Gå til innhold
Hundesonen.no

Testleder under MH/Korning (?) og diskusjon rundt dette

MartineH

Recommended Posts

Vilde: Hvorfor byttet du klubb? Og hvilket handlingskurs?

Strålende. <_<

Ville ikke tillagt resultatene derfra så mye vekt, kjenner jeg. Ikke den beste starten.

For en fantastisk testleder... Håper de legger den med en klage til SKK. Luke ut folk som ikke egner seg.

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ikke jeg heller.... Vedlig skuffende...

Tja... mulig det var skuffende - jeg er imidlertid mer skuffet over eier jeg som svikter hunden sin på det GROVESTE her - hadde en testleder gjort noe sånt (eller tilnærmet) så hadde jeg røsket bikkja ut av hendene på vedkommede, bedt personen dra til ******* og forklart dommeren akkurat hva jeg mente før jeg hadde forlangt pengene mine tilbake og gått....... *rlig talt, den herlige sosiale og trivelige hunden og så la den bli gruset av ei røy som **** ikke vet hva hun holder på med...

Dum testleder - enda dummere eier - sorry......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... mulig det var skuffende - jeg er imidlertid mer skuffet over eier jeg som svikter hunden sin på det GROVESTE her - hadde en testleder gjort noe sånt (eller tilnærmet) så hadde jeg røsket bikkja ut av hendene på vedkommede, bedt personen dra til ******* og forklart dommeren akkurat hva jeg mente før jeg hadde forlangt pengene mine tilbake og gått....... *rlig talt, den herlige sosiale og trivelige hunden og så la den bli gruset av ei røy som **** ikke vet hva hun holder på med...

Jeg hadde nok grepet inn selv om det hadde vært min hund...

Men en testleder skal ikke oppføre seg slik i mine øyne, og at da SBK støtter dette som normalt under en test er skuffende ja. For det skal ikke være nødvendig for en eier å bli satt i en situasjon på en mentaltest at man må gå inn å beskytte bikkjedyret fra inkompetente testledere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Vi har tenkt oss til Ekeberg i dag, og det pleier da alltid å være noen der...

Damn...vet at det er noen der, men ingen fra bruksgruppa jeg vanligvis trener med skulle dit og da mistet jeg lysten og tok et glass vin til middagen. Visste jeg at dere skulle så hadde jeg dukket opp...

JEG hadde gjort det, og mange andre hadde gjort det. Men det er ikke dermed sagt at eier er dum som ikke gjorde det. Hadde det vært min første hund feks så hadde jeg sannsynligvis sett like dum ut som hun eieren og tenkt what the f....., hva gjør jeg nå. Lett å være etterpåklok, men i en sånn setting tror jeg mange blir litt satt ut... Spesiellt hvis de er uerfarne.

Edit: og helt ærlig så er jeg ikke så sikker på at den hunden er veldig sosial fordi om den hopper og ser glad ut. Den er veldig eier og virker små stresset allerede før den fantastisk dårlige håndteringen fra testleder. Minner meg litt om Lokes "lik meg, lik meg, herregud, LIK MEG! " oppførsel de få gangene han blir usikker på noen som oppfører seg helt merkelig. Han ser fryktelig sosial ut, men det bunner ut i usikkerhet akkurat der og da. Jeg ser ikke helt hvorfor den skulle reagere så voldsomt på å bli gripi i halsbåndet av en fremmed når testleder skal sjekke hvor håndterbar den er heller. Loke ble også holdt fast i halsbåndet av testleder under den delen av MH, og jeg hadde blitt veldig overasket om han begynte å oppføre seg sånn. Når det først ble et problem, så hadde det vært ønsket at testleder taklet det mildt sagt en smule anderledes liksom, men slik jeg ser det viste hunden at den hadde litt problemer før det skle fullstendig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG hadde gjort det, og mange andre hadde gjort det. Men det er ikke dermed sagt at eier er dum som ikke gjorde det. Hadde det vært min første hund feks så hadde jeg sannsynligvis sett like dum ut som hun eieren og tenkt what the f....., hva gjør jeg nå. Lett å være etterpåklok, men i en sånn setting tror jeg mange blir litt satt ut... Spesiellt hvis de er uerfarne.

