Gå til innhold
Hundesonen.no

Min tur! Vi skal ha valp!

Troh

Recommended Posts

Skrevet

Da var det min tur da! Dette har jeg ventet på i over et halvt år. Det er fortsatt tidlig i prosessen, men i dag fikk vi skrevet oss på valpeliste. Hvis alt går etter planen er jeg valpe eier i slutten av April! Det blir Schäferhund og kennelen heter Svebø. Det er selvsagt litt tidlig å si noe med sikkerhet, for vi vet ikke om tispen er drektig enda. Nå går jeg rundt og er sykt nervøs for at hun ikke skal bli det. Oddsene er gode, og hun og hannen ble parret to ganger i løpetida hennes.

Kommer til å oppdatere denne tråden her hvis noen er interessert i å følge prosessen fra parring til at en ny liten valp kommer til verden.

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Takk for flotte kommentarer :) vi har tøyser en del med munnkurv og potesokker. Det er selvsagt ikke aktuelt xD men det blir mere info når jeg vet mer ;)

• 4 weeks later...
Skrevet

Da har det skjedd :lol:

Tispen er bekreftet drektig, og valper om 3 uker. Venter spent, og håper på at det blir mange flotte hannvalper.

Bilder kommer!

Skrevet

Ser på store dyret i sofaen og sier hardt til meg selv.Jeg er ikke misunnelig ikke ikke ikke ikke i hele tatt :lol:

Skrevet

Hihi.. det må jeg si er å ta sin valp "i øyesyn" svært tidlig - og så fårete bisker da..

Krysser fingre for at det blir et lite øredyr på deg! (For det er det aller aller fineste med schäfere - de har verdens flotteste ører!)

• 2 weeks later...
Skrevet

Her er bilder av mamma!

Litt tekniske bilder slik at de som kan slikt ser at hun er drektig. Her var det 3 uker igjen, mens nå er det bare 1,5! Gleder meg sykt til å se de små nurkenurkene!

DSC00847.jpg

DSC00829.jpg

510451.jpg

Dette er pappaen!

398704.jpg

og dette er mammaen!

Skrevet

Nydelige hunder begge to...dette blir spennende å følge med på!! legg gjerne ut mer info og nye bilder etterhvert! :P

selv blir jeg valpe eier i begynnelsen av mai hvis alt går som det skal...:)

Skrevet
Her er bilder av mamma!

Litt tekniske bilder slik at de som kan slikt ser at hun er drektig. Her var det 3 uker igjen, mens nå er det bare 1,5! Gleder meg sykt til å se de små nurkenurkene!

*Klippe mange flotte bilder*

og dette er mammaen!

Var det ikke i slutten av april de skulle komme? :)

Men hundene var flotte! Scæfer er en nydelig rase! Jeg gleder meg til bilder! :P

Skrevet

Sorry for at jeg har vært litt uklar på datoer :)

Og virkelig for å klarne opp i en ting til: Jeg blir kanskje veldig kosete og nussete i språket når jeg snakker om valper, men jeg er da virkelig en gutt :P haha! Ha en fin kveld!

Skrevet
Oi, sorry! Det visste jeg ikke... :)

Hehe ;) du er i høyese grad tilgitt :P

AiloStaff, hvordan visste du det? :P så morsomt ^^

Skrevet

Da var fødselen unnagjort! 4 hanner og 5 tisper. Hadde vært 5 hanner hvis ikke det var for at en døde under fødselen :)

noen bilder av de nyfødte :) :

zzkullet_3.jpg

zzkullet_4.jpg

zzkullet_5.jpg

zzkullet_2.jpg

zzkullet_1.jpg

Skrevet

De får fargene mer etter hvert, relativt raskt faktisk. Nå vet jo ikke jeg så mye om dalmatiner, men jeg tror schæfer er raskere ute med fargeendringer en dalmis! Hvor lang tind ca. tar det før flekkene begynner å dukke opp?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...