Gå til innhold
Hundesonen.no

Testleder under MH/Korning (?) og diskusjon rundt dette


MartineH

Recommended Posts

God ide! Få en moddis til å skille ut disse innleggene, pliiis? Dette kan bli en interessant diskusjon. JEG mener en sosial hund bør takle testleders oppførsel inntil hunden reagerte (altså når den prøver å vri seg unna), uansett rase egentlig.Testelederen oppførte seg helt idiotisk etterpå... Mulig jeg setter høye krav til mine hunder, men altså - av mine hunder er det bare Pan som ikke hadde taklet det der. Han var ikke sosial overhodet, han var et nervøst vrak. Lyra var heller ikke sånn veldig sosial for å si det sånn, men etter å ha hilst på og akseptert et menneske ( slik aussien ser ut til å gjøre før håndteringsbiten) så ville hun taklet slik oppførsel uten problemer. Det er jeg hundre prosent sikker på. Og hun er Laekenois liksom, den mest usosiale av alle belgervariantene... Er dette virkelig en sosial aussie?

Altså.. Vinna er neppe spesielt sosial, og "noe" er det jo, i og med at hun har hatt problemer med å bli håndtert hele veien, det var jo noe eieren hadde trent på med henne. Det jeg lurer på, er jo om den type behandling Vinna fikk, og den reaksjonen hun hadde, virkelig er nok til at dommeren kan avbryte testen? For det er ikke spesielt rettferdig gjort ovenfor hunden, syns jeg, men hun gikk en MT, og ikke en MH, og jeg veit ikke hvilke forskjeller det er på de to testene/beskrivelsene. Dratini, vet du det? Og en eller annen moderator, burde innleggene om dette kanskje skilles ut av denne tråden og få en egen?

Med fare for å lage en diskusjon om pinglehunder her og, så er jeg forholdsvis sikker på at Norris neppe ville syns noe om den type behandlig hun heller, og hun er en anelse mer vokal enn det Vinna var der *kremt* Nei, hun hadde ikke bitt, men hun liker å snakke om ting, så hun hadde nok sutra litt.. Men jeg trodde ikke det skulle være så mye press i en MT? Det er kanskje det på FA, for der tester de jo bikkja "ordentlig", men skal det være så mye press i MT?

Og en ting - syns jeg - er at de dømmer henne som så usosial at hun ikke kan håndteres og derfor må bryte, men testlederen pressa jo henne igjennom en håndtering, og selv om Vinna protesterte, så BLE hun jo håndtert.. Er hun ikke da håndterbar, liksom? Men det er mulig jeg har en litt høyere list for sånt enn andre, en uhåndterbar hund er for meg en som virkelig IKKE lar seg håndtere, og må brukes hardere skyts på en "bare" tvang.. Cockeren som vi hadde munnkurv på og som allikevel prøvde å bite oss, f.eks, var ikke spesielt håndterbar.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide! Få en moddis til å skille ut disse innleggene, pliiis? Dette kan bli en interessant diskusjon. JEG mener en sosial hund bør takle testleders oppførsel inntil hunden reagerte (altså når den prøver å vri seg unna), uansett rase egentlig.Testelederen oppførte seg helt idiotisk etterpå... Mulig jeg setter høye krav til mine hunder, men altså - av mine hunder er det bare Pan som ikke hadde taklet det der. Han var ikke sosial overhodet, han var et nervøst vrak. Lyra var heller ikke sånn veldig sosial for å si det sånn, men etter å ha hilst på og akseptert et menneske ( slik aussien ser ut til å gjøre før håndteringsbiten) så ville hun taklet slik oppførsel uten problemer. Det er jeg hundre prosent sikker på. Og hun er Laekenois liksom, den mest usosiale av alle belgervariantene... Er dette virkelig en sosial aussie?

Supert med egen tråd! Utifra det man ser på filmen, er ikke dette en sosial aussie. Unskyldninger som at rasen er hoppete blir for dumt... Aussien er ikke noe mer "hoppete" eller stresset, enn mange andre raser. Det er utrolig hvilke unskyldninger som blir brukt for å beskytte en rase sitt rykte og reputasjon.

Jeg synes ikke at reaksjonen vist på filmen samsvarer med påvirkningen, dette er altså FØR testleder holder fast i halsbåndet og starter karusellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sosial eller ikke hunden er, er egentlig det samme i mine øyne, for jeg synes ikke at dette skal skje en hund på en mentaltest uansett. Man belaster hunden mer enn hva denne takler, og testleder skulle ha stoppet med en gang hunden trekker seg og viser at den ikke vil handteres, og den "premieres" deretter. Ikke tvinger den igjennom på denne måten. Det skal vel være likest mulig for alle på testen?