Vel, jeg hadde blitt rasende om noen hadde forsøkt seg på noe sånt med min hund - faktisk hadde jeg ikke kommet langt i det hele tatt - for jeg gir ikke fra meg min hund sånn uten videre.. ikke en gang til sånne som angivelig skal ha greie på det - den u-tube klippet, befester meg i min tro - overlat ikke hunden din uten videre til folk du ikke kjenner (Hund på kennel noen gang? Neppe...) Men veldig enig med Loke/Pan (har ikke glemt det nicket heller nei)/Anette - er man nybegynner, fersk etc så vil man jo tro at test-personal ikke skader hunden din!

Men tenk at SBK mener det der er OK! Uhørt! (Skal signere, bare jeg finner en annen PC enn jobb-PC-en..) At det er greit å være så kvalm mot en glad og litt overstrømmende hund, ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde blitt rasende om noen hadde forsøkt seg på noe sånt med min hund - faktisk hadde jeg ikke kommet langt i det hele tatt - for jeg gir ikke fra meg min hund sånn uten videre.. ikke en gang til sånne som angivelig skal ha greie på det - den u-tube klippet, befester meg i min tro - overlat ikke hunden din uten videre til folk du ikke kjenner (Hund på kennel noen gang? Neppe...) Men veldig enig med Loke/Pan (har ikke glemt det nicket heller nei)/Anette - er man nybegynner, fersk etc så vil man jo tro at test-personal ikke skader hunden din!

Men tenk at SBK mener det der er OK! Uhørt! (Skal signere, bare jeg finner en annen PC enn jobb-PC-en..) At det er greit å være så kvalm mot en glad og litt overstrømmende hund, ufattelig.

Haha.. Kom på Panebassen min nå:) Herregud for en gjemmomført skrudd og herlig hund. Aldri lært så mye av en hund som jeg gjorde av det vraket der..Ikke minst at ikke alt kan kureres med TLC *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Er jeg dritlei McAfee-virus-dingsen som lukker exploreren min med ujevne mellomrom. Og hjelper det å trykke på den "finn hjelp til å løse dette problemet"-knappen? Nei, for ironisk nok så sier McAfee-siden at en ukjent feil oppsto :rolleyes:

Men.. Annette (Loke), nei, jeg ikke uenig med deg at bikkja nødvendigvis er dritsosial, selv om den hopper opp og hilser på folk. Men at den er så usosial at de må bryte MH'en, ser jeg ikke helt. At den ikke har helt sansen for å bli sugd tak i bakfra og tvunget ned for håndtering, er vel mer naturlig enn overraskende, spør du meg, de skal jo ikke være totalt hjernedøde heller. OG om så var at bikkja er så usosial at de må bryte testen, hvorfor presse den SÅ langt? Jeg satt egentlig og håpa at bikkja skulle bite henne jeg, for det syns jeg egentlig hun fortjente. At eieren ga henne et tupp bak hadde vært greit det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Er jeg dritlei McAfee-virus-dingsen som lukker exploreren min med ujevne mellomrom. Og hjelper det å trykke på den "finn hjelp til å løse dette problemet"-knappen? Nei, for ironisk nok så sier McAfee-siden at en ukjent feil oppsto :rolleyes:

Men.. Annette (Loke), nei, jeg ikke uenig med deg at bikkja nødvendigvis er dritsosial, selv om den hopper opp og hilser på folk. Men at den er så usosial at de må bryte MH'en, ser jeg ikke helt. At den ikke har helt sansen for å bli sugd tak i bakfra og tvunget ned for håndtering, er vel mer naturlig enn overraskende, spør du meg, de skal jo ikke være totalt hjernedøde heller. OG om så var at bikkja er så usosial at de må bryte testen, hvorfor presse den SÅ langt? Jeg satt egentlig og håpa at bikkja skulle bite henne jeg, for det syns jeg egentlig hun fortjente. At eieren ga henne et tupp bak hadde vært greit det og..

Jeg er fullstendig enig i at testleders håndtering av situasjonen er helt horribel. Jeg hadde rabla fullstendig, men så har jeg også trampet ut av dyrlegekontor med tidligere nevnte Pan og skjelt ut dyrleger for manglende kunnskap i etologi. Jeg har blitt gal på sånt etter å ha hatt litt odde hunder liksom. MEN jeg er ikke nødvendigvis enig i at denne hunden er fryktelig sosial og trygg i utgangspunktet. Dette burde en testleder ha sett og latt være å suge tak i bikkja på den måten når hunden - etter min oppfatning - søkte støtte hos eier og heller tatt ting på en penere måte. Og når ting plutselig ble vanskelig burde hun skiftet taktikk totalt istedet for å oppføre seg slik hun gjorde. Hun forsterker hundens usikkerhet på alle tenkelige måter...

