Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du for eller imot burbruk

For eller imot burbruk?  

170 stemmer

1. 1.

• 1. Jeg har ingenting imot burbruk, bruker selv på min(e) hund(er)
      50
    • 2. Jeg bruker ikke bur, men skjønner at andre kan ha behov for det
      49
    • 3. Jeg bruker ikke bur, og har ingen forståelse for at andre trenger å bruke det heller.
      42
    • 4. Bruker bur en sjelden gang, ved spesielle anledninger (utstilling/besøk etc) Bruker du bur flere ganger i uken, velg alternativ 1.
      29
    • 5. Har ingen mening om dette, men bryr meg masse om krig og fred og politikk og sånn assa
      0
  2. 2.

• Har ikke bur i bilen
      18
    • Har bur i bilen
      121
    • Bruker sikkerhetssele for hund
      18
    • Har ingen av delene (men har bil og hund)
      11
    • Har ikke bil
      24

Recommended Posts

Skrevet

Ja jeg er bare nysgjerrig jeg. Er egentlig ikke ute etter noen diskusjon om burbruk, for det er det jo en egen milelang tråd for (og den ligger her). Men for all del, har noen lyst til å diskutere her og, be my guest. Men sånn i utgangspunktet er jeg bare nysgjerrig på statistikken jeg da.

Ang. det første alternativet (bruker bur) er det jo litt uspesifisert i hvilken grad man bruker det, om det er hver dag eller bare noen ganger. Men får bare si burbruk er burbruk. Selv bruker jeg det med ujevne mellomrom, hvis jeg har det travelt og ikke rekker rydde opp u-hundevennlige ting, eller er hjemme hos foreldrene mine og ingen er hjemme som kan holde øye med ham, ikke noen helt hundesikre rom der.

Synes du det mangler avstemmningsvalg, vent med å stem, og kom med forslag, så kan jeg kanskje legge til. :)

Skrevet
Også er det noen som ikke har bil :closedeyes:

Edit: der ja

Jepp :) Kom på det. Har jo ikke bil jeg heller. Men bruker sikkerhetsele da, når jeg er hjemme hos foreldrene mine. Bedre enn ingenting.

Skrevet

Bruker ikke bur på min, og har ikke hatt noe stort behov for dette de siste fire årene heller. Men jeg har både stålbur og tøybur liggende på loftet. Brukte det under valpetiden, og tar det frem, for eksempel, når vi skal ut og reise, er på utstillinger etc.

Skrevet

Hundene sitter litt i bilen. Der har vi fått bygget skillevegger, så foran er det de to vanlige setene, så kommer hundene, med hver sin sidedør og til slutt koffertene til mammas jobb. Vi har en Nissan Patrol, en stor firehjulstrekker.

Mamma har dem med på jobb, og når hun kjører rundt i fjøsene (veterinær) går hun tur med hundene på veien dit. De er litt i bilen når mamma er på jobb også, når de er i veien på kontoret.

Jeg stemte, men jeg hadde ikke no å trykke på liksom :lol: Det skulle vært et alternativ som: Jeg bruker litt bur, men er egentlig i mot det. Eller noe sånt :) Men jeg stemte at jeg var imot det, og at jeg ikke bruker, fordi hvis det bare hadde vært mine hunder hadde jeg ikke det.

Skrevet

Det var en fin avstemning.. :lol:

Har bur i bilen... Trossalt pålagt med lov...

Har også et tøybur om det skal være et krav når vi er ute å ligger over el.

Skrevet
Har bur i bilen... Trossalt pålagt med lov...

Det er vel egentlig ikke påbudt å måtte holde hunden i bur under bilkjøring. Det som derimot er lovpålagt er å sikre all last. Hunden er last, men det er helt lovlig å ha hunden festet i eget sikkerhetsbelte beregnet på hund, eller i adskilt (godkjent gitter) bagasjerom i stasjonsvogn og varebil.

