Gå til innhold
Hundesonen.no

Mindre V&H, mer grønnsaker? Hvilke?


Huldra

Recommended Posts

Jepp, så er vi inne i "den" perioden igjen; Tulla legger lett på seg etter løpetid. Hun som var så slank og fin til Hamar er nå ikke fullt så slank og fin mer. Mosjonen har nok ikke vært den samme i julen, men så har matinntaket også blitt redusert.. (Eh, ja bortsett fra den gangen hun klarte å spise noen kg godbiter, men det var ikke mye av de som ble fordøyd.. :icon_confused: ) Mosjonen er nå på vei opp til normalt nivå igjen (maten holdes fortsatt på et restriktivt nivå), men plutselig ble midjen ikke så tydelig mer, og dette er en endring som har skjedd veldig raskt; på mindre enn en uke. :icon_confused:

For tiden går det i V&H (33), men jeg lurer på om jeg kanskje skal blande den ut, evt bytte ut ett av to måltid pr dag med grønnsaker. Hun er ikke akkurat kresen for tiden, så det skal lett la seg gjøre. Jeg tenker kokt og most gulerot - spørsmålet er om dere ernæringseksperter er enige i at det er lurt? Evt om det er noen innvendinger mot det? Og bør den være kokt i det hele tatt? Jeg blir alltid litt i stuss når det kommer til påstander rundt dette. :icon_redface: Jeg antar at det er noe næring i gulerøtter selv for en hund, men at jeg kan gi en god del mer mengde-messig av dette enn av V&H; korrekt? Fins det evt andre grønnsaker som er fine å gi? Hun spiser som sagt det meste nå, men gulerøtter sklir ganske godt ned, erter er enda bedre, og ananas, paprika, spesial-tomat, sopp og mais er også godkjent føde. Er det greit? Noen av tingene jeg bør styre unna?

I utgangspunktet tenker jeg å gjøre dette kun i denne perioden hvor hun legger lett på seg, men hvis bikkja og jeg trives med moste grønnsaker og mer vomfyll, så går det vel fint an å fortsette med det ellers også?

(Og bare så det er sagt først som sist; synsing fra folk som ikke har så innmari mye peiling, spesielt med henvisning til wikipedia eller toxipet eller hva det nå heter eller tilsvarende, blir ikke tatt hensyn til. :closedeyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer med halvparten v & h og halvparten grønnsaker (i volum, ikke vekt). Mulig at det bli litt mer grønnsaker faktisk - jeg tar det litt på feelingen. Jeg bruker kokte gulrøtter, kokt broccoli og kokt blomkål (evt andre grønnsaker dersom jeg har rester etter vår middag). I tillegg gir jeg olje om morgenen og ofte et kokt egg om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer med halvparten v & h og halvparten grønnsaker (i volum, ikke vekt). Mulig at det bli litt mer grønnsaker faktisk - jeg tar det litt på feelingen. Jeg bruker kokte gulrøtter, kokt broccoli og kokt blomkål (evt andre grønnsaker dersom jeg har rester etter vår middag). I tillegg gir jeg olje om morgenen og ofte et kokt egg om kvelden.

Olje får de, og noen ganger rått egg. Men egg inneholder jo mer næring enn grønnsaker, så det er kanskje ikke tingen å gi som "slankekost"/"holde-vekta-lav-kost"? Da pelsen skulle opp i volum, var et stort egg frokosten, og kun det, så jeg ser ikke for meg at jeg kan gi det i tillegg til det jeg gir, da må jeg i tilfelle bytte det ut med noe annet. Hun får i utgangspunktet ganske lite V&H for at vekten skal være fin siden hun legger lett på seg - problemet er bare at akkurat nå legger hun ENDA mer lett på seg enn til vanlig (som er ille nok). Hun skal veie 22kg for å være pen i fasongen, men nå er hun sikkert over 23 (har ikke veid henne). Vil helst ikke gi noe som tilfører så mye næring, helst bare ting som er mest vomfyll. :icon_confused:

Moser du grønnsakene? Og er det en grunn til det? Jeg har jo hørt at de nyttegjør seg bedre av grønnsakene når de er kokt/most, men er usikker på hva som stemmer. Spørsmålet er jo også om jeg vil hun skal nyttegjøre seg av det maksimalt..! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo mulig at egg ikke er så lurt dersom hun skal ned i vekt, men egg inneholder vel ikke så veldig mange kalorier heller? Ca 100 kcal pr stk, tror jeg?

Nå er jeg ikke akkurat noen fôringsekspert, så innlegget var vel mest for å fortelle circa hvor mye grønnsaker jeg fôrer med. Jeg har hørt at grønnsakene enten må være most eller kokt, og jeg velger å koke.

Det føles veldig mye bedre å gi grønnsaker i tillegg, og ikke bare kjøtt, synes jeg (mulig dette er menneskeliggjøring, ettersom jeg synes det er hyggelig at hundene bruker litt lengre tid på maten :icon_confused: ), og jeg følger egentlig bare det rådet jeg har fått av veterinæren.