Edit: etter å ha sett klippet fem ganger på rad så er jeg enda mer enig med meg selv faktisk hehe..( jeg er god på det).

Hun suger ikke tak i halsbåndet før etter at bikkja er ned på alle fire og ser på henne. Så begynner problemene.. Hunden hopper på eier hele tiden untatt når testleder tar kontakt, da er det litt hopping på testleder og tilbake til eier. Hunden ignorerer faktisk testleder totalt og er helt manisk opptatt av eier helt til denne tar kontakt... Det synes jeg er rar oppførsel hos en sosial hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: etter å ha sett klippet fem ganger på rad så er jeg enda mer enig med meg selv faktisk hehe..( jeg er god på det).

Hun suger ikke tak i halsbåndet før etter at bikkja er ned på alle fire og ser på henne. Så begynner problemene.. Hunden hopper på eier hele tiden untatt når testleder tar kontakt, da er det litt hopping på testleder og tilbake til eier. Hunden ignorerer faktisk testleder totalt og er helt manisk opptatt av eier helt til denne tar kontakt... Det synes jeg er rar oppførsel hos en sosial hund..

Det er jo godt du blir enig med deg selv :) Men jeg skulle likt å visst hvordan dommeren dømte det der jeg, for strengt tatt er det en 4-4-2 på skjemaet? For den tar kontakt selv eller når fører tar kontakt, den følger villig med selv om den har det litt travelt på vei tilbake til "mamma", og den unnviker/drar seg unna kontakt. Er det nok til å dømme hunden som så usosial at den ikke får gjennomføre en MH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt du blir enig med deg selv :) Men jeg skulle likt å visst hvordan dommeren dømte det der jeg, for strengt tatt er det en 4-4-2 på skjemaet? For den tar kontakt selv eller når fører tar kontakt, den følger villig med selv om den har det litt travelt på vei tilbake til "mamma", og den unnviker/drar seg unna kontakt. Er det nok til å dømme hunden som så usosial at den ikke får gjennomføre en MH?

OT, men tror testen Vinna the aussie går igjennom der er en korning og ikke en MH. Men sånn ellers, så er jeg helt enig med deg da: jeg syns de skulle avbrutt med en gang, og ikke tyne en hund igjennom slik behandling!

Selv om hunden ikke virker til å være verdens mest sosiale hund (jeg ser Lokes poenger helt klart) så ser jeg en nokså sterk hund i Vinna siden hun klarte å legge det bak seg så fort. Hun har ihvertfall avreagering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg da aldri påstått heller... Hunden er overhodet ikke direkte usosial liksom, men jeg mener at hun ikke er så sosial og trygg som det ble uttalt flere ganger her. Synes hun taklet det bra jeg, sånn avreageringsmessig... Men supersosial og trygg er jeg deriom ikke sånn helt nødvendigvis enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er neppe supersosial, men hun er høyt i stress og hun er en aussie (de hopper faktisk, MYE, om de er sinte, sure, usikre eller lykkelige)

Er vel ingen som har påstått at hunden er supersosial, men hun er ihvertfall sosial - det kan ingen ta ifra henne spør du meg. Og hun er enda sosial selv om hun hopper mye, for ja, aussier hopper... Noen mer og noen mindre.

Se på hunden når hun går "tur" med testlederen før hånteringen. Hun hopper, logrer og er forventningsfull! Det ser ut som om hun sier: "skjer det noe nå? NÅ? nå? Enn nå da???" - akkurat som mange aussier gjør.. Men det er tydelig at hun ikke liker håndtering, og det skriver jo eier selv at de har hatt problemer med tidligere også, men at det er gått over. Jeg tror den hunden der hadde taklet det helt fint om hun hadde hatt en vanlig halsbånd på, og en normal testleder.. Det står i bloggen til eieren av Vinna at Vinna måtte(!) bruke et halsbånd som de som holdte testen hadde med seg. Det var alt for stort og klumpete (var beregnet på schæfere) og de måtte stramme det veldig godt inn for at det skulle holde seg PÅ hunden.. Når testlederen skulle håndtere hunden, så fikk hun ikke fingrene under halsbåndet engang - og tok derfor tak i nakkeskinnet.. Når hunden fikk panikk virket det som om testlederen også fikk panikk..

Syns det er utrolig trist å lese om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg behandling av den aussie som ble testet syns jeg. Testlederen bøyer seg jo voldsomt over henne og har plutselig tak i nakken/halsbåndet. Jeg tror ikke mine hunder hatt blitt så høye i hatten heller.

