-kontroll. De anbefalte også en dunk som er rund på toppen slik at den ikke ble satt på hodet under transport. Jeg lånte dunk av den vet som tappet hannhunden.

Ellers ordnet FedEx alt fra A-Å for meg, henting, fly, kontroll av grensevet og levering rett til sædbanken.

Og jeg fikk regningen i posten på frakt og innførselsmoms..

Så der er den da, i påvente av en løpetid i nærmeste fremtid.......

Her finner du mer info fra mattilsynet: http://www.mattilsynet.no/sok?keywords=hundes%E6d

Og her fra NKK: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1098449564312

Håper dette var til litt hjelp og lykke til med import :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfflus har gitt deg et godt og utfyllende svar, ser jeg :)

Ellers kan su ta en titt på denne tråden som forklarer det meste.

Vetrinærkontoret pleier å sjekke kvalitet på sperm både før og etter nedfrysing, og igjen før innsetting.

Det er bare å skrive om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha :o Veldig informativt!

Nå dreier dette seg om Island, og i følge hannhundeier fantes det ingen ekspertise hos veterinærene der til dette. Derfor mitt spørsmål om dette kan utføres av en helt vanlig veterinær? Ellers sliter vi.. :)

Som sagt ligger dette år frem i tid, men det hadde vært godt å vite at det vi trenger befinner seg trygt i sædbanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha :o Veldig informativt!

Nå dreier dette seg om Island, og i følge hannhundeier fantes det ingen ekspertise hos veterinærene der til dette. Derfor mitt spørsmål om dette kan utføres av en helt vanlig veterinær? Ellers sliter vi.. :)

Som sagt ligger dette år frem i tid, men det hadde vært godt å vite at det vi trenger befinner seg trygt i sædbanken!

Jeg har en god oppdretter-venn på Island, jeg kan høre med han om han noen gang har tappet og prosedyren der.

Kommer tilbake a.s.a.p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tusen takk skal dere ha :o Veldig informativt!

Nå dreier dette seg om Island, og i følge hannhundeier fantes det ingen ekspertise hos veterinærene der til dette. Derfor mitt spørsmål om dette kan utføres av en helt vanlig veterinær? Ellers sliter vi.. :P

Som sagt ligger dette år frem i tid, men det hadde vært godt å vite at det vi trenger befinner seg trygt i segdbanken!

Da har jeg fått svar fra Island:

"As far as I know then Helga Finnsdóttir (http://www.dyralaeknir.com/ ) is

the vet in Iceland that is most experienced in handling frozen semen in

dogs. She is a member of EVSSAR, The European Veterinary Socity for Small

Animal Reproduction (http://www.evssar.org/ ) but the idea of EVSSAR is to

create a network of vets that are able to practice AI all over Europe. Helga

runs a "bank" where people can keep frozen dog-semen that has been imported

to Iceland. I don´t know if she has yet started taking semen from dogs and

freeze, she has mostly been de-freezing semen that has been imported to

Iceland. But it would be easy to ask and I´m sure Helga will help in any way

possible.

I know Helga has helped with export of fresh semen from Iceland (from

Icelandic Sheepdogs), both to Norway and Finland. This was few years ago but

there are so few diseases in dogs in Iceland so perhaps this is still

allowed? Other possibilities are also to chill (not freeze) the semen. I

think that posibility might preserves more viability but I of course know

very little about the topic."

Håper dette kan være til hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk skal du ha :happy:

Jeg fikk faktisk mail fra eier av hannhund med samme opplysninger i dag, med priser og det hele! Så nå gjenstår det bare å finne ut om Norge eller Island er billigste lagringsalternativ... Ca. 1100,- for 12 måneder på Island. Skal sjekke litt mer og ta fatt på papirmølla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...