Hunden går visstnok med et for stort halseband, og testleder tar tak i nakkeskinnet på hunden. Og der starter hunden å flippe ut. Og da synes jeg testleder skulle ha sluppet taket, og latt hunden være. Hunden eskalerer litt underveis synes jeg og blir mer panisk, men likevel gir ikke testleder seg.

Noen hunder hadde taklet at hu hadde klappet til de i hodet gjentatte ganger, men synes jeg ikke det er akseptabelt for det... For man skal vel teste hvor handterbar denne hunden er (frivillig og ikke under tvang), og ikke hvor man tråkker over grensa hvor belastbar den er eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sosial eller ikke hunden er, er egentlig det samme i mine øyne, for jeg synes ikke at dette skal skje en hund på en mentaltest uansett. Man belaster hunden mer enn hva denne takler, og testleder skulle ha stoppet med en gang hunden trekker seg og viser at den ikke vil handteres, og den "premieres" deretter. Ikke tvinger den igjennom på denne måten. Det skal vel være likest mulig for alle på testen?

Hunden går visstnok med et for stort halseband, og testleder tar tak i nakkeskinnet på hunden. Og der starter hunden å flippe ut. Og da synes jeg testleder skulle ha sluppet taket, og latt hunden være. Hunden eskalerer litt underveis synes jeg og blir mer panisk, men likevel gir ikke testleder seg.

Noen hunder hadde taklet at hu hadde klappet til de i hodet gjentatte ganger, men synes jeg ikke det er akseptabelt for det... For man skal vel teste hvor handterbar denne hunden er (frivillig og ikke under tvang), og ikke hvor man tråkker over grensa hvor belastbar den er eller ikke...

Det er vel de fleste enige i? Jeg hadde ikke akseptert at en testleder gjorde slikt med mine hunder, og jeg håper virkelig at SKK gjør noe med det. Jeg bare er bare uenig i at den hunden virker så veldig sosial og viser en god avreaksjon i akkurat det film-klippet. Men det er selvfølgelig fortsatt ikke ok å behandle en hund slik, og testleder burde selvfølgelig ha reagert på en helt annen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange aussier er ikke sosiale med de de ikke kjenner, men jeg ser ikke noe SPEPSIS til mennesket i denne hunden jeg nei. Jeg ser en aussie som er høyt oppe, full av forventninger, og som nesten går fot med testlederen helt i begynnelsen når de går vekk fra eieren sammen. Hunden hopper, går fot, har kontakt og er fullt håndterbar. Jeg ser ingen skepsis før ETTER den unødvendige håndteringen...

FØR de har gått noe særlig lengre unna eiren enn noen meter så klapper testlederen på låret og snakker med lys og hyggelig stemme, hunden spretter etter henne og er full av forvetninger... Bobler litt kanskje. Jeg ser fremdeles ingen skepsis.

Det neste jeg ser er at aussien drar sinnsykt i båndet bort mot eieren sin (virker noe fiksert i eieren sin, som mange hunder og aussier er..) og at det sikkert strammer godt rundt halsen i schæferhalsbåndet og at hunden går opp i stress igjen. Så kommer de seg omsider bort til eieren igjen og hunden hopper og hilser på henne, og mens hunden holder på forteller testleder at eier skal holde ytterst i kobbelet og mens det skjer så tar testleder tak i kobbelet og rykker til seg hunden mens den er i lufta og skal til å hoppe på eieren sin. Hunden blir "tatt på senga" og hun går rett i å begynne å fikle med et halsbånd som er alt for stramt, og når hunden begynner å reagere tar hun tak i det hun får tak i - antagelig fordi hun er redd for å bli bitt eller redd for at folk skal tro hun ikke klarer å håndtere hunden... Hunden får mer panikk, hun tar bedre tak, og hunden setter seg til slutt med panikk i blikket. DA kunne hun gitt seg!

MEN, så prøver hunden igjen å komme seg ut av hendene hennes, hopper og spretter i panikk, og da tar hun tak i skinnet rett ved det ene baklåret på hunden og setter den ned på bakken med begge hendene. Hunden gir opp...

Så sjekker hun labber, "tenner" (hun ser jo ikke på dem engang!) og ører og nesten "kaster" hunden tilbake til eier etter halshuden...