Ikke mine heller.. Emma hadde nok bitt og fått "sinna-panikk" og My hadde nok enten slått seg helt av (gitt opp, total underkastelse) eller hun hadde gjort et forsøk på å slippe løs, som Vinna gjorde.

Leste i bloggen til eier av Vinna at en annen hund som skulle testes samme dagen også reagerte på testlederens behandling, men da avbrøt en dommer(!) testlederen og ba henne roe seg ned siden hunden svarte tilbake til henne - og vips så gikk alt så mye bedre... Hvorfor ikke dommeren gjorde det samme når Vinna skulle håndteres og testes er det vel bare gudene som vet <_<

Føler skikkelig med eieren her, tenk hvor kjipt det hadde vært å blitt utsatt for en slik situasjon! Jeg tror jeg hadde reagert akkurat som henne jeg: gått rett i sjokk og blitt helt ute av stand til å tenke eller handle før etterpå. Hun skriver det også i bloggen sin, at hun ble helt "låst" - og etterpå var hun kvalm og helt skjelven i kroppen. Sånn blir jeg også når jeg går i "nesten-sjokk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i bloggen til eier av Vinna at en annen hund som skulle testes samme dagen også reagerte på testlederens behandling, men da avbrøt en dommer(!) testlederen og ba henne roe seg ned siden hunden svarte tilbake til henne - og vips så gikk alt så mye bedre... Hvorfor ikke dommeren gjorde det samme når Vinna skulle håndteres og testes er det vel bare gudene som vet <_<

Var det ikke ulik dommer, men samme testleder? Eller leste jeg feil i bloggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mine heller.. Emma hadde nok bitt og fått "sinna-panikk" og My hadde nok enten slått seg helt av (gitt opp, total underkastelse) eller hun hadde gjort et forsøk på å slippe løs, som Vinna gjorde.

Føler skikkelig med eieren her, tenk hvor kjipt det hadde vært å blitt utsatt for en slik situasjon! Jeg tror jeg hadde reagert akkurat som henne jeg: gått rett i sjokk og blitt helt ute av stand til å tenke eller handle før etterpå. Hun skriver det også i bloggen sin, at hun ble helt "låst" - og etterpå var hun kvalm og helt skjelven i kroppen. Sånn blir jeg også når jeg går i "nesten-sjokk"

Nå har jeg sett på filmen 3-4 ganger. Jeg synes ikke at testleder opptrådte på en forsvarlig måte. Men jeg er faktisk enig med Loke. Hunden reagerte allerede ekstremt når testleder såvidt rørte ved hunden. For meg er det der ikke en sosial hund. Og med avreaksjonen vet jeg ikke helt. Hunden ser jo ut som den ble ganske satt ut, også etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Vinna er neppe spesielt sosial, og "noe" er det jo, i og med at hun har hatt problemer med å bli håndtert hele veien, det var jo noe eieren hadde trent på med henne. Det jeg lurer på, er jo om den type behandling Vinna fikk, og den reaksjonen hun hadde, virkelig er nok til at dommeren kan avbryte testen? For det er ikke spesielt rettferdig gjort ovenfor hunden, syns jeg, men hun gikk en MT, og ikke en MH, og jeg veit ikke hvilke forskjeller det er på de to testene/beskrivelsene. Dratini, vet du det? Og en eller annen moderator, burde innleggene om dette kanskje skilles ut av denne tråden og få en egen?

Med fare for å lage en diskusjon om pinglehunder her og, så er jeg forholdsvis sikker på at Norris neppe ville syns noe om den type behandlig hun heller, og hun er en anelse mer vokal enn det Vinna var der *kremt* Nei, hun hadde ikke bitt, men hun liker å snakke om ting, så hun hadde nok sutra litt.. Men jeg trodde ikke det skulle være så mye press i en MT? Det er kanskje det på FA, for der tester de jo bikkja "ordentlig", men skal det være så mye press i MT?

Og en ting - syns jeg - er at de dømmer henne som så usosial at hun ikke kan håndteres og derfor må bryte, men testlederen pressa jo henne igjennom en håndtering, og selv om Vinna protesterte, så BLE hun jo håndtert.. Er hun ikke da håndterbar, liksom? Men det er mulig jeg har en litt høyere list for sånt enn andre, en uhåndterbar hund er for meg en som virkelig IKKE lar seg håndtere, og må brukes hardere skyts på en "bare" tvang.. Cockeren som vi hadde munnkurv på og som allikevel prøvde å bite oss, f.eks, var ikke spesielt håndterbar.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...