Skrevet

Må si meg enig med Tore, fin avstemning! :lol: Og bra at 'har ikke bil'-alternativet var med. :)

Måtte vurdere sterkt fram og tilbake om jeg skulle gå for alternativ 2 eller alternativ 4, 4 trakk egentlig mest, meen, jeg landa på 2 tilslutt. :P

Skrevet
Takk for det dere :lol: Så bra den falt i smak. Merkelig at ingen har svart alternativ 4 enda ja :)

Man høres liksom ut som Lene Alexandra når det står "assa" på slutten :P Er egentlig enig i den, men den "assa'en" der :P

Skrevet

Ja det var jo litt meningen det da. Blondinealternativet det der :lol: Eller en annen måte å si "akkurat dette har jeg ikke noen mening om". :) Regner jo med at de fleste her inne har iallefall en liten mening om burbruk.

Skrevet

Hva med et valg som er cirka.. Bruker bur kun i få situasjoner når det ser seg nødvendig

(f.eks. når jeg har med valpen til andre så er det ikke alltid like populært med tiss overalt, pluss at det ikke er valpesikret der, og det kan man ikke kreve av de man er på besøk hos).

For ingen av de andre valgene passer meg.. jeg har jo hunden løs når jeg er hjemme da.

Skrevet
Det er vel egentlig ikke påbudt å måtte holde hunden i bur under bilkjøring. Det som derimot er lovpålagt er å sikre all last. Hunden er last, men det er helt lovlig å ha hunden festet i eget sikkerhetsbelte beregnet på hund, eller i adskilt (godkjent gitter) bagasjerom i stasjonsvogn og varebil.

Jaja, det ble vel litt dumt skrevet, men vi har ingen andre muligheter for sikring i bilen en Bur, 2seter og flere hunder.. :lol:

Skrevet

Skulle vært et alternativ for oss som bruker bur av og til, men minimalt... Blondie har bur som vi bruker av og til (feks nå som hun har løpetid, og hun er så vant til å ligge i sengen, at hun i løpet av natta ligger under dyna vår og blør ned hele lakenet :lol:) men ellers blir buret brukt minst mulig..

Skrevet
Skulle vært et alternativ for oss som bruker bur av og til, men minimalt... Blondie har bur som vi bruker av og til (feks nå som hun har løpetid, og hun er så vant til å ligge i sengen, at hun i løpet av natta ligger under dyna vår og blør ned hele lakenet :lol:) men ellers blir buret brukt minst mulig..

Skrev det ovenfor jeg også... mangler det valget!

Skrevet

Har ikke bil, men bruker det i bilene vi sitter på i ellers. Bruker buret bare til bilkjøring, eller hvis vi er på f.eks. hotell, men da med døren åpen hele tiden.

Skrevet

Har lagt til et alternativ til for dere som bruker en sjelden gang, altså sjeldnere enn en gang i uken. De som bruker bur jevnlig kan krysse av på alternativ 1. :lol:

Skrevet

Har bilbur.

Hadde jo egentlig tenkt til å kjøpe innebur til bolla også,men det har liksom aldri blitt noe av.

Har ihvertfall ikke noe problem med at folk har bur og bruker det fornuftig, kan sikkert være ålreit for både bikkje og hus.

Skrevet

Vi har dobbelt bur i bilden, for da er hunden helt rolige pluss at det er sikkrere for dem. Og så har jeg to bur som jeg bruker på utstilling og trening, for jeg klarer ikke og ha to hunder løse når jeg trener.

Skrevet

Har bur i bilen og har ett bur inne. Det står med åpen dør, eller faktisk så har jeg tatt døra av, så Arn går ut og inn der som han selv vil. Det er hans favorittplass og han sover gjerne der store deler av natta. Buret står under kontorpulten inne på kontoret, så han har et avskjermet og huleaktig sted.

Skrevet

Tispetruse da? Norma har tispetruse om natten når hun blør under løpetiden, rett og slett fordi hun sover i sengen og jeg ikke vil ha griseri på lakenet. Det fungerer helt fint...

Skrevet

Det mangler vel enda et alternativ? For de som bruker bur i en periode som et ledd i trening, f.eks.?

Skrevet
Tispetruse da? Norma har tispetruse om natten når hun blør under løpetiden, rett og slett fordi hun sover i sengen og jeg ikke vil ha griseri på lakenet. Det fungerer helt fint...

Har prøvd både tispetruse og babybleie med hull til halen, men på et eller annet mystisk vis, så klarer hun å krype ut av den i løpet av natta <_<

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...