Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og trapper


eple

Recommended Posts

Jeg har lest at hunder ikke bør gå så mye i trapper, og at dette gjelder spesielt valper. Vi har trapper i gangen opp til leiligheten vår og jeg hadde tenkt å bære valpen opp og ned når den var liten. Er det sånn at voksne hunder heller ikke bør gå i trapper, eller kan jeg slutte å bære hunden på et tidspunkt? Hvor gamle er de når de kan gå i trapper (stor rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna får gå i trapper så mye hun vil. Det er helt feil det du har hørdt. La valpen få gå i trappene du, den lærer det av seg selv. Jeg har hørdt om folk som bærer valpene sine opp trapper noe som er helt teit! Så du kan trygt la valpen din gå i trapper! Luna er bare tre og en halv måned gammel og hun løper opp og ned trappen uten problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der fant du noe på et trappesøk :)

Jeg ser mange ikke bærer valper/unghunder i trapper. Jeg tror kanskje jeg kommer til å gjøre det selv, fordi vi har tre lange trapper opp, som er relativt bratte. Det blir jo mye trappegåing for en liten hund.. Men det var godt å høre at voksne hunder kan gå i trapper da i hvertfall :) Det er jo så mange rare spørsmål som plutselig popper opp med en gang man vurderer å få hund/valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er rett i det du sier også Eva1. Mine har gått i trapper helt siden de var små. Men fikk høre det at det gikk fint ann så lenge de ikke vokste for "fort". Men rottisen min er livredd lange trapper nå. Nekter og gå.. Samme er det med utetrapper av metall. Sånne med hull i. Men tretrapper med 3,4 steg går ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å kontrollere farten iallefall, opp gjør det vel ikke så stor skade uansett, men er vel viktig å passe på nedover med tanke på albueleddene.

Jeg bar min til han ble for tung, dvs. fire-fem måneders alderen. Men nå gikk ikke han særlig mye trapper uansett da, så var ikke noe problem. Ville nok bært valpen så lenge jeg orket jeg da... iallefall nedover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærte min hund når han var valp, fordi han ikke turte å gå i trappene. Etter hvert når han ble større, så lærte han å gå i trapper, men jeg måtte lokke han med godbit og ros i begynnelsen. Nå springer han opp og ned trapper som ingenting (Tapper går trapper, hihi :) ). Men hadde han turt som liten, så hadde jeg ikke bært han, han hadde fått gått selv.

Onkels store elghundhann på over fire år, tør ennå ikke gå i trapper. Bare oppover, men ikke nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...