Hunden rister det av seg med en gang, og glemmer hele greia! :)

....

Deretter står eier og hund og ser på en gående figurant som kommer gående mot dem på en grusvei. Hunden står bak eier og "overser" figuranten til hun SER at han kommer imot dem - da logrer hun og går frem - alene. Figurant tar hånden mot hunden og hunden unngår hånden lett fordi den er litt usikker, men velger å la eier ta seg av den biten...

Nei hunden er ikke kjempe sosial, men hun er nok super sosial med de hun kjenner - både venner av eieren, familie av eieren osv. Og jeg syns det er en flott hund slik det virker på meg, siden hun taklet det hele så bra som hun gjorde! Jeg tror nok hun får KORAD-tittelen sin til slutt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så reagerer hunden før testleder går for langt. Om du sammenligner med den siste MH'en jeg gikk på så bøyer ikke testleder seg noe mindre over eller tar noe mindre tak i halsbåndet.

Men i mine øyner ser dette ut som en testleder som er uerfaren og reagerer på "instinkt" noe dem ikke skal. Dem skal holde hodet kaldt uansett situasjon som oppstår.

Hva det gjelder halsbånd så står det alltid i PM at man skal ha kraftig lærhalsbånd uten strup/halvstrup. Linen skal være min. 1,5 eller var det 2 meter (litt usikker akkurat der). Det er pga i både MH og MT tar både testleder og eier tak i halsbåndet og både eier og testleder skal kunne ha ett godt grep uten at hunden vrir seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Altså.. Vinna er neppe spesielt sosial, og "noe" er det jo, i og med at hun har hatt problemer med å bli håndtert hele veien, det var jo noe eieren hadde trent på med henne. Det jeg lurer på, er jo om den type behandling Vinna fikk, og den reaksjonen hun hadde, virkelig er nok til at dommeren kan avbryte testen? For det er ikke spesielt rettferdig gjort ovenfor hunden, syns jeg, men hun gikk en MT, og ikke en MH, og jeg veit ikke hvilke forskjeller det er på de to testene/beskrivelsene. Dratini, vet du det? Og en eller annen moderator, burde innleggene om dette kanskje skilles ut av denne tråden og få en egen?*klippe*

Ved MH så går hunden sammen med testleder for å se hvordan hunden tar seg følge med uten at eieren er tilstede. Ved MT så har man ikke dette momentet, men hunden skal la seg bli tatt på av testlederen.

Ut fra hva jeg så så synes jeg at hunden kunne ha vært mer tilgjengelig (akseptert testleder etter "gå-turen" bedre). Men når det er sakt så skal heller ikke testleder bøye seg over hunden på den måten, ei heller ta tak i hunden/halsbåndet og tvinge hunden. Samt at jeg synes at testledere (generellt) ikke skal ha på seg caps... Jeg bruker det selv når jeg er figurant, men det er fordi jeg ikke skal utfordre hunden. Capsen er grei å ha under hetta når man er avstandslek (hetta har en tendens til å falle ned i øynene og man ser ikke hvor man går), men når jeg gjemmer meg og venter på hunden, skal caps'n av sammen med resten av utkledningen.

Capsen er på hodet når jeg drar "skrammelet" (på MH) for da sitter jeg lavere ned og viker unna hunden med hele kroppen. Finnes sikkert mange forskjellige måter å gjøre dette på, men jeg velger å være passiv og ikke utfordre hundene hvor jeg ikke skal gjøre det.

At filmen er uredigert fatter jeg ikke, for hvilket moment skal det komme en person ut fra skogen/på veien??? Kan det være i sammenheng med det lille jaktbyttet?

Og om det var en MT så er det vesentlige momenter som er borte her. Hvor er lek med testleder 5 meter unna fører, og lek med testleder 40 meter unna fører? Nei, tror nok at konklusjonen i dette tilfellet er at det er en MH og ikke en MT (korning).

(da skal jeg lese gjennom resten av innleggene i tråden...)

Edit:

Og nå etter å ha lest i bloggen til eieren av hunden, samt sjekket inne i hunddata hos skk, ser jeg at det er en MT (dvs Korning).

Virker som om hele testen ble brutt etter at testlederen "tok tak" i hunden. Mannen som kommer ut av skogen/på veien er nok figuranten som skulle ha sprunget med del lille jaktbyttet. Lek med testleder (5 meter + 40 meter) skulle ha kommet mellom de to momentene.

