Gå til innhold
Hundesonen.no

Nikon D40 spørsmål

Gjest

Recommended Posts

Jeg er totalt n00b på hele speilrefleksverdenen, så here goes:

På objektivet med autofokus innebygd kan man velge mellom auto / manuell fokus på en knapp. Jeg velger selvfølgelig A(uto) nå i starten, men fører dette til at jeg ikke kan gjøre mye valg selv? Kan jeg skru på den største bevegelige delen (med tallene fra 18-55 og 55-200) selv om alt står på auto? Hvilket menyvalg bør jeg bruke hvis jeg skal stille inn på dette? Stiller den seg inn selv når alt står på auto?

Prøvde å bla gjennom bruksanvsiningen, men de er som vanlig lite behjelpelig med AKKURAT det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofokus betyr nettopp det - autofokus. Zoomen må du gjøre selv. Da vrir du på linsa til du ser ting kommer nærmere eller fjernere. Så trykker du utløserknappen og kameraet stiller inn fokus selv. Skrur du av autofokus, så må du vri på ring nr to på linsa, som gjør at ting blir klart eller uklart. Sorry om dette ble for banal forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt enklest med autofokus når man skal ta bilder av hunder. Du kan bruke autofokus sammen med alle innstillingene på kameraet ditt :D

Hvis du vil teste hvordan manuell fokus fungerer, dytt knappen på Manuell fokus, og så vrir du på den minste bevegelige delen (du ser fort forskjell på om du zoomer eller fokuserer). Det er enklest å teste på noe som står i ro. Et glass feks.

18-55 er brennvidden på objektivet, det samme med 55-200. De tallene der "gjør" du ikke noe med, de bare sier noe om hvilken brennvidde du tar bildet i. Om du vrir den største delen på objektivet, endrer du brennvidden. Når du zoomer, øker brennvidden på kameraet, og det meste du kan komme opp til er 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofokus betyr nettopp det - autofokus. Zoomen må du gjøre selv. Da vrir du på linsa til du ser ting kommer nærmere eller fjernere. Så trykker du utløserknappen og kameraet stiller inn fokus selv. Skrur du av autofokus, så må du vri på ring nr to på linsa, som gjør at ting blir klart eller uklart. Sorry om dette ble for banal forklaring.

Nei den var helt perfekt! Prøvde meg fram og fant ut hvordan det gikk seg til, men greit å få en forklaring på det; (jeg visste jo ikke det var zoom :D ). Takk for forklaringer ellers også, uansett hvor mye man leser så finner man alltid noen "veldig enkle" men innlysende spørsmål når kameraet først ligger i hendene dine..

...og jeg tror jeg elsker speilrefleks jeg.

3176335169_b42f8d0920.jpg

(Første bildet jeg tok)

Også begynte jeg å skru på zoomen...

3177185488_e008aee2d9.jpg

Nå må bare sola komme tilbake så jeg slipper å blitze hele tiden.

@ kristiin:

Bokstaven "AF-x" står for autofokus (på objektivene til NIKON) Så kan du ha D, G eller S i stedet for x'en, som står for forskjellige ting. S er den vanligste trooor jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...