Du kan sikkert få en mer vitenskapelig begrunnelse av andre her inne :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det jeg har av grønnsaker i kjøleskapet som vomfyll til begge hundene. Det virker som de fordøyer det bra, ser sjeldent biter av noe i baisen, bortsett fra gulrøtter og mais, alt annet er innbakt og ugjenkjennelig. De får ganske store rå biter blandet med V&H, og knasker det i seg med glede. De får også salatblader ol. Alt rått, det er kun om jeg har rester fra min egen middag jeg ikke forventer å spise opp snart at de får det kokt. Men moser det ikke. Men hva med å gi henne mer ben? Det fyller opp magen, og har ikke all verdens med kalorier om de er margfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matvaretabellen.no er et godt tips hvis du vil se hva forskjellige matvarer inneholder av kalorier, proteiner, karhohydrater, fett og diverse sporstoffer.

Kokt hvit, ris har ca 100 kcal pr 100 g,

mens eks. kokt gulrot har 36 kcal pr 100g.

Gulrot er altså bedre som kalorifattig "vomfyll" (Gulrot inneholder ganske mye A vitamin, så dersom du vil bruke store mengder gulrot kan det være lurt å sjekke mot øverste anbefalte grense for sikkerhetsskyld.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reduserer du ikke heller mengden V&H, eller blander det ut med vann, eller erstatter noe av det med magert kjøtt? Ulempen med å gi plantekost er jo at dette inneholder mye karbohydrater (sukker og stivelse), og karbohydrater = energi. Hvis du vil at hunden din skal få færre kalorier (mindre energi), så er det jo best å gi mindre mengder av det.

Hvis du absolutt vil gi plantekost, så bør du i så fall gi grønnsaker med lavt kaloriinnhold. Vær også obs på at hunder fordøyer karbohydrater dårlig, og at store mengder karbohydrater fyller opp tarmen og kan føre til at hunden fordøyer kjøttfôret dårligere. Det er dårlig økonomi å fôre med kjøtt og samtidig blande det med noe som gjør at mye av kjøttets næringsinnhold går ut igjen i motsatt ende.

Å gi ris, pasta, brød eller lignende som "vomfyll" er heller ikke noen god idé. Det tilfører store mengder karbohydrater. Da er det bedre å øke mengden proteiner (som f.eks. finnes i magert kjøtt). Proteiner gir færre kalorier enn fett, og inneholder viktigere næringstoffer for hunder enn hva karbohydrater gjør.

Jeg for min del gjør dette hvis jeg vil ha hundene mine ned i vekt: jeg gir mindre mat, jeg blander maten ut i litt vann, og jeg erstatter noe av V&Hen med magert kjøtt (fordi proteiner har færre kalorier enn fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reduserer du ikke heller mengden V&H, eller blander det ut med vann, eller erstatter noe av det med magert kjøtt? Ulempen med å gi plantekost er jo at dette inneholder mye karbohydrater (sukker og stivelse), og karbohydrater = energi. Hvis du vil at hunden din skal få færre kalorier (mindre energi), så er det jo best å gi mindre mengder av det.

Proteiner er også = energi...

Kokt sei, 88 kcal/100g

Kokt høne bryst, 141 kcal/100g

Kokt gulrot, 36 kcal/100g

mao kokte grønnsaker er mer slankende da det inneholder mindre energi enn magert kjøtt.

Ja, store mengder fiber kan til en viss grad sette ned fordøyeligeheten av de andre næringskildene - men i denne sammenheng er vel det en gunstig effekt da det i så fall vil redusere energitilførselen? (det forutsetter selvsagt at den får dekt behovet for proteiner og fett, men det går jeg ut i fra i og med at den begynner å bli overvektig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er også = energi...

Kokt sei, 88 kcal/100g

Kokt høne bryst, 141 kcal/100g

Kokt gulrot, 36 kcal/100g

mao kokte grønnsaker er mer slankende da det inneholder mindre energi enn magert kjøtt.

Joda, det er kalorier i proteiner også. Men ett gram fett = 9 kalorier, mens ett gram proteiner eller ett gram karbohydrater = 4 kalorier. Eksemplene du viser til, sier ingenting om hvor mye proteiner, fett og karbohydrater det er i dem. Jeg vil anta at sei er magrere enn hønsebrystfilet (altså at sei har mer proteiner og mindre fett), og at brorparten av kaloriene i gulrota består av karbohydrater. Men så kan man spørre seg: hvilke av disse råvarene er best egnet som føde for en dyreart som er evolusjonsmessig utviklet til en diett av animalske matkilder? Det hjelper ikke om maten består av masse energirike karbohydrater, hvis den ikke også inneholder essensielle aminosyrer (proteiner) og fettsyrer (fett). Dessuten er det proteiner som er byggesteinene til musklene i kroppen, og muskler forbrenner energi.