Nå skal det nevnes at jeg ikke har sett den siste utgaven av MT i Sverige, de fikk jo en ny variant av den i fjor, men jeg har kompendiet til utdannelsen på den her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det gjelder halsbånd så står det alltid i PM at man skal ha kraftig lærhalsbånd uten strup/halvstrup. Linen skal være min. 1,5 eller var det 2 meter (litt usikker akkurat der). Det er pga i både MH og MT tar både testleder og eier tak i halsbåndet og både eier og testleder skal kunne ha ett godt grep uten at hunden vrir seg unna.

De kan ikke være så innmari nøye på sånt, for jeg hadde helt klart ikke noe kraftig lærhalsbånd uten strup på når Em gikk. Jeg mener hun hadde på seg nylonstrup jeg, hvis ikke så var det et halvstrup ala trekkhundene har. Kan ikke huske at jeg fikk noen beskjed om at det skulle være kraftig lærhalsbånd heller (leiebåndet er over 2 meter, så det ville vært noe tema uansett).

Nå måtte jeg finne bilde og.. Hun har nylonstrup på seg, hun..

aIMG_3364.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At filmen er uredigert fatter jeg ikke, for hvilket moment skal det komme en person ut fra skogen/på veien??? Kan det være i sammenheng med det lille jaktbyttet?

Og om det var en MT så er det vesentlige momenter som er borte her. Hvor er lek med testleder 5 meter unna fører, og lek med testleder 40 meter unna fører? Nei, tror nok at konklusjonen i dette tilfellet er at det er en MH og ikke en MT (korning).

(da skal jeg lese gjennom resten av innleggene i tråden...)

Nei MT begynner på samme måte. Her fins en film med momenter i rekkefølge.

Men jeg skjønner ikke helt den med personen som kommer gående jeg heller, jeg lurer nesten på om det er hunden som ikke har ville forlate fører på 5/40 meter leken og figurant kommer tilbake til hund. Kanskje hunden har reagert? Uansett så er det hunden som forlater området og løper tilbake, ikke fig som forlater.

De kan ikke være så innmari nøye på sånt, for jeg hadde helt klart ikke noe kraftig lærhalsbånd uten strup på når Em gikk. Jeg mener hun hadde på seg nylonstrup jeg, hvis ikke så var det et halvstrup ala trekkhundene har. Kan ikke huske at jeg fikk noen beskjed om at det skulle være kraftig lærhalsbånd heller (leiebåndet er over 2 meter, så det ville vært noe tema uansett).

Nå måtte jeg finne bilde og.. Hun har nylonstrup på seg, hun..

Dem tre hundene jeg har hatt til MH i sverige har dem sjekket båndene på samtidig som dem har tatt chip faktisk. Men det spørs vel muligens på dem som tester. I regelverke står det, om jeg ikke husker feil, hva slags bånd dem skal ha på hund.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
På SKK Hunddata står denne hunden med at den har gjennomført MH og brutt Korninga...

Les også redigering/edit under det første jeg skrev da :)

Nei MT begynner på samme måte. Her fins en film med momenter i rekkefølge.

Men jeg skjønner ikke helt den med personen som kommer gående jeg heller, jeg lurer nesten på om det er hunden som ikke har ville forlate fører på 5/40 meter leken og figurant kommer tilbake til hund. Kanskje hunden har reagert? Uansett så er det hunden som forlater området og løper tilbake, ikke fig som forlater.

Dem tre hundene jeg har hatt til MH i sverige har dem sjekket båndene på samtidig som dem har tatt chip faktisk. Men det spørs vel muligens på dem som tester. I regelverke står det, om jeg ikke husker feil, hva slags bånd dem skal ha på hund.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Da utfører de testene forskjellig, for da jeg gikk MT i Sverige så gikk ikke testlederen med hunden. Noe som ble gjort da jeg hos en annen svensk hundeklubb gikk MH med 2 hunder.

Ang hvilke bånd man skal ha på seg så kan hunden ha på seg strupebånd, men denne skal da settes fast i kobbelet, slik at hunden ikke strupes om den drar i det. Mye enklere å bruke halvstrup eller vanlig halsbånd. Har også vært figurant hvor hunder har gått med sele. Cluet er jo at hunden ikke skal straffes (med strupebånd) når den drar i båndet fordi den er nysgjerrig. Viser hunden at den vil flykte, så skal kobbelet slippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da utfører de testene forskjellig, for da jeg gikk MT i Sverige så gikk ikke testlederen med hunden. Noe som ble gjort da jeg hos en annen svensk hundeklubb gikk MH med 2 hunder.

