Gå til innhold
Hundesonen.no

èn hund per husstand

Benedicte

Kun èn hund per husstand??  

24 stemmer

1. 1.

• ja
      1
    • nei
      23

Recommended Posts

Skrevet

det har de ikke lov til... har blitt diskutert på ett annent forum og de mente at det ikke kunne gå igjennom pga diverse andre lover og forskrifter..

akkurat i jølster er forslaget fremmet pga ei frykta dame der inne... tannlegen jeg jobber for er derfra..han fortalte litt om det på jobben...

Skrevet

Javel, hvordan blir det for oppdrettere der da...?

nei si det.. og dem som gjerne har tre hunder må velge hvilken de vil beholde og kvitte seg med to andre.. SYKT SYKT SYKT... Håper det aldri kommer igjennom..

hvis noe slikt hadde skjedd her så hadde jeg flytta på dagen!

Skrevet

Javel, hvordan blir det for oppdrettere der da...?

Oppdretterere må også kvitte seg med hundene eller flytte :roll: Oppdretteren til faren til Cita har bygget huset for at han skal ha plass til mange hunder (han har vel ca 30 hunder eller noe). Hva skulle ha gjort i en slik situasjon da?! Flytte fra huset han har spesialbygget?! :roll:

Skrevet

Det blir for dumt! velge ut en "favoritt" blant to eller tre og oppover, så lenge hundene ikke går løs i hagen er det noe å være redd for da eller? :? om denne loven kommer igjennom, flytter de fleste med hund på landet da ut fra tettbygde strøk, hva med ungene som bor i tettbygde strøk hvor det er ingen hunder da? de blir jo ikke vant til at hund ikke er farlig. (ganske drastisk tenking, men blir irritert :) )

Skrevet

bare sånn at dere vet det at i følge den nye hundeloven så har kommunen ikke hjemmel for å sette en avgrensing for bare en hund, men hadde det vært den gammle hundeloven som gjaldt enda så kunne kommunen ha gjort det 8)

denne love skulle visst nokk virke for besøkendes også så hvis du skulle besøke kommunen så kunne du bare ha en hund med deg inn.

så hvor skulle en da gjøre av resten av hundene da :? binde dem utenfor kommune grensen eller :?

satt å snakket med jostein anngåendes dette og vi kom frem til at tenkt hvis noen åpnet et pensjonat der for hunder da?? de måtte jo ha nedlagt bedriften sin på grunn av loven, for hvis du selv hadde en hun så kunne du ikke samtidig passe andres hunder for da hadde du jo plutsselig for mangen hunder.

det jeg synes er det verste er jo at kommunen ville regne en valp på 6mnd som voksen så hvis du da hadde en hund på 1år og en på 6mndr så hadde du to "voksne" hunder og måtte ha kvittet deg med den ene innen 6mndr og hvis du ikke fikk omplasert hunden så måtte du ha avlivet den,

det er rett og slett en horribel lov og håper ikke at den noen gang blir godkjent, det er rett og slett skremmendes hele loven som har blitt laget av noen ukompetente folk som jobber i kommunen og som sikkert ikke har peiling på hunder og hundehold i det hele tatt.

det verste er vell at hvis du bodde utenom tettbebyggelse så fikk du bare lov til å ha 2 hunder. :?

Skrevet

Heldigvis har de ikke hjemmel til å godta dette lovforslaget. Dessuten tror jeg faktisk politikere på høyere nivå ville satt stopp her.. Det er jo både tåpelig og idiotisk, og jeg tror nok ikke det er en lov som ville fungert i virkeligheten uansett.. Det måtte være for mange unntak. Hva med sledehunder for eksempel? Hundepensjonat?

Nei, heldigvis så har vi en lov som beskytter oss fra hundefiendtlige rådmenn i enkelte kommuner.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...