Ja, store mengder fiber kan til en viss grad sette ned fordøyeligeheten av de andre næringskildene - men i denne sammenheng er vel det en gunstig effekt da det i så fall vil redusere energitilførselen? (det forutsetter selvsagt at den får dekt behovet for proteiner og fett, men det går jeg ut i fra i og med at den begynner å bli overvektig)

Ja, det har du helt rett i, men er det noe vits i å gi hunden animalsk føde, og så tilsette masse fiberholdige grønnsaker for at hunden skal skite ut igjen mye av næringen? Da må det vel være mer fornuftig å heller gjøre noe for å redusere kaloriinnholdet i det man gir av animalsk føde, og det gjør man forholdsvis enkelt ved å gi mer magert kjøtt - altså kjøtt som har et høyere proteininnhold og lavere fettinnhold enn den maten man vanligvis gir. Men det enkleste er selvfølgelig å redusere mengden mat, rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige tispa jeg hadde måtte jeg veie maten til, da hun la fort på seg. Hun gikk også på V&H nr.33.

Istedet for å gi et måltid med kjøtt og ett med bare grønnsaker, ville jeg blandet grønnsakene med kjøttet i begge måltidene.

Hunder har vedig vanskelig for å fordøye grønnsaker, så de må være skikkelig godt most.

Jeg moste gulrøtter, brokkoli, spinat og blomkål, og laget en grøt av alt sammen. Alle grønnsakene var rå. Så kuttet jeg litt ned på kjøttmengden, og ga tilsvarende i grønnsaker. Hun elsket maten, og holdt vekten fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er kalorier i proteiner også. Men ett gram fett = 9 kalorier, mens ett gram proteiner eller ett gram karbohydrater = 4 kalorier. Eksemplene du viser til, sier ingenting om hvor mye proteiner, fett og karbohydrater det er i dem.

Hvis du sjekker på matvaretabellen står det innholdet at proteiner, fett og karbohydrater (+++) - men i denne sammenheng er det da ikke interessant, fordi energiinnholdet allerede beregnet ut i fra innholdet og det er energiinnholdet som er interessant i denne sammenheng.

Jeg vil anta at sei er magrere enn hønsebrystfilet (altså at sei har mer proteiner og mindre fett), og at brorparten av kaloriene i gulrota består av karbohydrater. Men så kan man spørre seg: hvilke av disse råvarene er best egnet som føde for en dyreart som er evolusjonsmessig utviklet til en diett av animalske matkilder? Det hjelper ikke om maten består av masse energirike karbohydrater, hvis den ikke også inneholder essensielle aminosyrer (proteiner) og fettsyrer (fett). Dessuten er det proteiner som er byggesteinene til musklene i kroppen, og muskler forbrenner energi...

Ja, det har du helt rett i, men er det noe vits i å gi hunden animalsk føde, og så tilsette masse fiberholdige grønnsaker for at hunden skal skite ut igjen mye av næringen? Da må det vel være mer fornuftig å heller gjøre noe for å redusere kaloriinnholdet i det man gir av animalsk føde, og det gjør man forholdsvis enkelt ved å gi mer magert kjøtt - altså kjøtt som har et høyere proteininnhold og lavere fettinnhold enn den maten man vanligvis gir. Men det enkleste er selvfølgelig å redusere mengden mat, rett og slett. :)

Det hele koker vel ned i hva som er målet med å eventuellt tilsette noe.

Hvis jeg ønsker tilsette mer proteiner med høy fordøyelighet og god aminosyresammensetning, men som samtidig skal inneholde så lite som mulig energi - ville jeg definitivt valgt mager fisk som kokt torsk eller sei.

Hvis hunden i utgangspunktet får alle aminosyrer, fettsyrer osv den trenger men jeg ønsker å redusere mengden fôr og erstatte med så kalorifattig som mulig "vomfyll" for å opprettholde metthetsfølelsen - ville jeg valgt kokte/moste grønnsaker. Grønnsaker inneholder dessuten endel vitaminer og antioksidanter som magre proteinkilder ikke gjør, så helt ubrukelig er de ikke :P

Hvis eneste målet er å slanke hunden - og den får alt den trenger av div, selv ved redusert mengde.. og jeg ikke syns det er plagsomt med en sulten hund ville jeg kun kutte ned mengden fôr, evt blande ut med litt vann,

eller en kanskje enda enklere og mer langsiktig løsning - bytte til et fôr som inneholder mindre energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer Spike på 50/50 nr33 og kokte og moste grønnsaker etter formaning fra Are Thoresen. Om han trenger å gå ned i vekt har jeg bare gitt litt mindre v&h, og litt mer grønnsaker, og det har fungert fint her... Kjøper superbillige poser med amerikansk blanding som jeg koker, kjøler og bruker stavmikser på. Kan godt hende det er smartere å heller fôre på magrere kjøtt en periode, det har jeg ikke testet. Spike digger hvertfall både v&hen sin, og grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...