Men du hadde bare sett den gamle? Videoen jeg henviser til er den nye MT'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopiert teksten i regelheftet for MT i sverige for hvordan tilgjengelighetsbiten skal gjennomføres. Sånn som jeg ser det er ikke dette gjennomført etter reglementet. Spesielt den siste biten i teksten hvor det understrekes at testleder skal klare å skape en relasjon til hunden på et "lungt og trygt sett"....

post-1248-1231985380_thumb.png

Hele regelverket kan leses her - http://www.sbk.nu/4775.epibrw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det så fikk eieren vite rett etter den mannen kom gående imot henne og hunden at hunden hennes ikke ville få fullføre testen. Kanskje kom han mannen og sa det(?)

En annen ting som jeg syns er verdt å få med er at eieren måtte mase seg til å la hunden gå igjennom lek-momentet med testlederen, både for sin egen del og for hundens del antar jeg. Hun ville vel se om hunden hadde latt seg påvirke og om den ville leke. Når hun først hadde fått testlederen til å gå med på det, så lekte testlederen vel og lenge med hunden og pushet den på alle mulige måter mens de lekte for å få den til å slippe taket. Hun hadde presset og presset, og når hunden byttet grep i leken så utbrøt visst testleder noe ala: "ja, der slapp hun fordi jeg la på mer press" eller lignende...

For meg høres det ut som forferdelig urettferdig behandling, og jeg syns det er bare trist...

Kan man ta korningen igjen ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det ER en kjensgjerning at det finnes mange elendige figuranter og testleder - og denne testlederen er ett godt eksempel på en ikke så god testleder - en testleder som går i "korrigeringsmodus" istedet for å gjøre jobben sin - det hun skulle ha gjort (slik jeg har forstått ting) er å slippe hunden når den får panikk, prøve igjen - alternativt konstatere at hunden ikke lar seg håndtere og ferdig med det. Men det er min mening.

Det finnes mange dårlige testleder også i Norge - og jeg mener at en testleders fremste oppgave er å lese hund - og handle deretter - ikke skremme vannet av den.

Denne testlederen minner meg om en figurant jeg så på en MH i Norge en gang - på avstandslek - den figuranten var altså det mest ubrukelig menneske jeg noen sinne har sett i ei testløype - og av alle ting hadde de satt menneske på avstandsleken - kjære vene. Etter at figuranten har kledd av seg så skal vedkommede invitere hunden til lek - denne figuranten gikk fullstendig bananas og hoppet frem og tilbake mens hun utstøtte vanvittige hyl (omtrent som en gris på vei til slakteriet og som skriker i panikkangst) - mens hun alternativt kasta tauknuten flere meter opp i luften - eller slo den i bakken så hardt at det mest sannsynlig slo ut på richters skala - dama var fullstendig ute av kontroll. Og hver gang en stakkars unghund forsøkte å tørre å nærme seg så kastet hun seg opp i lufta mens hun utstøtte grisehyl - tror hun skremte vannet av de fleste som ble testet den dagen - og personlig så ville jeg blitt lykkelig om min hund hadde overlevelsesinstinkt nok til å unngå gale gale damen...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om MH, MT eller noe slikt, men det har ikke så mye å si, ei heller har bikkjas mentalitet noe med saken å gjøre egentlig..

Man røsker ikke tak i nakkeskinn på ei bikkje, og står å "kamper" med den, tar tak i skinn andre steder osv når hunden får panikk og prøver å komme seg unna..

Hun burde ha sluppet bikkja når den begynte å vri seg vekk og styre.. Tilogmed jeg har vett nok til å skjønne såpass..

Jeg kjenner at jeg blir mektig forbanna bare av å se den videoen, og hadde det vært en av mine bikkjer så ville ikke den testlederen sluppet billig unna :) (Men jeg skjønner samtidig at eieren ikke sa eller gjorde noe, når man står i en slik situasjon så har man tro på at folkene vet hva de driver med, og det er klart da at man kan bli sjokkert og målløs når slikt skjer)

Jeg får bare mindre og mindre lyst å teste egne bikkjer jeg, om det er sånt her man må forvente å oppleve(Og man kan jo begynne å lure når SBK mener det er helt ok..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det ER en kjensgjerning at det finnes mange elendige figuranter og testleder - og denne testlederen er ett godt eksempel på en ikke så god testleder - en testleder som går i "korrigeringsmodus" istedet for å gjøre jobben sin - det hun skulle ha gjort (slik jeg har forstått ting) er å slippe hunden når den får panikk, prøve igjen - alternativt konstatere at hunden ikke lar seg håndtere og ferdig med det. Men det er min mening.

Det finnes mange dårlige testleder også i Norge - og jeg mener at en testleders fremste oppgave er å lese hund - og handle deretter - ikke skremme vannet av den.

Denne testlederen minner meg om en figurant jeg så på en MH i Norge en gang - på avstandslek - den figuranten var altså det mest ubrukelig menneske jeg noen sinne har sett i ei testløype - og av alle ting hadde de satt menneske på avstandsleken - kjære vene. Etter at figuranten har kledd av seg så skal vedkommede invitere hunden til lek - denne figuranten gikk fullstendig bananas og hoppet frem og tilbake mens hun utstøtte vanvittige hyl (omtrent som en gris på vei til slakteriet og som skriker i panikkangst) - mens hun alternativt kasta tauknuten flere meter opp i luften - eller slo den i bakken så hardt at det mest sannsynlig slo ut på richters skala - dama var fullstendig ute av kontroll. Og hver gang en stakkars unghund forsøkte å tørre å nærme seg så kastet hun seg opp i lufta mens hun utstøtte grisehyl - tror hun skremte vannet av de fleste som ble testet den dagen - og personlig så ville jeg blitt lykkelig om min hund hadde overlevelsesinstinkt nok til å unngå gale gale damen...........

Desverre er det forskjeller på hvordan dette gjennomføres :) Håper du kan sende meg en PM om hvor og når (evt hvem som var figurant) på den testen...

Håper det er greit for personen som eier disse videoene at jeg linker til de. Der ser man iallefall hvordan testleder nærmer seg hund etter å ha gått med den (filmene er fra MH):

Link 1

Link 2

Her en film hvor testlederen sjekker chip'n:

Link 3

Avstandslek, hunden kommer til figuranten som "ett skudd" og starter leken i løpet av 1/1000 sekund. Som dere ser så beveger figuranten seg bort fra hunden ved aktivisering, bortsett fra den siste gangen (hunden står da ca 1 meter skrått foran figuranten og figuranten tolker hunden til at den takler en figurant som kommer lett mot den). Synd at man i disse filmene ikke har lyd, for da hadde dere hørt figuranten si "hei hunden, vil du leke med meg?" - "Se hunden, skal vi leke?". Dette samtidlig som figuranten beveger seg.

Link 4

Alle disse filmene synes jeg viser bedre hvordan testleder og figurant skal oppføre seg ved disse momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en kjensgjerning at det finnes mange elendige figuranter og testleder - og denne testlederen er ett godt eksempel på en ikke så god testleder - en testleder som går i "korrigeringsmodus" istedet for å gjøre jobben sin - det hun skulle ha gjort (slik jeg har forstått ting) er å slippe hunden når den får panikk, prøve igjen - alternativt konstatere at hunden ikke lar seg håndtere og ferdig med det. Men det er min mening.

Det finnes mange dårlige testleder også i Norge - og jeg mener at en testleders fremste oppgave er å lese hund - og handle deretter - ikke skremme vannet av den.

Denne testlederen minner meg om en figurant jeg så på en MH i Norge en gang - på avstandslek - den figuranten var altså det mest ubrukelig menneske jeg noen sinne har sett i ei testløype - og av alle ting hadde de satt menneske på avstandsleken - kjære vene. Etter at figuranten har kledd av seg så skal vedkommede invitere hunden til lek - denne figuranten gikk fullstendig bananas og hoppet frem og tilbake mens hun utstøtte vanvittige hyl (omtrent som en gris på vei til slakteriet og som skriker i panikkangst) - mens hun alternativt kasta tauknuten flere meter opp i luften - eller slo den i bakken så hardt at det mest sannsynlig slo ut på richters skala - dama var fullstendig ute av kontroll. Og hver gang en stakkars unghund forsøkte å tørre å nærme seg så kastet hun seg opp i lufta mens hun utstøtte grisehyl - tror hun skremte vannet av de fleste som ble testet den dagen - og personlig så ville jeg blitt lykkelig om min hund hadde overlevelsesinstinkt nok til å unngå gale gale damen...........

Jeg ler så jeg rister her :whistle: Jeg ser for meg scenarioet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...